Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... , 34, 35, 36   >>
85 besök senaste veckan (364681 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Rosten under hatthyllan kan nog vänta lite till, men däremot borde jag väl ta tag i hålet jag petade upp i höger bakskärm.
Jag vet att jag har en bit ekonomiplåt till just det stället på skärmen, men jag kommer inte ihåg om det är vänster eller höger...

Sen är det bara rostbubblorna vid dropplisterna, takluckan, höger framlykta, båda dörrarna och resten av hela bilen att fixa till...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Finns de inte Steinmetz glasfiber delar för att lösa sånt till den där karossen?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/opel-commodore-b-gse-coupe . . . . Lösa skärmbreddare till B:n är nog nästintill omöjliga att hitta, men däremot finns de att köpa till A.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Vilka priser...

Nån breddning blir det inte, jag har varit lite kluven till om det är snyggt eller inte och har väl kommit fram till att jag inte gillar breddarna.
Men det kan ju ändra sig, jag kanske får nån medelålderkris om några år och tycker nåt helt annat...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Gratulationer till 10 år med besiktigad Commodore förresten!
Började läsa den här tråden från början och såg att du besiktigade den 2011. (iofs i april..... )

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
OneYet skrev:
Gratulationer till 10 år med besiktigad Commodore förresten!
Började läsa den här tråden från början och såg att du besiktigade den 2011. (iofs i april..... )


Tackar!

Jag får väl sikta på ytterligare 10 års jagande av rostbubblor...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Idag har jag tittat på blocket...

Motorblocket alltså, det som nån gång kanske eventuellt ska bli en komplett och lite trimmad motor till bilen.

Förra året köpte jag lite smågrejer, bla nya skruv till ramlageröverfallen. Alla tuffa killar kör med ARP och man vill ju vara en tuff kille.



Summit Racing in the USA saluför metriska skruv i fempack så nu har jag en jättestark M12x70 skruv över.



Sen var det ju det här med topplocksskruvar, eller rättare sagt skruvhålen i blocket.



Sprickor mellan skruvhål och kylkanal, två skruvhål som är såna här. Trolig orsak är ett slarvigt byte av blockpackning, man har inte gjort rent skruvhålen ordentligt innan man dragit i nya skruv och då spricker det.
Svårt att se hur djupt sprickorna går, men man får väl anta att de fortsätter en bit ner i gängan.
Vet inte om det är lönt att dra i en insatsgänga typ Helicoil, det är ju bra om det blir tätt mot kylkanalerna. Det är M12x1,5 gänga, fingängad M12 alltså.
Själva gängorna är ganska ruffiga i de flesta hålen också, så nån åtgärd behövs i vilket fall.

Jaja, trasiga gängor är tråkigt så jag plockade fram nästa surdeg istället.



En styck original glidskena till kamkedjan. De brukar se ut så här efter drygt 30 år med oregelbundna oljebyten.

Det finns tyskar som modiferat sina glidskenor för att kunna använda delar från Mercedes, så jag klickade hem en billig plastbit från Tyskland och karvade bort de torrspruckna resterna från originalskenan.
Bild från förra året.



Viss anpassning behövs för att detta ska fungera, så jag bestämde mig för att kasta ännu mer pengar på problemet.



Nytillverkad glidskena i tysk CNC-fräst aluminium och nån sorts plast (troligen POM/Acetal). Samma firma tillhandahåller även den raka styrskenan som också brukar se ganska sorglig ut efter några decennier av misskötsel.
När jag ändå hade öppnat plånboken så beställdes en uppsättning förstärkta kamkedjor, en vattenpump och diverse packningar.
Detta var alltså förra året, så den här motorn blir nog klar nästa decennium i den här takten.

Sen var det ju det där insuget med separata spjällhus också...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Anders Karlsson skrev:

Sen var det ju det där insuget med separata spjällhus också...

Det kommer att bli bra när det är färdigt

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
super7 skrev:
Anders Karlsson skrev:

Sen var det ju det där insuget med separata spjällhus också...

Det kommer att bli bra när det är färdigt

//Nisse


Det blir väl färdigt lagom till att 98 oktan kostar 100 kr/litern

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Se det så här !

När bensinen kostar 100kr/litern då gäller det att ha en motor värt att bränna den i.
Så jag tycker att du är på helt rätt spår

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag fortsätter med lite mer planlöst skruvande på diverse delar.

Provmontering av original vevlager i EVO500-superduperspezial vevstakar tillverkade 1992.



Verkar passa alldeles utmärkt, detta underlättar framtida slutmontering eftersom jag slipper fundera på om det ska vara några speciallager till de här stakarna.
Klottret på vevstaken är vikt i gram utan lager. Finns säkert lättare grejer nu för tiden, men de här stakarna ska vara goda för uppåt 10 000 rpm så det lär nog duga för mina behov.

Skruvarna till överfallen överraskade mig dock lite grann, de är tumgängade 3/8-24 närmare bestämt.
Jaja, det fanns säkert nån anledning till att tyskarna blandade in lite SAE-grejer när de byggde DTM-motorerna.
Frågan är bara vilket åtdragningsmoment de ska ha? Bör jag mäta i fotpund? Frågorna är många...


Fick för mig att kolla så vevaxeln fortfarande är rak, den har ju legat på hyllan i två år nu.



0,01 mm totalt kast, samma som när jag kollade den senast. Hade den velat fjädra tillbaka så hade den nog gjort det vid det här laget kan man tycka, men vi får väl se hur den beter sig i drift sen.
Jag ska beställa lite Plastigage och mäta ramlagerspelet så småningom, kan ju vara bra att veta hur mycket veven kan flaxa omkring...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



De brukar tyvärr inte fjädra tillbaka förrens vid drift igen, då kolvarna bankar på den.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jag lallar vidare med motorbygget.

Mätning av ringgap. Inget man mäter lika ofta som ringtrycket, men minst lika viktigt.



Alla ringgap låg inom tolerans så jag slipper fila dem thumbs up

Testmontering av en gammal kolv på en lika gammal vevstake. Jag hatar att montera kolvringsclips, så jag kör med buntband istället.



Efter att ha brottats en stund med den värdelösa kolvringskompressorn så lyckades jag trycka i lite metallskrot i ett av de stora hålen i motorn.



Det verkar vara ca 0,3 mm uppstick på kolven, får mäta lite mer noggrant sen när allt ska ihop på riktigt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Du har inte svarvat till en monteringskona

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Jo, jag får nog tillverka en sån. Inte speciellt svårt när man har en svarv.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Man ska tydligen besiktiga veteranbilar vartannat år, så det var bara att boka en väl utvald tid.
Fick en tid kl 16:20 idag, gäller ju att välja med omsorg...

Efter det sedvanliga gnället om trånga skalstolar och letande efter chassienummer ansågs bilskrället tillräckligt trafiksäkert för att kunna framföras på allmän väg.
Blankt papper alltså thumbs up

Så vad gör man med sin nybesiktigade veteranbil?

Kör till Stasspaaaken såklart och äter glass i vårsolens sken!



Med lite lagom motljus så syns det knappt att huven har annan färg. Ibland kommer det tankar på att lacka om den, men det verkar onödigt och dyrt...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Kul med lite updates på denna

Hvordan går det med motorbygget?

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Motorbygget ja...

Vi får se, blocket är ju i lite tveksamt skick. De här motorerna är inte så vanliga längre, hittar man nåt så är det troligen ännu risigare än de grejerna jag redan har.
Insuget kanske kommer lite högre upp i prioritet, inte för att det måste bli klart men det vore kul att se hur det blir

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det är långt mellan uppdateringarna, men ibland händer det nåt litet.

Bromsskivorna fram har sett lite trötta ut i några år och häromveckan fick jag för mig att byta.



Har ju haft nya skivor färdiga med uppsvarvade navhål liggande i kartong sen 2018 eller nåt...

Bultcirklarna stämmer nästan mellan Omegaskivorna och Commodorenaven, så nån sorts tjock bricka behövs.



De gamla skivorna satt med ett gäng fulfixade brickor monterade med ungdomlig iver.
Ser lite ruffiga ut, så de åker i skrotbingen.



Tillverkade nya brickor med lite excentriskt hål för att ta upp felet mellan bultcirklarna.



När jag ändå hade loss naven passade jag på att byta hjullager också. De gamla var väl inte slut, men jag har ju haft nya liggande på hyllan i ett par år så lika bra att byta.



Monterat och klart, ny Motul RBF 700 bromsvätska och nya EBC RP-1 belägg.



Nu finns det inga andra ursäkter än min egen lathet att jag inte kommit iväg på nån banträff.
Går på semester på fredag, så det är väl bara att börja kolla i kalendern

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Gjorde ett litet ryck med de separata spjällen under semestern, svetsade ihop det jag portade sönder senast. Det kanske är tätt, och är det inte tätt så får jag svetsa mer.

Började klura lite på hur jag ska planfräsa flänsarna mot topplocket, de slog sig lite när jag svetsade.

En bit aluminium bearbetades lite grann. Undersidan är planfräst i skruvstycket och sen spände jag fast biten ner i ett T-spår för att fräsa av biten i ca 14 graders vinkel (eller 76 grader, beroende på hur man vänder på det).
Man måste älska finishen man kan få med en flycutter



Styrpinnar på undersidan, ett par gamla kolvbultar från nån mopedmotor. Passar perfekt i T-spåret på bordet.



Ett par andra bitar skruvade och stiftade i den stora biten.



Nu kan man börja ana vad allt det här ska vara till.



Och slutligen monterat på fräsbordet. Väldigt mycket jobb för att slippa tilta huvudet på fräsen...



På sista bilden kan man även beundra mina fantastiskt vackra svetsfogar. Stackin' dimes, bro!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Anders Karlsson skrev:
Gjorde ett litet ryck med de separata spjällen under semestern, svetsade ihop det jag portade sönder senast.

Förstöra så fina spjällhus Näe det blir ju spännande när det blir färdigt thumbs up
Är det 46 eller 48mm ?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... , 34, 35, 36   >>
85 besök senaste veckan (364681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande