Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gr Yaris 2022
1034 besök totalt
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Det är en bra dag idag!

Jag beställde bilen i September 2021 och just nu sitter jag på tåget ner till Karlshamn med min dotter för att hämta upp bilen och köra hem till Kungsbacka igen.

Säljaren har redan monterat Mudflaps för mig så jag inte får några otrevliga uppkast påvägen hem.

Passade på att beställa lite prylar när jag ändå sitter på tåget.

CAE shifter.
Eventuri insugskit
Armstöd från Sydmeko

Eventuellt blir det en diffusor också samt en vinge från Giacuzzo, tycker bilen blir lite mer rally med den vingen.

Två uppsättningar OZ är beställt, oklart när de levereras men Rally racing och superturismo evoluzione blev det, självklart i rallyvit 👌😀

Nästa pryl blir väl ett avgassystem så det låter lite gött. Kört med Milltek tidigare men det skall vara lite halvsunkig kvalitet till just yarisen har jag hört.

Någon rally wrap kommer nog på sikt också.

Bilder kommer ikväll eller imorgon.

It is a good day!

_________________
Marcus Mörner
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248



Grattis till en kul bil!

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Resan hem har påbörjats, grymt mottagande av säljaren som fyllt upp tanken med 98 oktan innan leverans, mycket snyggt skött!

Dottern är nöjd, pappa också 😆



_________________
Marcus Mörner
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Välkommen till Gry maffian!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Tord skrev:
Välkommen till Gry maffian!


Stort tack.

Om ni mer erfarna kan förklara kort för en oinvigd i camber, grader å lutningar m.m innebär så skulle det uppskattas.

98,5% av tiden kommer bilen köras på gata, sen blir det någon banträff när tid finnes.

Hur skulle ni göra med er setup för en ännu lite roligare bil?

_________________
Marcus Mörner
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Greven78 skrev:
Tord skrev:
Välkommen till Gry maffian!


Stort tack.

Om ni mer erfarna kan förklara kort för en oinvigd i camber, grader å lutningar m.m innebär så skulle det uppskattas.

98,5% av tiden kommer bilen köras på gata, sen blir det någon banträff när tid finnes.

Hur skulle ni göra med er setup för en ännu lite roligare bil?


Jag har kört min helt original så här långt, men instyrning och rotationen blir bättre med mer camber fram sägs det... När jag väl kommer till skott och monterar camberbultarna så tänker jag ta mig till Danne på Bandhagens för en hjulinställning enligt hans rekommendation. Tror den ska gå att hitta i nån av yaris trådarna...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248



Greven78 skrev:
Tord skrev:
Välkommen till Gry maffian!


Stort tack.

Om ni mer erfarna kan förklara kort för en oinvigd i camber, grader å lutningar m.m innebär så skulle det uppskattas.

98,5% av tiden kommer bilen köras på gata, sen blir det någon banträff när tid finnes.

Hur skulle ni göra med er setup för en ännu lite roligare bil?




Ska du "köra bana" eller "köra bana"? Om du inte tänkte skaffa R-däck och åtminstone värre klossar och bromsvätska för den där banträffen skulle jag nog låta allt med hjul vinklar vara som det är. Ev kan du justera lite mer toe-out för kvickare instyrning.

Mer (negativ) camber fram gör att du får mer kontaktyta när bilen kränger. Mer grepp i kurvorna. Men på gata med standard däck går det inte att pressa så pass att det skulle göra någon jätte skillnad. Tror GRY kommer med ca -1.3 fram och bak. Rätt bra för "aktiv" körning på gata.

Kör du banan skulle jag åtminstone gå på ca 2.5-3.5 camber fram och ca 1 grad mindre bak. Mer camber gör också att slitaget blir bättre (mindre) på däcksidan på bana. Men du får mer slitage på längst in på däcket när du söndagskör


Jag har t ex min original bak Camber -1.3 och +1mm toe-in. Och har justerat -3 Camber fram och -1mm Toe-out fram. Men jag kommer köra R-däck osv, kanske 70% bana och 30% landsvägar. Körde 1000 banvarv förra sommaren (annan bil) så jag kör en del.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Ja 1000 varv kommer jag inte hinna med på ett år.

Nej inga R däck planerade utan kör på original, sen kanske jag får feeling nån gång och smaskar på för att prova, dock orkar jag inte lägga tid på att byta mellan r däck och gatdäck hela tiden

Säljaren och hans far hade varsin GRY, den ena med 255 breda sulor, såg riktigt maffigt ut så det blev jag sugen på 🤪

_________________
Marcus Mörner
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Grattis till en cool bil
Fixar du camber så tar det bilen till nästa kör-nivå

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Det kom ett paket häromdagen.


Lite pill var det med monteringen och lista ut hur alla clips satt och hur de fungerade.


Färdigt.


Växlarna blir en smula kortare, det ser hårt ut och blir roligare att växla

_________________
Marcus Mörner
Citera
Greven78
Kungsbacka
Här sen Dec 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Armstöd och Eventuri installerat.









_________________
Marcus Mörner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gr Yaris 2022
1034 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande