Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 129, 130, 131 ... 135, 136, 137   >>
303 besök idag (1057571 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Men är inte de flesta el-AC drivna av högspänningsbatteriet? Jag har en el-AC i min brukshybrid men den går på 360V (stora batteriet). Spontant känns det att det blir lite tungt att dra tillräckligt med ström ur 12V för att få bra AC-verkan.

Kinespump som drar 40A vid 12V är typ 450W ... med COP 3 så kanske du får ut 1.5kW kyla. Räcker det?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
Men är inte de flesta el-AC drivna av högspänningsbatteriet? Jag har en el-AC i min brukshybrid men den går på 360V (stora batteriet). Spontant känns det att det blir lite tungt att dra tillräckligt med ström ur 12V för att få bra AC-verkan.

Kinespump som drar 40A vid 12V är typ 450W ... med COP 3 så kanske du får ut 1.5kW kyla. Räcker det?


Det stämmer ganska bra det du räknat på och det som anges i annonserna, och därför som jag är lite nyfiken på om det räcker.
Mina kunskaper räcker inte riktigt hela vägen här.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



https://www.linkedin.com/pulse/vehicle-ac-heat-load-vibin-jacob

The Cooling load calculation is based on peak or near-peak conditions.The design cooling load (or heat gain) is the amount of heat energy to be removed to maintain the room at indoor design temperature. When worst case outdoor design temperature is being experienced.

QTot is net overall thermal load encountered by the cabin is sum total of QMet metabolic load, QDir direct load, QDif diffuse load, QRef reflected radiation load, QAmb ambient load, QExh exhaust load due to high temperature, QEng engine load due to high temperature, QVen load generated due to ventilation, and QAC thermal load created by AC cycle.

Metabolic Load QMet = Sum of (M x BSA), Where M is the passenger metabolic heat production rate.For a driver and a sitting passenger, the values can be estimated as 85 w/m²and 55 w/m² (ISO 8996 Ergonomics of the thermal environment Determination of metabolic rate) respectively. BSA (body surface area) = 0.202 x W 0.425 x H 0.725 Where W and H are the passenger weight and height respectively. Average BSA is 1.73 m2. For a single person assuming average heat load = 116 W (as per ASHRAE), For XUV5OO kind of vehicle QMet = 7* 116 = 812 W.

Air Infiltration Load: Amount of air leaked = ½ V m3/hr; (V = vehicle speed in km/h), Assuming 50 kmph, air volume leaked = 25 m3/hr. Air Infiltration Load = 25 x Air density x (Enthalpy of Infiltered Air -Enthalpy of Cabin Air) = 25*1.11*(109-35)*1000/3600 = 571 W.

Heat generated by blower motor = Blower Wattage x Load factor / Efficiency = =240*0.8/0.95 = 202 W

Solar Load: Solar radiation hits ceiling, side wall glass etc. directly-External surface temperature depends on solar radiation and plate absorption ratio (For black plate, a = 0.89, a = absorptivity of the metal surface)-Vehicle body is assumed black for conservative design.Solar radiation doesn't hit directly for places like floor, dash board etc. Select the vehicle exterior body material (single or multiple layers) with low thermal conductivity.Increases thermal resistance.Less conductive heat transfer from vehicle surface to the interior.Heat penetration from glass surface depends on respective window inclination angle.Higher the angle w.r.t. horizontal direction, lesser the load and vise versa.-The projected area decreases with an increase in angle .

Heat Load due to Sheet Metal = Us*As*(∆T)s

Heat Load due to Glasses = Ug*Ag*(∆T)g + (diffused radiation) + (direct radiation)*cos(i)*Ag*τ

U = Overall Heat Transfer Coefficient,Roof, Door and Rear Wall Sheet Metal (W/m2K)=1/(1/hi + t1/k + t2/k), ∆T = Surface Temperature - Cabin Temperature (°C), i = Sun's incidence angle on glass, τ = transmissivity of glass.

Convection heat transfer coefficient

Over all heat transfer coefficient of Roof, Door/Side wall,Fire wall and rear wall can be assumed as 2.3 W/M2K, Surface- Cabin temperature = 45 (Surface =63 and Cabin 18), Total Area = 15.2 m2

Heat Load = 2.3 x 45 x 15.2 = 1573 W

For glass = Ug*Ag*(∆T)g + (diffused radiation) + (direct radiation)*cos(i)*Ag*τ

Over all heat transfer coefficient 7.9, Surface Temperature = 45

= 7.9 x 3.37 x (45-18) + .28 x 1200 (Solar Load) x 3.37 (Area) x .84 (Transmissivity of Glass) +.72 x 1200 x Cos 60 x 3.37 x .84 = 2900 W

Total = 812 (Metabolic) + 571 (Air Infilteration) + 202 (Blower Motor) + 1575 (Solar load_Sheet Metal) + 2900 (Solar Load_Glass) = 6060 W = 1.72 Ton

_________________
Ricky Schneberger
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Det där med Ton är imperialmått men en typisk AC compressor drar runt 5hk när den är igång.
Kruxet är att den oftast inte behöver vara igång 100% om det är lagom varmt utan den är pulsbreddsmodulerad. Säg att 50% motsvarar 2.5hk kontinuerligt vilket blir 1.83kW ren mekanisk effekt.

Ergo skulle kinakompressorn kyla med cca 3-4 gånger lägre effekt än en "riktig" som går på halvfart. På full blås skulle den kyla 12% jämfört med "riktig". Det duger säkert för att avfukta fönstren och kanske kyla ner kroppen om man bara har utblås mot föraren? Annars är det kanske enklare att böka dit en riktig kompressor? Evaporatorn och kylaren behövs ändå även om kompressorn inte drivs av en rem så steget är inte så stort?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



beepbeep skrev:
Det där med Ton är imperialmått men en typisk AC compressor drar runt 5hk när den är igång.
Kruxet är att den oftast inte behöver vara igång 100% om det är lagom varmt utan den är pulsbreddsmodulerad. Säg att 50% motsvarar 2.5hk kontinuerligt vilket blir 1.83kW ren mekanisk effekt.

Ergo skulle kinakompressorn kyla med cca 3-4 gånger lägre effekt än en "riktig" som går på halvfart. På full blås skulle den kyla 12% jämfört med "riktig". Det duger säkert för att avfukta fönstren och kanske kyla ner kroppen om man bara har utblås mot föraren? Annars är det kanske enklare att böka dit en riktig kompressor? Evaporatorn och kylaren behövs ändå även om kompressorn inte drivs av en rem så steget är inte så stort?


Jag "behöver" få det att funka på elektrisk väg då jag inte får till slangdragningen på ett bra sätt. Mitt enda alternativ med att dra slang är att göra en "tunnel" längs ena kanten på antingen valfri tröskel eller valfri sida om mittkonsollen, och alla varianterna kommer att se oplanerade ut och jag kommer att störa ihjäl mig.

Jag behöver egentligen veta hur mycket kyleffekt man "måste ha" osv osv.

Men jag uppskattar dina inputs, samtidigt som Google går varmt just nu. :-)

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Liten coupe = mindre kylbehov också.

Sen beror det lite på hur fort man vill kyla, klarar man av att det tar 5min innan svalkan börjar kännas när man väl slår på kontra att det ska märkas pronto klarar man sig också med mindre.

Jämför man en ac kompressor med den I en frys t ex är den mååånga gånger kraftigare i en bil!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431




_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har bara suttit i en liten eltruck vid ett par tillfällen i gassande solsken, (möjligen en liten gasolmotor minns ej säkert. )

Men minns att den lilla ac-effekt som fanns gjorde stor skilnad i kombination med en ganska stark fläkt ( med riktbart munstycke, )
när det är varmt utanför och man kan rikta svalkan mot fejset så känns det väldigt gött.
Sen om man får ögoninflammation eller halsfluss osv av en sådan kombo är nog fullt möjligt , men det känns ju bra för stunden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Min Fiat Coupe hade en del udda finesser, utom synkad back & nivåsticka på växellådan även automatiskt avstängd AC-kompr på fullgas. Vad vet jag, kanske är jättevanligt? Hursom borde det inte vara så svårt att koppla ett relä till gasspjällskontakten..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Min Fiat Coupe hade en del udda finesser, utom synkad back & nivåsticka på växellådan även automatiskt avstängd AC-kompr på fullgas. Vad vet jag, kanske är jättevanligt? Hursom borde det inte vara så svårt att koppla ett relä till gasspjällskontakten..?


Jag tror de flesta AC-kompressorer stänger ner vid fullgas, men mitt primära problem är slangdragningen, allt annat blir bonus.

Med en 150A generator och 10mm kabel mellan batteri och ACkompressor så är man iallafall hemma elektriskt. Har hittat Kompressorer som ligger på ca 1000W (80A), och med ett COP på 2-3 så börjar man nog närma sig det man vill ha. thumbs up

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Jag har bara suttit i en liten eltruck vid ett par tillfällen i gassande solsken, (möjligen en liten gasolmotor minns ej säkert. )

Men minns att den lilla ac-effekt som fanns gjorde stor skilnad i kombination med en ganska stark fläkt ( med riktbart munstycke, )
när det är varmt utanför och man kan rikta svalkan mot fejset så känns det väldigt gött.
Sen om man får ögoninflammation eller halsfluss osv av en sådan kombo är nog fullt möjligt , men det känns ju bra för stunden


"Sen om man får ögoninflammation eller halsfluss osv av en sådan kombo är nog fullt möjligt , men det känns ju bra för stunden"

En mening man kunde ha fått höra på den lokala könsmottagningen....

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Nuså,
Äntligen har vevaxeln kommit hem.

Blir mest en minnesanteckning för att jag ska hålla reda på saker och ting.

För de som undrar över den initiala "obalansen" så kommer svänghjulet från min gamla 3-liters motor. Så den är inte relevant. Dvs det här svänghjulet har aldrig snurrat på den här vevaxeln.







Mvh Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Sweet!
Avis på din tjusiga lista en sån fick aldrig jag.
Tänka sig att vissa bara slänger på ett svänghjul o kör (utan balansering)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Sweet!
Avis på din tjusiga lista en sån fick aldrig jag.
Tänka sig att vissa bara slänger på ett svänghjul o kör (utan balansering)


Jovars,
Tittar man på rad19 så är det vevpartiets balans innan tryckplatta. Tryckplattan rubbar sedan balansen med dryga 40gram, innan den också balanseras ner. Så in princip borde jag kunna lägga dit en annan valfri koppling så länge den är nollbalanserad?

Jag tänker exempelvis en 2-skivig lite mindre koppling....

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Hur avläser man listan? En imbicill som jag tänker att han borde slutat vid spin 19?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Eldh skrev:
Hur avläser man listan? En imbicill som jag tänker att han borde slutat vid spin 19?


Du tänker rätt.

Ner till spin 19 så är allt balanserat förutom tryckplatta. Därefter har han skruvat dit tryckplattan och därefter balanserat ner just den.
Att det inte går hela vägen ner till noll därefter beror på alla lösa delar som finns i en tryckplatta. De rör sig helt enkelt lite varje gång man tar loss den.

mvh //Ricky

_________________
Ricky Schneberger
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Ah.. förstår, tack.
Typiskt tryckplattor, elaka djur

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Exakt. Vem använder ensTraktorgrejjor till en racerbil

Skillnad på saker å saker (240mm Sachs vs. 5" tilton



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



knotan skrev:
Exakt. Vem använder ensTraktorgrejjor till en racerbil

Skillnad på saker å saker (240mm Sachs vs. 5" tilton




Kan du mäta cc på skruvarna på Tilton?

mvh //R

_________________
Ricky Schneberger
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ser ut att ligga på 142mm cc.
125mm är ytterdiameter på lamellerna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
rschneberger
Borensberg
Här sen Jan 2016
Inlägg: 431



Den 18e januari i år skrev jag att växellådan var klar, bara för att 2 månader senare hitta en torsendiff som eventuellt skulle kunna passa.
NU är den monterad och hela transaxeln är lackad och redo för montering.

Det var lite trångt på ett ställe i aluminiumhuset och lagerlägena satt inte på exakt samma plats som original diff. Det stora problemet är väl när man inte har en egen svarv utan måste låna tid hos andra. Och att det finns fler projekt i verkstan....

Här kommer lite bilder iallafall.



mvh //Ricky









_________________
Ricky Schneberger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 129, 130, 131 ... 135, 136, 137   >>
303 besök idag (1057571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande