Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (42331 totalt)
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125



Hej Johan, känns spontant som att det är många rörbitar i ramen, går den inte att förenkla lite och på så vis få ner vikten?
//Johan

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Yo-1 skrev:
Totalt väger det 106 kg i caden. 74 kg för grundchassit. Är detta rimligt? Är det för mycket? ska jag banta?


Vad är det för dimensioner? Skulle våga påstå att 40x2, 40x40x2, 30x2 och 30x30x2 räcker för grundchassit. "Kardantunneln" ser ganska stöddig ut med tanke på resten av chassiet.

Beror lite på vad bilen kommer väga till slut. Vad bygger man en sjua av? 25x25x2?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klingan75 skrev:
Yo-1 skrev:
Totalt väger det 106 kg i caden. 74 kg för grundchassit. Är detta rimligt? Är det för mycket? ska jag banta?


Vad är det för dimensioner? Skulle våga påstå att 40x2, 40x40x2, 30x2 och 30x30x2 räcker för grundchassit. "Kardantunneln" ser ganska stöddig ut med tanke på resten av chassiet.

Beror lite på vad bilen kommer väga till slut. Vad bygger man en sjua av? 25x25x2?


Tycker också det ser vettigt ut.
Håller med om att kardantunneln ser stöddig ut.... och skulle gå att bygga i 25x25x1,5

Tunneln blir även mycket lättare att klä in i aluminiumplåt... om du bara använder 4-kantsprofil.... oc blir då väldigt bärande. Och då kanske du kan pruta bort några rör där ?

EDIT:
Mina Cobra-chassin vägde 125 kg.
Så 106 eller 90 kg ger väldigt lite skillnad i slutänden

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Johan Ekman skrev:
Hej Johan, känns spontant som att det är många rörbitar i ramen, går den inte att förenkla lite och på så vis få ner vikten?
//Johan

Jo, det blir ganska många rör, men vilket ska man ta bort? Jag kanske tar bort något rör och limmar och nitar plåtar på ett par ställen som förstärkning istället.

ButterflyRacing skrev:
Klingan75 skrev:
Yo-1 skrev:
Totalt väger det 106 kg i caden. 74 kg för grundchassit. Är detta rimligt? Är det för mycket? ska jag banta?


Vad är det för dimensioner? Skulle våga påstå att 40x2, 40x40x2, 30x2 och 30x30x2 räcker för grundchassit. "Kardantunneln" ser ganska stöddig ut med tanke på resten av chassiet.

Beror lite på vad bilen kommer väga till slut. Vad bygger man en sjua av? 25x25x2?


Tycker också det ser vettigt ut.
Håller med om att kardantunneln ser stöddig ut.... och skulle gå att bygga i 25x25x1,5

Tunneln blir även mycket lättare att klä in i aluminiumplåt... om du bara använder 4-kantsprofil.... oc blir då väldigt bärande. Och då kanske du kan pruta bort några rör där ?

EDIT:
Mina Cobra-chassin vägde 125 kg.
Så 106 eller 90 kg ger väldigt lite skillnad i slutänden


I botten har jag 60x30x2 och 40x40x2, triangulerar med 25x1.5 och 30x2 på något ställe.

Kardantunneln ska innehålla största delen av batteripacket. Går nog ner till 25x25x1,5 här, men behåller lite grövre i golvet pga. vikten. Ett par rör i golvet ska också ritas in, men det gör jag när jag har valt vilken typ av stol jag ska använda.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Batterier inhandlade. LG-chem moduler med 16 celler i serie. Kommer antagligen använda 12 st antingen i 6s2p eller 12s1p. Någon som kan mycket om BMS och laddare får gärna dela med sig av sin kunskap, jag har mycket att lära på området.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Är det nya celler eller är de hämtade från någon annan bil?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Det är inte nya celler. Tidigare ägare trodde att de kom från när de utvecklade xc90 batterier på volvo. Vilket kan stämma om man kollar specen. Det jag saknar därifrån är de inbyggda bms-enheterna som brukar följa med. Nu får jag lösa det på något annat vis tyvärr.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hur mycket är den totala batteri kapaciteten?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur mycket är den totala batteri kapaciteten?


Jag har inte kört någon cykel än för att testa och det är inte dokumenterat på modulerna. Men ca 1,9 till 2 kWh per modul. Det gånger 12 blir ca 20-24kWh.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Bygget har rört på sig ett par dagar i rad nu. Dels håller jag på att försöka få BMS från en Leaf att funka med mina batterier, sen håller jag på att bygga på chassit och bärarmar.



_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Nästan alla rör i grundchassit är på plats nu. Lite mer triangulering senare. Nu ska jag se hur allt får plats.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Grymt projekt! Hade missat detta och precis läst igenom tråden. Snyggt jobbat! Inspirerande

En fundering om dina bakre bärarmar. Jag skissar på ett eget projekt där mina tänkta bakre armar liknar dessa väldigt mycket. Vad använder du för bussningar?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
DaWa skrev:
Grymt projekt! Hade missat detta och precis läst igenom tråden. Snyggt jobbat! Inspirerande

En fundering om dina bakre bärarmar. Jag skissar på ett eget projekt där mina tänkta bakre armar liknar dessa väldigt mycket. Vad använder du för bussningar?

Tack!

Bussningarna är från ett Westfield-kit jag köpte på Rallydesign.co.uk, just nu köra jag med 3d-printade bussningar för att slippa montera och demontera de riktiga bussningarna under bygget.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=21402

För toe-inställning bak har jag en sån här.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7183

Det ända jag är osäker på är hur mycket jag kan justera toe bak utan att låsa den "oledade" leden (markerad i rött). Så jag bygger bärarmen så att jag förhoppningsvis inte behöver justera så mycket. Jag har sett liknande lösningar på diverse bilar innan, Marcos, Lotus och Tvr, så det borde funka även för mig.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Dubbelpost, kan bjuda på en bild som bilen står nu.



_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Yo-1 skrev:

Tack!

Bussningarna är från ett Westfield-kit jag köpte på Rallydesign.co.uk, just nu köra jag med 3d-printade bussningar för att slippa montera och demontera de riktiga bussningarna under bygget.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=21402

För toe-inställning bak har jag en sån här.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7183

Det ända jag är osäker på är hur mycket jag kan justera toe bak utan att låsa den "oledade" leden (markerad i rött). Så jag bygger bärarmen så att jag förhoppningsvis inte behöver justera så mycket. Jag har sett liknande lösningar på diverse bilar innan, Marcos, Lotus och Tvr, så det borde funka även för mig.


Tack för infon! Ja jag har också funderat på hur mycket det skall gå att justera. Den övre bussningen kommer väl också att ha samma "problematik" som den icke ledade nedre. Men som sagt, man behöver väl inte justera nämnvärt mycket där bak.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
DaWa skrev:
Yo-1 skrev:

Tack!

Bussningarna är från ett Westfield-kit jag köpte på Rallydesign.co.uk, just nu köra jag med 3d-printade bussningar för att slippa montera och demontera de riktiga bussningarna under bygget.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=21402

För toe-inställning bak har jag en sån här.
https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=7183

Det ända jag är osäker på är hur mycket jag kan justera toe bak utan att låsa den "oledade" leden (markerad i rött). Så jag bygger bärarmen så att jag förhoppningsvis inte behöver justera så mycket. Jag har sett liknande lösningar på diverse bilar innan, Marcos, Lotus och Tvr, så det borde funka även för mig.


Jo, så blir det den övre får också känna av vridningen.
Tack för infon! Ja jag har också funderat på hur mycket det skall gå att justera. Den övre bussningen kommer väl också att ha samma "problematik" som den icke ledade nedre. Men som sagt, man behöver väl inte justera nämnvärt mycket där bak.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Skaffade en 3d-scanner idag.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Yo-1 skrev:
Skaffade en 3d-scanner idag.


Ser riktigt bra ut, vad blev det för scanner?

Har du provat att gå "ett varv" runt en yta med scannern och komma tillbaka där du började? Jag har en billig scanner själv, vilken lämnar en hel del att önska när större grejer scannas. Har till exempel försökt scanna övre del av motorhuv för att sedan gå runt hela rutramen. Om jag börjar vänster till höger under rutan och sedan följa a-stolpen upp och runt rutan och sedan ned på andra stolpen, då diffar det alltid rätt stort mellan ytan jag började på och samma yta som jag kommer tillbaka till efter varvet så att säga. Exakt samma sak när jag provat en dörr och går runt rutramen på den.
Hoppas att du förstod vad jag menad, vore intressant att höra hur din scanner klarar det ifall du provat liknande.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
DaWa skrev:
Yo-1 skrev:
Skaffade en 3d-scanner idag.


Ser riktigt bra ut, vad blev det för scanner?

Har du provat att gå "ett varv" runt en yta med scannern och komma tillbaka där du började? Jag har en billig scanner själv, vilken lämnar en hel del att önska när större grejer scannas. Har till exempel försökt scanna övre del av motorhuv för att sedan gå runt hela rutramen. Om jag börjar vänster till höger under rutan och sedan följa a-stolpen upp och runt rutan och sedan ned på andra stolpen, då diffar det alltid rätt stort mellan ytan jag började på och samma yta som jag kommer tillbaka till efter varvet så att säga. Exakt samma sak när jag provat en dörr och går runt rutramen på den.
Hoppas att du förstod vad jag menad, vore intressant att höra hur din scanner klarar det ifall du provat liknande.


Jag förstår precis vad du menar. Jag har själv en Revopoint Pop sen tidigare, och den driftar precis som du säger. Och är i övrigt nästan omöjlig att skanna något stort med, rätt vad det är så tappar man tracking och den gör bara gojs av allt ihop. Detta är en Einstar, och jag skannade skärmen på kanske 5-10minuter och gick runt yttervarvet och tycker det ser ut som den hittar tillbaka varvet runt. Sen har jag inte hunnit göra några mätningar eller jämförelser i övrigt än, men mycket bättre än allt annat jag provat tidigare i alla fall.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Yo-1 skrev:
DaWa skrev:
Yo-1 skrev:
Skaffade en 3d-scanner idag.


Ser riktigt bra ut, vad blev det för scanner?

Har du provat att gå "ett varv" runt en yta med scannern och komma tillbaka där du började? Jag har en billig scanner själv, vilken lämnar en hel del att önska när större grejer scannas. Har till exempel försökt scanna övre del av motorhuv för att sedan gå runt hela rutramen. Om jag börjar vänster till höger under rutan och sedan följa a-stolpen upp och runt rutan och sedan ned på andra stolpen, då diffar det alltid rätt stort mellan ytan jag började på och samma yta som jag kommer tillbaka till efter varvet så att säga. Exakt samma sak när jag provat en dörr och går runt rutramen på den.
Hoppas att du förstod vad jag menad, vore intressant att höra hur din scanner klarar det ifall du provat liknande.


Jag förstår precis vad du menar. Jag har själv en Revopoint Pop sen tidigare, och den driftar precis som du säger. Och är i övrigt nästan omöjlig att skanna något stort med, rätt vad det är så tappar man tracking och den gör bara gojs av allt ihop. Detta är en Einstar, och jag skannade skärmen på kanske 5-10minuter och gick runt yttervarvet och tycker det ser ut som den hittar tillbaka varvet runt. Sen har jag inte hunnit göra några mätningar eller jämförelser i övrigt än, men mycket bättre än allt annat jag provat tidigare i alla fall.


Intressant! Av diskussionen i 3D-scanner tråden så gissade jag på einstar. Kul att den verkar funka så bra!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Det här var kul!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (42331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande