Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60   >>
12 besök idag (287119 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
[quote="BMW-DJ"]
N Wiberg skrev:


Mycket snack om hjulvinklar och ackerman här, men det kan ju även vara något med själva däcken.
Om däcken varit på sedan 19 så kanske dom är tillverkade 18 eller ännu tidigare. Börjar bli gamla.
Kombinera det med gatkörning där du kanske heatcycleat för många gånger, sen kanske du har jämnt slitage på bana men när du kör gata så får du olika temp i inner/ytterskuldra. Om gummit blivit kasst på insida så kanske det river loss delar av slitbana när du belastar på bana igen?


Det kan säkert spela in. Däcken är ju några år och har gått rättså mycket. Men borde väl inte bli så extremt tycker jag, kanske att det börjar titta fram lite cord men inte helt plötsligt så mycket

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



[quote="N Wiberg"]
BMW-DJ skrev:
N Wiberg skrev:


Mycket snack om hjulvinklar och ackerman här, men det kan ju även vara något med själva däcken.
Om däcken varit på sedan 19 så kanske dom är tillverkade 18 eller ännu tidigare. Börjar bli gamla.
Kombinera det med gatkörning där du kanske heatcycleat för många gånger, sen kanske du har jämnt slitage på bana men när du kör gata så får du olika temp i inner/ytterskuldra. Om gummit blivit kasst på insida så kanske det river loss delar av slitbana när du belastar på bana igen?


Det kan säkert spela in. Däcken är ju några år och har gått rättså mycket. Men borde väl inte bli så extremt tycker jag, kanske att det börjar titta fram lite cord men inte helt plötsligt så mycket


Jag kom att tänka på det för att jag sett liknande slitage på en bekants bil för många år sedan, i det fallet en Porsche 911 GT3 och Michelin Cup däck.
Men Michelin tog reklamation på däcken, dom menade just att så stora bitar slitbana inte ska lossa utan rent slitage ska se jämnare ut.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



BMW-DJ skrev:


Jag kom att tänka på det för att jag sett liknande slitage på en bekants bil för många år sedan, i det fallet en Porsche 911 GT3 och Michelin Cup däck.
Men Michelin tog reklamation på däcken, dom menade just att så stora bitar slitbana inte ska lossa utan rent slitage ska se jämnare ut.


Så var det, men helt andra skador och i ytterkant. Så här såg mina däck på GT3an ut. iofs tunnslitna men det är ändå stora stycken som slits loss.







_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Precis det där har jag fått på cup2 med. Men som sagt, mer förstående för att ytterskuldran tar stryk när man nöter många varv och tung framände tillsammans med McPherson. Sämre förståelse för slitage på innern.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
"Ny" laddning däck. Tack herr Krutrök för smidig affär

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Körs det nåt då?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
AL skrev:
Körs det nåt då?

/AL


Absolut! Varje kväll på pallbockarna 😂

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Plötsligt händer det! Bättre sent än aldrig



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Så, hur kändes det?
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Men titta, den hittar ju till ringen. Varför fick inte UEY följa med? 😊

Härligt med ringenresa, jag längtar dit igen. Tre år sen nu.



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



Ah, trevligt, kopplade inte att det var den CSL'en som jag såg ikväll. Är du kvar imorgon så tjoa till så kan jag bjuda på lite rundtur och så i verkstan.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



McRae skrev:
Ah, trevligt, kopplade inte att det var den CSL'en som jag såg ikväll. Är du kvar imorgon så tjoa till så kan jag bjuda på lite rundtur och så i verkstan.


Det är en annan svensk E46 M3 vid Ringen just nu som är väldigt lik Nicklas, kanske var den (För det verkar som att Nicklas har kört i hyrbil).

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
alindquist skrev:
Så, hur kändes det?


Nervöst och surrealistiskt är nog dom två beskrivningarna som först dyker upp
Alla gånger man kört diverse TV-spel och annat och nu rulla ut på riktigt.
Blev ett väldigt väldigt lugnt varv, fuktigt på banan och regnet hängde i luften. Regnade sen när kollegan körde sitt varv så det blev bara ett var. Allt till det ringa priset av EUR378! Men värt det helt klart.
Inte många bilar under TF den här dagen då vädret var sådär som sagt.

Anders F@lk skrev:
Men titta, den hittar ju till ringen. Varför fick inte UEY följa med? 😊

Härligt med ringenresa, jag längtar dit igen. Tre år sen nu.




Jobbresa den här gången, får väl se om man vågar ta UEY dit nån gång med! Suget att köra där blev iaf inte stillat av den här resan

Westersund skrev:
McRae skrev:
Ah, trevligt, kopplade inte att det var den CSL'en som jag såg ikväll. Är du kvar imorgon så tjoa till så kan jag bjuda på lite rundtur och så i verkstan.


Det är en annan svensk E46 M3 vid Ringen just nu som är väldigt lik Nicklas, kanske var den (För det verkar som att Nicklas har kört i hyrbil).


Det stämmer. Ingen E46a med mig, blev hyrbil.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



Ah... Memorerade inte numret, så fel gissat av mig. Kunde iofs att kollat på racetracker nu när jag tänker på det.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



McRae skrev:
Ah... Memorerade inte numret, så fel gissat av mig. Kunde iofs att kollat på racetracker nu när jag tänker på det.


UJL XXX är reg.nr. på den som är vid Ringen just nu, osäker om ägaren hänger här dock.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



N Wiberg skrev:
Jobbresa den här gången, får väl se om man vågar ta UEY dit nån gång med! Suget att köra där blev iaf inte stillat av den här resan


Klart du ska åka till Ringen med M3:an!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 35



Det är jag som har UJL

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
csollerbrant skrev:
Det är jag som har UJL


Kul att Mischa fick köra bilen och tillhörande klipp på Tuben!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
csollerbrant
Täby
Här sen Feb 2018
Inlägg: 35



Ja riktigt kul! Var väldigt spontant också, kul att han gillade bilen så mycket också. 240 i fuchsröhre var galet haha!

_________________
Christopher Sollerbrant
@csollerbant
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Inte mycket aktivitet vare sig här eller med bilen på sistone. Bilen har stått förvarad hos mina föräldrar i vinter då jag inte haft några planer med bilen under vintern. Har inte heller några stora planer för resten av året men man kanske faktiskt skulle försöka köra bilen lite istället!

Lite småpill har jag dock hunnit med. Ett nytt batteri har hittat hem då mitt gamla fina Biltema var stendött. Valet föll på ett LifePo4 från Wiborg som jag tyckte var prisvärt. 2.7kg, 1000 CCA, full BMS och övervakning via blåtand. Jag ritade upp och 3D-printade en adapter för att kunna montera det i OEM batterihylla. Egentligen kanske sista stället man vill ta bort vikt på, men svårt att hitta fler ställen för viktminskning så på totalen blir det kanske bättre ändå.








Jag har även funderat en del på att ta ur främre delen av buren. Flera anledningar, dels tror jag inte en skruvad bur styvar upp bilen nämnvärt, då måste den nog vara svetsad. Sen känns det alltid dåligt att åka gata utan hjälm då det nog inte är superskönt att ta emot sig med pannan mot den om något händer och ordentligt vaddering kan man inte ha för då tar hjälmen i sen. Utöver det rent praktiska saker som att solskydd inte funkar, höger backspegel är skymd, handskfacken går inte att öppna osv. I veckan gjorde jag slag i saken och tog ur den. Känns lite naket och mindre rejsigt kanske, men jag vill ju att bilen ska vara en Clubsport så det duger nog ändå. 15kg försvann i alla fall vilket ju alltid är trevligt.

Inte helt nöjd hur det ser ut med rörändarna som sticker fram, men ska försöka hitta på något där. Vill inte fimpa dom om man skulle vilja ha i främre delen igen.






_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Vi satte in ett noco lithium battery i vår långlopps bil förra våren och fick bekymmer med att batteriet drogs ut relativt snabbt, efter typ 4 veckor. Vilket är extra trist med lithium batterier då dom verkligen blir helt förstörda.

Vårt klarade sig dock. med vanligt bly funkade det tidigare hur bra som helst att låta bilen stå flera månader utan problem.

Min misstanke är att BMW IBS (intelligent battery sensor ) inte funkar rakt av med lithium på bilar som står länge utan att köras /laddas.

Spänningen på lithium sjunker ju inte alls på samma sätt som bly i takt med minskad energimängd kvar batteriet. så IBS stänger inte ned förbrukarna när batterispänningen inte sjunker.
Men det är inget jag felsökt på ännu. Kör man bilen någorlunda ofta märker man det inte.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60   >>
12 besök idag (287119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande