Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smidig laddtrycksstyrning?
2 besök senaste veckan (792 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Bilen det gäller är en Seat Leon med original ECU och idag används en G-reddy Profec för att justera och "kontrollera" laddtrycket.
Kontrollern jag har idag funkar så att man endast ställer in hur många procent luft som ska "läcka ut" och då ge högre laddtryck. Vilket gör att laddtrycket varierar en del beroende på temperatur osv..

Vad finns det för andra bra och smidiga lösningar med någon slags feedback, där man mer kan ställa ett givet laddtryck och sen sköter den själva regleringen själv?

Då bilen har en extern wastegate och en modell större turbo så ville inte tunern försöka få bilens ecu att kontrollera laddtrycket utan bad mig köpa Profec kontrollern, men efter 1säsong så har jag insett att den kanske inte är helt optimal att använda..

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Finns det några fristående enklare som faktiskt fungerar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
knotan skrev:
Finns det några fristående enklare som faktiskt fungerar

Kanske är så enkelt?
Vore lite trist om enda alternativet är att gå på en eftermarknads ECU och då bygga bort direktinsprut och allt annat. Om inte annat så blir det en väldigt stor extra kostnad bara för att få ordentlig laddtrycksstyrning, och en drös andra funktioner också då givetvis..

_________________
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Vet att några som åker HKS styrning, men rätt dyr.

Där kan man ställa ett laddtryck som är målet och den håller det vad jag förstått.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



PLEX tuning har en bra laddtrycksstyrning som du kan kika på.

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Fyrken skrev:
PLEX tuning har en bra laddtrycksstyrning som du kan kika på.

En bekant kör med en Plex, men jag förstod det som att den bara hade samma funktionalitet som den jag har idag. För kolla lite närmre på den då!

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Plato skrev:
Vet att några som åker HKS styrning, men rätt dyr.

Där kan man ställa ett laddtryck som är målet och den håller det vad jag förstått.

Tack för tipset, får kolla lite på dem. Det tråkiga är ju att de flesta kostar ungefär lika mycket och den jag blev rekommenderad köpte jag utan att ha läst på allt för mycket..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
En fundering, skulle det inte funka att köra tex ett Maxxecu som kontrollerar enbart laddtrycket?
Inser ju att det blir bra mycket mer funktioner och en högre kostnad än hur man egentligen kan lösa det, men det skulle också ge mig möjligheten att koppla in både oljetemp och oljetrycksensorn i Maxxecu't och införa flera failsafes som idag inte finns.
Dessutom har jag då möjligheten att gå över helt och håller till Maxx framöver, vilket jag ändå funderat kring.

Lär väl inte vara "smidigaste" vägen att gå, men det bör väl funka, eller?

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



En tanke. Hur mycket har du i grundladdtryck kontra tänkt maximalt laddtryck??
Desto större skillnad det är där mellan, desto svårare eller mer omöjligt blir det.


Tex 0.5 bars klocka med 35mm membran, och försöka få 1.5 bar stabilt med elektronisk styrning, är svårt, för att inte säga omöjligt.

Har du däremot 1.2 bar på en klocka med 60mm membran, och vill höja till stabila 1.5 bar tryck , så är det många ggr enklare att lyckas.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
knotan skrev:
En tanke. Hur mycket har du i grundladdtryck kontra tänkt maximalt laddtryck??
Desto större skillnad det är där mellan, desto svårare eller mer omöjligt blir det.


Tex 0.5 bars klocka med 35mm membran, och försöka få 1.5 bar stabilt med elektronisk styrning, är svårt, för att inte säga omöjligt.

Har du däremot 1.2 bar på en klocka med 60mm membran, och vill höja till stabila 1.5 bar tryck , så är det många ggr enklare att lyckas.

Har fjäder i nu för ca 0,7bar. Har kört runt 1,2bar på lågladd och 1,6-1,7bar på högre ladd.
Problemet nu är ju att jag bara sätter en % och ser vad jag för för laddtryck, så det är inte så mycket reglering över det hela. Har andra fjädrar jag kan stoppa i också.

When är en hypergate 45mm.

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag förstår.
Jag skulle rekommendera att du börjar med att sätta i fjäder som är tillräckligt hård för att ensamt klara det tryck du vill köra på det låga trycket. Och sen kan du nog få betydligt stabilare på den övre nivån.
Kostar bara tid att prova

Att höja från 0.7 bar till 1.7 bar, är svårt även med en closed loop setup

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
knotan skrev:
Jag förstår.
Jag skulle rekommendera att du börjar med att sätta i fjäder som är tillräckligt hård för att ensamt klara det tryck du vill köra på det låga trycket. Och sen kan du nog få betydligt stabilare på den övre nivån.
Kostar bara tid att prova

Att höja från 0.7 bar till 1.7 bar, är svårt även med en closed loop setup


Jag måste missa någon del för jag förstår inte riktigt hur du menar.

Styrningen jag har idag har inga som helst problem att få till 2bar och även mer. Problemet uppstår när jag kör bana och bygger väldigt mycket värme och laddtrycket sjunker. Kör jag en/några repor på tex 4ans växel så ligger laddtrycket stadigt på ungefär samma.
Hur skulle laddtrycket förändras när allt är väldigt varmt om jag byter till en annan fjäder? Själva tappet skulle väl uppstå oavsett och det skapas väl mer pga högre insugstemp och avsaknad av closed loop i laddtrycksstyrningen?

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag kan tyvärr inte förklara mycket närmare eller bättre. Tyvärr saknar jag den kunskapen att vara pedagogisk när jag knappt förstår förhållandet exakt själv.

Men för att försöka, det är så himla många olika variabler som spelar in så exakt vilka som gör störst skillnad i detta fall kan man ju bara gissa.

Men förhållandet mellan area på membran och WG tallrik förblir densamma. Trycket i grenrör kommer däremot variera när man räknar in alla andra variabler.

Ju närmare "mekaniskt" du ligger önskat laddtryck med wg, (fjädertryck=grundladd) desto mindre spelar övriga variabler in."typ"

Jag säger absolut inte att det kommer fungera. Men är det enkelt gjort så är det ju värt att prova.

Att det "mekaniska" trycket , Grundladdyrycket, är stabilt så länge man har tillräcklig area på membran är väl ganska vedertaget, och ju mindre från GL man vill avvika, desto lättare jobb har styrningen att utföra
Med det sagt ,i det läget är det inte omöjligt att din simpla styrningen kommer fungera bättre, därför att den har ett mindre svårt jobb att utföra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Snömannen skrev:
knotan skrev:
Jag förstår.
Jag skulle rekommendera att du börjar med att sätta i fjäder som är tillräckligt hård för att ensamt klara det tryck du vill köra på det låga trycket. Och sen kan du nog få betydligt stabilare på den övre nivån.
Kostar bara tid att prova

Att höja från 0.7 bar till 1.7 bar, är svårt även med en closed loop setup


Jag måste missa någon del för jag förstår inte riktigt hur du menar.

Styrningen jag har idag har inga som helst problem att få till 2bar och även mer. Problemet uppstår när jag kör bana och bygger väldigt mycket värme och laddtrycket sjunker. Kör jag en/några repor på tex 4ans växel så ligger laddtrycket stadigt på ungefär samma.
Hur skulle laddtrycket förändras när allt är väldigt varmt om jag byter till en annan fjäder? Själva tappet skulle väl uppstå oavsett och det skapas väl mer pga högre insugstemp och avsaknad av closed loop i laddtrycksstyrningen?


Om du kopplar bort/spärrar wastegate i stängt läge kanske du i vissa varvtal i alla fall kan få högre tryck än 2 bar? Så långt som turbon orkar.

Om du får problem när grejorna blir värmemättade låter det mer som du har problem med någon eller några ingående komponenter så styrsystemet vill reglera ner lite? Missmatch mellan styrsystemets reglering/wastegate etc och önskat laddtryck

Det är ofta utmaningen vid chipping, lite finjustering brukar original system tillåta men ju längre bort från original du går ju mer konstiga fenomen och problem uppstår. 2 bar laddtryck låter ganska långt över original. Lev med det eller byt ALLT typ

_________________
Roland Johansson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Om du kopplar bort/spärrar wastegate i stängt läge kanske du i vissa varvtal i alla fall kan få högre tryck än 2 bar? Så långt som turbon orkar.

Om du får problem när grejorna blir värmemättade låter det mer som du har problem med någon eller några ingående komponenter så styrsystemet vill reglera ner lite? Missmatch mellan styrsystemets reglering/wastegate etc och önskat laddtryck

Det är ofta utmaningen vid chipping, lite finjustering brukar original system tillåta men ju längre bort från original du går ju mer konstiga fenomen och problem uppstår. 2 bar laddtryck låter ganska långt över original. Lev med det eller byt ALLT typ


Skulle tro att turbon orkar med att ladda bra mycket mer än 2bar.
Bilen och setupen jag har idag är mappad upp till 2,3bar, då med samma 0,7bar fjäder som jag kör idag.

Som jag skrivit så har jag alltså idag ingen closed loop kontroll över laddtrycket utan endast en MAC-ventil ihop med Greddy profecen som kan ställa ett fast värde på hur mycket ventilen ska vara öppen, då blir givetvis laddtrycket därefter.

Vad syftar du på behöver bytas med "ALLT"?
Motorn är smidd och byggd, turbosetupen är så långt ifrån original man kan komma.
Original är motor och turbo byggd för att leverera runt 200hk vid 0,6bar och nu bör det ligga på 450-500hk vid 2,3bar. Det som inte är utbytt är ombyggt i någon form. Turbon är en Turbosystems HTX3057B2V och wastegaten en Turbosmart GenV HyperGate45. Original styrsystem kontrollerar bränsle, tändning och allt det övriga medans EBC'n från Greddy endast kontrollerat laddtrycket. EBC'n köptes på inrådan av mapparen som justerade original styrsystemet.

Här är tex en av loggarna på en repa på 4e växeln innan bränslesystemet uppgraderades ytterligare. Laddar peak 2,26bar och 2,06bar uppåt rödmarkering. https://datazap.me/u/snowman89/log-1628372822?log=1&data=1

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
knotan skrev:
Jag kan tyvärr inte förklara mycket närmare eller bättre. Tyvärr saknar jag den kunskapen att vara pedagogisk när jag knappt förstår förhållandet exakt själv.

Men för att försöka, det är så himla många olika variabler som spelar in så exakt vilka som gör störst skillnad i detta fall kan man ju bara gissa.

Men förhållandet mellan area på membran och WG tallrik förblir densamma. Trycket i grenrör kommer däremot variera när man räknar in alla andra variabler.

Ju närmare "mekaniskt" du ligger önskat laddtryck med wg, (fjädertryck=grundladd) desto mindre spelar övriga variabler in."typ"

Jag säger absolut inte att det kommer fungera. Men är det enkelt gjort så är det ju värt att prova.

Att det "mekaniska" trycket , Grundladdyrycket, är stabilt så länge man har tillräcklig area på membran är väl ganska vedertaget, och ju mindre från GL man vill avvika, desto lättare jobb har styrningen att utföra
Med det sagt ,i det läget är det inte omöjligt att din simpla styrningen kommer fungera bättre, därför att den har ett mindre svårt jobb att utföra


Tack för svaret och förklaringen. Är själv väldigt grön på detta då det är första bilen som spårat ur såhär mycket..
Ska prova med en annan fjäder men skulle tro att det är styrningen som är problemet. Egentligen är det bara en digital och lättare justerbar variant av biltemas manuella laddtrycksstyrning..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
För att förenkla det lite så är här 2 exempel på beteendet och problemet.

- Vid enstaka fullgasrepor uppnår jag tex 2bar med låt säga 80% injusterat på EBC'n.

- Vid bankörning, där man kör 15-20min pass sjunker laddtrycket successivt med varven, så första varven har jag då 2bar, som i förra fallet, men sista varven är jag nere på låt säga 1,7-1,8bar. Fortfarande samma inställning på EBC'n som i förra fallet.

Min enkla slutsats av ovanstående var bara att varm luft = ökad volym och då EBC endast reglerar öppningsgraden på MAC-ventilen så släpper den igenom samma mängd/tryck till WG'n vilket gör att turbo hastigheten är densamma men laddtrycket blir lägre när luften är varmare och då har högre densitet.
Då tänkte jag att det fanns 2 lösningar på problemet, antingen ökad kylning av insugsluften eller en EBC med stöd för closed loop helt enkelt.

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Mjao. Du har säkert rätt i det.

Men sen nästa fråga man får ställa sig, hur beter sig den relativt mjuka fjädern i wg:en när den blir varm.
Hur lätt/trögt går ventilen i wg igen och tätar mot sätet? Kan det vara så att när det blir varmt nyper den lite lätt och ligger kvar "tjyvöppen" (ganska vanligt problem)
Fjädern blir ju sannolikt "mjukare" och förvärrar problemet med den eventuellt kärvande wg ventilen.

För att öppna ventilen har du både avgastrycket och laddtrycket på membran som hjälper till att öppna. För att sedan stänga igen gör fjädern allt arbete (om du inte använder det bortpysta trycket från MAC på mottryckssidan vilket ibland är ett bra sätt)

Med en hårdare fjäder /mer inspänningskraft, blir iskall skillnaden mellan varm/kall motor om så är fallet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Visar den första bilden jag får fram på Google bara som ett exempel.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Smidig laddtrycksstyrning?
2 besök senaste veckan (792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande