Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
5 besök senaste veckan (33098 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Tror inte ni blir nöjda med B14 coilisar. Körde själv med dom under flera år. Bra kvalité dom håller, men är för mjuka och går inte ställa lågt nog bak.

Kolla på AST suspension alternativt de varianter PMS säljer och som kör upside-down coilovers bak.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Två på Bilstein och en för AST.

Misstänker också att B14 blir för mjuka för det vi håller på med, har skickat en förfrågan till AST men kommer nog behöva sälja ett par njurar :P


_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag kan tillägga att de bilar jag har kört bilstein på så, ja dem har gått som trackday/gata, och ja på banan har dem vart rätt mjuka. (Visserligen tyngre bilar jag haft dem på).
Så dem är nog mer komfort än prestanda.
Men hållbarheten/livslängd är bra.

Vad skulle finnas i väg av kränghämmare för att styva upp chassiet .??
Det jag upplevt främst är att bilen rollat för mycket. I övrigt tyckte jag inte att dem va överdrivet mjuka.
Så kan man få till bilen tillräckligt låg styv i bussningar leder, och kombinera med ordentliga kränghämmare så tror jag de kan funka bra. Om man tänker att det är utbud som styr , och det i övrigt i samma prisklass är "kinesiska" dämpare (som eventuellt har kortare livslängd, )

Och om prissteget upp till "nästa" nivå är orimligt stort,


Men om försäljning av organ är ett alternativ. Så skulle jag nog övervägt det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Kruxet verkar vara att man inte får modifiera chassiet förutom fjäderben och stötdämpare och fjäder. Så det finns ju en poäng att satsa på bra saker där med rätt fjäderhårdheter och troligen coilover konvertering bak. Jag tror också att över 100N/mm framfjäder är att föredra, jag har 95N/mm på min bil nu som är lättare än Clion och krängningen är lite i överkant trots rollcenterjustering. Har man en låg bil med orginalgeometri kan man ha väldigt hårda fjädrar och ändå ha en bil som kränger mycket och saknar styrrespons.

Tror det finns en poäng att inte sänka bilen förmycket utan försök hålla bärarmen med vinkel lite nedåt, sen höja bakvagnen lite mer än framvagnen. Har man PMS rollcenterkit med förlängd styrled och laguna spindel så är detta fixat även för låg bil, men är det inte tillåtet är det inget att fundera på. Annars är det väl värt pengarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Jag fick svar från AST idag.



Tror inte mina organ "skördar" ett tillräckligt högt pris så att säga.. .

Det som finns kvar i att styva upp framvagnen är några powerflex bussningar, baktill har vi monterat en whiteline krängningshämmare som gör susen!

Det är frågan om det kanske får bli BC racing, man kan ju beställa hårdare fjädrar med det kittet men då är frågan vad för vikter man ska köra, är inte riktigt med på tåget med hur man mäter dom då en del kör KG, NM, LB, BB, CC60, m3sk.

Det här kittet med 10kg fram och 8kg bak? eller ska man ha mjukare fram så det "sätter sig" bättre?

https://www.kamracing.co.uk/bc-racing-ds-series-coilovers-renault-clio . . . .

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Kruxet verkar vara att man inte får modifiera chassiet förutom fjäderben och stötdämpare och fjäder. Så det finns ju en poäng att satsa på bra saker där med rätt fjäderhårdheter och troligen coilover konvertering bak. Jag tror också att över 100N/mm framfjäder är att föredra, jag har 95N/mm på min bil nu som är lättare än Clion och krängningen är lite i överkant trots rollcenterjustering. Har man en låg bil med orginalgeometri kan man ha väldigt hårda fjädrar och ändå ha en bil som kränger mycket och saknar styrrespons.

Tror det finns en poäng att inte sänka bilen förmycket utan försök hålla bärarmen med vinkel lite nedåt, sen höja bakvagnen lite mer än framvagnen. Har man PMS rollcenterkit med förlängd styrled och laguna spindel så är detta fixat även för låg bil, men är det inte tillåtet är det inget att fundera på. Annars är det väl värt pengarna.


Enligt reglementet.
"CHASSI
●Stötdämpare och fjäder är fritt att modifiera, infästningar får förstärkas i kaross.Infästningspunkter får ej flyttas.
●Hasplåtar får monteras."


Vet inte om man måste modifera "infästning" med laguna spindel är väl skruvad detalj så man kanske kommer undan med det!

Med kittet vi har nu är det äkta coilover bak (KTR750 från K-tec https://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=4776) Det är för jäkla bra om man bortser från att det inte höll så länge :P

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Efter en låång dag ner till Sturup och besök hos Apex.se var vi tillslut klara för start i rejs fyra av fem. Lottningen avgjorde att brorsan fick ta starten vilket han var lite nervös inför eftersom det var hans allra första

Vi startade på plats 23 av 32 och vi hade instruerat honom att ta det väldigt lugnt första 4-5 varven innan han har ordentlig temp i däcken bara för att verkligen känna in det hela. Starten gick och brorsan släppte ett gäng bilar och fem varv in började han gasa. Han körde stenhårt och gjorde en del vågade omkörningar som resulterade i att vi låg på plats 16 efter ca 60 minuter. Vi ställde oss på vallen efter ca 60 och förberedde oss på eventuell gulflagg för att timea byte och ungefär vid 75 minuters strecket skrek brorsan på comms att det skulle bli safety så vi tog in honom och bytte till Robin.

När Brorsan fått upp lite fart:
https://youtu.be/MNoHAWDo5qg?t=3519



Bytet gick riktigt fort och Robin lyckades få till ett par omkörningar i depå och direkt ute på banan vilket gjorde att vi efter ca 2 timmar låg på 5:e plats när växellådan helt plöstligt packade ihop totalt och säsongen tog slut för oss
Nu letar jag efter ny växellåda och vi diskuterar att laga bilen och kanske byta chassi i samma veva så om någon är sugen på en riktigt snabb liten bil som absolut är med i toppen på R4F är det bara PM:a

Nu tar jag lite semester och jobbar på min andra bil som konstant skjuter gula lampor




_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Vad har hänt med lådan?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Är verkligen ingen expert, men den började whina och helt plötsligt blev det jättetungt för motorn, bilen tappade helt kraft och sedan låstes framhjulen på tvåan. Det går att rulla bilen om kopplingen är intryckt men att flytta runt växelspaken i några lägen är bara att glömma är som en sten

Film när det händer:
https://youtu.be/MNoHAWDo5qg?t=6688

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Låter rätt speciellt. Vore kul att plocka isär den och se vad som pajat.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Har nu sålt "hem" bilen till Skåne igen till en mycket trevlig ny ägare som skall göra iordning och tävla med bilen i Race4Fun Klass 2 nästa år så kommer få svettig konkurrens
Får se om Jimmie fortsätter tråden här och klankar ner på allt mitt mekande

_________________
Citera
ROCKIT
Häljarp
Här sen Sep 2023
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack Pär.
Den var snabb på släpen :-)

Vi skall ta hand om Clion på bästa sätt och försöka vara lika aktiva som du varit här på sidan.

Vi ses på Knutstorp i mars.

/Jimmie

_________________
Jimmie Swedenborn
Citera
ROCKIT
Häljarp
Här sen Sep 2023
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


På väg hem till Skåne igen :-)

Tack Pär för en smidig affär.
Nu börjar resan mot Race4Fun.
Ny växellåda och lite småfix skall göra susen, vi ses på Knutstorp.

Må väl alla!



_________________
Jimmie Swedenborn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
5 besök senaste veckan (33098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande