Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23 >> 296 besök senaste veckan (31273 totalt) |
Någon som kommer ihåg om att jag skrev att jag beställt grejer från en kille i England som skulle kommit i mars?
Jag kärade ner mig både i half-doors och kolfiberframskärmar förra året och det finns det många som säljer. Men https://www.carbon-nv.co.uk/ var hyfsat "billiga", recensionerna sa att det var kvalitetsprodukter men att kommunikation/leveransprecision var urusla. SÅ efter lite mailandes under hösten beställdes saker, sen har jag inte hört något mer förens jag har frågat hur det går. Senaste veckorna så har jag sett mig som lurad, med löften om attt sakerna skulle posts "nästa vecka" flera gånger. Framförallt ville jag ha hans "Kit car ducted Aero+ cycle wings" trots att jag inte kunde bestämma mig för om de var snygga eller otroligt fula.
Lurad, övergiven, ensam... tills i fredags när det plingade i mobilen! En framskärm plockades upp Den såg bra ut på alla möjliga sätt. Jag var tvungen att lägga den på bilen såklart, för att se hur det blev. I bakkant tar det i däcket, skärmen sitter också lite för mycket in mot bilen. Nåja, jag hade inte räknat med att det skulle passa rakt av så nya skärmfästen får det bli också. Material för att bygga finns hemma så hoppas det regnar snart... Sen kunde jag inte hålla mig, utan plockade upp skärm nummer 2 och då började besvikelsen. Spräckt: Skärmarna har helt olika kvalitet, den ena är perfekt med snygga snitt, den andra ser det ut som att en tvååring sågat ut från "överflödigt" material med en brödkniv... Dessutom massa bubblor på insidan: Eftersom mitt förtroende för tidhållning från leverantören inte är den bästa så går det att rädda? Sprickan: Skulle det gå att slippa ner det och lägga på ny epoxi? Att det inte blir så starkt förstår jag men jag kanske slipper en brottanvisning som kommer att växa? Bubblorna på insidan: Jag funderar på att fylla igen de med Epoxi och mikroballonger. Är det rätt sätt? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Om du ska fylla sprickor så är inblandat talk enklare (rent förtjockningsmedel). Microballonger är ungefär som att bland in "sand".
Visst går det att rädda: brun packtejp på utsidan och häll på smeten inifrån så den rinner ned mot packtejpen. Sist en tunn glasfiberväv som ger den egentliga styrkan. Typ 7 cm större än sprickan. Lite lagom sandpappring för att rugga underlaget först. Tvätta med aceton innan du börjar plasta. _________________ Magnus Falk |
||||
Talk står på inköpslistan, det verkar som att det använts två lager kolfiber men bara det yttersta lagret har "släppt" i sprickan. Jag tänker mig typ såhär för att reparera själv: https://www.youtube.com/watch?v=8RS7
Det fick mig iaf att börja fundera på hur svårt det skulle vara att göra egna framskärmar. Jag har alltid sett skapandet av mallen som det värsta men nu fick jag en ide... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Andra halvan av paketet, DÖRRAR!!!
Också med lite lufthål på baksidan, men framsidan perfekta. Kapning som gjorts är också mycket bättre än den som är på den dåliga framskärmen, ljusår bättre i kvalitet. Men jag blev förvånad över passformen, ja rentutav sur ett tag... Glipor överallt, stora glipor... Mycket googlande och letande senare så hittar jag EN liten bild på Carbon-NV's hemsida som får polletten att trilla ner. Om det passar mot karossidorna så hamnar bakändan "innanför karossen". Ja, så får det väl bli då. Ptja, det kan bli bra... Jag funderar på hur jag bör sätta fast dem, funderar på att bara sätta tre skruvar (två i framkant och en i bakkant) som håller fast dem. Det gör att småväxta personer (dvs under 1,90, som min sambo) får problem att komma i bilen så inte populärt. Kapellvred tycker jag inte är snyggt om man kör utan dörrarna, men å andra sidan praktiskt att kunna lossa. Jag har även funderat på att göra ett "gångjärn" i övre främre hörnet och sedan typ två hakar i nederkant som håller fast dörren. Skulleiaf bli enkelt att komma i och ur (för de vertikalt handikappade under 1,90m ) Upptäckte när jag höll på att det tydligen varit varma avgaser... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hmm, Dzus? Och sen nåt 3D printat lock över dom när du kör utan dörrar? Ajden/Lambo stuk uppåt?
Edit: det där mår nog inte däcket så bra av heller... Dags att hitte på nåt som styr varmluften annorlunda... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Både kolfiber med epoxi och glasfiber med polyesterplast kan man inte sällan justera formen med värme och lite varsamt våld under några dagar, tex en kupevärmare på så biten blir 45-50 grader varm och sätta den i spänn som du vill ha den och efter några dagar låta den svalna. Testa på något billigt först, lätt att böja för mycket etc. Vet inte hur många hojkåpor jag fått att ordna upp sig efter de fått smaka lite värmestrålning från motor och avgasrör ihop med en tejpbit eller två _________________ Roland Johansson |
||||
Japps, justerade många saker på karten så. Bla hela stolen, vi slapp ju FIA på den tiden _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Gammelbilsträff med Alfa-tema
Inte alla bilar var "gamla"... Bilen kördes till Söder i gassande solsken, sen blev det en tur genom stan med Södermälarstrand, etc, etc. Vattenpumpens ECU klagade på högt temp en gång och då visade instrumentpanelen ~95 grader, det var när det köades och kördes långsamt för att komma in på parkeringen. I övrigt var aldrig tempen över 90 grader ens vid rödljusen, med lite rull så sjönk det snabbt till strax under 80 grader. Bilen passade på att fylla 1000 mil varav jag kört ~170 mil om jag minns rätt. 1000 mil firades genom att ligga bakom en AMG-Merca som ville gasa på, det spreds både värme och däcksdoft när den tryckte gasen i botten några gånger. Martini håller inte på med att sprida däcksdoft, den sticker iväg istället (så länge däcken är varma). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kallt och blåsigt till jobbet...
Två aber: 1. Kyltempmätaren la av, glapp i kontakten jag satte dit. 2. Sen förra veckan har de påbörjat ett vägarbete jag inte kände till på vägen till jobbet , bilen är nu fylld med småsten. Det är otroligt hur mycket R-däcken kan kasta upp sten även i gångfart när de har temp. Förra året var det en på jobbet som inte såg en Seven när hen skulle ut från parkeringsplatsen, genade lite för mycket och mosade den. Den hade blivit inreggad dagen innan så ägaren var tydligen inte glad, hoppas inte det händer igen... Edit: Igår var jag dessutom tvungen att åka till Mekonomen för att handla, även en sväng till ICA blev det. Kanske inte den perfekta shoppingbilen men fungerade, enkelt att last i en ICA-kasse så länge det inte behövs en passagerare. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
På en framskärmen var det lite epoxi på ett område, la på lite så fibrerna inte är ytterst iaf.
Sen blandade jag i talk, massor av talk eftersom det rann ut massor ur burken. men det visade sig vara rätt mängd. Slipade ner kanter, fyllde på med "spacklet" Idag fortsatte jag... Slipade ner ena "half door", la i ren epoxi Slipade ur där det bildats en fika med epoxi med en bubbla i, la sen på lite ren epoxi. Eftersom jag är idiot så står det att man har 45 minuters bearbetningstid och 7 timmars härdningstid, allt jobb gjordes såklart med handskar. men vem fan står där efter 1,5h och trycker tummen i epoxin för att se om det härdat... det hade det inte. Min tumme har badat i aceton idag. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Med bara en omgång epoxi så fyllde det inget... så nu hade jag i massor, massor, av talk och skiter i om det blir grått på på insidan på dörren. Låta det härda, sedan slipa jämnt
Funderar på om ett lager klarlack gör susen på insidan, det gör det lite snyggare. Kanske... Framskärmen började slipas ner, imorgon lägger jag på epoxi. Funderade på att sätta m5 gummiexpanders genom glasfbern på "scuttle" och sidan och sedan bara skruva dit dörrarna, iaf på förarsidan. Jag kan göra likadant på passagerarsidan med funderar på att sätta "tenax"-knappar där så det går snabbt och enkelt att ta bort. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Matt klarlack tror jag döljer lite lagningar bättre? Och är mer race...
Har hittat din nya tischa. https://ae01.alicdn.com/kf/Sb3c446e0 _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Så här såg ena framskärmen ut:
Idag såg den ut så här: Sista lagret flöt ut och bildade en fin kant. Slipa, slipa, slipa.... Polera lite med... De jäkla reporna syntes knappt i verkligheten, mycket tydligare på bild. Men det syns bara om ljuset faller precis rätt, så nu får det vara. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag är förvånad att jag inte fått den, allt annat i Martini-väg har jag fått. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
En tidig bilträff besöktes, bilen fick bedömningen stilren & snygg. Inget jag kan ta åt mig äran för utan det är förre ägarens förtjänst.
Jag har istället ägnat helgen åt hur en Westfield sitter ihop och förändrat det stilrena. På förarsidan gick allt smidigt. På passagerarsidan gick allt åt helvete, istället för att borra sig igenom glasfibern så frasade den sönder det. Nåja, inget som inte en skruv med bricka döljer över "rivnuten" om jag kör utan dörrarna. Passagerardören skall få andra fästen så den blir superenkel att ta bort. Provkörning? Trots att det precis regnat? Naturligtvis. Inte den revolution jag trodde, men det är mycket mindre turbulent iaf i sittbrunnen. En sak jag lärt mig är att aeroscreenen sitter lite för lågt jämfört med hur Westfield vill ha det, det skall sitta en "stötta" i mitten som sätter höjden och stödjer den men den stöttan finns inte. Höjden på den är 5 cm, just nu är aeroscreenen 3cm på samma ställe. Jag funderade ett tag på att höja den, men då är jag tvungen att borra nya hål för bakspeglar som kommer att synas och sen är det även så att jag kommer inte att se framåt. "Passageraren" klagar lite då och då att det inte går att se framåt. Så den fick vara som den är. Håller jag vänstra handen "kl 10" så smiter luften förbi och blåser på handen, oavsett hastighet. Håller jag handen någon annanstans så är det ingen turbulens längre. Normalt sett kör jag bilen med "kromad armbåge", vänster armbåge lite utanför karossen, och det funkar fortfarande tack vare "bulan". _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Blev ju snyggt det där
Har du provat att sätta en gurneyflap ovanpå aeroscreener och på den folierade biten mellan dörr och screen? |
||||
Jupp, varför ändra på ett vinnande koncept från Porschen? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Varmt och soligt idag, perfekt för en fikatur. Ja, om det inte varit för det där med att bilen gått och blivit inkontinent.
Fuktar från en kylslang, inte så att det blir något på golvet men det har droppat på ett ramrör. Så dags att fixa det idag och lite annat som inte har blivit gjort. Nosen fick nät, rätt lim fanns inte hemma eller i de lokala butikerna så det fick bli "kladd" som jag hoppas håller kvar nätet. Svea vaktar nosen så ingen stjäl den: Dags att ta itu med andra surdegar så att den kunde se ut så här efter en lång stunds kämpande. Varför fick jag kämpa? Jo för att ena "rivnut'en"bara snurrar. Kapade huvudet så att jag kunde får bort "scuttle" och se försöka lösa det på något sätt. Med ett bits som slogs in mellan ramrör och rivnut gick det att skruva ur skruven. Men det funkade inte för att borra ut rivnuten, det bara snurrade runt, runt, runt... Så lösningen blev at slå i bit'set ännu mer, efter ett tag hade jag slagit av kragen och rivnuten föll ner i ramröret för att aldrig synas mer men antagligen höras. Fast eftersom jag vetat att jag behövde göra detta ett tag fanns det resurser hemma! jag beställde bättre rivnut kit och rivnut's i stål med ordentliga rillor för att kunna greppa tag i röret. Sådana där Biltema aluminium grejer går bort, kvalitet skall det vara! Ja, fast jag hittade inte satserna jag beställt hem så nu sitter det en aluminium-rivnut från Biltema där istället. Passade på att fixa ett elfel (en kontakt som glider isär, nu kan det inte det längre) samt att sätta dit ett USB-uttag. Imorgon sätts allt tillbaka och sen är den förhoppningsvis reda för långtur (nåja, en Seven-långtur ) på torsdag. En torsdag med motorvägskörning för att komma igenom Stockholm. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23 >> 296 besök senaste veckan (31273 totalt) |