Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 462, 463, 464 ... 501, 502, 503   >>
31 besök idag (2495896 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
2018 vägde den på lastbils våg men ca halvtank och mig i ca 1660kg
Men jag kör runt med brandsläckare, olja, verktyg, domkraft m.m. så säg runt 1700kg vid dessa 100-200 tester.

Man kan faktiskt hitta massa info på första sidan i första inlägget tex vikt och prestanda.

Där har det tex. stått detta i ca 1.5år utan att någon märkt det
2020 oktober 100-150 på 1.8 sek, 100-200 på 4.6sek / 3,9sek


Angående effekt så blev det ca 780 awhp hos AG's och runt 850 wNm (vet ej exakt)
Sen kanske det var lite till vid dessa 100-200 tester.



Angående att inte ha flygande start så blir ju det väldigt svårt att få till, för direkt du har 100 så startar ju tidtagningen så då måste du ju ligga och köra i exakt 99 km/h och hoppas tidtagningen inte plötsligt startar innan du trampat ner gas pedalen.
Blir ju även väldigt svårt att jämföra mot andra bilar på detta sätt.


Men vid 4200 rpm så vaknar ju turbo's snabbt så bör ju inte förlora allt för mycket i tid.
Men har ingen aning, kanske kan testa till hösten.

Erik vad har du för tid med din 1200kg bil?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
iqbad skrev:

Helvete, det var inte dåligt! Det är ju inte många i sverige som har snabbare bil än detta. Jag menar, vilken originalbil matchar denna tid 100-200? 992 turbo s ligger ju på typ 6 sekunder.. hur mycket effekt har du ungefär?


Hittade denna lista på std bilar:

A list of stock 100-200 kph/kmh sprint times for various cars

3.2 - 2019 Bugatti Chiron Pur Sport - 1479hp
3.3 - 2014 Koenigsegg One:1 - 1341hp
3.4 - 2021 Bugatti Chiron Super Sport - 1577hp
3.6 - 2019 McLaren Speedtail - 1036hp

4.2 - Bugatti Veyron 16.4 Super Sport - 1183hp
4.6 - Koenigsegg Agera R - 1130hp
4.8 - Bugatti Veyron - 1001hp
5.0 - Koenigsegg Agera - 953hp
5.5 - Koenigsegg CCX - 806hp
5.7 - Koenigsegg CCR - 806hp
5.8 - Mosler MT900 GTR - 600hp
5.8 - Ferrari F12 - 740hp
5.9 - McLaren 12c - 625hp
6.0 - Porsche 918 - 795hp
6.1 - Mclaren F1 - 635hp
6.1 - Porsche RUF RT12 R - 750hp
6.2 - Pagani Zonda F - 602hp
6.3 - Lamborghini Aventador LP-700 - 700hp
6.3 - Porsche 911 GT2 RS - 620hp
6.4 - Porsche RUF RT12 S - 685hp
6.4 - Porsche Carrera GT - 612hp
6.5 - Pagani Zonda R - 750hp
6.7 - Ferrari Enzo - 651hp
6.8 - Ferrari GTB 599 - 612hp
7.0 - Mercedes SLR 722 - 650hp
7.1 - Corvette ZR1 - 638hp
7.2 - Porsche 991 turbo S 2013 - 552hp
7.2 - Lamborghini Murcielago LP 670 - 670hp
7.2 - Audi R8 V10 Plus (2013) - 550hp
7.3 - Porsche 911 997 GT2 - 530hp
7.4 - Ferrari FF - 660hp
7.5 - Porsche 911 Turbo S (2011) - 530hp
7.6 - Ferrari F430 Scuderia - 510hp
7.7 - Lexus LFA - 560hp
7.8 - Lamborghini Murcielago - 580hp
7.8 - Nissan GT-R (2012) - 550hp
8.0 - Ferrari F50 - 520hp
8.0 - Viper SRT-10 2008 - 612hp
8.4 - Porsche 996 GT2 - 460hp
8.7 - Mercedes SL65 AMG - 612hp
8.7 - Lamborghini Diablo VT - 492hp
8.8 - Audi RS6 - 579hp
8.8 - BMW M5 V10 - 507hp
9.1 - Lamborghini Gallardo SE - 519hp
9.1 - Audi S8 - 520hp
9.5 - Bentley Continental Supersport - 630hp
9.7 - Porsche 996 Turbo - 420hp
10.5 - Audi RS5 - 450hp
10.6 - Audi R8 (2006) - 420hp
11.6 - Audi RS4 Avant (2012) - 450hp
11.0 - Audi TT RS Plus (2012) - 360hp

Sen finns det ju snabbare trimmade bilar även i Sverige, så långt ifrån snabbast.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



3,9 är sinnesjukt bra!

Grattis till ett bra motorkoncept!

_________________
Magnus Falk
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Häftigt!

Noterar att min skåpbil (i jämförelse....) klara det på 7.4, det får jag vara nöjd med...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Som jag skrev innan grymt snabb !
Min 1630 kg BMW 635a gör 100-150 på ca. 4 och 100-200 på ca. 10 sekunder.
Och det tycker jag räcker och blir över, i alla fall för en RWD gatbil.

Räcker utväxlingen till toppfart på Audin ?


Ang. listan är det inte ändå SJUKT imponerande hur högt upp 1990 tals sugmotor bilen Mclaren F1 ligger !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Räcker utväxlingen till toppfart på Audin ?

Jag förstår inte din fråga?
Men med friktionsdäcken så gör bilen över 200 på trean och exakt 292 km/h på fyran vid varvstoppet= mätt på rullande landsväg.

Men jag har ju 6-växlad diesel låda, så vad den gör på femman och sexan vet jag ej, men då blir det ju även högt luftmotstånd..
Men 350+ borde kanske gå?

Är dock lite orolig för mitt hembyggda stora lexan motorskydd under hela framvagnen hur det klarar sug/tryck i 300+

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Ja, det var min inre 15 åring som undrade

När man trimmade moppen, ville man ju se till att utväxlingen väl matchade effekten.
Man ville ju inte varva ut med för litet framdrev.

Men det låter som att du har utväxling som skulle supporta väldigt höga toppfarter !

Djärvt att köra 300 blås på friktionsdäck, det hade jag inte vågat. (dom brukar ju ha rätt lågt hastighets index)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108



Dags att pröva på 804meter och se om 300km/h hinns med.

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Mina friktionsdäck har hastighetsindex V = max 240 km/h (+ säkerhetsmarginal)
Men det är ju bara på rullande landsväg hos JRM som dom körts i högre hastighet och det är för att mina R-däck var för låga så avgassystemet tog i bänken.
Så dessa vinterdäck har använts alla gånger hos JRM och även vid många 0-100 & 100-200 körningar.

Men hos AG's hade jag mina Cup2 däck, dock var den lite låg då även där trots ombyggt avgas men det var bara mina lufttrattar till bakbromsarna under bilen som tog i och blev lite skadade.

Men nu är mina friktionsdäck slut och letar nya i samma dim, men då blir det Y = 300 km/h



Angående 804meter så är ju det stillastående start och jag behöver komma upp på femman för att nå 300
Och med min manuella låda så lär jag tappa för mycket tid vid växlingarna.

http://www.804meter.com/?page_id=17
R8 V10 twinturbo bilen har 1500hk+ och kört 331 km/h
GT-R på andra plats med 322 km/h gör 100-200 på 2.8 sek !
Och alla dom över 300 km/h har 1000 whp+ och snabb växlande lådor.

Så jag tippar på 270-290 km/h
Men skulle vara kul att testa, men enda banan på inte alltför långt avstånd är Lunda som dom körde i juni och inget mer i år.
Så får hoppas dom kan ha Lunda på våren eller hösten nästa år, så kanske jag besöker dom då för test.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Som jag skrev innan grymt snabb !
Min 1630 kg BMW 635a gör 100-150 på ca. 4 och 100-200 på ca. 10 sekunder.
Och det tycker jag räcker och blir över, i alla fall för en RWD gatbil.


Vad har du för effekt i din biturbo BMW när du körde 100-150 på 4sek ?
Växlar du där i mellan?


Jag provade nämligen igår i stekhet värme och med lägsta grund laddtrycket på 0.5bar och fick ändå denna tid:



Då bör den gett strax över 400 whp & 500 wNm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Daniel-635 skrev:
Som jag skrev innan grymt snabb !
Min 1630 kg BMW 635a gör 100-150 på ca. 4 och 100-200 på ca. 10 sekunder.
Och det tycker jag räcker och blir över, i alla fall för en RWD gatbil.

Räcker utväxlingen till toppfart på Audin ?


Ang. listan är det inte ändå SJUKT imponerande hur högt upp 1990 tals sugmotor bilen Mclaren F1 ligger !


Du kan nog höja laddet ett kilo till 😁

Min gamla 635a var väldigt nöjd med 720whp och 5,7 100-200.

Körde som snabbast 316på gps med den, sen började det gå rejält trögt 😅

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



100-150 kör jag på trean.
Och tiderna är mätarfart, från filmer med kameran.
På trean, påverkar det nog inte om man mätt med riktigt GPS.
För 8km/h högre ger motorn mer vridmoment och effekt.
Däremot kanske 100-200 blir lite sämre med riktiga prylar.

Om du hade strax över 400 whp vill jag säga att det harmonierar med mina siffror väldigt bra. (eftersom vikten vart så nära)

Som mest dokumenterat har jag haft 329kW (447hk) och 620Nm på hjulen i rullande landsväg.
Men det var lite "för bra" förhållanden just då i bromsbänken, så jag fick backa tändningen senare.

Detta var 2013, och sen dess har en del ändrats på, men typ så.


Erik, nja jag är rätt nöjd redan !
Från minnet är CW värdet på 6-serien typ 0,40 kan ju mota lite över 300 😋

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tillbaka till min bil..

När man varvar extra mycket så är det klokt att hålla koll på ALLT, så därför jag loggar hela tiden så man sedan kan sitta och gå igenom alla värden och något jag upptäckte var att spänningen var nere i 12 volt vid 8500 rpm

Så koll i logg visar att efter 7700 rpm så börjar laddningen sjunka.

Här en bild på logg:




Detta är ju inget jag hade upptäckt om jag inte loggat, för vem håller koll på en volt mätare vid 8500 rpm ?



Efter undersökning visade det sig att min generator började wobbla inuti så lindningen slogs i:




Så denna generator som är för Chevrolet och många GM bilar gillade inte höga varvtal thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Du har övervarvat den, du måste dreva ner den.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp och det var precis vad jag gjorde, jag kontaktade firman startmotor.se där jag köpt generatorn och frågade om större remhjul.

Behövde ju dreva ned den med 1000 motor rpm, men orkade inte räkna på det så det största remhjulet dom hade för generatorn fick det bli.





Efter det gick det att varva till 8500 rpm och ändå ha 13.5volt



Men utan att analyserat logg så hade jag inte upptäckt detta förens generatorn gått sönder helt och då kanske jag var långt hemifrån på en bankörning..
Så alla ni som kan logga gör det och lär er hur det fungerar, det är inte svårt alls och är en bra hjälp för att hitta fel.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Hur bra stämmer 100-200 tiden med vss/tiden i loggen?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
conman skrev:
Hur bra stämmer 100-200 tiden med vss/tiden i loggen?


Den visar ännu snabbare tid i denna loggen än vad Dragy visat, men felvisningen har med flera orsaker att göra.
Dels kan jag inte hitta exakt 100 km/h eller 200 km/h i loggen för den hoppar med ca 3 km/h, (med nuvarande upplösning jag valt på 100Hz) alltså varje steg i loggen jag har är på 0.05 sek och det gör ca 3 km/h vid 100+
Så jag kan se 99.3km/h eller 101.8km/h i loggen.

Sen är inte min VSS helt rätt kalibrerad, skulle behöva en lång raka där jag kan ligga i 200 med gps och justera VSS i databoxen samtidigt.
Nu har jag två olika värden som är ungefär som jag använder beroende på om jag kör på R-däcken eller friktions däcken.


Men störst problemet är att det finns ingen inbyggd RTC = RealTimeClock funktion i MaxxEcu
Jag har försökt hitta någon RTC med canbus som man skulle kunna ansluta men det verkar inte finnas?

Så den interna tidtagningen är någon programmerad tidtagarur som startar när boxen får ström via tändningen, men den går inte helt rätt och blir fel ju längre databoxen är på slagen, så har haft stora problem med mina filmer när jag ska synka alla mätare med Gopro filmen då loggen kan gå antingen snabbare eller långsammare än Gopro filmen.
Gopro har ju inbyggd klocka.

Finns tex denna dyra kamera med canbus som jag skulle kunna koppla till MaxxEcu
https://www.aim-sportline.com/en/products/smartycam-hd-rev2.1/index.ht . . . .

Finns även Race Dash med klocka och canbus.

Men nu kör jag med surfplatta och Gopro kameror och vill inte byta bara för att få en riktig klocka.

Så hoppas det dyker upp en RTC modul med batteri och canbus ut så alla interna loggar dels kan få rätt datum/tid samt gå i helt rätt fart som en vanlig klocka.
Någon som vet om någon sådan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
En annan sak vi såg vid dynon var att vid höga laddtryck och höga varvtal så kom vi upp till 0.5 bars övertryck vid givaren som sitter i slutet på downpipen.

jag har ju dubbla 3" rör som går in i ett 3.5" system så där är ju en rejäl förminskning.

Här mitt 3.5" system innan dess sitter ett Y-rör



Går vi tillbaka till 2011 innan jag köpte min S8 så hade en kompis börjat byggt på en A8 med RS6 motor, denna bild från 2011 när han höll på att plocka isär bilen:



Dock så blev det inget utav detta bygge, alltså han gjorde motorfästen och skruvade dit motorn samt byggde avgassystem, sen blev det inget mer och jag tog hand om denna bil för ca 2 år sedan.




Men han hade byggt med dubbla 3" som går ihop till ett 4" system, fortfarande en strypning men bättre flöde än mitt system.




Så jag tog och pallade upp bilen och sågade av avgassystemet för montering i min bil:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen prov montering på min bil och tyvärr tog det ju i min kylfläns på RS6 bakdiffen för denna kylfläns finns inte på A8/S8.




Men den går lätt att skruva loss, så med den borta så fick det plats:




Men framåt så sitter mina rör från downpipes isär rejält medan på detta system sitter dom två 3" rören nästa ihop, så Y-röret behövde kapas isär och rören bändas ut för att passa mot mina flexrör i bild.




Sen finns det risk att detta hembyggda slutrör med Audi ringar stryper flödet så det kapades bort så det bara blir ett runt 4" rör ut från ljuddämparen istället.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Hoppas du sätter tillbaka diffkylflänsen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Patrick du har haft ett PM sedan 10 juli för jag vill inte lägga massa inlägg här om diffen och vad du menar utan vill fortsätta med avgassystemet..

Men detta var ett test på hösten och kylflänsen skulle dit igen, förstår dock inte vad som skulle hända om jag körde utan kylflänsen?

Kylfläns på bakdiffen är extremt ovanligt på Audi och då en A8/s8 saknar detta och klarar att piskas på bana ändå så ser jag inte problemet med att köra utan, nu har jag iofs en lamell diff i som kanske ger mer värme än original men jag har ju även temp givare nu i bakdiffen.
Och bakdiffarna är ju identiska förutom planfräsningen och kylflänsen, se mina bilder från 2014 här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Så du får gärna svara på PM om vad du är orolig över som kan hända om jag kör utan kylflänsen, vilket jag dock ändå inte ska göra mera än vid detta test som gjordes en kväll i november 2020.


Tillbaka till avgassystemet:

Här är slutröret bort kapat och Y-röret isär draget:


Jämförelse mot mitt 3.5" jag har ljuddämparen under baksätet medan detta 4" har den längst bak:


Fick förlänga med två raka rör på mina flexrör sedan passade det:



Mer om 4" testet kommer i nästa inlägg i morgon på nästa sida..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 462, 463, 464 ... 501, 502, 503   >>
31 besök idag (2495896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande