Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor kring fjädring med glapp och ljud (KW Clubsport)
284 besök totalt
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Skruvade lite med banbilen igår och upptäckte av en slump ett konstigt ljud vänster fram.
Har bilen på pallbockar, så alla 4 hjul i luften.
Ljudet uppstår endast när man lyfter vänster framhjul och "släpper" ner det, tex genom att lyfta i hjulet och så uppstår ett "klonk" när hjulen igen når bottenläget. Ljudet går att höra i nedanstående 2 klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=6DEuxRUKtRc
https://www.youtube.com/shorts/pDp_Omx3Eqs

Inget glapp i topplagringen och jag provade att ta bort både k-stagen och även styrstagen, ingen skillnad.
Upplever bara ljudet vänster fram.
Enda jag hittade som verkade konstigt var ett glapp i fjäderbenen, men det fanns på bägge sidor..
https://www.youtube.com/watch?v=42z63s_6GiY&feature=youtu.be

Försökt ställa frågan på mer internationella forum också och det jag fått fram är att det tydligen är en hel del problem med KW Clubsports och det är flertalet som haft missljud från både 1, 2 och 4-sett..
Men jag kan för lite om fjädring för att göra bedömningen att mina behöver renoveras eller om ljudet är normalt pga fjäderbenens konstruktion och valet i materialet i dämparna.

Vad tror ni om klippen och ljuden samt det jag beskriver? Normalt eller något man bör åtgärda, vad gör man då?
Kan tilläggas att fjädringen har väl gått ca 100-150mil totalt varav 4st trackdays, suttit på bilen i ca 1år.. Så knappast några gamla grejer..

_________________
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Av din andra film tycker jag det verkar som att toppmuttern är glapp. Den syns tyvärr inte på första filmen. Jag den slutsatsen då hela dämparen rör sig i fjädringsriktningen ink. fjädrar. Speciellt då hjälpfjädern verkar göra sitt jobb och håller lite tryck på huvudfjädern.
Den sista film du länkar till är ett helt annat glapp. Det är inget som märks av på din bild. Det är inte heller ljudligt utan uppkommer bara vid böjbelastningar.

Så mitt huvudtips är att kolla så att muttern på kolvstången är dragen. Om det är en ansatsmutter, kolla så den inte är för lång och är dragen i botten utan att få klämkrat runt din topplagring.
Kolla även att din topplagring sitter ordentligt i fjäderbenstornet.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Av din andra film tycker jag det verkar som att toppmuttern är glapp. Den syns tyvärr inte på första filmen. Jag den slutsatsen då hela dämparen rör sig i fjädringsriktningen ink. fjädrar. Speciellt då hjälpfjädern verkar göra sitt jobb och håller lite tryck på huvudfjädern.
Den sista film du länkar till är ett helt annat glapp. Det är inget som märks av på din bild. Det är inte heller ljudligt utan uppkommer bara vid böjbelastningar.

Så mitt huvudtips är att kolla så att muttern på kolvstången är dragen. Om det är en ansatsmutter, kolla så den inte är för lång och är dragen i botten utan att få klämkrat runt din topplagring.
Kolla även att din topplagring sitter ordentligt i fjäderbenstornet.


Jo jag misstänkte också topplagringen men det är inget kännbart glapp i den och när jag hade isär allting så kunde jag inte heller hitta några fel.

Likaså fanns ljudet både innan jag plockade isär fjäderbenet men också när jag skruvade ihop allting. Så muttern är ordentligt dagen och muttern har en hylsa som går innuti uniballen till topplagringen och den bottnar inte. Likaså är allt ordentligt draget i fjäderbenstornet.

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Har du använt mutterknackaren när du skruvat på/av toplagringen?

jag fick samma glapp på kolven på mina dämpare och det var kolvstaken i botten som hade snurrat av sig från
kolven. fick veta av teknikern på Kw att det var strängt förbjudet att köra med mutter knackaren då det var risk att detta kunde hända.

förklara också klonket då du inte har någon rebound på dämparen om stacken lossnar.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Babbe skrev:
Har du använt mutterknackaren när du skruvat på/av toplagringen?

jag fick samma glapp på kolven på mina dämpare och det var kolvstaken i botten som hade snurrat av sig från
kolven. fick veta av teknikern på Kw att det var strängt förbjudet att köra med mutter knackaren då det var risk att detta kunde hända.

förklara också klonket då du inte har någon rebound på dämparen om stacken lossnar.

Först när jag upptäckte klonket så har jag inte rört muttern till topplagringen utan endast plockat dem ur kartongen, monterat och kört, sen tagit av dem från bilen och plockat isär med "rätt" verktyg. Så inga mutterknackar av något slag har använts och oavsett så fanns ljudet från början och då har endast fabriken varit på dem.

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Frågor kring fjädring med glapp och ljud (KW Clubsport)
284 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande