Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad byta ut min M2 mot?
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (2331 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Snömannen skrev:
...
Fördelen med .40 skulle jag säga är mer bruksvänlig och lägre ägandekostnad, men väldigt lättrimmad och potent motor och chassi/låda...


Ägarkostnaderna kan inte skilja alltför mycket. Betalar 2296:- i skatt på min M2 (M140i X-drive 8330:- första 3 åren därefter 1878:-) och försäkringen går på 1009:-/månad (likvärdig M140i X-drive kostar 993:-/månad) och service borde kosta ungefär lika mycket.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



OM din "gamble" funkar och bilpriserna går ner 20%... köp en m2 comp?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

E.Svensson skrev:
OM din "gamble" funkar och bilpriserna går ner 20%... köp en m2 comp?
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Westersund skrev:
Snömannen skrev:
...
Fördelen med .40 skulle jag säga är mer bruksvänlig och lägre ägandekostnad, men väldigt lättrimmad och potent motor och chassi/låda...


Ägarkostnaderna kan inte skilja alltför mycket. Betalar 2296:- i skatt på min M2 (M140i X-drive 8330:- första 3 åren därefter 1878:-) och försäkringen går på 1009:-/månad (likvärdig M140i X-drive kostar 993:-/månad) och service borde kosta ungefär lika mycket.


Den var ju lite otippad, att en icke M-bil kostar mer i ägande än en "riktig" M-bil.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Vad ser du som plus o minus med en GR Yaris? För liten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 595


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad ser du som plus o minus med en GR Yaris? För liten?


Det verkar ju som om dessa är roliga och går hyfsat bra, men jag får lite leksaksbils-känsla på nåt sätt, kanske är obefogat? Vad tycker du som har haft båda dessa bilar?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

iqbad skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad ser du som plus o minus med en GR Yaris? För liten?


Det verkar ju som om dessa är roliga och går hyfsat bra, men jag får lite leksaksbils-känsla på nåt sätt, kanske är obefogat? Vad tycker du som har haft båda dessa bilar?


M2 är ju en större bil och mer premium i känsla absolut. Yarisen är en "småbil". Jag gillar småbilsklassen Men småbilar idag är väldigt mycket seriösare än för bara några år sen. Och Yarisen ger oerhört mycket smiles per mile. Men inget för den som suktar efter en femserie BMW typ...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Snömannen skrev:
Den var ju lite otippad, att en icke M-bil kostar mer i ägande än en "riktig" M-bil.


"Riktig".

Att M2:an blev billigare är p.g.a. Bonus Malus på M140i X-drive, efter det är M140i X-drive marginellt billigare. Men inte tillräckligt för att välja den över en M2 enligt mig.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



Westersund skrev:
Snömannen skrev:
Den var ju lite otippad, att en icke M-bil kostar mer i ägande än en "riktig" M-bil.


"Riktig".

Att M2:an blev billigare är p.g.a. Bonus Malus på M140i X-drive, efter det är M140i X-drive marginellt billigare. Men inte tillräckligt för att välja den över en M2 enligt mig.

När jag hade M135/M140 och kollade på M2 så vill jag minnas att försäkringen var en faktor 2-3ggr dyrare på en M2 och sen utgick jag bara från att BMW skulle passa på och ta mer betalt för service av en M2 än M135/M140 som faktiskt var helt okej.

_________________
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 412



Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.
Köp en 2017-2018 med den låga skatten.
Otroligt mycket charmigare (och snabbare) än motsvarande BMW eller MB.
Funkar bra gör den också, och andrahandsvärdet är utmärkt.

Jag köpt en ny 2017, hade den 2,5 år och förlorade ca 120 000 kr.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 595


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Alfa Romeo Giulia Quadrifogligo.
Köp en 2017-2018 med den låga skatten.
Otroligt mycket charmigare (och snabbare) än motsvarande BMW eller MB.
Funkar bra gör den också, och andrahandsvärdet är utmärkt.

Jag köpt en ny 2017, hade den 2,5 år och förlorade ca 120 000 kr.


Ja, alfan är intressant! Jag har sålt min BMW nu så väntar bara på att ökade elpriser etc ska få bilmarknaden att krascha så jag kan köpa nåt igen.

Har nu följande bilar som jag funderar på:
Audi rs3 2018 Bra motor, grymt ljud hyfsat billig men kanske lite för understyrd?
Bmw m4 ~2015 bra allround, lite sämre motorljud?
Bmw m2 comp - bra allround, antagligen bättre på vägen jämfört med m4? Verkar lite långsam 100-200 med tanke på effekten?
Audi TTRS 2018 - mycket snabb, antagligen lite bättre väghållning mot rs3 men kanske lite för tråkig på gränsen?
Porsche Cayman - ska jag skita i baksätet och köra Porsche istället? Den 4-cyl motorn verkar ju göra bilarna snabba, men jag står nog inte ut med ljudet. En GTS 4.0 vore ju grymt, men då börjar det bli riktigt dyrt!
Skulle kunna tänka mig en RS5 typ 2018 också.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Jag tror också att Alfan är ett bra alternativ till M2, men det är ju inte så lätt att få möjlighet att provköra Alforna då de är sällsynta.

_________________
Johan B
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 668



iqbad skrev:


Ja, alfan är intressant! Jag har sålt min BMW nu så väntar bara på att ökade elpriser etc ska få bilmarknaden att krascha så jag kan köpa nåt igen.

Har nu följande bilar som jag funderar på:
Audi rs3 2018 Bra motor, grymt ljud hyfsat billig men kanske lite för understyrd?
Bmw m4 ~2015 bra allround, lite sämre motorljud?
Bmw m2 comp - bra allround, antagligen bättre på vägen jämfört med m4? Verkar lite långsam 100-200 med tanke på effekten?
Audi TTRS 2018 - mycket snabb, antagligen lite bättre väghållning mot rs3 men kanske lite för tråkig på gränsen?
Porsche Cayman - ska jag skita i baksätet och köra Porsche istället? Den 4-cyl motorn verkar ju göra bilarna snabba, men jag står nog inte ut med ljudet. En GTS 4.0 vore ju grymt, men då börjar det bli riktigt dyrt!
Skulle kunna tänka mig en RS5 typ 2018 också.


Några spontana tankar.
RS5 - Vet att jag läst en del kritik mot 2.9T motorn som sitter i den, minns inte exakt vad det var för bekymmer med motorn men något var det. Lär nog vara ganska "trött" och då den är tung och inte så mycket effekt.

Bäst allround är nog RS3/TTRS pga 4hjulsdriften, snabbast på bana är nog M4/M2C eller porschen då givetvis..
Blir nog mest en smaksak i slutet. Vill du hålla det på en "budget" så går ju Porschen bort.
Gillar du bakhjulsdrivet mest så är det ju någon av BMW'erna som gäller och gillar du VAG/framhjulsdrivet/haldex 4wd så en av Audina.
Personligen gillar jag framhjulsdrivet och är såld på Audi's 5cyl så jag hade nog köpt en TTRS om jag satsat på en rolig bil eller en RS3 om jag behövde en lite mer praktisk bil.

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad byta ut min M2 mot?
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (2331 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande