Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reflektion kring Teknikens Världs Bankalaset och biltester i allmänhet
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (1239 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Bamsefar skrev:

Jag körde till Göteborg, från Stockholm, och tillbaka i en GTV6 för herrans massa år sedan. Det vill jag inte göra om, ens idag


Klart en Stockholmare inte vill köra till Göteborg...

Men något ontopic så är ju en del mc väldigt banoptimerade direkt från fabrik. Tänker exv på första GSXR750 som var hypernervös i styrningen och med så kort hjulbas att flertalet ägare inte kunde hantera hojen, Sedan infördes en längre sving raskt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Niklas Falk skrev:
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.

Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen

Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu )

En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare.
Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat.


Jag tror "laddnivån" är ett stort problem. Riktiga sportbilar är ju sällan så roliga när man fisåker men blir roliga när man börjar närma sig gränsen.
Sedan skulle man kunna önska att dom nämner att man bör uppgradera bärarmar på t.ex. porsche som inte är gt bilar för att kunna åka bana utan onödigt däckslitage.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JBT skrev:
Niklas Falk skrev:
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.

Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen

Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu )

En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare.
Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat.


Jag tror "laddnivån" är ett stort problem. Riktiga sportbilar är ju sällan så roliga när man fisåker men blir roliga när man börjar närma sig gränsen.
Sedan skulle man kunna önska att dom nämner att man bör uppgradera bärarmar på t.ex. porsche som inte är gt bilar för att kunna åka bana utan onödigt däckslitage.


Vet att flera i TV Bankalasets test vet mycket väl hur man kör bana (hej Kraniel!) Så jag tror nog att man kör som bilarna är tänkta att köras (dvs anpassat efter vad för bil det är, Porsche, hot hatch vs billig kinesisk suv osv).

Men helt klart är vi inte huvudmålgruppen som läsare, vi vill ha mer nörderi än de mer vanligt förekommande läsarna. Så stackars skribenter, damned if you do, damned if you don't

_________________
Magnus Thomé
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Magnus Thomé skrev:
JBT skrev:
Niklas Falk skrev:
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.

Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen

Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu )

En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare.
Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat.


Jag tror "laddnivån" är ett stort problem. Riktiga sportbilar är ju sällan så roliga när man fisåker men blir roliga när man börjar närma sig gränsen.
Sedan skulle man kunna önska att dom nämner att man bör uppgradera bärarmar på t.ex. porsche som inte är gt bilar för att kunna åka bana utan onödigt däckslitage.


Vet att flera i TV Bankalasets test vet mycket väl hur man kör bana (hej Kraniel!) Så jag tror nog att man kör som bilarna är tänkta att köras (dvs anpassat efter vad för bil det är, Porsche, hot hatch vs billig kinesisk suv osv).

Men helt klart är vi inte huvudmålgruppen som läsare, vi vill ha mer nörderi än de mer vanligt förekommande läsarna. Så stackars skribenter, damned if you do, damned if you don't


Man blir ju lite fundersam när dom "bara" lyckas åka 1:09 med en Cayman GT4 på knutan och Serwanski åker 1:03 med en Boxter GTS. Men dom åker kanske en sträckning med farthinder.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JBT skrev:
Magnus Thomé skrev:
JBT skrev:
Niklas Falk skrev:
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.

Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen

Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu )

En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare.
Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat.


Jag tror "laddnivån" är ett stort problem. Riktiga sportbilar är ju sällan så roliga när man fisåker men blir roliga när man börjar närma sig gränsen.
Sedan skulle man kunna önska att dom nämner att man bör uppgradera bärarmar på t.ex. porsche som inte är gt bilar för att kunna åka bana utan onödigt däckslitage.


Vet att flera i TV Bankalasets test vet mycket väl hur man kör bana (hej Kraniel!) Så jag tror nog att man kör som bilarna är tänkta att köras (dvs anpassat efter vad för bil det är, Porsche, hot hatch vs billig kinesisk suv osv).

Men helt klart är vi inte huvudmålgruppen som läsare, vi vill ha mer nörderi än de mer vanligt förekommande läsarna. Så stackars skribenter, damned if you do, damned if you don't


Man blir ju lite fundersam när dom "bara" lyckas åka 1:09 med en Cayman GT4 på knutan och Serwanski åker 1:03 med en Boxter GTS. Men dom åker kanske en sträckning med farthinder.


Japp, chikan på NGK I alla år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
JBT skrev:
Niklas Falk skrev:
Bilar som inte har på bana att göra kan ju bli rejält otrevliga på vanlig väg om man sätter upp dem för nån form av banbeteende. Ett sånt fall tycker jag leverantören gör fel att banoptimera, om nu inte det beskrivs som ett bantest utan nån form av vägtest.

Tänk en Volvo med känsligt inställd styrning, den kommer ju att vara över hela motorvägen

Men att presentera en massa fakta om setup blir ju bara utfyllnad för 99% av läsare, om det inte är Grassroots Motorsport (som vi ju inte har nån Svensk motsvarighet till, förutom rejsa.nu )

En annan faktor kan ju vara "laddnivån" hos testförare. Jag minns TVs rdäckstest, där varvtiderna låg några sekunder off. Visst, ett test för 85% ladd, men ger inte skillnaden som märks när det går hårdare.
Detta om klockan är med som jämförelse, känsla och smile per varv är nåt annat.


Jag tror "laddnivån" är ett stort problem. Riktiga sportbilar är ju sällan så roliga när man fisåker men blir roliga när man börjar närma sig gränsen.
Sedan skulle man kunna önska att dom nämner att man bör uppgradera bärarmar på t.ex. porsche som inte är gt bilar för att kunna åka bana utan onödigt däckslitage.


Vet att flera i TV Bankalasets test vet mycket väl hur man kör bana (hej Kraniel!) Så jag tror nog att man kör som bilarna är tänkta att köras (dvs anpassat efter vad för bil det är, Porsche, hot hatch vs billig kinesisk suv osv).

Men helt klart är vi inte huvudmålgruppen som läsare, vi vill ha mer nörderi än de mer vanligt förekommande läsarna. Så stackars skribenter, damned if you do, damned if you don't


Hej!

Jag funderade en del, och tänkte att jag nog inte ska svara på ett forum jag hänger på i egenskap av privatperson, för någonting som egentligen berör mitt jobb. För det var ju jag som skrev det där Bankalaset i Teknikens Värld i år (utom inledning och avslutning, förvisso, utan bara omdömena om varje bil).

Men okej, det kanske kan vara intressant att ge en inblick i hur det går till. I korthet går det ut på att vi under två dagar hyr en racerbana och kör skiten ur ett gäng bilar som vi tror är lämpade för att göra just det. I år var det 22 bilar och det är en enorm apparat bara att få alla bilarna till banan. Sedan ska man hinna köra så mycket som möjligt i var och en av dem också, det tar sin lilla tid. Både jag, för att samla intryck för skriverierna, och Alx Danielsson som satte varvtiderna. I år var vi på Gelleråsen, utan chikan, så det står var och en fritt att jämföra sina varvtider med dem som Alx satte. Han var för övrigt en guldgruva, både att tömma på körintryck för artiklarna och som förarcoach, jag passade på att bli lite vassare som förare med honom i passagerarsätet.

Vi på Teknikens Värld (som jag arbetar för sedan drygt ett år tillbaka), som de flesta andra biltidningar (jag har jobbat för flera stycken), kontrollerar inte bilarnas inställningar regelbundet. Vi har fullt sjå med att kolla däcktryck, men det är relativt sällan vi verifierar hjulvinklar, hörnvikter, etc. Det är också så, att både du och jag ganska snabbt skulle känna om någon hjulvinkel var alltför galet ställd. Vi är också mycket väl medvetna om att de bilar vi handhar, pressbilarna, ofta har fått en extra kontroll hos generalagenten.

I det här fallet, tror vi att hjulvinklarna i sig stämmer väl överens med dem som fabriken specificerat. Inte minst sedan vi upplevde ett mycket likartat beteende från två olika men likartat specificerat bilar.
Det har dock hänt att vi har upptäckt avvikande beteenden i t ex våra älgtester, och då har vi också försökt gå till botten med vad det är som inte stämmer. Det kan vara hjulvinklar, stötdämpare, eller någonting annat som knasar. Jag minns särskilt ett ärende nyligen, där en bil betett sig bra fyra gånger och så den femte gången var det något som inte stämde. Nu minns jag inte riktigt vad det var som var fel, men vi hittade det till slut.

Vi som biltidning måste också utgå från det standardutförande bilarna levereras i, det är vad vi testar. Visst är det så att många vagnar skulle kunna begåvas med ett helt annat beteende med hjälp av eftermarknadsprylar. Men det är inte det vi testar. Vi behöver testa det som fabriken säljer, annars blir det konstigt. Det gäller även däcktryck, vi följer slaviskt det som tillverkarna rekommenderar helt enkelt för att det ska bli så rättvist som möjligt.

Det i sig är värt att stryka under, för vi har chansen att köra en hel hög olika bilar under samma förhållanden. Vi kastar oss i och ur olika bilar för att bedöma vilka som är roliga att köra, och vilka som inte är det. I sig är det en unik chans att få ett intryck av hur de funkar, i en direkt och omedelbar jämförelse mot varandra. Intrycken är delvis mina, men också Alx (som har kört en och annan bil i sina dagar) och resten av testlagets. Alla med olika nivåer av bankörningskompetens, från glada amatörer och hobbyracingchaufförer till... Alx. Satan vilken attack han körde med!

Det nämndes någonting om att hjulvinklar eventuellt skulle kunnat påverka ett par av bilarnas beteende. Dock, det beteende vi såg hos ett par av el-Porscharna i årets upplaga av bankalaset kan näppeligen hänvisas till hjulvinklar. Nu gäller det att hålla reda på hur bilen beter sig i varje del av kurvtagningsförloppet.

Utan att säga för mycket (min chefsingenjör i STCC - jag har gjort inhopp som reporter-lajvar-raceingenjör (men jag har viss chassidynamisk kompetens) - har sagt att jag inte får prata för högt om saker och ting) spelar olika egenskaper roll för beteendet i hur väl en bil beter sig genom förloppet genom en kurva, från bromsförlopp till exit. Stötdämparsettingar genom hela registret, fjäderstyvheter och krängningshämmare samt anti-dive- och anti-squat-geometrier, geometrier och hjulvinklar, samt däckegenskaper och däcktyp samt däckavtryck mot asfalten (bredd och diameter), ihop med hur väl däckets egenskaper lirar ihop med bilens behov, utgör förutsättningarna för hur bilen ska bete sig genom hela kurvan, från den trailbreakande tip-in-fasen till när man börjar kunna räta upp under full gas.

Däcken spelar stor roll, men som testförare lär man sig också att känna igen hur däck beter sig i förhållande till resten av bilen. Samtidigt, däckvalet måste också vara en del av det totalintryck som man ger uttryck för i text, särskilt i ett bankörningstest där det gäller att vaska fram vilken bil som är roligast att köra. Har tillverkaren valt ett tråkigt däck måste vi också redovisa resultatet i text.

Då kommer vi tillbaka till det aktuella fallet med Bankalaset i Teknikens Värld, där vi framför allt hade ett par el-Porsche som inte riktigt briljerade med sin balans, skulle jag säga att den understyrning vi upplevde inte alls har med hjulvinklar att göra, utan snarare två andra faktorer: dels kombinationen av fjäder- och stötdämparinställningar fram gentemot bak, samt däcken i sig (N0-märkta Michelin PS4) som inte gjorde riktigt det vi hade förväntat oss. Detta eftersom det icke önskade beteendet uppträdde framför allt mid-corner och utåt.
Här hade det förmodligen varit fullt möjligt att få ett annat steady state-beteende med andra fjäderstyvheter och kränghämmare, kanske också med andra stötdämparsettingar i området där steady state inte fullt råder (in och ut ur kurvan), men man får också förmoda att tillverkaren har valt ett visst beteende för att på bästa sätt tillfredsställa den tilltänkta kundgruppen, vilken den nu är.

Det hade också varit möjligt att ge en annan balans i utgångarna med en annan mjukvara till elmotorernas kraftbalans mellan inner- och ytterhjul. Men rätt diffbromskaraktäristik hade bilarna i fråga kunna rotera bättre och få en härlig utgångskänsla lite på ställ, ungefär som vi upplevde att Audi RS 3 bjöd på.
Jag valde också att inte beskriva det i detalj, dels för att man har ett visst utrymme på sig att presentera läsning som ska vara intressant för gemene man, men också för att få skulle begripa vad jag svamlade om.

Man kan tänka sig att i princip vilket val av busbil man än gör kan man åtgärda icke önskvärda beteenden med hjälp av inställningar och eftermarknadsprylar. Men då vill det till att man vet vad man gör. Det är inte alltid som leverantörer av eftermarknadsprylar heller vet vad man gör (helvete vad mycket dåligt genomarbetade coiloverkit man har sett), så en ordentlig och genomgående egen beräkning om vad som är korrekt är att rekommendera. Oavsett om det gäller hjulvinklar, stötdämpare, fjädrar och kränghämmare, eller komponenter som förändrar hjulupphängningsgeometrierna.

Eller så gasar man och är glad ändå. Vi hade ju rätt kul i alla bilar (utom två), även om vissa var roligare än andra.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Oj, nu skrev du ihop mer än vad hela Bankalaset var, det var inte meningen att sätta dig i klistret

Men samtidigt prickar du in exakt precis det centrala i vad jag undrade (innan jag spårade iväg vidare i tankespåren ), dvs var Porscharna lätt fixade med lite mer camber och/eller mindre toe ut? Eller inte? Jätteintressant med råge uttömmande svar på min undring. Tack!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Reflektion kring Teknikens Världs Bankalaset och biltester i allmänhet
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (1239 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande