Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
45 besök senaste veckan (115094 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Läste just igenom maskinbeskrivningen.... CNC. .. hmm det vore Nice. .. resten har jag gnatat ihop om än i gamla gjutjärn maskiner.. iofs tåliga och starka.. men sååååå tunga..
Just den stora ytan är Nice men att kunna dela av är guld. Just vid svets övningar lack plastjobb.. då man jag oftast har mer projekt på gång sen vill man ju ha färsen och svarven i en ej vinkelslip dvs ej så dammig lokal, för att slippa slipstoft på oljiga glidytor..

Så tänker jag...
I mitt garage blir det en drapperivägg mellan ena lyften och En 4 del av garage ytan för skitigt jobb... gör själv med ett rör och en presenning med en elmotor...
Sedan har jag maskiner och en 2 pelare i andra halvan av garaget renare där...
Många sätt är det...

Vet hur drygt det är med osb och gips i pallvis... så stor respekt för arbetet du gjort!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Michael Th skrev:

Vet hur drygt det är med osb och gips i pallvis... så stor respekt för arbetet du gjort!!!


Eftersom ladan är 300 m2 så är ju taket lika stort. Dubbelgips p.g.a. brandskyddskrav (E60) från försäkringsbolaget betyder 600 m2 gips i taket. Väggarna är lite större men vi kan säga 300 m2 för enkelhetens skull, OSB och gips på väggarna totalt 600 m2 så totalt 1200 m2 OSB och gips. Jag är mycket glad att jag investerade i en skruvautomat.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Då detta bygget går i excessernas tecken, lade jag på lite klotter på ena kortväggen. (Anders kan behöva ha något trevligare än mig att se på åt detta hållet)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag hörde ryktena om denna muralmålning och det är bara att lyfta på hatten för detta mästerverk, snyggt thumbs up

Jag anar att den är i din hörna Johan, nu återstår bara att se vad Klingan kontrar med på den andra väggen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Vad gäller väggmålningar stannar vi nog här. Maskiner, möbler, hyllor och obskyra bilbyggen får vara nog med utsmyckning
Du har helt rätt att den sitter på min sida, så jag kommer få njuta av stora oregelbundna svarta blobbar medan det från andra änden ser riktigt nice ut.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Medan Johan roar sig ägnar jag mig åt väsentligheter som portar. Tre slagportar skall byggas, till det vanliga garaget blir det köpeportar. Dimensionerna är 50x50x3 och 80x40x3 i SFRO-vänliga S355. Hela porten med karm är 3 meter bred och 2,65 meter hög.








Med tre portar i varierande grad av färdigställande blev det faktiskt ont om plats...





50 mm frigolit som isolering.





Insidan är en spårad plyfa och en sparkplåt längst ner. Den kommer målas vit.





Utsidan är z-panel, ett j-a pussel att få det bra.





Tur att jag har grannar med vettiga maskiner för att lyfta portbladen på plats. De är tunga att bära för två personer.







Premiär att köra teleskoplastare, väldigt smidig.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Man swishar förbi trådar som är intresanta allt som oftast utan att skriva nått .. men grymt jobbat. riktigt häftigt bygge.

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Duktigt avis på detta...

Jag hoppas bygga nytt hemma om 1 år typ.. 45m2 ungefär

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Byggde mina portar med en 2mm stålplåt kant. klädda med 1 mm plåt på insida och utsida.. 50 mm frigolit. . Man ser exakt strukturen på vintern..då plåt förstärknings profilerna leder ut värmen.. frost på portarna smälter..iofs du har brännbart på bägge sidor... funderar på att tillägg isolera mina med ett ytterligare skickt. Men vill ju ha brandsäkert..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Michael Th skrev:
.. 50 mm frigolit. . . Men vill ju ha brandsäkert..
Frigolit är inte direkt brandskydd...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



nä... men stålplåt...vilket ju är i 2 lager...
funderade på stenull..

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Riktigt snyggt ihopkastade portar må jag säga. Känns kanske Lite overkill med fullt så rejäla vkr profiler för stommen (hög egenvikt belastar profiler och framförallt gångjärn) mer än man kan tro.

Jag kastade ihop mina portar som en högst tillfällig lösning med trä "reglar" 28x48 eller någon annan märklig dimension. Och det vart väldigt lätt och förvånansvärt stabilt. Den svaga punkten visade sig bli gångjärnen.

Men antar du gjorde någon lösning för Att kunna Efter justera dem?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
knotan skrev:
Riktigt snyggt ihopkastade portar må jag säga. Känns kanske Lite overkill med fullt så rejäla vkr profiler för stommen (hög egenvikt belastar profiler och framförallt gångjärn) mer än man kan tro.

Jag kastade ihop mina portar som en högst tillfällig lösning med trä "reglar" 28x48 eller någon annan märklig dimension. Och det vart väldigt lätt och förvånansvärt stabilt. Den svaga punkten visade sig bli gångjärnen.

Men antar du gjorde någon lösning för Att kunna Efter justera dem?


Tanken med 3 mm godstjocklek är att det skall hålla i svetsfogarna. Jag var inne på 2 mm från början men min plåtnasare tyckte att det blev för klent kring gångjärnen. Syftet med stålstomme är att det inte skall slå sig - jag litar inte på trä...

Det finns ingen som helst lösning för att efterjustera. Jag försöker vara noggrann när jag bygger ihop portarna. Det är 4 gångjärn på varje portblad och de är ganska stöddiga. Min förhoppning är att det inte rör sig mer än toleranserna tillåter men om det blir så får jag lösa det då. Skulle svetsfogen ge sig så har jag ju mycket större problem än att porten inte går att stänga.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Sidoprojekten tar fokus från ladan som måste bli färdig för att jag skall fortsätta med Cobran. Min fru ville ha höns...


















Det skulle anläggas en ny gräsmatta på framsidan huset under sommaren. Vi hade flyttat infartsvägen och byggt en stenmur.







Fick en dotter till förra året ungefär samtidigt som jag målade min hobbyverkstad. Det skall visst vara en anledning till att dra ner på tempot.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Uppdateringarna kommer glest men jag börjar denna som jag avslutade den förra. Fick en dotter till förra året... Så nu är det tre döttrar.

Vad ska man då göra med all tid som småbarnsförälder mitt i livet. Ibland ska man ha tur med tajmingen. Strax innan årsskiftet fick vi beställt en solcellsanläggning som ska leverera ca 22.000 kWh per år. Inte långt efter det blev leveranstiderna längre och priserna högre. Vilken tur att takstolarna på ladan redan var dimensionerade för solpaneler.






Svårt att få med hela taket på en bild. Panelerna är helt svarta och väldigt diskreta.

Min fru behövde ett växthus och det levererades tyvärr inte färdigmonterat men efter en dryg veckas arbete blev det klart.





Huset fyller 110 år i år och ingen har gjort något åt isoleringen i golvet. Blåser det från rätt håll blåser det anmärkningsvärt mycket om fötterna och golven är rätt kalla på vintern. Bollade lite med min kontrollansvarig och bestämde att isolera upp grunden så att den blir varm. Vi har ingen torpargrund utan huset står på en rejäl stenfot. Så jag började med att såga hål i ett gammalt fint trägolv. Golvet ska bytas i samband med en kommande utbyggnad så det kunde offras.





Sedan tar man med några murarhinkar och en spade och börjar gräva.





Det blir ganska många hinkar. Någon kanske tänker att det skulle vara ett jobb för en sugbil men det är ganska mycket sten så förmodligen skulle det ändå bli massa manuellt arbete och liten vinst. Tanken är att jämna av med lecakulor när det är färdiggrävt och då blir det perfekt att spruta in det med en sugbil.






Jag försöker lämna kvar så mycket sten som möjligt nere i grunden, flera är dessutom för stora för att orka rubba. Det är förövrigt helt omöjligt att gräva bort allt organiskt material. Dessutom har det legat organiskt material där i 110 år och det är hur torrt och fint som helst i grunden. Skulle jag gräva bort allt hade jag underminerat murstocken, alla upplag och hela grundmuren på baksidan av huset.

Planen när det är klart är att jämna av med lecakulor, lägga på markduk för att hålla lecan på plats och sedan en plastad mineralull. Alla springor och hål i grundmuren tätas och sedan en mekanisk ventilation ovanpå det. Kommer ha en fuktmätare och ta höjd för avfuktare om det skulle behövas. Planen kan dock ändras i samråd med kontrollansvarig som konsultar lite vid utgrävningen. Jag har på tre veckors heltidsgrävande kommit ungefär halvvägs.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



tja visst är det roligt att gräva... kröp ner under husgrunden på vårt "gamla" hus 1880.. isch..
och skulle göra plats för avlopp.. vart trött efter någon vecka... och vi har bara sand... bägge våra hus ligger på sand.. grannen borrade för bergvärme... 50m... innan berg. en annan granne hade 30 m...
dränage är inget problem här...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



"Kul" kanske är fel ord, men väl kämpat! Känner igen en del av momenten...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Oj vilket jobb Anders! Jag sågade av allt, slängde hela trossbotten på tippen. Satte 220 reglar längs med/runt hela rummet (ett av fyra typ) och sen helt ny trossbotten från grunden. Innan så grävde jag oxå ett par kubik, men i skottkärrra på spångar och ut genom verandadörren. När nya trossen var klar sa ryggen stopp...

Tror jag vann en del på det?

Blir riktigt seriöst med leca och markduk mm. Så långt gick inte jag.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
45 besök senaste veckan (115094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande