Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Byta hjullager?! | 11 besök senaste veckan (1065 totalt) |
Det ser så jälva lätt ut på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=0ga5 Men det sitter som berget. Hur många tons press behövs? räcker 10 eller ska man köpa 20? ...har snart lagt mer pengar på verktyg för att byta än vad hela bilen kostade. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
På min Opel Insignia tog jag till slut bort spindeln, pallade upp det väl (nåja) på träklossar, la en handslägga som passade lagret perfekt på lagret och sedan tog jag den största släggan jag hittade och slog allt vad jag kunde på handsläggan. Efter 45 minuter lossnade det... Det kändes i kroppen dagen efter. Edit: Innan dess hade jag provat allt jag kunde komma på inklusive värme med gasolvärmare. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det kan ju gå att spräcka yttre lagerbana i vissa konstruktioner, ännu en "bonnig" metod. |
||||
konstigt du inte får ut hjullager med avdrager som på filmen, säker på att du har tilräcklig stor hylsa som hjullager
kan glida in i men Med en 20t press går det som en lek. Ångrar inte jag köpte en sån. av med allt o upp i pressen då kommer det ut. Tips... Inner ringen som han bankade på med en mejsel brukar jag först slipa ner försiktigt med en vinkelslip Entan lossnar den av sej själv annars kan man spräcka sista biten _________________ henrik nielsen |
||||
Ja, hylsan är rymlig. Jag börjar dock undra om "brickan" som trycker på kilar fast lagret. Jag fick ur yttre halvan av lagret när jag drog loss hjulnavet och ytan är ju konisk. Dagens övning blir att ta loss specialverktyget och se om jag får in metallbladet på tigersågen i hålet för drivaxeln... imorgon: ny spindel köpes! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag använde dremel med tunn kapskiva för att dela på yttre lagerbana när ett hjullager gått varmt o svetsats mot hjulnavet. Meckigt ja.
Godmorgon förresten! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Vi hjälpte en kille på jobbet att byta hjullager på en Ford samma typ av lager, det behövdes just över 20 ton innan det small till och lossnade... det var den lilla pressen vi använde 50ton. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ny spindel köptes, på vad som borde varit ett bra regnummer. Dock så var denna med ABS, så annan storlek på lagret, men i övrigt såg dom lika ut. FÖRUTOM ATT BITEN SOM SKA IN I FJÄDERBENET VAR 4MM TJOCKARE. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag skulle tro att original hyffsat frikostiga toleranser och miljön bilen gått i gör att lager ibland lossnar relativt lätt. Och andra gånger sitter så pass hårt att man har haft ihjäl lagerytor när man väl får bort det och ska ha in nya lagret, brukar sällan bli någon vidare livslängd på nya lagret i det senare av fallen.
Släpper inte lagret med 20 ton, så är ju risken stor att så är fallet.( 10 ton är för lite skulle jag tro.) Jag använder så gott som alltid spetsen för att krympa ytterring och vinkelslip för att öppna innerringen. Det brukar hjälpa avsevärt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hmm, värmer man så måste det ju vara väldigt exakt, annars sväller ju allt på en gång. Om spindeln är loss, får den plats i en frys? Då kan det funka med värme eftersom tappen är kall längre... Klassiskt trick när vi bytte ramlager. In med lagret frysen (6205 C4) och sen värma blocket. Då kunde man nästan bara släppa ned lagret och trycka med handen...
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Man måste nästan ha acetylen/skärmunstycke för att kunna värma tillräckligt precist när det gäller innerring som sitter fast runt axel. Det brukar vara möjligt att skära sänder med vinkelslip och knacka loss resten
Ytterring som sitter fast i nutid lagerhus, gör rent och lägg ett varv med svets inuti lagret så krymper det flera hundradelar och nästan "ramlar" ur. . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har en 10 tons press och den brukar fungera på normalt sittande saker. Men jag hade ett lager som den inte tog, men det lossnade rätt lätt med en handslägga. Ska man slå gäller det att man har ett stumt underlag annars försvinner energin.
Att lägga en rejäl söm med MIGen på fullt flås på insidan av ytterbanan är ett bra trick ibland. Svetsen drar ihop lagret lite när den svalnar och det blir mycket enklare att banka ut lagret. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Skruva banåkabil Byta hjullager?! | 11 besök senaste veckan (1065 totalt) |