Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frigång bromsskivor
1965 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Frigång bromsskivor

Jag har köpt ett par bromsok (Brembo) Säljaren påstod att han hade 21mm tjocka skivor (280 i diam) men när jag mäter i oket får man bara plats med 20,6mm som max. Sen lär man ju behöva lite frigång också. Frågan är bara hur mycket? 1mm/sida, dvs 18,6mm tjock skiva? Mer? Mindre?

Nästa fråga:
Var kan jag köpa sådana skivor? De ska vara med "löst centrum" (disc and bell). Finns det fler tillverkare än Ap-racing, Brembo, och Wilwood för den typen av skivor?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Ett centrum kan väl inte vara så svårt att tillverka själv om man har lite maskiner?

Finns någon form av halvfabrikat på www.raldes.co.uk

Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Ett centrum kan väl inte vara så svårt att tillverka själv om man har lite maskiner?

Näe, det är inte centrumet som är problemet utan skivan. Fast ett halfabrikat vore ju inte fel

Här sen Mar 2003

Trådstartare
En fråga till. Finns det något enkelt sett att se om kolvarna är i titan?

Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

Man kan rita lite på dom med en blyertspenna, dra ut å göra lite häftiga inbromsningar å se om dom spricker

Annars kan man väl väga dom å kolla densiteten...

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Magnet?

MGB GT 1967
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Plocka ur kolvarna och väg dom jättenoga... sen räknar du ut hur stor volym metall dom innehåller och räknar ut densiteten... sen är det väl bara att kolla i någon lämplig tabell...

Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Magnet funkar delvis. Då kan jag kolla om de är gjorda av stål men varken titan eller aluminium är magnetiskt. Kanske man kan skrapa lite på kolvarna för att i så fall avgöra om det är alu Eller finns det någon annan metod att skilja på Ti och Al? Mäta resistans kanske?

Att mäta densiteten är ju ett säkert sätt men då måste jag plocka ur en kolv. Det är jag för lat för

Tricket med blyertspenna fattar jag inte?

Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

Gripenland skrev:
Magnet funkar delvis. Då kan jag kolla om de är gjorda av stål men varken titan eller aluminium är magnetiskt. Kanske man kan skrapa lite på kolvarna för att i så fall avgöra om det är alu Eller finns det någon annan metod att skilja på Ti och Al? Mäta resistans kanske?

Att mäta densiteten är ju ett säkert sätt men då måste jag plocka ur en kolv. Det är jag för lat för

Tricket med blyertspenna fattar jag inte?

Tricket me blyertspenna va inte jättseriöst Det e väl mest så att om du har grafit (kol) på ytan så kommer det att diffundera in i titanet å härda vid högre temp.. vilket brukar leda till att det spricker...

Angående att skrapa så finns det massa förstörande provningar att utföra på kolven för att avgöra va det e för material

Alu leder ju rimligtvis ström bättre än titan.. kanske funkar, vet ej om det går att mäta upp några skillnader.

Finland
Här sen Sep 2004

På den här sidan kan man ta fram en hel massa info om en massa olika ämnen, så som resistans osv.
Både aluminum och titan finns där

http://www.allmeasures.com/Formulae/

Frigång bromsskivor
1965 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande