Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Sjukt jobbigt att byta hjul utan något som i alla fall något som liknar navstyrning, tur hjulen är lätta jämfört med "lätta" aluminium fälgar på bilar.

Finns det kanske pinnskruvar man kan loctita in?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



dstr skrev:
Varför får man inte fälgar som passar när man köper nytt släp?

Ny nytt eller nytt för dig?
Satt det inte original fälgar på släpet?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Efter lite om och men så blev även jag med släp, i detta fallet ett 40år gammalt boggie-släp med totalvikt på 1500kg och som får lasta 1130kg. Nya däck(nya = nya i höstas) på gamla fälgar, ramper, mm, följde med släpet. Köpt av en fd Rejsa'ian som numer ägnar tiden åt familj och gård (och tänker på elbilskonvertering).


När jag Blocket-knarkade släp så gjorde jag en del misstag, fast första misstaget var att bara ha B96. Innan jag tog B96 fanns det jättemånga släp till salu som passade det, efter det fanns det mest släp som kräver BE med min bil (<1900kg på B96).

Missade två täckta släp till förmånligt pris för att de låg 100kg över gränsen för nuvarande bil, det stör mig lite att jag inte köpte och ställde hemma tills jag har BE.

Iaf så blocket-knarkade jag släp, det tog ett tag att fundera ut vad man skall söka på. "Biltransport" är bra och det höll någon vecka tills jag insåg att då missade jag annonser för "biltransportsläp".
Så sen fick "skotersläp", "kåpsläp", "kapellsläp", mm, läggas till för att täcka in släp som skulle fungera.

Hittade iaf detta under "biltransportsläp" men inte under några andra sökord.

Idag har jag dragit hem det, ca 45 mil och upptäckte en sak. Olastat så får släpet ordentliga vibrationer i spannet 80-85km/h. Det känns som obalanas i däck, och är upp/ner-vibrationer och inte sidledes. Under 80 eller över 85 så går det som på räls och hur stadigt som helst. Ska jag vara helt ärlig satte jag adaptiva farthållaren på 92 km/h och la mig bakom lämplig lastbil större delen av vägen.
Kan det vara så enkelt att det är just avsaknad av navstyrning som gör det, men varför då bara i just spannet 80-85?
Vad bör jag kolla på (frågar släp-novisen)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Marcus Gustafsson skrev:
Olastat så får släpet ordentliga vibrationer i spannet 80-85km/h. Det känns som obalanas i däck, och är upp/ner-vibrationer och inte sidledes. Under 80 eller över 85 så går det som på räls och hur stadigt som helst.
Steg 1 är ju att balansera hjulen och provköra igen utan last om det fortfarande känns lasta på 1 ton eller 2 och provkör hur det känns då. Sen kommer vi till överkursen...gör en hjulinställning på vagnen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Normalt så behöver man inte balansera släpvagnshjul.
Jag köpte ett nytt Ifor Williams för ca 10 år sedan som vibrerade brutalt i 70-80 km/h. Där provade vi balansera hjulen, byta hjul, hjulinställning, byta trummor/nav men inget hjälpte. Jag fick till slut ett nytt släp och problemen var borta. Har man otur kan det vara ett helvete att få ordning på det.

Om du ska balansera hjulen så börja med att åka till en däckverkstad som har en balanseringsmaskin som balanserar hjulen på plats på släpet. Då får du även balanserat trumman.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Jag har inte brytt mig om lite obalans i 80km/h, släpet går inte så fort på uppfarten.

Men imorgon är det dags att köra, efter att ha lastat på en bil fick jag en annan fundering.
Vad skall det vara för däckstryck på 165/70R13?

Med bilen lastad var däckstrycket 1,4 bar på ena sidan (alltså båda hjulen), på andra sidan var det 1,6bar och 1,8bar. Jag toppade upp alla till 1,8bar med tanken att det går snabbare att släppa ut än fylla på.

Däcken som sitter på är 165/70R13 79N, alltså ej C-klassat. Men eftersom belastningsindex på dem säger 437kg och det är 4 däck så hamnar det väl inom lagliga vikter.

Passade perfekt bilen.

Lite dåligt med bra surrningspunkter dock.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Brukar väl ånminstonne stå ett maxtryck på däcken. Skulle kört minst 2 bar i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



safe skrev:
Brukar väl ånminstonne stå ett maxtryck på däcken. Skulle kört minst 2 bar i alla fall.


Maxtryck är 4,5bar.
Google-sidor säger att 2,5bar verkar det mest rekommenderade, även om en sida ville ha 3,75bar för C-klassade däck i storlek 165/70R13.
Det blir till att pumpa mer imorgon.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Däcktrycket som står på sidan är kalltryck, så att lägga sig något under det är rätt safe. Om det plattas mer än litegrann med full last så höj trycket.

Förmodligen blir du av med studsigheten med last på släpet. Det är ganska vanligt att de börjar studsa när man kör fort utan något på dem. Vill man se det i verkligheten så kör en sväng motorväg i Frankrike, där är 130 km/h ok med lätt släp.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Mitt förra släp var ett enkelaxlat Lööve alusläp, inte helt billigt. Släpet vandrade i sidled och kom lätt i självsvängning ungefär som när man har för lite kultryck. Jag körde sådär i många år och retade mig på att jag inte hade köpt ett dubbelaxlat.

Nåväl åren gick, en dag tyckte jag att det var dags att byta däck på grund av de som satt på var för gamla. Bort med Kinadäcken i åretrunt variant och på med Michelin C-klassdae däck.

Alla problem med vandring var helt borta och släpet låg sabilt på vägen, även i högre farter.

Man köper ett nytt släp för rätt mycket pengar och få ett släp som känns hopplöst pga att dom vill spara några hundralappar på däck. Hur tänker dom...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Anders F@lk skrev:
Man köper ett nytt släp för rätt mycket pengar och få ett släp som känns hopplöst pga att dom vill spara några hundralappar på däck. Hur tänker dom...


Jag skulle gissa att det är konkurrensen som gör det, en del konsumenter är för snåla för sitt eget bästa.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



sweanders skrev:
Anders F@lk skrev:
Man köper ett nytt släp för rätt mycket pengar och få ett släp som känns hopplöst pga att dom vill spara några hundralappar på däck. Hur tänker dom...


Jag skulle gissa att det är konkurrensen som gör det, en del konsumenter är för snåla för sitt eget bästa.


Så är det säkert Anders. Lööve gick också sedermera i konkurs pga att dom var för dyra för marknaden.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Anders F@lk skrev:
sweanders skrev:
Anders F@lk skrev:
Man köper ett nytt släp för rätt mycket pengar och få ett släp som känns hopplöst pga att dom vill spara några hundralappar på däck. Hur tänker dom...


Jag skulle gissa att det är konkurrensen som gör det, en del konsumenter är för snåla för sitt eget bästa.


Så är det säkert Anders. Lööve gick också sedermera i konkurs pga att dom var för dyra för marknaden.


Jag blev inte klok på svenska marknaden när jag köpte mitt första nya släp. Samma släp som i Sverige kostade över 100k köpte jag i Polen från en åf för under 70k. Då blev det även byggd lite utanför normalspefc. Jag är rätt sugen på att göra om resan men ta med mig mer än ett släp hem nästa gång...

_________________
Anders Hansson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Kompletta hjulen till släp köps oftast från en dansk grossist av fälgar och tittar man i deras katalog så är det kinesdäck på nästan allt de levererar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



JBT skrev:
Kompletta hjulen till släp köps oftast från en dansk grossist av fälgar och tittar man i deras katalog så är det kinesdäck på nästan allt de levererar.


Det kan jag tänka mig!

Till mitt nuvarande släp köpte jag därför lätt beggade hjul från en skrotad husvagn, vips fick man C-däck av märke Continental på fälg thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



sweanders skrev:
Däcktrycket som står på sidan är kalltryck, så att lägga sig något under det är rätt safe. Om det plattas mer än litegrann med full last så höj trycket.

Förmodligen blir du av med studsigheten med last på släpet.


Om jag kunde läsa och minnas rätt så vore det bra. Maxtryck som står på däcken är 44PSI/300kPa, dvs 3.0 bar. Så 2,5 får det bli för att se hur det beter sig.
Däcken är LingLong, det som gick att uppbringa i höstas när de byttes.

Släpet "studsade" bara i spannet 80-85km/h, i övrigt gick det hur bra som helst (adaptiva farthållaren på 92km/h och sen ligga bakom en lastbil var bekvämt). Sen dess har jag ju nu upptäckt lite väl lågt tryck, samt att ett däck verkar ha lite obalans. Helt ovetenskapligt lyfte jag upp släpet med domkraft, 3 hjul kan jag snurra hur jag vill och lämna de och de stannar alltid där jag stoppade dem. Det fjärde snurrar alltid av sig självt så samma punkt hamnar neråt. Fast med min tur är det säkert så att den axeln glider lätt och de andra tre har strul med hjullagrena som göra att de inte kan snurra... Pessimist? Javisst!

Tack alla andra för att jag får fråga och får synpunkter!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Marcus Gustafsson skrev:
sweanders skrev:
Däcktrycket som står på sidan är kalltryck, så att lägga sig något under det är rätt safe. Om det plattas mer än litegrann med full last så höj trycket.

Förmodligen blir du av med studsigheten med last på släpet.


Om jag kunde läsa och minnas rätt så vore det bra. Maxtryck som står på däcken är 44PSI/300kPa, dvs 3.0 bar. Så 2,5 får det bli för att se hur det beter sig.
Däcken är LingLong, det som gick att uppbringa i höstas när de byttes.

Släpet "studsade" bara i spannet 80-85km/h, i övrigt gick det hur bra som helst (adaptiva farthållaren på 92km/h och sen ligga bakom en lastbil var bekvämt). Sen dess har jag ju nu upptäckt lite väl lågt tryck, samt att ett däck verkar ha lite obalans. Helt ovetenskapligt lyfte jag upp släpet med domkraft, 3 hjul kan jag snurra hur jag vill och lämna de och de stannar alltid där jag stoppade dem. Det fjärde snurrar alltid av sig självt så samma punkt hamnar neråt. Fast med min tur är det säkert så att den axeln glider lätt och de andra tre har strul med hjullagrena som göra att de inte kan snurra... Pessimist? Javisst!

Tack alla andra för att jag får fråga och får synpunkter!



Utan centrumstyrning får man ju vara lite försiktig när man drar bultarna så de styr upp och inte nyper fast dem lite snett, har varit med om det i alla fall.
Du kan ju kolla om hjulet slår när du snurrar det. Annars kanske du kan väl åka och balansera det som ett experiment.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



safe skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
sweanders skrev:
Däcktrycket som står på sidan är kalltryck, så att lägga sig något under det är rätt safe. Om det plattas mer än litegrann med full last så höj trycket.

Förmodligen blir du av med studsigheten med last på släpet.


Om jag kunde läsa och minnas rätt så vore det bra. Maxtryck som står på däcken är 44PSI/300kPa, dvs 3.0 bar. Så 2,5 får det bli för att se hur det beter sig.
Däcken är LingLong, det som gick att uppbringa i höstas när de byttes.

Släpet "studsade" bara i spannet 80-85km/h, i övrigt gick det hur bra som helst (adaptiva farthållaren på 92km/h och sen ligga bakom en lastbil var bekvämt). Sen dess har jag ju nu upptäckt lite väl lågt tryck, samt att ett däck verkar ha lite obalans. Helt ovetenskapligt lyfte jag upp släpet med domkraft, 3 hjul kan jag snurra hur jag vill och lämna de och de stannar alltid där jag stoppade dem. Det fjärde snurrar alltid av sig självt så samma punkt hamnar neråt. Fast med min tur är det säkert så att den axeln glider lätt och de andra tre har strul med hjullagrena som göra att de inte kan snurra... Pessimist? Javisst!

Tack alla andra för att jag får fråga och får synpunkter!



Utan centrumstyrning får man ju vara lite försiktig när man drar bultarna så de styr upp och inte nyper fast dem lite snett, har varit med om det i alla fall.
Du kan ju kolla om hjulet slår när du snurrar det. Annars kanske du kan väl åka och balansera det som ett experiment.


Det finns faktiskt centrumstyrning på axlarna, efter att ha läst här att det inte brukar finnas på släp blev det en trevlig överraskning. Jag ska plocka bort det hjulet (igen, för jag hade loss det när jag tittade på det), (ja gå, tar säkert längre tid att köra men då slipper jag ju bära däcket i värmen... får fundera på det några veckor) över gatan och få det balanserat bara för nyfikenhetens skull. Men det är jobbigt att ta sig de där tio minutrarna tydligen...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



10 minuter är mycket ibland!


Intressant om Kinadäck dock. Mitt polski släpski har säkert Kina däck också, det är varken Michelin eller Continental i alla fall. Det kanske skulle gå bättre på riktiga däck, kör på 14" C-däck, ca 3 bar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Gör ett lyft här istället för att skapa en ny tråd..

Sitter och funderar på hur bred lastyta man vill ha kontra bilens spårvidd.
Hur mycket marginal behövs för att man inte ska störa sig på att släpet känns "för smalt" och blir svårlastat, vad säger eran erfarenhet?

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Mindre än 5 cm på varje sida kan kännas trångt om det är en sarg på sidorna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
40 besök senaste veckan (11352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande