Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 56, 57, 58 >> 75 besök senaste veckan (219297 totalt) |
Är det en expedition i djungeln eller skolklass på fotografering?
Snyggt kört! Det märks att bilen matar på bra och du får upp mycket fart, men du håller den även väldigt bra både bort mot Ejes och genom Dubbelknixen (Lite avundsjuk på din toppfart på rakan, men en S50B32 har ju lite att ge med...) Tack själv för bilbytet! Var riktigt skoj att få prova din fina bil några varv! Tydligen såpass roliga varv att jag körde till bensinen tog slut Samma imponerande känsla jag fick av bilen i konbana med tydlighet och hur enkel den är i riktningsändring fanns kvar även vid svepande kurvor på banan. Enormt underhållningsvärde utan konstiga egenheter _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tack själv för sällskapet! Nu vet du den enda rätta vägen till och från Gelleråsen! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tja, tropikhattarna är ju på i alla fall...
Tack Fredrik! Nackdelen med originaltankens konstruktion är förbindelseröret mellan tankhalvorna. I långa svepande högerböjar som på Gelleråsen så hinner mycket bränsle ta sig över till tankens vänsterhalva där ingen pickup finns. Återföring till högra sidan går genom ett rör = långsamt. Före jag byggde catchtank hade jag fuelsurge innan jag ens var på halv tank. Nu kommer fenomenet när det är 10-15 liter kvar så jag får väl vara nöjd ändå. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Lite översyn har hunnits med inför kommande sprint-deltävling nu i veckan.
På Gelleråsen kunde jag definitivt konstatera att de nya Koni-dämparna har en annorlunda slaglängd än de gamla. I svackan upp emot Ejes är det rejält ojämnt och det var klara tendenser till utbottning i framvagnen när man laddade på. Testar att höja bilen 1 cm, så får jag se hur mycket skillnad det gör på uppträdandet - om något. Förbättring för stötdämparna blir det i alla fall. Har också gjort lite insatser för att göra kul-turer lite mindre högljudda inne i kupén. Monterat lite dämpmattor på mellanväggen mot bagagerum samt hatthyllan. Täck-skivan i bagagerummet sitter dikt mot plåten, tillverkade några enklare distanser för ändamålet. Gör inga underverk, men dånar lite mindre nu i alla fall... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Christian! Stort tack för provkörning. Vilken bil du har byggt. Helt makalöst.
Grepp, kraft, balans, gött ljud, den har allt. Kan inte riktigt släppa hur kul den är att köra _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Tack själv Peter! Det var ett sant nöje! Kul att du gillade bilen och roligt att experimentera och stöta och blöta kring körstilar! Deltävling 4 i SVKG:s Sprintcup En riktigt kul eftermiddag i goda vänners lag är väl en bra sammanfattning! Jag kan väl ge mig på en lite mer utförlig beskrivning än så även om det verkligen är kärnan i känslorna så här dagen efter. Underbar spridning på uppslutningen igår - från (som det verkade i alla fall) en helt standard Volvo 745 till Ferrari 458 Speciale! Alla lika välkomna och alla lika glada! En talande bild (fler kommer i eftersnackstråden): Corvette C5, E30, Mustang -65, Ferrari 458, Fabia, Miata och Lotus på rad. Första sprintdeltävling med 235:or runt om - på Gelleråsen funkade ju detta väldigt bra så jag var nyfiken på hur detta skulle upplevas i konbana som ju trots allt är något helt annat. Försökte filma lite igår, men likt för Micke så strulade tekniken. Fick en stor oläsbar fil på minneskortet som facit... Inga rörliga bilder, alltså. För egen del så började körningen lite trevande som brukligt... Huvudknoppen var inte riktigt alert kändes det som och första reporna gick mest åt till att värma upp hjärnkontoret. Till omgång 3 (stint 4 o 5) så hade jag i alla fall vaknat till lite mer och satte acceptabla tider, 60.02 resp 60.07. Resten av dagen ägnades åt lite utlåning och labbande med chassi, så detta blev bästa tid för dagen men som vanligt kände jag med mig att chauffören inte utnyttjat bilen till fullo. Dessutom understyrde bilen fortfarande trots bredare sulor fram, framförallt i lågfarts-vändningarna. Därefter gjorde jag och Peter ett chaufförs-byte där jag istället åkte med i passagerarstolen. Kul! Vi har olika körstil - jag har lagt mig till med att köra med lastväxel mellan konorna - en kompensering för att öka instyrningen som nog egentligen inte behövs i min bil. Peter körde med mer jämn gas och hans andra vända gick fort och inkluderade 3-hjulande! 59.45 - bra kört Peter!!! Även för Peter understyrde bilen i vändningarna och eftersom han inte körde på samma sätt som mig så hade han även lite understyrning i högfart. Vi beslöt oss för att skifta stolar igen och denna gång mjuka upp bilen i fram för att testa och se. Skruvade dämparna till mjukaste läget för att få en baseline. Ut igen mellan konorna... Överstyyyrt!!! Jag utnyttjade hela flygfältets bredd kändes det som, men vi gick inte runt i alla fall. Snabbt in igen och ett varvs åtstramning. Nu var vi något på spåret, inte lika överstyrt! Nu kände jag i bilen att lastväxel-körning inte var rätt sätt så här finns potential att hitta förbättring! Detta kommer jag att jobba vidare med - både körstil och inställningar - helt klart. Efter denna vända var det dags för lite tjänstgöring som konvakt. Alla frivilliga i klubben lägger ned ett hästjobb med att styra upp träffarna så när frågan kommer om att hjälpa till så ställer man givetvis upp med glädje! Resten av dagen tillbringades i änden av flygfältet med parkettplats för att närstudera kurvtagningsteknik! Lika öppna vyer här som depån var välfylld. Stort tack till samtliga för denna gång! ... Var hittar jag nu ett ledigt flygfält att testa på....? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Hehe, den var väldigt lättkörd din bil efter man hoppade ur Mercan. Kändes som den gick på räls, helt galet.
Min repa sen när jag körde igen efter jag kört din bil var nästan katastrof, fick verkligen lugna ner mig. Höll på att snurra flera gånger. Det är nyttigt att köra något väldigt överstyrt då och då, då känns andra bilar väldigt stabila Lite analys då efter jag smält intrycken av din fina och roliga bil lite: Problemet med understyrningen är i vändningarna, och där tappar man en hel del tid eftersom man måste vänta lite på bilen. Det är ju inte så att det är extremt på något sätt här, men jag kände att jag var tvungen vänta med att gå på gasen nere vid vändningen. Jag tror att du faktiskt har en del tid att hämta om du får ordning på det. Mina personliga känslor är att jag hade velat ha bilen lite mjukare i fronten, men den kommer då bli lite mindre stabil mellan konerna. Jag hade offrat det för att få till vändningarna bättre, man har mer tid att hämta där än det lilla du tappar på att hålla igen aningen i slalomdelen. Jag hade även ökat negativ camber lite, till -3.5 kanske Jag tror att det finns ganska mycket mer potential i denna bilen med lite enkla ingrepp. Intressant detta med körstil, jag tror definitivt att du kört runt "problemen" lite genom att lastväxla hårt. Då bettar fronten, och eftersom baken greppar så bra så kommer man undan med det. Hade varit kul om du testat Datsunen igen nästa gång, den kan man inte köra så, och det skulle vara väldigt intressant att se vad du tycker om setupen på den nu (fixat en del och labbat sedan du körde den sist). _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Det är taget!!! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Vi har pratat om att göra en kultur med bilbyte ett tag nu, idag var det dags!
Vi möttes vid Porschecenter på Viared/Borås: Seglora kyrka blev första delmålet och jag hoppade in i E30:an. Första intrycket var att allt kändes så hemtamt och självklart, jag har haft 1602 och E21 och det är något speciellt med känslan av teknik och mekanik i dessa BMW. Blev lite förvånad av att bottendraget i motorn inte var vad jag väntade mig, rak 6:a på 3,2 liter borde ha mer eller? Resten av bilen är suverän, känslan av förtroende finns från första stund, detta är en bil som inbjuder till körning. Framme vid Seglora kyrka ser Christian ut så här: Vi pratade om motorns karaktär och jag fick klart för mig att detta är en motor som trivs bäst över 3500 rpm, jag körde BMW:n lite som jag gör med mussen som trivs bäst under 4000 rpm och det passade inte alls. Nästa delsträcka blev till badplatsen vid Hålsjön/Hyssna där vi bullade upp fika. Den här gången körde jag konsekvent på en växel lägre och då visade motorn en helt ny sida, vilket klipp och vilket ljud! Körningen var mer aktiv och hela bilen inbjöd till bra tempo. Bromsarna är mycket behagliga, lätta att dosera och med ett rejält bett, dämpare/fjädrar väl avstämda och styrningen har bra känsla. Efter fika och tjöt åkte vi Sätila-Fotskäl-Björketorp-Kinna, detta är vägar jag kan bra och vet var man kan gasa på och få det där goa flytet i körningen. Efter Björketorp är det en bit på RV41 och jag tänkte att det bara skulle bli en transportsträcka men nej, här visade BMW:n ett nytt ansikte: den kompetenta långfärdsbilen! Christian har inte fallit för frestelsen att kasta ut all ljuddämpning, istället har han lagt dit extra En bullerlåda är oerhört tröttsam i längden så det Christian har gjort är helt i min smak. Efter ca 8 mil summerade vi förmiddagen och jag kan bara tacka för förtroendet att ha fått låna en riktigt välbyggd och snabb E30 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Ha ha, det var kul att se sin bil utifrån idag, det gör man ju nästan aldrig annat än parkerat. Jag är ju partisk, men jag tycker om E30-designen. Har aldrig tröttnat på den. Fyller på med en stilstudie av Janne i farten från idag! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag måste säga att jag gillar att den är så pass "anonym". Många "busigare" E30is brukar man kunna se på ganska lång väg att det är något speciellt med, inte denna. Det kanske hörs istället? (Har aldrig sett den i verkligheten) men annat än det och möjligen buren då är det inget som direkt skvallrar om att det skulle vara en busbil, inte ens slutrören
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Funkar vanosen som den ska? En s50b32 är ganksa stark i botten, stooor skillnad mot en 3.0a, men självklart så kan den inte mäta sig med 5l båtmotor med traktorkam :P
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jaaa, 380Nm vid 1700 rpm är mysigt Att maxeffekten ligger vid 4200 rpm är ju inte lika roligt... typ dieselkaraktär _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ja, om det kompletteras med 700hk vid 7000rpm :P Byt kam _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Nog hörs det att det är en 6:a med friare andning, lite skillnad mot en 316i är det allt. Byggde avsiktligt diskret, tycker om den så - inklusive slutrör som andas "original".
Jag får låna Stians bil och göra en jämförelse, helt enkelt. Vanosen renoverade jag inför förra säsongen så mig veterligen fungerar den nu. Självregleringen vid uppstart märks tydligt och det brukar ju vara enklaste sättet att snabbkolla funktionen. Före renovering fungerade den inte alls.... Trasiga solenoider och brustna regler-axlar. Det är ju alltid en risk med motorer från skrotade bilar - man vet inte vad de varit med om. En S50 plockar man ju inte heller bara isär och byter grejor på hur som helst utan att ha en välfylld plånbok, så cylinderjobb har jag inte gett mig på. Leakdowntest och komp-prov har iaf varit helt acceptabla. Dock - någon båtmotor-karaktär kommer den aldrig att ha, denna motor. 350 Nm vid 3250 rpm, 321 hp vid 7400 prm hade den från fabriken - rätt stor skillnad mot ett jänke-järn hur man än vrider och vänder på det. Hade säkert varit det bästa att låta JMB göra en genomgång följt av optimering vid en vända på rullarna, men nu får jag rätta mig efter min kassas spelregler och nöja mig med följande frågeställningar i diagnosen på motor: - Går bilen fortare än jag är kapabel att köra den? - Ja - - Går bilen tillräckligt bra för att jag skall trivas i den? - Ja - - Låter det gött vid öppna spjäll? - Ja - _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
så jäkla rätt!! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Håller med _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 56, 57, 58 >> 75 besök senaste veckan (219297 totalt) |