Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911T -71 RSR-stuk
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (9108 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Project Binky hade väl en genomgång av det kit de använder (de visade ett iaf, om de använder just det alltid vet man ju inte).
https://badobsessionmotorsport.co.uk/project-binky-episode-29/
Det finns nog säkert nån genväg som ser likadant ut, men det är ju inget magiskt. Renhet, koncentration, tid och spänning gör ju att det finns lite att pilla på även med exakt samma material.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
per_cooper skrev:
Speedster skrev:
knotan skrev:
Snälla lägg upp lite utvärdering över hur enkelt/bökigt/tidsödande det är att mickla med thumbs up


Absolut, jag kommer lägga upp lite om hur det funkar och förhoppningsvis lite tips när jag fått kläm på det. Hittills har jag bara gulpassiviserat nya bultar (då får man lite resultat efter hur galvaniseringen är utförd från början.

Först aktivera i en mild saltsyravattenlösning och sedan gulpassivisera. Detta är ett mycket enkelt och snabbt steg vilket bara det är värt mycket för mig 👍🏻

Bild från första testet (jag ska testa att köra en ännu snällare saltsyralösning nästa gång):


Hur sitter gulpassiviseringen för dig? Jag har hittills inte lyckats få min att sitta nå bra det mesta går att gnugga bort med händerna även efter ett par dagars torktid, mitt kitt kommer dock från en annan leverantör, jag har dock hittills aktiverat i salpetersyra, har läst att svavelsyra 1%-ig ska funka bättre och det ska provas. Vad kör du för koncentration på saltsyran?


Tänkte du på att den inte sitter när man du kör nya skruvar eller när man kört hela processen med zinkning först? När jag kört nya skruvar så verkar den sitta bra dagen efter, kan även polera upp glansen lite men jag ska testa lite mer.

Nu har jag även kört en del gamla bultar mm till bakvagnen vilket gått igenom hela processen. Det kommer ta lite tid att få rutin på det men resultatet är lovande hittills. Jag är ju inte ute efter superfinish utan ett bra skydd och det ska se trevligt och "original" ut.








_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



Speedster skrev:
per_cooper skrev:
Speedster skrev:
knotan skrev:
Snälla lägg upp lite utvärdering över hur enkelt/bökigt/tidsödande det är att mickla med thumbs up


Absolut, jag kommer lägga upp lite om hur det funkar och förhoppningsvis lite tips när jag fått kläm på det. Hittills har jag bara gulpassiviserat nya bultar (då får man lite resultat efter hur galvaniseringen är utförd från början.

Först aktivera i en mild saltsyravattenlösning och sedan gulpassivisera. Detta är ett mycket enkelt och snabbt steg vilket bara det är värt mycket för mig 👍🏻

Bild från första testet (jag ska testa att köra en ännu snällare saltsyralösning nästa gång):


Hur sitter gulpassiviseringen för dig? Jag har hittills inte lyckats få min att sitta nå bra det mesta går att gnugga bort med händerna även efter ett par dagars torktid, mitt kitt kommer dock från en annan leverantör, jag har dock hittills aktiverat i salpetersyra, har läst att svavelsyra 1%-ig ska funka bättre och det ska provas. Vad kör du för koncentration på saltsyran?


Tänkte du på att den inte sitter när man du kör nya skruvar eller när man kört hela processen med zinkning först? När jag kört nya skruvar så verkar den sitta bra dagen efter, kan även polera upp glansen lite men jag ska testa lite mer.

Nu har jag även kört en del gamla bultar mm till bakvagnen vilket gått igenom hela processen. Det kommer ta lite tid att få rutin på det men resultatet är lovande hittills. Jag är ju inte ute efter superfinish utan ett bra skydd och det ska se trevligt och "original" ut.



Har i princip bara kört hela processen med förzinkning också, testade nu på morgonen att köra en ny skruv och när jag skulle avfetta den tog jag först fälgtvätt och då blev den alldeles matt men nu verkar gulkromateringen sitta mycket bättre, möjligt att mitt förzinkningsbad gör ytan för blank på nått vis. Körde ett par test med svavelsyra och saltsyra, den jag tvättat med biltemas fälgtvätt var den som blev bäst. Ska prova lite mer framöver.
Det jag reagerat på är att när man ska aktivera zinken innan kromateringen så står det i min manual att det ska bubbla om biten när man syradoppar den, har jag aldrig lyckats med.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Hur går det, Petter? Jag tänker att snart är väl bilen såld med det tempo du brukar hålla, lägg gärna upp några uppdateringar innan dess...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
i96danma skrev:
Hur går det, Petter? Jag tänker att snart är väl bilen såld med det tempo du brukar hålla, lägg gärna upp några uppdateringar innan dess...




Denna gång har tempot varit lågt till dåligt Jag har samlat på mig en hel del delar men inte fått så mycket gjort. Jag åkte på att byta lagerbanan/yttre delen av torsionsrören (finns att köpa en mycket smart ersättningslösning som blir bättre än original) bak, jag har fått hem alla delar och rivit ner allt men inte kommit längre då jag haft problem med diskarna i ryggen och jobb under bilen varit svårt

Jag har haft lite svårt att få tiden att räcka till för två bilar och hus. Enligt läkaren så måste jag tydligen sova också

Nu kan det faktiskt vara så att jag säljer bilen får att fokusera på lite färre projekt åt gången men det tar emot då det tog många år att hitta rätt projekt.

Men 997:an har det hänt lite med i varje fall


_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031


Trådstartare
En ganska kass uppdatering som inte visat jobbet som lagts ned för att få den på hjul igen men här är i varje fall ett bevis på att pallbockarna är borta och bilen nu står på sina nya sulor och med lite uppdateringar exteriört.

Snart kommer dock någon annan att få ta över detta projekt (om jag får tummen ur för att skapa en annons) men till dess så ska jag njuta av de vackra formerna








_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Tråkigt att du du inte kan löpa linan ut
Men ful är den i alla fall inte. En 300+ retro motor i denna och ut på banorna och rejsa

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Fick se denna bil med den nya ägaren igår och den väcker ett stort "vill ha" begär.
Så cool. Nya ägaren har fortsatt att förfina bilen, både här och där.
Men som jag skrev tidigare så förtjänar den en 300+hk motor




_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911T -71 RSR-stuk
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (9108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande