Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4811 totalt) |
Något hände med spakstället på körningen igår. Backen går inte att få i, och ska man ha i ettan eller tvåan så får man lyfta upp backspärren. När man ändå håller på så borde det byggas shortshift också. Prio ett är dock att få bilen körbar igen. Jag körde ett par varv själv igår också, riktigt kul! Med diff så skulle den kunna bli riktigt vass. Synd att det inte är tillåtet i Junior Cup, men den kanske kan få ett framtida liv som trackday-bil? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Fjäderfästet sitter med en plastplugg på kardantunneln precis vid golvet framför förarstolen. Som man lätt kan råka trampa på så den trillar ur. Utöver det så hade skruven som fäster länkaget vid lådan lossnat, därav att man bara hittade 3an och 4an... Snabbt fixat - nu är alla växlarna hemma igen! _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
De extra hålen framför huvlåsen är mest troligt för att man måste ha ett skydd över huvlåsen så att man inte skall göra illa en fotgängare vid ev olycka. Brukar vara en liten gummilapp typ. _________________ Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness! https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4 Rikard Fritzell |
||||||
och aero'n såklart _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Vi har problem med att växellänkaget lever sitt egna liv. Plötsligt hittar vi inte backen, och ettan och tvåan kräver att man lyfter på backspärren för att hitta.
Vid en justering i höstas så blev det bra igen, men igår släppte det igen och blev totalt uselt idag. Vid första fältmässiga försöket så drogs bulten i framkant åt för hårt (i fel läge?) så ingen växel gick i. Den lossades något, och då kunde man hitta ettan 1 gång av 10. Hur får man till det? Fältmässigt meckande idag. Nästa gång tar vi med liggunderlag också. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Är det inte justeringen som sitter på stången mellan växelspak och växellåda som glider i justeringen, då funkar inte sidledsrörelsen på spaken som den ska. Det sitter en skruv där som ska klämma åt annars glider den i sidled och då kommer du inte få i vissa växlar. Dvs kolla länkaget från under växelspak fram till lådan. Kan nog sitta en värmeplåt ovanför katalysatorn som kan göra det lite knepigare. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Något är påsvetsat på gamla växelföraren. Den har tagit i något fäste.
Vi tog växelföraren från reservdelsbilen och skillnaden är som natt och dag. Nu hittar man enkelt växlarna. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Avrostning för Paola på GTR Motorpark igår.
Vi hittade en femte växel på bilen!!! Riktig kul. Har trott den varit 4-växlad senaste 1,5 åren. Tänk vad ett nytt växellänkage kan göra. Vänster framspindel lossnade (inte helt, men sviktade en hel del) - men kunde meckas fast hyggligt enkelt. Sen kördes det många varv, med rätt bra tempo på slutet. Måste komma ihåg att sponsra Harrys Laptimer till barnet. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Den läcker lite olja, förmodligen från växellådan. Trodde först det var vid utgående axel, men där såg det torrt ut när jag fick upp den på lyften.
Har torkat rent så får vi se om det går att se något imorgon. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Det ser ut som packnings-silicon, typ. Om du menar det orangea i skarven mellan locket och lådan.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Ja, jag har fått tipset från annat håll också. Vilket "klegg" är bäst? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Är kåpan över 5:e växeln. Verkar kallas för inspektionskåpa här tex. Det ska sitta en stor oring i gummi där innanför som tätning.
https://www.youngtimersclassics.com/ Liknande kåpa sitter på nyare bilar. Jag hade nog gjort rent och beställt en ny tätning från Volvo Renault eller Autofrance tex. https://www.kamracing.co.uk/manufact Ser ut som att nån har varit framme med biltemas högtempssillikon på lådan vilket såklart funkar ett tag. Kruxet är att det är ett ganska stort spår för oringen att fylla med sillikon. Vänster inre drivknut innehåller olja så det kan såklart även läcka därifrån. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Behöver byta regulator/kol.
Hur i hela fridens namn kommer man åt generatorn? (utan att lyfta ur motorn) Den sitter där nere, under insuget, snett bakom motorfästet. Jag har även kikat underifrån på lyften, men det var inte så mycket enklare därifrån. Kanske om man lossar avgasröret, men ändå långt ifrån smidigt. Finns det någon hemlighet? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4811 totalt) |