Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (4793 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Nu är båda lagren bytta fram.

GTR Motorpark ikväll!

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
dstr skrev:
Nu är båda lagren bytta fram.

GTR Motorpark ikväll!


Något hände med spakstället på körningen igår.

Backen går inte att få i, och ska man ha i ettan eller tvåan så får man lyfta upp backspärren.

När man ändå håller på så borde det byggas shortshift också. Prio ett är dock att få bilen körbar igen.

Jag körde ett par varv själv igår också, riktigt kul! Med diff så skulle den kunna bli riktigt vass. Synd att det inte är tillåtet i Junior Cup, men den kanske kan få ett framtida liv som trackday-bil?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Vad är trasigt?


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
dstr skrev:
Vad är trasigt?


Fjäderfästet sitter med en plastplugg på kardantunneln precis vid golvet framför förarstolen. Som man lätt kan råka trampa på så den trillar ur.

Utöver det så hade skruven som fäster länkaget vid lådan lossnat, därav att man bara hittade 3an och 4an... Snabbt fixat - nu är alla växlarna hemma igen!


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



dstr skrev:
jimmy p skrev:
Kul att se bilen ute igen, jag är byggaren av den.
(Byggdes i all hast på 6v för att köras i SSK klass 1 finalen 2019)

Dämparna som sagt är dyra (21.000kr om jag inte minns fel)!

Varvtider är inte jätteimponerande i stort men med tanke på det vilda effektuttaget på typ 80hk så gör dom Kinnekulle på cirka 1:04-1:05

Rattglappet var redan när jag byggde ihop den men inget jag hann åtgärda innan försäljning.

Hör av dig på mail om du vill få utförligt vad jag gjorde på den, jimmy.r5racing@gmail.com annars har du mitt telefonnummer i vagnboken


Åh, kul!

Vi hade premiär på asfalt i lördags på GTR Motorpark. Ungarna håller fortfarande på att lära sig växlingar, inte titta på pedalerna när dom växlar osv. Vi får se om dom vågar tävla nästa år.

Jag var precis ut och popnitade fast hood pins-hållarna och klurade på vad de två extra hålen är till.





De extra hålen framför huvlåsen är mest troligt för att man måste ha ett skydd över huvlåsen så att man inte skall göra illa en fotgängare vid ev olycka.
Brukar vara en liten gummilapp typ.

_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Orangebullit skrev:
dstr skrev:
jimmy p skrev:
Kul att se bilen ute igen, jag är byggaren av den.
(Byggdes i all hast på 6v för att köras i SSK klass 1 finalen 2019)

Dämparna som sagt är dyra (21.000kr om jag inte minns fel)!

Varvtider är inte jätteimponerande i stort men med tanke på det vilda effektuttaget på typ 80hk så gör dom Kinnekulle på cirka 1:04-1:05

Rattglappet var redan när jag byggde ihop den men inget jag hann åtgärda innan försäljning.

Hör av dig på mail om du vill få utförligt vad jag gjorde på den, jimmy.r5racing@gmail.com annars har du mitt telefonnummer i vagnboken


Åh, kul!

Vi hade premiär på asfalt i lördags på GTR Motorpark. Ungarna håller fortfarande på att lära sig växlingar, inte titta på pedalerna när dom växlar osv. Vi får se om dom vågar tävla nästa år.

Jag var precis ut och popnitade fast hood pins-hållarna och klurade på vad de två extra hålen är till.





De extra hålen framför huvlåsen är mest troligt för att man måste ha ett skydd över huvlåsen så att man inte skall göra illa en fotgängare vid ev olycka.
Brukar vara en liten gummilapp typ.


och aero'n såklart

_________________
Tord Ringenha11
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Det var inte "bara" att flytta renaultmärket från ena bilen till den andra. Det får bli något eget 3d-printat istället.

Fransoser...


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



dstr skrev:
Det var inte "bara" att flytta renaultmärket från ena bilen till den andra. Det får bli något eget 3d-printat istället.

Fransoser...

Vinpimlare...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Vi har problem med att växellänkaget lever sitt egna liv. Plötsligt hittar vi inte backen, och ettan och tvåan kräver att man lyfter på backspärren för att hitta.

Vid en justering i höstas så blev det bra igen, men igår släppte det igen och blev totalt uselt idag. Vid första fältmässiga försöket så drogs bulten i framkant åt för hårt (i fel läge?) så ingen växel gick i. Den lossades något, och då kunde man hitta ettan 1 gång av 10.

Hur får man till det?

Fältmässigt meckande idag. Nästa gång tar vi med liggunderlag också.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



dstr skrev:
Vi har problem med att växellänkaget lever sitt egna liv. Plötsligt hittar vi inte backen, och ettan och tvåan kräver att man lyfter på backspärren för att hitta.

Vid en justering i höstas så blev det bra igen, men igår släppte det igen och blev totalt uselt idag. Vid första fältmässiga försöket så drogs bulten i framkant åt för hårt (i fel läge?) så ingen växel gick i. Den lossades något, och då kunde man hitta ettan 1 gång av 10.

Hur får man till det?

Fältmässigt meckande idag. Nästa gång tar vi med liggunderlag också.



Är det inte justeringen som sitter på stången mellan växelspak och växellåda som glider i justeringen, då funkar inte sidledsrörelsen på spaken som den ska. Det sitter en skruv där som ska klämma åt annars glider den i sidled och då kommer du inte få i vissa växlar. Dvs kolla länkaget från under växelspak fram till lådan. Kan nog sitta en värmeplåt ovanför katalysatorn som kan göra det lite knepigare.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Något är påsvetsat på gamla växelföraren. Den har tagit i något fäste.

Vi tog växelföraren från reservdelsbilen och skillnaden är som natt och dag. Nu hittar man enkelt växlarna.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Avrostning för Paola på GTR Motorpark igår.

Vi hittade en femte växel på bilen!!! Riktig kul. Har trott den varit 4-växlad senaste 1,5 åren. Tänk vad ett nytt växellänkage kan göra.

Vänster framspindel lossnade (inte helt, men sviktade en hel del) - men kunde meckas fast hyggligt enkelt.

Sen kördes det många varv, med rätt bra tempo på slutet. Måste komma ihåg att sponsra Harrys Laptimer till barnet.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Den läcker lite olja, förmodligen från växellådan. Trodde först det var vid utgående axel, men där såg det torrt ut när jag fick upp den på lyften.

Har torkat rent så får vi se om det går att se något imorgon.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Mjodå, det är nog från "den där" som det läcker. På gaveln av växellådan.

Vad heter packningen jag söker?



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Det ser ut som packnings-silicon, typ. Om du menar det orangea i skarven mellan locket och lådan.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Det ser ut som packnings-silicon, typ. Om du menar det orangea i skarven mellan locket och lådan.


Ja, jag har fått tipset från annat håll också.

Vilket "klegg" är bäst?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Är kåpan över 5:e växeln. Verkar kallas för inspektionskåpa här tex. Det ska sitta en stor oring i gummi där innanför som tätning.
https://www.youngtimersclassics.com/product-page/renault-jbx-gear-box- . . . .
Liknande kåpa sitter på nyare bilar. Jag hade nog gjort rent och beställt en ny tätning från Volvo Renault eller Autofrance tex.
https://www.kamracing.co.uk/manufacturers/renault-oem/renault-clio-mk2 . . . .


Ser ut som att nån har varit framme med biltemas högtempssillikon på lådan vilket såklart funkar ett tag. Kruxet är att det är ett ganska stort spår för oringen att fylla med sillikon. Vänster inre drivknut innehåller olja så det kan såklart även läcka därifrån.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Jag misstänker "klockan 10".


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Kortslutning i kupefläkten

Hur kommer man åt den enklast? Försöker leta på youtube, men hittar bara för nyare Clios.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Den sitter på "utsidan". Phu.

En bättre begagnad är lokaliserad på en skrot i närheten.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Behöver byta regulator/kol.

Hur i hela fridens namn kommer man åt generatorn? (utan att lyfta ur motorn)

Den sitter där nere, under insuget, snett bakom motorfästet. Jag har även kikat underifrån på lyften, men det var inte så mycket enklare därifrån. Kanske om man lossar avgasröret, men ändå långt ifrån smidigt.

Finns det någon hemlighet?



_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 1993 - junior cup - ungarnas räserbil
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (4793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande