Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TTS "CS" -11
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (5847 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



AndersBergkvist skrev:
Snömannen skrev:
... Så det rekommenderas absolut att byta den vid typ vartannat oljebyte eller liknande... Väljer du att uppgradera till en eftermarknads högtryckspump typ Autotech/VIS så bör du nog byta ännu oftare. Går den sönder är risken stor att du åker på att byta insugskammen.


Jag är inte riktigt med på vilken del du menar, men det låter helt klart som att jag borde veta (ta reda) på det! Har du möjligen koll på reservdelskoden?


06D109309C Heter delen jag tänker på, lite oklart om C-et är den nyaste revisionen men går du till VAG-handlaren så kan du nog ge honom numret utan C så hittar han vad som passar din bil.

Att göra en konvertering till rullager, som Magnus skriver om, är väl egentligen att föredra.
Samtidigt om du endast kör med original högtryckspump så är det nog tveksamt om det är värt tusenlapparna och de andra bekymmer som kommer med att byta, för att faktiskt göra ombyggnationen.

_________________
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Snömannen skrev:

06D109309C Heter delen jag tänker på, lite oklart om C-et är den nyaste revisionen men går du till VAG-handlaren så kan du nog ge honom numret utan C så hittar han vad som passar din bil.

Att göra en konvertering till rullager, som Magnus skriver om, är väl egentligen att föredra.
Samtidigt om du endast kör med original högtryckspump så är det nog tveksamt om det är värt tusenlapparna och de andra bekymmer som kommer med att byta, för att faktiskt göra ombyggnationen.


Då är jag med, det bli en ny sådan till att börja med om inte annat. Kanon, tackar! thumbs up

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Sent och möjligen sist på bollen..... Kul med en tråd Anders thumbs up

/

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Sent och möjligen sist på bollen..... Kul med en tråd Anders thumbs up


Tackar Carl thumbs up Ska bli kul att se/höra om dina guldfärgade uppdateringar

Själv hämtade jag idag ut ett stort men lätt paket från Tyskland - ett par Wheel housing liners/Fender splash shields. Orginaldel för TTRS, TT/TTS-varianten saknar både luftkanalen och "gälarna".


[Artnr 8J0821191G, 8J0821192D]

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Knutstorp med SVKG avklarat, mycket trevligt och grymt väder (som vanligt)! Körningen gick väl OK, kände väl inte att jag fick till det sådär värst bra under dagen egentligen, men med bättre däck gick det i alla fall lite fortare (1:09.9) än förra året (1:11.1).

Jag har också fallit för "grupptrycket" och inhandlat en RaceBox Mini. 25Hz är ju bättre än 1Hz...men...jag vet inte om den alltid samarbetade sådär fantastiskt bra med Harry's... Ett antal gånger körde jag ibland både två eller tre (en gång fyra) varv innan den "nollade" "Rekordet" löd 4:52.71, med medelhastighet 25.5km/h på (den nya, okända) banlängden 7797m!



Nåja, jag fick ju i alla fall köpa en ny leksak. Det ordar sig säkert vad det lider. Om inte annat är väl den nya setupen i alla fall mer exakt när den gör fel, eller?

Ja ja, nog om det. Nästa punkt på programmet är att montera den nya plasten i hjulhusen, samt kanske (förhoppningsvis) mer intressant, den här (en Haldex Performance Box)


https://www.stertman.se/kraftoverforing/275-audi-a3-s3-tt-skoda-octavia-superb-yeti-vw-golf-haldex-performance-box.html

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Då sitter det lite ny plast på bilen, hjälper förhoppningsvis till med lite extra luft.




Kommer troligen även ersätta luftstyrningen på bärarmarna med likadana som sitter på TTRS. Har ett par liggande som satt på Cupran när den agerade multiverktyg.

Samtidigt som bilen fick lite ny plast monterades även "Haldex Performance"-styrenheten. Återstår att se om det är bu, bä eller same-same - det visar sig nog på Falkenberg om två veckor.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Kolfiber gör bilen snabbare har jag hört - och vem vill inte bli ett par sekunder snabbare liksom! Vi får väl se om verkligheten motsvarar bilden när paketet dyker upp från Kina...


_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Just det, jag hade ju lagt upp en biltråd. Nytt år, nya tag!

Falkenberg var det ja, hur gick det med Haldex-uppdateringen egentligen? Fick i alla fall ingen direkt wow-känsla just den dagen, får återkomma angående det med bättre förutsättningar. Det var svalt i luften, AR-1or som sjöng på sista versen och mer högerfot än talang som väl gjorde att jag mest halkade runt och brände belägg. Rykande bromsar och 52.8 var det jag lyckades få till denna dag. ESP/ABS är inte riktigt kompis med min kanske något forcerade körstil, kanske den mer bakhjulsdrivna profilen på Haldexen stressar den ytterligare, vad vet jag. ESP kanske får kodas bort för att rädda materialet lite, men å andra sidan kanske jag nu istället räddas från min brist på talang...så kanske får den vara kvar och kontot för belägg mm vara fortsatt hög

Läste i någon annan tråd om passivitetsinkontinens- och det verkar som Ådi drabbats av det också. Efter sisådär tre månader i garaget har den minsann visat sitt missnöje.



Återstår att se vad det handlar om, men verkar som det runnit ner via luftstyrningen. Kanske. Får ta med domkraft och kika lite vid tillfälle...

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



kan vara icrör som inte är helt täta i skarven, brukar slabba en del olja

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Alltid blivit förundrad över hur haldex skulle kunna skicka mer moment bak än fram - det sitter ju en vinkel växel fram på utgående från diffen...hur du än laborerar bak så kan ju omöjligen framhjulen sluta driva fram? Fram driver alltid 100%, per definition, och bak kan ju då max komma till att kopplingen är 100% i (dvs 0% slip)...och då...överförs ju allt moment som kommer ut från vinkelväxexeln fram...men fram driver ju fortfarande lika mycket. Hur man än labbar med att räkna procent så kan det omöjligen bli mer moment som skickas bak än fram? Och framförallt, det slutar aldrig driva fram...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Mange K skrev:
kan vara icrör som inte är helt täta i skarven, brukar slabba en del olja


Tack för tips! thumbs up

SevenEight skrev:
... Hur man än labbar med att räkna procent så kan det omöjligen bli mer moment som skickas bak än fram? Och framförallt, det slutar aldrig driva fram...


Jao, menar alltså inte att den blir "bakhjulsdriven", mer att den förhoppningsvis skall upplevas ha lite mer driv bak än den normalt har. Att den ska uppträda mer som typ 50/50, till skillnad från standard 70/30-ish.
Det är i alla fall vad som utlovas - och de kan väl inte ha överdrivit i sina reklamtexter, det vore ju okamratligt

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



AndersBergkvist skrev:

Jao, menar alltså inte att den blir "bakhjulsdriven", mer att den förhoppningsvis skall upplevas ha lite mer driv bak än den normalt har. Att den ska uppträda mer som typ 50/50, till skillnad från standard 70/30-ish.
Det är i alla fall vad som utlovas - och de kan väl inte ha överdrivit i sina reklamtexter, det vore ju okamratligt

Då jag gissar att haldex:n får jobba lite hårdare än på en vanlig bruksbil...
Se till att byta olja nån gång då och då.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
super7 skrev:
Då jag gissar att haldex:n får jobba lite hårdare än på en vanlig bruksbil...
Se till att byta olja nån gång då och då.


Tiden flyger, redan april!? DSG och Haldex får lite mer uppmärksamhet än serviceboken ber om..."husmeken" vet hur bilen används... Förhoppningsvis håller det dom på glatt humör, blir ju fort dyrt annars.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Ingen maskinpark, inget mekgarage och måttlig mektalang gör vintern långtråkig. Men (Kina-)vingen har i alla fall hittat dit, alltid något.



Monterades först med den medföljande dubbelhäftande tejpen på plats. Dåligt val.

thumbs up Tejpen var ganska bra. Bara 10% av vattnet jag hällde på för att kolla om det höll tätt rann in i skuffen...

thumbs down Tejpen var ganska bra. Det var jobbigt att ta bort den igen.

Med lämplig gummilist på plats istället gick det bättre. 0% av vattnet i skuffen! Succé!

Frågan är om den gör någon nytta. Två kilo lättare än den motordrivna vingen, men framför allt - den innehåller kolfiber! Kolfiber är snabbt! Varje ny kolfiberdetalj gör bilen säkert en sekund snabbare. Chauffören kommer troligen vara precis lika långsam 2023 som 2022 dock, där hjälper inte ens kolfiber.

Om vingen klarar att generera något marktryck att tala om är oklart, de som köpt denna modell tidigare och gett den högsta betyg på Ebay är kanske mer i "tuning"-svängen än "åka-fort"-svängen... En bra kopia av TTRS orginal, delvis kolfiber, god passform och hyfsad finish. Men stabil? Well...det återstår att se...

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Nu så, säsongen är igång!

Vårruset på Falkenberg med SVKG:



Rattrostigt som väntat, men fantastiskt roligt förstås! Kallt i luften (saknade mössa och långkalsonger mellan passen) och tillbaka på NS-2R efter att ha kört AR-1 förra säsongen gjorde att det kändes ganska...halkigt. Dessutom kändes ESP än mer grinig och aggressiv än vanligt, t.ex. i chikanen efter rakan stod den emellanåt på nosen när jag försökte gasa. Men det är ju fränt att komma in i depån med rykande bromsar...

Inte riktigt kompis med bilen blev det 53.8 som bäst.

Testdag på Knutstorp med SVKG:



Körs i samband med licenskursen, så lite annat upplägg än SVKGs vanliga träffar. Oftast gott om plats och körtid i test-gruppen. Tyvärr lite tekniska missöden och någon avåkning som tog tid att ta hand om, men jag tror alla fick köra så de var nöjda ändå...iaf var det väldigt glest på banan sista timmen...

Även här trilskades ESPn och körningen kändes på sina ställen väldigt begränsad. Nu noterade jag dock vad det är som händer, ESPn aktiveras automatiskt till synes "oförklarligt", om och om igen. Brändes en hel del belägg även den här dagen alltså, och inte riktigt kompis med bilen heller denna dag sattes 1.10.1 som bäst. Men men, en härlig dag var det i alla fall!

Efter hemkomst funderade jag på ESP-beteendet eftersom det är nytt för mig. Visst, den griper in en del även i OFF-läget, men det här var på en helt annan nivå - och det förklaras ju av att det var bilen som automatiskt återställde till ON "när den kände för det". Efter lite googling har jag nog koll på hur/varför, det sker såklart inte "när den känner för det" - dock sker det när bilen når 100mph! Noterade det på eftermiddagen på Knutan där man har lite mer tid, den sade alltid till på slutet av rakan att ESP återställts. Högst sannolikt är det vingbytet vi inte fått till ordentligt. Bilen tror troligen fortfarande den har automatisk vinge, och att den fastnat i nedfällt läge = stabilitet kan inte garanteras = ESP aktiveras vid 100mph.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat med 1.10-tider trots spontan-bromsande bil, Anders!

Gott att du är felet på spåret!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Alltid trevligt att träffas

Stilstudie:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Janne J skrev:
Alltid trevligt att träffas

Stilstudie:


Dito Vackert, tack för bilden! Lyckligtvis ser man inte fortsättningen på studien, "How to miss an apex"

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Kinnekulle med SVKG igår. Trevligt, varmt och mycket köra - som vanligt!

Försöken att koda vingen innan var förgäves, den möjligheten verkar inte finnas på min (års)modell. Återstod att byta tillbaka eller försöka lura systemet. Såklart måste man ju bara testa det senare. Så, sunkig men någorlunda billig vinge inhandlades från Litauisk skrot för "modifiering" och dagarna innan Kullen ägnades åt att försöka få till något.



Motorn sågades loss och monterades på en tillklippt bit fönsterbleck (materialurvalet är begränsat i mitt lägenhetsförråd...).



Väl på plats var det fortsatt lite "gnälligt" först, vilket renderade en del sura miner och en och annan svordom. Men det behövdes bara lite skönhetssömn samt lite trix för återställning så den kunde hitta ändlägena. Efter det - ingen varningslampa och inga felkoder Så, gårdagens körning kunde genomföras med ESP avstängd (eller ja, så "avstängd" den blir).

Körningsmässigt en hyfsad dag, kändes dock som det var rätt halkigt på sina ställen. Iofs hög temp och tillbaka på semi-r, kanske inte var mer än så. Bästa för dagen blev 1.03.9. Testade även att flytta fram bromspunkten efter Molins. Gick sådär. Men nu vet jag att quattron fungerar på gräs/grus också...i alla fall vänster hjulpar

Note to self: Kolla belägens status lite oftare...

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att träffas och tjöta! Fint kört Anders!!
Klart du kommer på torsdag!



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kul att träffas och tjöta! Fint kört Anders!!
Klart du kommer på torsdag!


Desamma! Den ser ut att uppföra sig fint den röde, den (du) klarade ju även av ett litet "code brown moment" med bravur

Jag har en bra anledning att missa torsdag den här gången, lite mindre än noll procent material kvar på frambeläggen. Inget som hinner åtgärdas innan dess, så om jag till äventyrs dyker upp får det bli med råttsoffan i så fall

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TTS "CS" -11
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (5847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande