Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Halkskydd bromspedal
607 besök totalt
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Sitter o reflekterar varför jag fegbromsar. En grej är att jag gärna vill liksom lägga foten " rätt" på pedalen innan jag trycker annars har jag halkat på pedalen, sitter i muskelminnet... Det tar tid. Har stående pedaler, själva pedalplattan lätt rundad men slät. Provat flera olika halkskyddstejper typ sandpapper, Biltema, nån svindyr från nån båttillbehörsaffär, 3M etc men de slits ut fasicken bara på nåt varv.
Tips på mirakelprodukt eller är det ta loss pedalen och svetsa sträckmetall på den som gäller?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Den riktiga hitech varianten skulle väl vara nån typ av metallsprutning för att få en hållbar friktionsyta.
Lågbudget varianten är väl sträckmetall eller att slitsa upp den med en kapskiva.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Låter märkligt det där, nu applicerade vi inte i närheten av den kraft som du behöver (men du har ju servo?), men jag skulle säga att vinkeln blir fel mot foten om du halkar av eller sliter ut ytan. Vi hade vanlig halkskyddstejp för trappor och det höll hur länge som helst. Samt en vinklad pedal så att man träffade "dikt an" varje bromsning. Å andra sida hade vi ju dubbelpedal så jag vänsterbromsade ju mest. Ingen bra bild på det tyvärr.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Har du provat samma typ av "sandpapper" som sitter på skateboard? Dom borde hålla för ordentligt slitage. Finns att köpa lösa ark i skate affärer.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Tillägg, jag slet ut skorna före ytan behövdes uppdateras..
Skateboard låter klokt, sen här säkert båtaffärer bra grejjer mot halka.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



På Abarthen är det nån form av räfflad aluminium, se bild.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kan man få till det bra så är nog en skruvbar extra platta det bästa.
Lätt att ändra.
Men pedaler är ju sällan det mest lustfyllda att skruva med

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Skateboard grepptape som sagt. En 30 sekunders upgrade.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 151



Håller med kommentaren ovan. Bauhaus har halkskydd tejp, vill minnas att den var bred nog till mina e36 pedaler 👍🏽

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Griptape till skateboard.
Färdigt med klister på baksidan thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Du kan inte ha en liten kant på vänstersida av pedalen? Den behöver inte vara hög men du känner direkt att du är rätt.

Bromsar du med högern?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Låter märkligt det där, nu applicerade vi inte i närheten av den kraft som du behöver (men du har ju servo?), men jag skulle säga att vinkeln blir fel mot foten om du halkar av eller sliter ut ytan. Vi hade vanlig halkskyddstejp för trappor och det höll hur länge som helst. Samt en vinklad pedal så att man träffade "dikt an" varje bromsning. Å andra sida hade vi ju dubbelpedal så jag vänsterbromsade ju mest. Ingen bra bild på det tyvärr.


Hmm, bra tankar där. ( kör utan sevo så trycker hårt..) Har inte tänkt så långt, men syns ju klart tydligt i slitagemönstret var jag lägger foten...



Tycker nog pedalen sitter ok, längdmässigt. Kanske lite nära. Vill inte skruva pedalen mer framåt dock, då är det väl nära. Men plattan har ju fel vinkel, helt klart.
Det här måste jag fixa..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Tänk på att du får en brytkraft i pedalens fäste om du vinklar för mycket. Ser jag på bilden så skulle jag börja med att vinkla lite höger men mest att du ändrar vinkeln i den lodräta linjen så att du får större träffyta. Sådär ser det ju ut på en vanlig bil men 1,5 ton Racebil vill man nog ha en skönare känsla... Hur ser slitaget på skorna ut? Också en bra hint.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



definitiva lösningen, fundera aldrig mer på att köra barfota dock ;

https://www.24mx.se/product/reservdel-protaper-fotpinnar-klackjarn_pid . . . .

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
definitiva lösningen, fundera aldrig mer på att köra barfota dock ;

https://www.24mx.se/product/reservdel-protaper-fotpinnar-klackjarn_pid . . . .


Haha! Jösses!, kanske lite väl... tänk att bara sätt foten fel här och dra fotknölarna längs med dessa. Får börja köra bilen i crosstövlar med!😅

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Såhär fick det bli. Väldigt snabbt och grovt inför race. Men vilken skillnad!

Hittade hålad plåt i garaget, hålen ser ut som fyrklöver. Bankade ut de små hörnen i varje hål. Böjde och klippte plåten ,skruvade fast.




Får snygga till senare, men vilken skillnad i känsla , inte halt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Skruva banåkabil
Halkskydd bromspedal
607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande