Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (17102 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Exempel på varför det är så kul att 3D-printa: 😅

Först fick jag inte några slangklämmor till min oljekylare. Så jag printade egna i PETG. Dom jag satte närmast oljefiltret blev lite för varma vid bankörning och deformerades lite så jag printade nya i TPU som kommer tåla lite mer. Men innan jag han montera dom insåg jag att att eftersom TPU är flexibelt så kan jag göra en förenkling i designen. En del istället för två, ingen skruv och ingen mutter. Original klämman kommer jag inte ens använda, den är i vass metall och skulle skada oljeslangarna om jag monterat dom.

Original:



V1.0 och V1.1


V2.0



V2.0 - monterad

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Då kunde jag inte hålla mig längre och monterade DNA racing toe-stag bak. Har hört mycket gott om att köra 1mm toe out bak på GRY och med dessa stag kan jag nu justera TOE hur jag vill bak. Original finns bara en "delad" justerings möjlighet som påverkar både TOE och Camber. Med dessa stag efter en hel del fram och tillbaka kunde jag justera 1mm toe out bak och -2.3 grader camber. Dvs nu har bilen:

Camber Fram: -2.3
Toe Fram: 1mm ut

Camber Bak: -2.3
Toe Bak: 1mm ut

Hade fått för mig att jag skulle få mer Camber fram med DNA toplagringarna. Men det är nog på en sänkt bil man kommer upp mot -3 -3.5 med dom. 🤷‍♂️

Har också designat och 3D printat lite "centrum markeringar" som visade sig vara mycket trevlig att ha när man använder linor för toe justeringar.

Varit ute på en snabb provrunda, men kan inte pressa så mycket på landsväg men tycker jag har fått mer rotation i bilen. Riktiga testen blir till veckan på Gelleråsen Trackday onsdag 3/8.

Har också jämfört mina grafer mot forumsägarens GRY på Gelleråsen. En sak är tydlig. Jag måste ha mer fart ut ur kurvorna. Fint ha det svart på vitt. 🤓 Nu har jag en bra plan inför onsdag och räknar kallt med att kapa sekunder på min pinsamma tid som jag körde sist 😁














_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nice kunna justera själv hemma thumbs up

DNA topplagringarna ska man väl vrida till något läge för mer camber eller mer caster? Eller har jag missförstått?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nice kunna justera själv hemma thumbs up

DNA topplagringarna ska man väl vrida till något läge för mer camber eller mer caster? Eller har jag missförstått?


Verkligen

Jo du vrider DNA toplagringarna. Dämparstången sitter excentriskt i dom. Jag har mina vridit för max camber (max inåt). Men man kan använda dom för caster med, då vrider man dom "bakåt" eller "framåt".

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Micke_B_1981 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nice kunna justera själv hemma thumbs up

DNA topplagringarna ska man väl vrida till något läge för mer camber eller mer caster? Eller har jag missförstått?


Verkligen

Jo du vrider DNA toplagringarna. Dämparstången sitter excentriskt i dom. Jag har mina vridit för max camber (max inåt). Men man kan använda dom för caster med, då vrider man dom "bakåt" eller "framåt".


Ah!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Snygga printar där.
Vilket TPU kör du med och vad har du för printer?

Mvh, Per

Micke_B_1981 skrev:
Exempel på varför det är så kul att 3D-printa: 😅

Först fick jag inte några slangklämmor till min oljekylare. Så jag printade egna i PETG. Dom jag satte närmast oljefiltret blev lite för varma vid bankörning och deformerades lite så jag printade nya i TPU som kommer tåla lite mer. Men innan jag han montera dom insåg jag att att eftersom TPU är flexibelt så kan jag göra en förenkling i designen. En del istället för två, ingen skruv och ingen mutter. Original klämman kommer jag inte ens använda, den är i vass metall och skulle skada oljeslangarna om jag monterat dom.

Original:
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclamporigina . . . .


V1.0 och V1.1
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv1_v11. . . . .

V2.0
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv2.jpeg . . . .


V2.0 - monterad
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv2monte . . . .

_________________
Per Axblom
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Snygga printar där.
Vilket TPU kör du med och vad har du för printer?

Mvh, Per

Micke_B_1981 skrev:
Exempel på varför det är så kul att 3D-printa: 😅

Först fick jag inte några slangklämmor till min oljekylare. Så jag printade egna i PETG. Dom jag satte närmast oljefiltret blev lite för varma vid bankörning och deformerades lite så jag printade nya i TPU som kommer tåla lite mer. Men innan jag han montera dom insåg jag att att eftersom TPU är flexibelt så kan jag göra en förenkling i designen. En del istället för två, ingen skruv och ingen mutter. Original klämman kommer jag inte ens använda, den är i vass metall och skulle skada oljeslangarna om jag monterat dom.

Original:
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclamporigina . . . .


V1.0 och V1.1
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv1_v11. . . . .

V2.0
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv2.jpeg . . . .


V2.0 - monterad
https://rejsa.nu/im/user/27364/2022-07-19-11-25-28_oilhoseclampv2monte . . . .



Tack, kör "Fillamentum Flexfill TPU 92A". Min skrivare är en " Prusa i3 MK3S+":
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-i3-mk3s-3d-printer-3/

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Regn-rapport - Gelleråsen 2022-08-03 - Trackday nr 2

Då var en andra trackday avklarad med GRY:n. Igen, på Gelleråsen men denna gång med regn. Svårt att köra en bättre tid än sist, men lyckades matcha 1:17:3, på blöt bana, så jag tolkar det som att jag blivit lite snabbare. Men fortfarande långt kvar.

Blev 96 varv totalt. Försökte öva på att "ta sats" ut på rakorna och att bromsa hårdare och senare. Men lättare sagt än gjort när det är halt. Jag insåg också att jag inte alls bromsar för försiktigt, jag är faktiskt rätt ok att balansera just innan ABS slår in. Det var väldigt tydligt i låg-grepp förhållanden att det blir kortare bromssträckor då jag balansera just innan ABS slår in mot-för att bara bromsa så hårt som möjligt och låta ABS:en jobba för fullt. Bra att jag fick uppleva det. Mitt problem med inbromsningarna är att jag bromsar för tidigt helt enkelt och hamnar i lite "oflyt" i min körning efter jag bromsat klart. 🤔 öva öva.

Var något heat med lite bättre grepp och jag upplevde att jag vill ha mer grepp i framvagnen in i kurvor, t ex kurvan efter rakan. Har beställt camber bultar fram och bak (tack för tipset om camber bultar bak Mange). Med både Camber bultar och DNA top lagringarna fram borde jag kunna få så mycket Camber jag vill, siktar på just under 3. Vill inte gå över 3 p g a gata. Med camber bultarna bak, dom sitter på övre staget centrerade mot hubben, kan jag justera endast camber. Och då kan jag använda juster-bultarna på dom bakre undre bärarmarna för toe (dom bultarna justerar toe och camber tillsammans). Kommer också montera bort mina DNA Racing uniball toe stag tack vare detta. Monterar bort dom för att jag vill ha bilen enligt TA Cub reglementet. Så vill någon köpa dom skicka ett PM, kommer sälja dom för ca halva nypriset. Endast använda vid denna trackday, så nyskick.

Blev två videos med, en där jag och en kompis leter grepp regnet Och en då jag filmar Manges bil som kördes av en vän till Mange.






_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066




Man ska vara försiktig med grejer man lånar
Rolig video

_________________
Janne Ström
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
3DBlaster skrev:

Man ska vara försiktig med grejer man lånar
Rolig video


Haha jo det är sant

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Blev premiär med GR Yarisen på en Track Monday på Mantorp i måndags. Riktigt roligt, men åter igen märkte jag att min "broms teknik" verkar bygga mycket värme. Kände igen behov av att lufta bromsarna på plats och väl hemma så ser jag igen att det gått riktigt varmt. En kloss fram hade också fått en skada så den hade sne-slitits, se bild. Damskydden är grillade med 🤷‍♂️

Om jag försöker analysera min egen körning (bromsning) måste jag göra något av följande fel:
Bromsa för tidigt. Men så länge jag bromsar "rätt" borde detta inte bygga värme utan endast leda till långsamma varvtider.
Bromsa för "snällt", dvs börjar bromsa tidigt och bromsa under en lång tidsperiod. Kanske, men jag tycker jag blivit bättre på detta.
Släppa bromsen för sent. Detta tror jag är roten. Dvs jag tycker att jag bromsar helt ok, lagomt hårt osv. Men jämfört med andra verkar jag ha en lägre fart in i kurvorna. Dvs jag bromsar bort för mycket fart. Dvs jag bromsar under en för lång tidsperiod och tar bort för mycket fart in i alla kurvor.

Ska försöka att aktivt "tänka" lite mer på att gå av bromsen så tidigt som möjligt framöver. Men eftersom jag vill ha en skottsäker setup så kommer även bromskylning (har leverans i morgon) att monteras. Samt råkade åka förbi Endless lagret igen och fick med mig Endless skivor hem till Yarisen 💸 Riktigt fina, nästan 2kg st lättare än original samt mer och bättre kylning "vanes", och nog även bättre material mot original. Samt sjuk bling faktor 🤩

Just de, camber bultar fram och bak har också monterats. Kommer ställa dom på max camber och sedan använda DNA top-lagringen för max Caster. Tror det kan bli riktigt bra.

Ett Cusco stag mellan fjädertornen har halkat på plats med. 😅


På söndag är det dags igen, men då på Kinnekulle Ring med GRC. Har bokat in mig på en körlektion också som jag hoppas ska vara givande. Drömmen under minuten så klart men vi får se hur långt jag kommer. Med min M2 Comp tog jag 1:00:81, den också manuell samt med Nankang AR-1. Men tror kullen passar Yarisen, så det kommer bli riktigt intressant.
















_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Mycket har hänt sedan i måndags på Mantorp Bromsarna gick lite varma men beror nog mycket på att jag gillar köra långa pass. Ska försöka blanda in några kylvarv i mitten på passen f o m nu. Men men jag har uppgraderat lite sedan i måndags inför Kinnekulle nu på söndag. Följande har gjorts i veckan:

- Montera HRNSHN-Racing bromskylnings kit fram
- Nya Endless ME22 klossar fram
- Nya Endless skivor fram
- Cusco Fjäderbens-torn-stag fram
- Camber bultar fram, kör lite mer Caster med DNA top lagringarna och lite Camber med bultarna. Ligger på ca -3.5 Camber fram nu.

Så nu ska det bli intressant att testa allt på Kullen och hu bromsarna mår. Nästa steg blir klippa skölden men hade inte verktyg för det nu. Blir första gången på Kullen i år men hoppas som vanligt på under minuten.

Lite bilder på kylningen:







Fritt vid fullt rattutslag.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Såg det blev lite blider från i måndags med från Mantorp. Nog kränger den en hel del Yarisen.








_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Nu äntligen är mina broms-kyl-problem lösta. Var på trackday i går söndag på en riktigt varm dag på Kinnekulle ring med GRC och bromsarna fungerade klockrent. Temp på OK:en blev max 182 grader mot-för dom massiva 242 grader jag såg dagen jag kokade dom. Så bromskylnings kit:en och endless skivorna verkar göra sitt jobb. Visst Kullen är inte den mest bromstunga banan, men det var en riktigt varm dag och temp på OK var 60 grader lägre vilket är fantastiskt mycket bättre.

Hade också ett riktigt bra coach pass på Kullen, svår bana, men fick massa bra input om hur jag ska bromsa bättre. Just att bromsa bra är vad jag måste öva på, men nu känner jag att jag vet hur och vad att öva på. Guld värt

Tyvärr ingen tid under minuten denna gång. Men det kommer, for sure








_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Hade en sjukt kul TimeAttack helg nu i helgen på Gelleråsen med https://timeattacknu.se Blir mer och mer bekväm med bilen och de går fortare och fortare, 1:17 tider på fredag på träningen och sedan 1:16:8 på lördag i Club finalen och slutligen 1:16:613 i Club kval på söndag. Blev ingen final på söndagen tyvärr, hade dock varit kul tränat en super lap final. Men får bli nästa säsong.

Blev en hel del regn i helgen med. Bilen funkar ypperligt i regn. Kör vanligtvis sport läge med 70% bak. Men i regn är 50-50 läget med allt av helt perfekt i min mening. Tryggt och kul. Hade det regnat mer i kvalen så hade jag nog tagit mig till final på söndag med. I kvalen som det regnade var jag relativt snabbare mot för andra. T ex i Q1, torrt, kom jag 8:a. I Q2, regn, kom jag 3:a. Men riktigt kul i regnet var det, trots att jag körde AR-1 i vått som torrt.

Nästa steg med bilen blir montera justerbara styvare sänk fjädrar från String Theory. Kommer sänka bilen 20mm runt om. Tror det kan bli riktigt bra då det är lite för mycket "rörelse" i bilen original för bana. Inte för att det behöver vara dåligt, men för mig tycker jag det är lättare att bedöma och reagera på vad som händer med bilen om det rör sig mindre. Lite svajig är den original allt.


Passade också på få bilen vägd med mig i. 1362kg. Direkt efter ett heat. Men halv tank.

Cross 649 - 48.3%
Left 701 - 51.4%
Rear 536 - 39.3%

LF 433.5 - 393.0 RF
LR 267.5 - 268.5 RR

Så ca 60-40 fram-bak och vänster fram tyngre. Bak höger vänster såg det bra ut.


Vill köra mer nu. Men fasen sommaren är kort.









Två varv med med lite olika musikval

1:17:2 och kul i regn varvet:




1:16:613 varvet:


[/youtube]

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Nu var det läge sedan sista uppdateringen och en massa har hänt. Först gjorde jag det kontroversiella valet att montera bort mina Recaro Pole Positions och i stället gå tillbaka till original stolarna, men med ett sänknings kit från DNA racing som fungerar riktigt bra. Varför gjorde jag då detta. För att jag är bekväm Visst, på banan sitter jag inte fast riktigt lika bra som med skalstolarna, men jag sitter nästan lägre, eller åtminstone lika lågt. Samt att jag åker bekvämt till o från banan osv. Och med ett 3D-printat knästöd mot mittkonsolen i flex med lagom infill och hårdhet så kan jag bekvämt ta spjärn mot mittkonsolen. Om någon är intresserad av sådant jag designar och print:ar så har jag precis öppnat en webbshop: https://trackdayshop.se/collections/all Finns lite GoPro fästen för lite olika bilmodeller samt knäskyddet som blev riktigt bekvämt.

Har också monterat bort och sålt min Airtec olje kylaren jag hade, då AN kopplingarna inte höll tätt samt att jag var inte nöjd med att slangarna blockerade oljefiltret. Samt att dom 90 graders AN-böjarna gick ned oroväckande långt under bilen. Blir nog en oljekylare igen nästa sommar men då blir det nog HEL:s variant mad banjo kopplingar samt med 90 graders termostat (mot för 80 i Airtec kit:et).

Nu senast har jag monterat StringTheoryGarage justerbara fjädrar. +15% fram och +20% bak, samt progressiva. Justerade in dom till 600mm från botten av fälgen till skärmkanten runt om. Ca 20mm sänkning. Justerade också med 80kg "vikt" i förarsättet för att få det riktigt. Och sedan justerade jag hjulvinklar. Camber, bara MAX fram, blev ca -3.1 grader efter sänkningen med endast Camber bultar. Precis vad jag vill ligga på. Bak endast tack vara sänkningen ca -2.5 grader. Också det som jag vill ha det. Sedan justerade jag +1mm ToeIn bak och "Lite" ToeOut fram. Precis varit ut och provkört lite landsväg. Fasen vad fint den går nu. Sänkningen och dom styvare fjädrarna blev riktigt bra. Bilen känns mer direkt och än mer "på räls". Upplevde också att jag "kände" vart bilen var mer, vilket gjorde det lättare att köra först och avslappnat. Vilket kändes riktigt bra.

Förmodligen blir det en Trackday Lördag till veckan 24/9 på kullen. Ska kolla vädret måndag, ser det bra ut blir det köra.

Lite bilder:
















_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Bra jobbat med allting, du ligger inte på latsidan thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
gtBen skrev:
Bra jobbat med allting, du ligger inte på latsidan thumbs up


Tack. . Blev ju en kort säsong för min del då bilen kom sent och jag planerar köra TimeAttackNU 2023 i Club klassen. Så får ligga i lite med att prova ut sådant som ligger innanför reglementet

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Fasen vad kul Kullen är! Är nog min favorit bana hittills.

Blev inte under minuten men jag hade så kul att det gör inget. Bilen känns sjukt fin nu med dom justerbara sänk fjädrarna, mer direkt, mer stabil, mer kommunikation från bilen till rumpan Allt resulterade i att jag kände mig väldigt trygg i bilen. Riktigt nöjd. Detta vara också första körningen utan oljekylare. 128 grader kom jag upp i som mest på olje tempen. Under 130 är lungt för min del men det var också en rätt sval dag. Blir nog en ny kylare från HEL nästa säsong, den ser inte ut att ha dom problemen jag upplevde med Airtec kylaren.

Så tråkigt dock att säsongen går mot sitt slut just när man börjar lära känna bilen och börjat få ordning på allt. Är en trackday 8/10 på Gelleråsen med Tracklife som jag vill köra om vädret är ok, men det blir nog sista för säsongen.

Lite bilder och video på ett varv. Passade även på kolla soppa förbrukningen 0.79 till banan och 3.08 på banan

GRC får lite gratis reklam (Detta var på ett Tracklife event):








Ett varv:


_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248


Trådstartare
Fick precis detta [Maxton Race Splitter och "vinge" samt AirTec Quick Shift Kit] i nu i morse. Blir montera efter jobbet i dag. Och sedan test på årets sista trackday på Gelleråsen i morgon med Tracklife. Vädret ser ut att bli bra det med.

En Box Godis.


Maxton Race Splitter och "vinge" samt AirTec Quick Shift Kit:


Kommer nog bli bra detta

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Ser trevligt ut! Jag är lite sugen på samma setup (frontsplitter och vinge) på min.
Ser fram emot helhetsbilder sen

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2022 - TimeAttackNU FINAL Ring Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (17102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande