Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (15276 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare


Börjar ta sig som mordbrännare sa. Idag körd med lite roligare kammar i. Fortfarande lite exprimentläge med kablar mm. Givetvis ska det täckas och sättas fast bättre



Ful ja, rolig ja och hittills den som oftast kört mest. Det är viktigt, sakerna skall användas



Ja vingen är ful, den behöver lackas och sen är den säkert felvinklad. Kommer stag nedåt för stabiliteten också. Har troligen sveriges fulaste seven men är van efter alla år med randig kadett. Har alltid roligt på träffarna

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jonas Jonsson skrev:
...den som oftast kört mest. Det är viktigt, sakerna skall användas


thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lysande strålkastarinställning thumbs up Bromsljus på vänstersidan

(det är roligt att få snurr på grejerna, finish gör man ju på slutet, när man har utvecklat klart )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Har ju blivit en del jobb nu under vintern med diverse för att få i min c20xe med alla fästen och annat som ska till. Har ju såklart tvekat varför man håller på för att få ett par hk till när man ändå inte har fäste för den gamla 318is-motorn ens

Idag var jag ut med injusterade spjäll och varmkörd motor. Ger fullt ut på 2:an på landsvägen och låter baken sätta sig och njuter av ljudet innan varvstopp med öppna spjäll

C20XE är fan religion, om inte för alla så i vilket fall för mig

Ljudet, direktheten och dom extra hästarna känns. Att 7hk på pappret (143 vs 150hk) kan vara så brutalt olika är svårt att förstå. Nu med separata spjäll och lite vassare kammar än original drar det ledigt till över 7000 varv och skillnaden mot en chippad 318is-motor med sportluftfilter är STOR

Behovet av diff är om möjligt ännu större nu . Tur det ligger en capriaxel sk Atlasaxel i garaget som ska dit nästa vinter. Får köpa ett par extra bakdäck i år och spinna vidare ett år till nu

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675



Jonas Jonsson skrev:
Har ju blivit en del jobb nu under vintern med diverse för att få i min c20xe med alla fästen och annat som ska till. Har ju såklart tvekat varför man håller på för att få ett par hk till när man ändå inte har fäste för den gamla 318is-motorn ens

Idag var jag ut med injusterade spjäll och varmkörd motor. Ger fullt ut på 2:an på landsvägen och låter baken sätta sig och njuter av ljudet innan varvstopp med öppna spjäll

C20XE är fan religion, om inte för alla så i vilket fall för mig

Ljudet, direktheten och dom extra hästarna känns. Att 7hk på pappret (143 vs 150hk) kan vara så brutalt olika är svårt att förstå. Nu med separata spjäll och lite vassare kammar än original drar det ledigt till över 7000 varv och skillnaden mot en chippad 318is-motor med sportluftfilter är STOR

Behovet av diff är om möjligt ännu större nu . Tur det ligger en capriaxel sk Atlasaxel i garaget som ska dit nästa vinter. Får köpa ett par extra bakdäck i år och spinna vidare ett år till nu

Allt över 7000rpm är religon, oavsett bil eller motor. Bara man vågar nyttja det.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Jonas Jonsson skrev:
C20XE är fan religion, om inte för alla så i vilket fall för mig

Ljudet, direktheten och dom extra hästarna känns. Att 7hk på pappret (143 vs 150hk) kan vara så brutalt olika är svårt att förstå.


Jag "tappade" 10 hästar på pappret när jag bytte från Porschemotorn till C20XE, men "känslan" blev bättre. Den gamla motorn hade bättre bottenvrid men var knappt lönt att varva över 4000rpm, med Opelmotorn varvas det mer och är en annan "känsla". Om det går snabbare vet jag inte, men känns iaf bättre.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Då har jag fått erfara lite mer exakt vad en sk Kölnaxel tål. Höll på att skrämma en häst och en hund samtidigt då jag gasade som vanligt men inget drev längre på. Trodde först växellådan gett upp men samtidigt tyckte jag det var konstigt då just BMW:s diesellådor ska vara hållbara sägs det

Märkte sedan att även kardan snurrade så fint. Väl hemma inputtad och skämmandes på lyften hittade jag detta




Blir att ordna med min atlasaxel redan nu och inte till vintern verkar det som...

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Jonas Jonsson skrev:
Då har jag fått erfara lite mer exakt vad en sk Kölnaxel tål.



Tur du har andra roliga bilar under tiden tills denna är fixad.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jonas Jonsson skrev:
Då har jag fått erfara lite mer exakt vad en sk Kölnaxel tål. Höll på att skrämma en häst och en hund samtidigt då jag gasade som vanligt men inget drev längre på. Trodde först växellådan gett upp men samtidigt tyckte jag det var konstigt då just BMW:s diesellådor ska vara hållbara sägs det

Märkte sedan att även kardan snurrade så fint. Väl hemma inputtad och skämmandes på lyften hittade jag detta




Blir att ordna med min atlasaxel redan nu och inte till vintern verkar det som...


Gissning, den tålde inte fäste men så länge det spann höll den

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Breda R-däck bak?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Kolja skrev:
Breda R-däck bak?


Förvisso men ett par nästan blanka och inte varmkörda V70 i 225 bak nu greppade typ inget alls. Tror det efter två år med bmw-motor nu inte höll mer när den går med en vridstarkare motor från tomgång och upp

När det hände var det inte någon tokkörning och ute på allmän väg. Inte alls att jämföra med när man pressar på bana

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Lite torquevectoring tråd på det där så är det som nytt!

Misstänker att det kommer funka oförskämt bra med svetsad axel på en sjua....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Sådär kan det bli bara av att man har gaspådrag över ett brunnslock.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Sådär kan det bli bara av att man har gaspådrag över ett brunnslock.


Nu fattar jag inte. Vad menar du skulle göra detta?

Tord skrev:
Lite torquevectoring tråd på det där så är det som nytt!

Misstänker att det kommer funka oförskämt bra med svetsad axel på en sjua....


Blev en beställning idag på delar från Alunda Motor till min atlasaxel som kommer måttas in och monteras framöver. Något ska hinna köras i år men när vet jag inte

Lite surt är det för fasen vad den gick med c20xe och lite trim

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Samma som att ha fullgas över curbs kan slå sönder en drivaxel kanske, ena hjulet hinner få upp farten när det är noll grepp. Och sen blir det fäste igen. Pang.

?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jonas Jonsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Sådär kan det bli bara av att man har gaspådrag över ett brunnslock.


Nu fattar jag inte. Vad menar du skulle göra detta?

Man riskerar att få ett ryck som får dreven att byta riktning tvärt så det lilla glapp som finns räcker för att få en smäll i kuggarna. Jag har bara sett det hända två gånger sen jag fick körkort. På min Amazon fick det följden att jag behövde knuffa bilen en bit med ratten vriden för att kunna köra hem. Sen slutade det driva efter nån kurva så jag fick lirka med ratten tills det drev igen. Tur att det bara var nio mil hem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Nya axeln är på plats och håller på att köras in. Difflocket har visat sig sippra lite olja (från där handbromsens länkar gått) men nytt på g från ö-riket utanför eu. Har väl kvar sisådär 15 mil inkörning

Något låter i växellådan men vet inte vad. Som vanligt kör jag tills det rasar och löser det då

Jäklar vad bra den går med trimmad c20xe och diffbroms om man jämför med m42b18 och öppen diff. Nästan så jag inte saknar min GT4 (bara nästan) som jag sålde för ett tag sedan

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Blivit en del gasande och utprovande med ny motor, låda och bakaxel men inte skrivit något här. Smärre bekymmer som lite olja som läcker och även ett avgas. Dock fortsätter bekymren med dåliga svetsar från bygget (inte jag alltså) där det i höstas gav upp ett av dom fyra stagen för bakaxeln. Svetsen hade bränt in dåligt. Hände på en kortare provkörning hemma i lugn takt men dagarna innan hade jag eldat fullt på Arlanda

Så sedan förra vinter är det nu svetsat 4 nya stag med hydralrör enligt vad jag kunnat läsa mig till ska vara rätt klassning. Även ett nytt avgas som blev tystare trots att jag gick upp till 2,5 från 2 tum. Köpte Apple racing ovala och ställde på högkant

Imorgon bär det av till Lunda med bättre begagnade däck påmonterade och en som vanligt gasglad och ivrig förare

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862


Trådstartare
Återigen en dag avklarat med flest rundor kört. Lever upp till mitt motto

Bilen gick bra men som vanligt lite småfix. En glappande kontakt på tändspolen och en kardan som vill skaka loss sina bultar. Annars flöt det på bra och bettade bra i asfalten. Satte nytt personbästa med någon tiondel men det roligaste är att det känns som det går mer. Framförallt var det kul att testa däck som är lite färskare. Oj vad det kan betta med fäskt gummi

I det här tempot köper jag snart nya däck så jag får prova däck från rätt årtionde. Jäklar vad det ska gå då

Kul att träffa nya och gamla bekantskaper igen och väl ordnat av VW som alltid thumbs up

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en Dåliga svetsar igen...
<<   1, 2, 3, 4, 5
3 besök senaste veckan (15276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande