Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (12714 totalt) |
Lite uppdatering vad som sker i garaget efter sista körningen, finns ju alltid något att uppgradera
Sålde de otroligt snygga men tunga Compomotive fälgarna, dem höll sitt värde då jag fick 1000kr mer för dem än jag köpte dem för. Nu landade valet på Motec MCR-3 i dimension 17x9", som väger ynka 7,3kg Dessa blev skodda med AR-1 or i 245-40-17, satt "nästan" som en smäck. I fram var det inga större problem att få rum mer än att montera något större distans/stopp på styrväxeln för att förhindra för stor styrvinkel som hade resulterat i kollision mellan fälg och bärarm. Men i bak var det värre, utväxling i camber vid ihopfjädring gjorde att fälg tog i fjäderbenet i bak, vid mer spacer vid hjulet så krockade det med skärmkanten, uuuuh! Aja efter lite tänk och utvärdering så blev det till att kapa upp bakskärmen, lossa allt lim, och försöka flytta ut skärmen så gott det går. Gick att lägga ett snitt snyggt bakom stötfångaren som senare plastades igen, operationen gick väl och nu ryms hjulet utan problem. Jag led även av en hel del bumpsteer i fram på grund av den höga caster vinkeln, MRT Engeneering hjälpte som vanligt till med grymma produkter, så nu är bumpsteer mer eller mindre borta, och fick 30% snabbare styrning på köpet, toppen! Efter alla uppdateringar i chassiet var jag tvungen att göra en hjulinställning igen. Köpte hem ett bättre digitalt vattenpass från Hultafors samt inhandlade lite top of the line produkter från Biltema efter alla bra tips och tricks man fått från detta forum. För att kasta bort 1500kr till en riktig hjulinställning varje gång man ändrar något är ju bara dumt (tror jag i alla fall, har ju inte testat bilen än, hahaha!) I fram la jag mig på 3*camber, 11,5* caster och 2mm toe out totalt. I bak 1,5* camber och ca1mm toe out totalt. Efter det tog jag bort de gula från lyktorna och uppdaterade till LED lampor, oklart om jag tycker det blev snyggare eller ej, omväxling förnöjer som en vis man en gång sade. Till slutet av detta inlägg, och ungefär exakt där jag är just nu, bakdiffen! Den var oöppnad original, så ja den orkade inte riktigt med de 600whp och slicks på Mantorp, den korta tiden jag han med de torra på banan. Så nu är det lite värre saker på gång i! Ställbara ramper och ett gäng fler lameller. Väntar på leverans av delar som jag hoppas ska dyka upp i slutet av denna vecka. _________________ Viktor Andersson |
||||
Tack! Ja det tycker jag du skall göra, är egentligen inga konstigheter alls, bara man är noggrann och försiktig så kan nästan vem som helst göra det _________________ Viktor Andersson |
||||
Fick delarna till diffen förra veckan. komponenterna såg bra ut och prislappen såg ju bra ut från början. Dum som man är så kollar man inte upp vart man handlar ifrån alltid, just denna gång var landet utanför EU, så tull och moms blev det som straff. Jaja sånt är livet, fortfarande billigare än en komplett ny lamelldiff här i Sverige
Jag köpte den värsta modellen Racingdiffs hadde, steg 4 för 188 huset. Där det är ställbara ramper samt justerbart antal aktiva lameller/diffeffekt en av fördelarna Gick bra att montera och en provkörning fick utföras på stadens gator tyvärr, alltid lika spännande att tuffa fint förbi kumla anstalten med x antal polisbilar i cirkulation, men jag klarade mig även denna gång Planen är att delta i Nordic Timeattacks trackday på Kinnekulle nu på lördag, blir kul att se om tiderna är nå bättre än i fjol efter alla ombyggnationer, eller om man kastat x antal tusenlappar i sjön, hahah! _________________ Viktor Andersson |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja på torrt så svarar det lite bättre än sist vi möttes Det är 4:10 i diffen. Lådan är : 1- 4.806 2- 2.593 3- 1.701 4- 1.277 5- 1 6- 0.844 7- 0.671 Det gör att 1an inte direkt används så mycket mer än i depå gång fart _________________ Viktor Andersson |
||||
Hmm... Undrar om du inte bör ta bort videon, ingen Jurist, men det har vi flera på forumet. Kolja bl.a. som säkert kan säga rätt/fel, men det är risk att du kan dömas på det där. Räta mig gärna När det gäller bilen, fantastiskt skönt ljud, snabb och som alla andra sjukt välbyggt! _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||
Sagt och gjort, går ju rätt lätt att se vart jag kör samt att man är en bit över 140 ovanför hastighetsgränsen, svårare att identifiera föraren dock Jaja dumt att gambla Tack för dem orden _________________ Viktor Andersson |
||||
Körde du inte nånstans i Mexico dessutom?
Kommer bli som natt och dag med ny diffbroms på bana, vad är specen på den? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Ja fasen flyger över dit å provar bilen ibland, det är sedan gammalt Diffen är en ombyggd standard lamelldiff 188, 4:10 utv. Köpte ett kitt från "racingdiffs" där man får ett helt kit med det som behövs. Det blev mellanskivor, 6st lameller, oljeschims samt ställbara ramper. Ramperna kan ställas 30/30, 30/60 eller 50/65 som jag kör på. Det finns möjlighet att lägga lameller och mellanskivor lite som man vill för att öka eller minska totala diffstyrkan om man vill det och tydligen är det livstids garanti på lamellerna haha! Blir kul å se hur det lirar på bana, kan inte vara sämre än en standard lamell diff i alla fall _________________ Viktor Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (12714 totalt) |