Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 38, 39, 40   >>
28 besök idag (59249 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jag håller ju inte till i Göteborgsområdet direkt, men jag kanske kunde titta på fräsningen om du vill.
Har semester nu så tid finns, skicka ett PM om du vill.


Tack för erbjudandet, kan hända att jag återkommer i frågan men jag tar tillfället i akt att fixa lite annat tills vidare

Hittade varför Termostaten var kass i alla fall river inte mer än så här, brottet ser gammalt ut och pumpen är väldigt ren jämfört med allt annat runt om..





Funderar på om jag bör se över kylaren med.. kylelementet är idag 385x330x25 (endast själva kyldelen på kylaren).. Jag rymmer 580x420x50 utan bekymmer (yttermått kylare).. tips på vettig modell, kan ha expansionskärlet bredvid, mottages tacksamt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Svarar mig själv på kylarfrågan. Volvo 240 (och 740+940?) Verkar ha en kylare som är 560x425 yttermått med 40mm tjocklek på cellpaketet. + anslutningarna på rätt ställen.

Nån i gbg området som har en fräsch liggande billigt? vet att dom finns nya på biltema för 1100 ish annars.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Hur noga bör man vara med stödlagret för ingående axel egentligen? Jag vet att med mer effekt ökar behovet av noggrannhet men det säger egentligen inte så mycket om nivån om man inte vet vad grund nivån är

För många år sen köpte jag ett centreringsdon för getrag 265. Det tänkte jag använda nu men tappen (som ska vila i stödlagret) var för grov så jag tog ned spetsen på den till 12mm som ingående axel på lådan i grova drag är.

Fick fila lite på splinsen med men när den väl gled in i stödlagret och jag därefter tog ut den igen fick jag med mig detta:





Jag är lite osäker på om jag överarbetar detta ifall jag börjar gräva fram ett nytt lager.. det som sitter där är bara 5mm brett. Sen behöver det limmes eller liknande men det ser jag som ett mindre problem. Måtten är lite knepiga också, 23mm på veven och 12 på axeln... alternativen är antingen hylsa som knackas in i veven eller en bit 15x1.5 rör (som jag har liggandes) på tappen på ingående axel. Då finns ett nållager som är 15x23x16 vilket är i djupaste laget istället men ändå känns mer gediget än detta.

Fast grundläggande är fortfarande, behöver det ens bytas? :s

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Är lagret inte skuret eller väldigt glappt/trasigt, så är det väl bara trycka in igen??
Lagret ska ju bara låta axelns snurra när du har kopplingen intryckt och vara lite extra stöd under körning. Inga större belastningar alls på det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag har lärt mig den väldigt hårda vägen att vara väldigt noga med centrering av lamellen. Det kostade ett sprucket motorblock när jag skulle dra ihop motor och låda den där sista lilla biten när det började gå lite trögt.

Efter det har jag alltid använt en avkapad ingående axel från en växellåda, drar åt tryckplattan lite lätt och känner efter så axeln löper lätt i splinesen. Det ska gå att trycka in axeln med handkraft i stödlagret med lamellen monterad och tryckplattan åtdragen.

I det här fallet skulle jag vara extra noga eftersom det är en motor och låda som inte hör ihop från början.
Har du svarvat ner centreringsdornet eller vad menar du med att "tappen är för grov"?
Stödlagret måste vara centrerat i vevaxeln, känns sådär att schimsa med plåtrör.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Ett 61801 kullager (12x21x5mm) och en svarvade hylsa med 1mm gods för att få det att passa i svänghjulet annars? Lagret är ju billigt, och jättetråkigt om det skär eller liknande och du behöver plocka ner allt igen...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
knotan skrev:
Är lagret inte skuret eller väldigt glappt/trasigt, så är det väl bara trycka in igen??
Lagret ska ju bara låta axelns snurra när du har kopplingen intryckt och vara lite extra stöd under körning. Inga större belastningar alls på det


Inget fel på lagret nej. Var väl mest att "original" lagrena är 10mm, detta bara 5mm, djupa. Samt att infästningen av lagret känns lite så där

Anders Karlsson skrev:
Jag har lärt mig den väldigt hårda vägen att vara väldigt noga med centrering av lamellen. Det kostade ett sprucket motorblock när jag skulle dra ihop motor och låda den där sista lilla biten när det började gå lite trögt.

Efter det har jag alltid använt en avkapad ingående axel från en växellåda, drar åt tryckplattan lite lätt och känner efter så axeln löper lätt i splinesen. Det ska gå att trycka in axeln med handkraft i stödlagret med lamellen monterad och tryckplattan åtdragen.

I det här fallet skulle jag vara extra noga eftersom det är en motor och låda som inte hör ihop från början.
Har du svarvat ner centreringsdornet eller vad menar du med att "tappen är för grov"?
Stödlagret måste vara centrerat i vevaxeln, känns sådär att schimsa med plåtrör.


Jag gillar inte heller riktigt schimsningen... även om jag inte tror det är något större fel på den egentligen. Må hända att det inte är centrerat på tusendelen men det är lite den nogrannheten jag undrar över också Det har ju bevisligen fungerat utan missljud eller konstiga beteenden som det är, frågan är väl hur länge till det kommer fortsätta så? En säsong, två? Kanske 10?

Centreringsdonet jag köpte är i nylon och gick först tungt in i splinsen, så jag fick fila/skära ner bredden på tänderna en aning för att det skulle börja löpa någorlunda lätt i splinsen. Sen har det 17mm tapp längst fram, vilket stämmer mot den andra getrag 265 lådan jag har men inte denna som har 12mm. Så då skar och filade jag ner första 5-10mm till 12mm. Jag träffar lagret nästan perfekt i alla fall med lamellen som var monterad sedan innan.

Eftersom motor och låda är utanför bilen kan jag ju enkelt kolla så det löper lätt hela vägen med lådan också, skulle det bråka när väl motorn sitter i bilen igen får man väl dra in lådan så gott det går och frikoppla en gång för att lossa lamellen så den styr rätt Fördelen med att ha delad låda är ju att jag kan sätta upp svepet först och lufta kopplingen hjälpligt innan jag börjar med lådan

Kurre86 skrev:
Ett 61801 kullager (12x21x5mm) och en svarvade hylsa med 1mm gods för att få det att passa i svänghjulet annars? Lagret är ju billigt, och jättetråkigt om det skär eller liknande och du behöver plocka ner allt igen...


Det är nog säkerligen ett sådan som sitter där, fast med ett slitsat plåtrör eller en klippt plåtbit som centrering.

Blir nog att återmontera detta med lite ARP gänglim runt om så det förhoppningsvis sitter bättre sen och göra en extra testfit med lådan.


Ang. lådan så har jag fått hjälp att snygga till sätet för urtrampningslagret, men nu när jag kikade på att sätta ihop de sakerna igen i morse så ser jag att det finns mer att jobba på.. Nu tog jag inga bilder tyvärr.. Men på baksidan av lagerhylsan som syns på tidigare bilder har det varit svetsat tre öron och förstärkningsryggar mellan öronen. Jag antar att tanken varit att svepet ska vara starkt nog i sig för att hålla emot urtrampen. Sidan mot själva lådan på den här förstärkningen är slipad för frigång mot centreringen på lådan (då menar jag en hylsa/rörstump som sitter på fronten av lådan runt ingående axel). Om själva växellådan skulle användas för att ge stöd åt lagret också tror jag lösningen i sin helhet skulle bli bättre men jag behöver måtta och fundera lite på hur det skulle se ut. Bäst vore helt klart en svarvad hylsa som passar lagerläget och samtidigt mot lådan så att det blir "stumt" mellan dessa två.

Alternativt får jag köra någon bonna lösning med olika former av brickor i diverse material tjocklekar för att bygga upp runt. men det känns som en bra slutlösning i alla fall. För att få det riktigt exakt utan svarv och fräs skulle man kunna ha något något undermått på passningen mellan svep och låda och lägga lite stålepoxy mellan distans och svep för att "limma fast" distansen och sen skruva ihop det hela. Jag får se.. behöver som sagt fundera lite. Även om det var smidigare än jag trodde är det inte den enklaste bilen att slita ur motor och låda på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Alright. Bild 1, lagret samt fästöronen på baksidan.



Detta sitter här i svepet (ej i pressat)



Och passar i grova drag så här mot lådan.



Jag skulle istället vilja ta stöd mot denna yta då lösningen idag förlitar sig helt på att svepet håller emot, vilket jag inte tror det gör..



Nu på morgonen såg jag även detta... Så den här delen på bilen har fått en del stryk :/



Sen gjorde jag en skiss:




Nu blev den lite liten... Men jag tänker mig en hylsa som passar i lagerläget, har en fläns för att fästa urtrampen och tar stöd mot fronten på lådan. Gångbar lösning? Plåten blir kvar på framsidan av svepet. På så sätt borde trycket fördelas ut både i svepet, lådan och tillviss del adapterplattan mellan låda och svep och förhoppningsvis inte knäcka något.

Fick ÄNTLIGEN beställt schims också, det tog dock tre försök.. Första två fick jag inget bekräftelse mail för att kunna betala, skickade et par mail och efterfrågade detta till den första innan jag skickade ett mail och sa att jag letar vidare då dom inte svarar. Andra var samma visa, där fick jag dock ett snabbt svar när jag mailade och sa att jag ville avbryta ordern om jag inte fick någon bekräftelse och anvisningar för betalning samma dag (detta igår). Dom hade inte just de schims jag eftersökte heller, men lika fullt ett par dar tapp igen..

Då surfade jag in på OKP, lite dyrare men nu var jag less... Beställde tre schims, kom direkt till Paypal för betalning och inte ens en timme senare fick jag mailbekräftelse på att det var skickat! Hoppas bara nu att jag måttat rätt också.. Så jag inte måste beställa igen, ett shims går på 130kr ca och frakten ligger på 2-250kr för 3st som jag beställde...

Jag har nämligen plockat tre "buckets" från reservtopparna, dels var en i bilen sliten men sen fick jag ihop det med schimsen som satt i tillsammans med kopparna från reservtopparna som var något tjockare. 5 av kopparna i reservtopparna var enligt min högst oproffisionella bedömning OK, varav 3 t.o.m bra. 5 av dom som satt i var riktigt fina och en dålig. Bara at hålla tummarna..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
När jag tänker ett varv till kanske det skulle gå göra egna muttrar som är högre och tar stöd mot lådan också? Kanske är en enklare lösning och då borde inte sprickan i lagret spela så stor roll?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Måtta, måtta, fundera, knacka, banka..

"special" muttrar kommer inte fungera för att bytta upp mer stöd. Ikväll ska jag kapa bort fästöronen från lagerläget och se om det är användbart ö.h.t. I teorin skulle jag kunna använda lite 15x20 alu jag har hemma och bygga upp ett stöd emellan urtrampen och getragen. Best solution är nog dock fortfarande att få fram en hylsa..

Får ta fram en ordentlig ritning ikväll..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag hade en plan, jag har varit gräsänkling sen i torsdags och kommer så vara till och med onsdag.

Slavcylindern skulle ihop (vilket ju inte blev så bra dom jag ville så det föll redan tidigare i veckan) och sen skulle jag schimsa in kammarna då jag skulle få schims i torsdags. Då hade jag (om jag gått ihop kopplingen) nog fått ihop bilen igen i helgen och kunnat mappa lite i början av veckan. I.o.m kopplings strulet blev istället målet att ha motorn redo att lyfta i så fort kopplingen är fixad.

Men det kom inga schims i torsdags för UPS hade lagt paketet fel på någon terminal, lev. Datum ändrades till fredag. På fredag får jag ett sms och får ringa UPS, något är fel med adressen.. dom kan inte ens säga vad som står på paketet bara att det är fel..


Så ingen koppling, inga schims..

Vad göra? Jo, byta lamell och centrera den, modifiera termostathuset till nya Termostaten så det passar (är en 24v termostat jag köpt), byta slangar mellan termo hus och block, se över eventuella porer på grenrören och spruta på lite kallgalv, sen tillbaka med nya packningar. Ta ut packboxarna för kammarna, montera de buckets och schims jag har som borde bli rätt. Vrida vända å grubbla över den läckande kamrems spännaren..
Bonka framvagnsbalk för bättre frigång +målning, fästa upp ett bromsrör bakom motorn, byta ut ballofixen till en kran för kupé värmen.
Börja snickra lite på en ny Växelspak, göra om fästet för spaken så jag har frigång fullt ut (tog i lite ite innan).
Gjuta upp de sista tre insugsrören, testa lite med nya fuelrails, provmontera diverse etc.

Och sist men inte minst, skrynkla till ventilkåporna!





Klart snyggare blev motorn i alla fall får jag bara hem schimsen och kopplingen löst så är det förutom montage en kamrem som ska loss och bytas, annars är allt "redo". Insuget kommer jag nog jobba vidare med i veckan, men måste ner med motorn innan jag vet hur långa trattar jag kan ha :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Tycker du jobbar på bra jag! Hoppas komma igång med min jag med nu när bröllopsresan strax är över

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag blir snart vansinnig på UPS....

Först felplacerat.
Sen fel adress.
Sen begär jag att det ska lämnas på ett utlämningsställe jag har på vägen hem, då lämnar dom det 5km åt fel håll vilket blir en rejäl omväg för mig att cykla.
Ringde dom i måndags, samt igår och kommer ringa idag med då jag två dar i rad påpekat felet och begärt att dom ska flytta paketet, dom har svarat att det är på gång men lika fullt får jag båda aviseringar och påminnelser om att det ligger kvar på Fel ställe...

Verkar inte som att jag kommer få ihop motorn nu när jag hade "chansen" :/ Får bli ett par tidiga mornar nästa vecka istället.

Under tiden har jag förberett så mycket jag kan i övrigt och därefter jobbat vidare med insugs uppgraderingen. Ser i dagsläget ut som att jag får ihop den samtidigt som resten. Ska nog ge mig på att sätta ihop insugshalvorna ikväll.



_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:
Under tiden har jag förberett så mycket jag kan i övrigt och därefter jobbat vidare med insugs uppgraderingen. Ser i dagsläget ut som att jag får ihop den samtidigt som resten. Ska nog ge mig på att sätta ihop insugshalvorna ikväll.

Ett tips, en sak jag har hört av många är att avståndet från trattkanten till väggen i plenumboxen
skall minsta vara halva diametern. Tex 50mm tratt då är det minst 25mm mellan tratt och väggen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Jag har hört den tumregeln också, jag hade egentligen tänkt mig en helt annan lösning med en "platta" med integrerade trattar i glasfiber, då hade jag klarat den tumregeln. Dock kom jag fram till att jag aldrig hade lyckats skruva dit botten av plenumet och fuelrailsen då och kom inte på ett enkelt sätt att lösa en vettig skarvning heller :/

Då hittade jag dessa "färdiga" trattar som egentligen är till 4-AGE motorn (Toyota AE86 t ex) som är 43mm invändigt, mina glasfiberrör håller 42mm. Trattarna är 85-90 någonstans så kommer få såga sönder och passa in dom mot varandra. Dom ska kortas också då jag kommer få det väldigt trångt mot huven. Jag kommer nog fixa fuelrailsen först och se hur lågt jag kan sätta plattan först, sen kolla om jag klarar frigång mot huven innan jag kortar dom dock.

Har jag flyt kanske jag kan skruva plattan med trattarna fastsvetsade i den övre delen av insuget, då går det ju göra en ny topphalva i framtiden om man vill/orkar

Tanken sen är att lägga lite packningssilikon eller liknande (helst ett jävligt trögt fett eller något annat som inte "limmar" utan bara tätar) i koppen på glasfiberrören och sätta ner plattan i dessa, sen göra fästen för insuget så jag avlastar glasfiberrören.

JAG tror i alla fall att det ska fungera, och att det Bör bli en Klar förbättring mot det insuget som suttit där Volymen blir nog i alla fall 2,5-2,8ggr den jag hade och spjällplaceringen betydligt bättre (+ bättre trattar även om dom är i största laget och lite kortare runners).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Igår gav mig på de här med TIG svetsning igen.. Gick klart bättre än sist och även om de var länge sen sist så tyckte jag det kändes enklare denna gång. Jag är mer eller mindre totalt novis på TIG ännu så man får försöka passa på att använda den när det går så man bättrar på sig.

Jag visste redan innan jag provade att jag hade lite väl klent att svetsa med, dels har jag bara 10A ut i garaget (planen inom överskådlig framtid är att dra in en extra säkringscentral i garaget som har 20A eller kanske t.o.m 25A in, jag har 25A in i huset nämligen) så säkringen säger tillslut ifrån.

V-fog ner till en yta om ca 3-4mm som mötte varandra (bitvis var nog detta mot 7-8mm tjockt, t ex hela ovansidan där det är två ribbor som möter varandra), 130A peak, 110A som lägst och jobba på.

Snyggt? Nejdå. Funktionellt? Jo men de tror jag nog






Nu ska de kapas upp lite mer på undersidan så "locket" går på över trattarna. Sen får jag se hur jag ska få dom att sitta ihop, om det blir skruv eller svets.

Så här ser ju det som suttit på ut, flödet där tror jag inte är bättre även om jag skulle gå för nära sidoväggarna med trattarna..



UPS har mer eller mindre lovat att jag ska kunna hämta ut schimsen i eftermiddag också. Så kommer man vidare där med!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Snyggt! Tror jag får åka ner och titta irl när jag flyttar ner til norska östlandet till vintern

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Ja postpaket verkar vara ett aber oavsett fraktare , har under sommaren fått pker levererat till utlämmningsställe i både vara å skara (jag bor i skövde) dhl å bring vid dem tillfällena . Bägge gångerna har det dock löst sig med omdirigering .

Så jag håller tummarna för att du ska få dina shims......varje minut som du inte har dom där shimsen ör en minut där det kan spåra ut ännu mer med ett "jag kan ju lika gärna" 😂😂

Blir bra med insuget . Vad printades rören ? Har missat totalt , kommer det gå nått bränsle i eller kommer det nedanför ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Ja postpaket verkar vara ett aber oavsett fraktare , har under sommaren fått pker levererat till utlämmningsställe i både vara å skara (jag bor i skövde) dhl å bring vid dem tillfällena . Bägge gångerna har det dock löst sig med omdirigering .

Så jag håller tummarna för att du ska få dina shims......varje minut som du inte har dom där shimsen ör en minut där det kan spåra ut ännu mer med ett "jag kan ju lika gärna" 😂😂

Blir bra med insuget . Vad printades rören ? Har missat totalt , kommer det gå nått bränsle i eller kommer det nedanför ?


Ja framför allt när det inte är så mycket annat jag tänkte göra, risken för "dötid" ökar konstant

Rören printades i ABS om jag minns rätt, men det är inget kvar av dom. Jag sprutspacklade, slipade, lackade och vaxade sen draperade jag med glasfiber och epoxi. När de väl härdat så tog jag bort ABS'en.

Skulle jag göra samma sak igen skulle jag nog använda släppmedel istället då färgen satt kvar efter att plasten var ute. Foten på röret skulle jag tagit till ytan på för att få den stabilare och lättare att peta ner väv i, troligen använt lite tjockare material för att bygga mer också så den blir styvare. ABS hade gått printa tunnare med vilket hade underlättat när det skulle isär, alternativt kan man använda andra material.

Finns vissa filament som man kan lösa med enkla medel, typ vatten, citronförtunning etc men inget som jag fick tag på snabbt och lätt och som den som skrev ut detta hade erfarenhet av. Blir inte det minsta förvånad om det om ett par år finns bättre tillgång på sådana filament så man kan börja göra alla möjliga roliga saker hemma

Lite okonventionellt tillvägagångssätt kanske men.. Håller nog inte för överladdning utan att förstärka foten på något sätt heller, aningens aningens vobblig där :/ Men torde duga fint för N/A.

En annan okonventionell sak är att jag nog kommer testa med en PETG-CF hylsa för att staga upp kopplingen, får väl se hur det fungerar med...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Ja släppmedel är trevligt . Brukar alltid köra ett par 3 lager med easy lease från easy composites . Lossar riktigt gott .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:
Så här ser ju det som suttit på ut, flödet där tror jag inte är bättre även om jag skulle gå för nära sidoväggarna med trattarna..

Det lär ju visa sig, jag tror inte du kommer att märka nån större skillnad men den finns där.

Hur vet jag då det... jo har själv det bekymret trångt motorutrymme, och för några år sedan då
jag fick problem med konstig tomgång insuget hade spruckit. När det lagades så passade
jag på att gänga dit vacuum uttag på varje insugsrör som sedan ansluts till en liten box 4 in och 1 ut till
en mappsensor.

När jag sedan började titta över mappning och ändra till dom nya förutsättningarna
kör med TPS och Map kompensering så upptäckte jag i loggarna att det lite undertryck
i insuget på full gas från typ 5000 rpm, och med tanke på att jag har 4*50 mm spjäll
så borde det inte vara så. Då börjades det sökas material för att tillverka en ny uppsättning
trattar som blev 2 cm kortare och med dom så flyttades varvtalet när man ser undertrycket
till typ 7000 i stället Vad det gör med effekten har jag ingen aning....den är ju bara gatmappad

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Kapa kapa..
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 38, 39, 40   >>
28 besök idag (59249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande