Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja att beställa nytillverkade delar vore såklart helt orimligt för mig.
Begagnat såhär går det hitta relativt billigt. Dvs om man inte letar efter en exakt rätt modell till en specifik bil.
Det har ju hänt några ggr att jag köpt delar, som jag själv tyckt jag fått skitbilligt, tex några kolfiberdetaljer för 8-10.000, medan svärfar och frugan tappade hakan, och sa hur fasen kan man behöva betala så sjukt mycket pengar för några plastkåpor.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Vad är det för vinge, F1-F2? Häftigt oavsett! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har inte forskat exakt varifrån , men sannolikt något liknande f1 tidigt 00 tal. Eller kanske champcar .
F2 har nog inte haft riktigt så stora vingar gissar jag.

Crashboxen sitter på plats nu med tillfälliga skruv och distanser. Behöver få hem nytt aluminium svarvämne så jag kan göra klart.
Näst ut att fixa fäste för vingen, och konstaterar även att nu när crashboxen är på plats så fungerar inte längre min gamla ljuddämpare. Och inte heller fungerar min gamla variant av avgassystem, så har ju lite att fundera på över det med



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Påbörjat fästet idag, vridit å vänt på hur jag skulle kunna få till det,
Slutar med att jag fräst en del, som jag sedan limmar+skruvar fast ett par delar till på som sedan ska fräsa sneda på en annan led.
Sen senare när bilen är mer rätt ihopsatt får jag fixera den biten med epoxi när jag mått in rätt vinkel. Några gängade hål för styrningar, sen i absolut sista steget ska det mesta skäras/fräsa bort för lättning.
Lite klurig del att få till men jag har en plan iallafall.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
I väntan på andra prylar, så har jag nu ganska klart för mig vad som hamnar vart och därmed vart kabelstam behöver gå.

Får ju ändra lite eftersom motorn är ordenligt framflyttad mot tidigare.

Gick ganska smärtfritt på vånster sida. ett 20 tal ledare fick kortas och ett 10tal förlängas. (Blir lite mer plus dra lite nytt på höger sida)

Såhär såg kablarna ut när jag lindade av tejpen som suttit ganska precis 2 år.
Inte en gnutta kladd eller lim , så jäkla gött






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
I väntan på andra prylar, så har jag nu ganska klart för mig vad som hamnar vart och därmed vart kabelstam behöver gå.

Får ju ändra lite eftersom motorn är ordenligt framflyttad mot tidigare.

Gick ganska smärtfritt på vånster sida. ett 20 tal ledare fick kortas och ett 10tal förlängas. (Blir lite mer plus dra lite nytt på höger sida)

Såhär såg kablarna ut när jag lindade av tejpen som suttit ganska precis 2 år.
Inte en gnutta kladd eller lim , så jäkla gött










Härligt . Finns inge värre än å öppna å behöva bada fingrarna i aceton var femte minut 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nej precis.
Jag har på känn att det kan vara lite kladd på andra sidan på en del av stammen där det drällt olja vid några tillfällen.
Men det är ganska hanterbart jämfört med om allt hade vart kladdigt. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
Nej precis.
Jag har på känn att det kan vara lite kladd på andra sidan på en del av stammen där det drällt olja vid några tillfällen.
Men det är ganska hanterbart jämfört med om allt hade vart kladdigt. thumbs up


Eller å öppna en kabelmatta som har klisterrester precis överallt 🤮

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Läser om dina äventyr med uppspärrade ögonvitor.

Otroligt cool tråd. Keep it up!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tack så mycket för stödet thumbs up thumbs up thumbs up

Jag får ibland kritik här på forumet och internet av vissa som alltid "vet" bättre att jag tycks hipp som happ hitta på egna slutsatser och sätt att göra/se på saker.

Och så är det nog. Jag känner nog aldrig att jag "vet bäst" det finns många många sätt som man kan göra saker bättre på. Men då hade jag å andra sidan inte haft den här bilen, eller kommit så långt mot en fungerande bil som jag har. Min budget hade behövt vara åtminstone 100ggr högre till att börja med. (Lågt räknat)

Och dem som följt vad jag gör senaste åren har nog förstått att jag hittat rätt jobb som passar mig som handen i handsken. Över 3 år nu på Kone som servicetekniker/felsökare på person-hissar . I en grupp på Facebook såg jag nyss någon som delade denna.
Och liksom på samma vis är det när jag bygger bil, nästan allt jag gör/kan har jag läst mig till på forum och via bekanta. Några enstaka böcker har man iofs läst, men det är ungefär samma sak.

Sista fredagen på semestern nu så idag blir det ingen mer verkstad utan öppna en öl istället



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



knotan skrev:
Tack så mycket för stödet thumbs up thumbs up thumbs up

Jag får ibland kritik här på forumet och internet av vissa som alltid "vet" bättre att jag tycks hipp som happ hitta på egna slutsatser och sätt att göra/se på saker.

Och så är det nog. Jag känner nog aldrig att jag "vet bäst" det finns många många sätt som man kan göra saker bättre på. Men då hade jag å andra sidan inte haft den här bilen, eller kommit så långt mot en fungerande bil som jag har. Min budget hade behövt vara åtminstone 100ggr högre till att börja med. (Lågt räknat)

Och dem som följt vad jag gör senaste åren har nog förstått att jag hittat rätt jobb som passar mig som handen i handsken. Över 3 år nu på Kone som servicetekniker/felsökare på person-hissar . I en grupp på Facebook såg jag nyss någon som delade denna.
Och liksom på samma vis är det när jag bygger bil, nästan allt jag gör/kan har jag läst mig till på forum och via bekanta. Några enstaka böcker har man iofs läst, men det är ungefär samma sak.

Sista fredagen på semestern nu så idag blir det ingen mer verkstad utan öppna en öl istället




Jag sitter för det mesta stum av bundran över den kunnskap du tycks besitta. Av mig får du inget annat än hejjarop .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



En sådna tröja behöver jag med, vi är tydligen kollegor Kämpa på med bygget, jätteroligt att följa!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Markus , kunskap är inget utan drivkraft. Och tvärtom kan drivkraft överväga kunskap

Johan Kristian Stjern . Kul thumbs up Jag antar/utgår ifrån att vi har fler kollegor här på forumet med tanke på att vårt jobb kanske är världens bästa att kombinera med vår hobby. Jag har sett några andra "kollegor" från konkurrerande arbetsgivare här men du är nog först från samma företag/region. Eftersom jag är en riktig nörd tycker jag det är väldigt kul att du tillkännagav dig. thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



knotan skrev:
Markus , kunskap är inget utan drivkraft. Och tvärtom kan drivkraft överväga kunskap

Johan Kristian Stjern . Kul thumbs up Jag antar/utgår ifrån att vi har fler kollegor här på forumet med tanke på att vårt jobb kanske är världens bästa att kombinera med vår hobby. Jag har sett några andra "kollegor" från konkurrerande arbetsgivare här men du är nog först från samma företag/region. Eftersom jag är en riktig nörd tycker jag det är väldigt kul att du tillkännagav dig. thumbs up thumbs up


Asså den där tröjan passar ju alla servicetekniker. Mitt jobb är likadant, men med Industriportar

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Du har säkert rätt thumbs up Tyvärr kommer jag inte att stanna i företaget då jag ska flytta hem till Norge, men vi får väl se om det blir hissbranchen der med. Och om Kadetten kommer med eller inte

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cammo. Jo lite så år det såklart.
Men eftersom jag har jobbat med väldigt många olika saker som du vet. Vi (kone) har oxå industriportar, "garageportar" och port/dörr, och lite karuselldörrar. Ungefär 300 aktiva skötselobjekt har vi i Norrköping på port/dörr
Så kan jag säga att hiss är ungefär samma sak. Men långt mer komplicerat/komplext. I större delarna av landet (betraktat Stockholm och Göteborg som är annorlunda) så är minst 50% av alla hissar man sköter äldre än 30 år. På mitt område i Norrköping är ungefär 30% äldre än 50 år

Det innebär att alla funktioner med destination och anrop. Minne för flera våningar, prioritering av plan. Hemkörning till entréplan, kollektivkörning för att plocka upp folk på tex ned eller uppväg osv. Så är allt en lång slinga av reläer som kopplar över mellan olika kretsar , ofta är det 3-4 teläer som byter krets mellan VARJE våning. Det räcker med att en krets i ett relä börjar bli sliten så kommer automatiken balla ur och det är vanligen bara under många väldigt specifika omständigheter som spänningen ska gå exakt samma väg genom alla dessa reläer, så många fel är sådana att dem bara uppstår någon enstaka gång i månaden eller ännu mer sällan. Å sett till att de flesta hissar går flera tusen resor per vecka så är det väldigt mycket erfarenhet och gissningar vad som orsakade det felet just den dagen och vid det tillfället. Det finns på dessa som är äldre än ungefär mitten av 90talet ingenting som kallas loggning eller felkoder , utan man får förlita sig på sitt omdömme, folk som åker hissen å ringer in felet, har vanligen ingen koll ens på om de åkte uppåt eller nedåt når felet inträffade, vanligen är dem dessutom panikslagna för dem trodde dem skulle fastna

På det huset cammo så tror jag det är ett yrke som skulle passa dig typ lika bra som mig. Man får liksom bli expert på att killgissa ,och kunderna tar vanligen det man säger sim en absolut sanning. Och du är nog ännu bättre än mig på att dra en rövare med god min

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jk95 skrev:
Du har säkert rätt thumbs up Tyvärr kommer jag inte att stanna i företaget då jag ska flytta hem till Norge, men vi får väl se om det blir hissbranchen der med. Och om Kadetten kommer med eller inte


Jaså jo men det är väll klart att bilen ska följa med
Jag vet inte hur du trivs på kone, men gissar att det är ungefär likadant i hela landet, att det är en hatkärlek som är svår att förstå om man inte jobbat i branchen, men jag tror ju alla ggr att ifall du vill så får du väldigt lätt en ny anställning i nya staden hos kone, för dem lär väll finnas där med. Jag vet även flera som fått hjälp av sin chef att helt enkelt bli förflyttad till den nya tjänsten utan att sktivt behöva söka ny tjänst själv.
lönen lär väll dessutom bli lite bättre i Norge än Sverige skulle jag tro. ???

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



knotan skrev:
Jk95 skrev:
Du har säkert rätt thumbs up Tyvärr kommer jag inte att stanna i företaget då jag ska flytta hem till Norge, men vi får väl se om det blir hissbranchen der med. Och om Kadetten kommer med eller inte


Jaså jo men det är väll klart att bilen ska följa med
Jag vet inte hur du trivs på kone, men gissar att det är ungefär likadant i hela landet, att det är en hatkärlek som är svår att förstå om man inte jobbat i branchen, men jag tror ju alla ggr att ifall du vill så får du väldigt lätt en ny anställning i nya staden hos kone, för dem lär väll finnas där med. Jag vet även flera som fått hjälp av sin chef att helt enkelt bli förflyttad till den nya tjänsten utan att sktivt behöva söka ny tjänst själv.
lönen lär väll dessutom bli lite bättre i Norge än Sverige skulle jag tro. ???

Jag ska göra vad jag kan, gillar den lilla bilen även om jag inte kört den sedan i vintras
Gillar jobbet, men ser ju at i vårat distrikt så borde vi vara fler, vi har för mycket jobb och för litet folk i realiteten.
När det kommer till att byta till Norge så är Kone i Norge lite svåra i att det går bara att ansöka på jobb dom söker folk till, och generellt i Norge vill dom bara ha folk med papper på utbildning innan hiss. Facket är rätt stärkt, men dom gillar inte oss utan utbildningen Men jag ska försöka endå, gillar som sagt jobbet thumbs up

Men nu ska jag sluta, och du ska bygga bil

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Mjo, jag vet...

Förutom 18år som resemontör har jag faktiskt jobbat som Hissmontör. Att montera nya är inte lika komplext som att mecka med gamla, men jag vet hur de funkar. Sånna jobb har man massor av nytta av i sin hobby. Det var så jag menade. Har man svetsat tuber i en panna, kan man bygga grenrör. Har man meckat hiss/port/maskinstyrning så kan man få till en motorstyrning. Kunskap är inte tungt att bära. Jag har byggt U-båt. Det var coolt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Cammo skrev:
Mjo, jag vet...

Förutom 18år som resemontör har jag faktiskt jobbat som Hissmontör. Att montera nya är inte lika komplext som att mecka med gamla, men jag vet hur de funkar. Sånna jobb har man massor av nytta av i sin hobby. Det var så jag menade. Har man svetsat tuber i en panna, kan man bygga grenrör. Har man meckat hiss/port/maskinstyrning så kan man få till en motorstyrning. Kunskap är inte tungt att bära. Jag har byggt U-båt. Det var coolt.


Det är nästan roligast med gamla styrningar nu är jag inte i hissbranschen men jobbar som signaltekniker på järnvägen *duckar för tegelstenar*

Och när vi får nått nytt så är det redan tio år gammal teknik, stor del av norska o svenska järnvägsnätet styrs av relesystem designade på 60-talet . Men tänket är detsamma som på en pls , man blir imponerad av gubbarna som tog fram det där .(har haft många lärare som var involverade inutveckling)

Och det är som du säger . Kan man det där . Som ju ör grunden i all styrning , då får man har stora bromsar i huvet för å inte spåra ut totalt .

Viva la old shit

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mschneberger skrev:
Cammo skrev:
Mjo, jag vet...

Förutom 18år som resemontör har jag faktiskt jobbat som Hissmontör. Att montera nya är inte lika komplext som att mecka med gamla, men jag vet hur de funkar. Sånna jobb har man massor av nytta av i sin hobby. Det var så jag menade. Har man svetsat tuber i en panna, kan man bygga grenrör. Har man meckat hiss/port/maskinstyrning så kan man få till en motorstyrning. Kunskap är inte tungt att bära. Jag har byggt U-båt. Det var coolt.


Det är nästan roligast med gamla styrningar nu är jag inte i hissbranschen men jobbar som signaltekniker på järnvägen *duckar för tegelstenar*

Och när vi får nått nytt så är det redan tio år gammal teknik, stor del av norska o svenska järnvägsnätet styrs av relesystem designade på 60-talet . Men tänket är detsamma som på en pls , man blir imponerad av gubbarna som tog fram det där .(har haft många lärare som var involverade inutveckling)

Och det är som du säger . Kan man det där . Som ju ör grunden i all styrning , då får man har stora bromsar i huvet för å inte spåra ut totalt .

Viva la old shit

Som en gammal hydraul press från 70-talet...
Många kontaktorer är det.... som övervakas av kontaktorer

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 149, 150, 151   >>
43 besök senaste veckan (552570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande