Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Funderingar kring att para ihop fel låda med fel motor. | 1 besök senaste veckan (525 totalt) |
Har en Honda K24 motor som ska sättas i hop med en Nissan CD009 växellåda.
Har tagit mått på utgående splines axlar på båda lådorna respektive Honda och Nissan lådan, har inte måtten i huvudet nu tyvärr men har för mig det skiljde 6,3mm. Om jag skulle vilja köpa en adapter platta samt fräsa ner anläggnings ytan på Nissan lådan till rätt ut stick på axeln med plattan på plats, kommer en v fog hålla nå bra på alu om jag tigar, samt vad är det som jag ska tänka på som jag glömmer när det gäller att mäta in den nya lådan mot nya motorn, för jag glömmer säkerligen något? Att jag vill göra på det här sätet är för att kunna använda mig av eftermarknads delar rakt av för motor och låda för att slippa ett stort alu svänghjul anpassat för en spacer/adapter platta, som jag inbillar mig inte är det mest optimala vid bara bankörning. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Det verkar inte vara nåt vackert direkt med bolt-on-adaptrar (sorry för stor länkad bild)
Men är splines-delen så långt in på en CD-009, eller gör de svänghjulet så tjockt för att fungera med original urtramningslager (jag antar här att pilotlagret används med fullt ingrepp, axel "bottnar" i veven)? Det verkar gå att fippla ihop nåt smidigare för LSX: https://collinsadapters.com/swap-kit Så det går nog att komma bort från klumpighet med hjälp av finurlighet |
||
Hur menar du med V-fog om du tigar? Det är inte en svetsfogs variant som avgör hållbarheten, det är konstruktionen som avgör om det passar med en svetsfog... _________________ Roland Johansson |
||
Finns en kille i USA. . Jimmy oakes youtube han sätter dessa lådor i diverse bilar.. han brukar sätta ett nytt kopplingshuset på lådan.. han köttar av det gamla kopplings huset sen skruvas blattan bort runt ingående axelen och nya adapter kopplings huset bultas dit.. sedan använder man motorns svänghjul och lådans lamell.... enligt han finns kopplig hus för flertalet olika motor kombo. . Visst allt går att mullemecka ihop.. men ibland är det trevligt att skruva fast saker som passar.. och inte riskera att ev sabba lådan i processen.. blir ju en hel del värme om man vill svetsa fast det.. dvs tömma låda byta packboxar osv..
Han satte ett nytt hus på en dylik låda någon video bort.. Han har ju gjort några olika motor byten.. _________________ Michael Thulesius |
||
På CD009 är splines axeln både längre och har ett något längre utstick utanför lådans anläggnings yta jämfört med Hondans original låda, sen är det ju även axel monterad kopplingscylinder med urtrampningslager jämfört med Hondan som kör utanpåliggande cylinder med gaffel in i lådan, så de är ju olikheter helt klart. Ja på LS har jag sett att dom kapar befintligt svep på cd009 lådan och bultar ett nytt svep på med hjälp av bultmönstret som håller utgående axel, men även där verkar det bli ett herrejöses svänghjul _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Hur menar du med V-fog om du tigar? Det är inte en svetsfogs variant som avgör hållbarheten, det är konstruktionen som avgör om det passar med en svetsfog...[/quote]
Då hade jag tänkt lägga den ner frästa original ytan dikt i mot adapterplatan och lägga en v fog mot kanten. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Ja dom lösningarna har jag sett, sist jag kollade fanns inget sådant färdigt svep för CD009 mot K20/k24 tyvärr, men hade ju varit riktigt smidigt, tanken har ju slagit mig att låta nån cada och fräsa ut ett svep, men tror inte direkt det skulle bli ekonomiskt försvarbart _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Då hade jag tänkt lägga den ner frästa original ytan dikt i mot adapterplatan och lägga en v fog mot kanten.[/quote] Gör du svetsen tillräcklig håller det. _________________ Roland Johansson |
||
Det är ju bra att ha en lös motor utan vevaxel i så man kan svarva ett centreringsdorn som håller fast delarna i centrum medan man svetsar.
Och sen är det ju sällan man har sådan tur att nya flänsen och gamla flänsen råkar vilja samarbeta med form och placering av hål Finns det något boltonadapterkitt färdigt så underlättar det enormt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja efter linte funderande så är det ju säkert så att adaptern skruvas ju förmodligen i blocket först och sen lådan utan på, då CD009 har ett större svep än Honda lådan, men har beställt adapterplatan så ser jag ju vad som går och inte går, är det ju bara att beställa anpassat svänghjul om det skulle skita sig _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Skruva banåkabil Funderingar kring att para ihop fel låda med fel motor. | 1 besök senaste veckan (525 totalt) |