Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring att para ihop fel låda med fel motor.
16 besök idag (512 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Har en Honda K24 motor som ska sättas i hop med en Nissan CD009 växellåda.
Har tagit mått på utgående splines axlar på båda lådorna respektive Honda och Nissan lådan, har inte måtten i huvudet nu tyvärr men har för mig det skiljde 6,3mm.
Om jag skulle vilja köpa en adapter platta samt fräsa ner anläggnings ytan på Nissan lådan till rätt ut stick på axeln med plattan på plats, kommer en v fog hålla nå bra på alu om jag tigar, samt vad är det som jag ska tänka på som jag glömmer när det gäller att mäta in den nya lådan mot nya motorn, för jag glömmer säkerligen något?

Att jag vill göra på det här sätet är för att kunna använda mig av eftermarknads delar rakt av för motor och låda för att slippa ett stort alu svänghjul anpassat för en spacer/adapter platta, som jag inbillar mig inte är det mest optimala vid bara bankörning.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det verkar inte vara nåt vackert direkt med bolt-on-adaptrar (sorry för stor länkad bild)


Men är splines-delen så långt in på en CD-009, eller gör de svänghjulet så tjockt för att fungera med original urtramningslager (jag antar här att pilotlagret används med fullt ingrepp, axel "bottnar" i veven)?

Det verkar gå att fippla ihop nåt smidigare för LSX:
https://collinsadapters.com/swap-kits/lsx-350z-swap-kit.html

Så det går nog att komma bort från klumpighet med hjälp av finurlighet

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Fricke.w skrev:
Har en Honda K24 motor som ska sättas i hop med en Nissan CD009 växellåda.
Har tagit mått på utgående splines axlar på båda lådorna respektive Honda och Nissan lådan, har inte måtten i huvudet nu tyvärr men har för mig det skiljde 6,3mm.
Om jag skulle vilja köpa en adapter platta samt fräsa ner anläggnings ytan på Nissan lådan till rätt ut stick på axeln med plattan på plats, kommer en v fog hålla nå bra på alu om jag tigar, samt vad är det som jag ska tänka på som jag glömmer när det gäller att mäta in den nya lådan mot nya motorn, för jag glömmer säkerligen något?

Att jag vill göra på det här sätet är för att kunna använda mig av eftermarknads delar rakt av för motor och låda för att slippa ett stort alu svänghjul anpassat för en spacer/adapter platta, som jag inbillar mig inte är det mest optimala vid bara bankörning.


Hur menar du med V-fog om du tigar? Det är inte en svetsfogs variant som avgör hållbarheten, det är konstruktionen som avgör om det passar med en svetsfog...

_________________
Roland Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Finns en kille i USA. . Jimmy oakes youtube han sätter dessa lådor i diverse bilar.. han brukar sätta ett nytt kopplingshuset på lådan.. han köttar av det gamla kopplings huset sen skruvas blattan bort runt ingående axelen och nya adapter kopplings huset bultas dit.. sedan använder man motorns svänghjul och lådans lamell.... enligt han finns kopplig hus för flertalet olika motor kombo. . Visst allt går att mullemecka ihop.. men ibland är det trevligt att skruva fast saker som passar.. och inte riskera att ev sabba lådan i processen.. blir ju en hel del värme om man vill svetsa fast det.. dvs tömma låda byta packboxar osv..
Han satte ett nytt hus på en dylik låda någon video bort..
Han har ju gjort några olika motor byten..

_________________
Michael Thulesius
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det verkar inte vara nåt vackert direkt med bolt-on-adaptrar (sorry för stor länkad bild)


Men är splines-delen så långt in på en CD-009, eller gör de svänghjulet så tjockt för att fungera med original urtramningslager (jag antar här att pilotlagret används med fullt ingrepp, axel "bottnar" i veven)?

Det verkar gå att fippla ihop nåt smidigare för LSX:
https://collinsadapters.com/swap-kits/lsx-350z-swap-kit.html

Så det går nog att komma bort från klumpighet med hjälp av finurlighet


På CD009 är splines axeln både längre och har ett något längre utstick utanför lådans anläggnings yta jämfört med Hondans original låda, sen är det ju även axel monterad kopplingscylinder med urtrampningslager jämfört med Hondan som kör utanpåliggande cylinder med gaffel in i lådan, så de är ju olikheter helt klart.

Ja på LS har jag sett att dom kapar befintligt svep på cd009 lådan och bultar ett nytt svep på med hjälp av bultmönstret som håller utgående axel, men även där verkar det bli ett herrejöses svänghjul

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Hur menar du med V-fog om du tigar? Det är inte en svetsfogs variant som avgör hållbarheten, det är konstruktionen som avgör om det passar med en svetsfog...[/quote]

Då hade jag tänkt lägga den ner frästa original ytan dikt i mot adapterplatan och lägga en v fog mot kanten.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Michael Th skrev:
Finns en kille i USA. . Jimmy oakes youtube han sätter dessa lådor i diverse bilar.. han brukar sätta ett nytt kopplingshuset på lådan.. han köttar av det gamla kopplings huset sen skruvas blattan bort runt ingående axelen och nya adapter kopplings huset bultas dit.. sedan använder man motorns svänghjul och lådans lamell.... enligt han finns kopplig hus för flertalet olika motor kombo. . Visst allt går att mullemecka ihop.. men ibland är det trevligt att skruva fast saker som passar.. och inte riskera att ev sabba lådan i processen.. blir ju en hel del värme om man vill svetsa fast det.. dvs tömma låda byta packboxar osv..
Han satte ett nytt hus på en dylik låda någon video bort..
Han har ju gjort några olika motor byten..


Ja dom lösningarna har jag sett, sist jag kollade fanns inget sådant färdigt svep för CD009 mot K20/k24 tyvärr, men hade ju varit riktigt smidigt, tanken har ju slagit mig att låta nån cada och fräsa ut ett svep, men tror inte direkt det skulle bli ekonomiskt försvarbart

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Och det är ju ingående Axel i lådan jag pratar fram i svepet så ingen blir helt koko på vad jag menar i tråden
Jag som pratar goja bara.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Fricke.w skrev:
Hur menar du med V-fog om du tigar? Det är inte en svetsfogs variant som avgör hållbarheten, det är konstruktionen som avgör om det passar med en svetsfog...


Då hade jag tänkt lägga den ner frästa original ytan dikt i mot adapterplatan och lägga en v fog mot kanten.[/quote]

Gör du svetsen tillräcklig håller det.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är ju bra att ha en lös motor utan vevaxel i så man kan svarva ett centreringsdorn som håller fast delarna i centrum medan man svetsar.
Och sen är det ju sällan man har sådan tur att nya flänsen och gamla flänsen råkar vilja samarbeta med form och placering av hål

Finns det något boltonadapterkitt färdigt så underlättar det enormt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
knotan skrev:
Det är ju bra att ha en lös motor utan vevaxel i så man kan svarva ett centreringsdorn som håller fast delarna i centrum medan man svetsar.
Och sen är det ju sällan man har sådan tur att nya flänsen och gamla flänsen råkar vilja samarbeta med form och placering av hål

Finns det något boltonadapterkitt färdigt så underlättar det enormt


Ja efter linte funderande så är det ju säkert så att adaptern skruvas ju förmodligen i blocket först och sen lådan utan på, då CD009 har ett större svep än Honda lådan, men har beställt adapterplatan så ser jag ju vad som går och inte går, är det ju bara att beställa anpassat svänghjul om det skulle skita sig

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Låter som en mycket enklare plan än att uppfinna hjulet helt själv igen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring att para ihop fel låda med fel motor.
16 besök idag (512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande