Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 107, 108, 109   >>
256 besök idag (655457 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Ok. Jag börjar kronologiskt.

Jag fick ett nytt uppdrag. Aril som var speaker på Gatebil pensionerade sig på Sverige evenemanget. Då blev jag erbjuden att vara speaker. Riktigt kul erbjudande. Så jag åkte till Gatebil och på Torsdagen fick jag köra min bil lite. Det slutade ju lite halvkass

Kort förklarat så blåste jag på full effekt. Jag har inte tidigare testat detta på Kinnekulle, för där behövs inte 583Whp. Jag fick rätt snabbt problem med oljetryck. Det blev bara 2 varv sen depå. Jag provade att byta olja, men det hjälpte inte. Det var lite spån i oljan, men det kan ha varit från inkörning tänkte jag. Så ny olja och sen ut igen. Ibland är jag dummare än 2 tåg som går i kors. Jag har gått en del utbildningar gällande risker. Människan väger in en del olika parametrar i en riskbedömning. Den största, förutom erfaranhet, är intresse. Jag valde därför inte att lyssna på vad motorn berättade för mig. Spån i oljan, sjunkande oljetryck och en mer mekaniskt motorljud... Jag skulle bara köra ETT pass till...

Lagerras var ett faktum. Motorn blev stum. När jag plockade ner motorn så hade ALLA lager gått. Jag kastar in lite bilder nedan.

Jag och Janne på Cusom Racing i örebro pratade ihop oss om vad som har hänt. Jag fick även en del hjälp av Mikael Edstrand på Speedparts. + några till som jag diskuterat med och historien är ju rätt fånig.

Lagerspel var rätt. Lite i tightaste laget, men absolut inget att bråka om. Fast, det var ju om jag kör med den olja som BMW byggt motorn för... Jag körde 10w60 för att få lite mer oljetryck. Den oljan värmde jag dessutom inte upp ordentligt. Jag gav på fullt vid ca 60 grader oljetemp. Då är den en aning tjockare ändå... Då evakuerade inte oljan vid sidan av lagret utan låg kvar och kokade. Då tappar den bärighet. När den gör det, så blir den friktionsvärme när det är metallkontakt. Vid det här laget är det varms som f-n i mina vevstakar och ramlagergången. Som grädde på moset hade jag dragit bedplate med 12.9 bult för att klara lite mer mos. Alltså hårdare än original. Bedplate är i aluminium. Det blir mjukt när det blir varmt. Med mer tryck dessutom så kroknar den...
Vevaxeln var så krokig att man kan se det med ögat när den ligger på golvet. Vevstaken fickjag slå bort med hammare





Ja, det blev lite av en perfekt shit-storm här. Jag har dock lärt mig en hel del...

Blocket var 0.15mm snett. Det går att rädda, men då ska det upp i ett arborrverk och det blir rätt dyrt. Knappt värt det... speciellt inte när jag hade 2 block till liggandes. Så jag åkte hem från Örebro och hämtade det blocket jag sköt en kolv i när jag var på Nürburg ring. Janne linehonade och honade cylindrar på detta block i stället. Så nu är det en ny konfugiration av motorn igen. Block nr2 med topp nr3 och samma kolvar, men nya stakar. Stakarna var ju en aning trötta efter raset. Nästa kallduch var ju att cylindrarna var 0.1mm ovala. Det hade jag mätt fram själv när jag blueprintade motorn. Anledningen är för högt cylindertryck. Det är ju opendeck på N54, så i vinter måste detta stängas så jag kan ladda på lite mer. Så resten av året åker jag på mellan boost som max.

Nu var det ju dags för King of Mantorp och R2 i serien. Min bil var "indisponibel" så att säga... På King of var jag då personal istället. Hjälpte till med Checkin. På kvällen hjälpte jag till med besiktning.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Japp... Nu är det Fredagskväll. Besiktningarna är gjorda och jag tar en whisky med Borr-Håkan. Nu kommer en Racerapport... sjukt...

Racerapport R2 Mantorp.

Ja, Håkan hade med sig sin 997 GT3RS 4.2. En riktigt hårig bil med 520 sughästar. Han tyckte lite synd om mig och bestämde sig för att låna ut den till mig på tävlingen.
"Ok då, om du slutar tjata" sa jag... En fantastiskt rolig bil att köra. Oldschool... Manuell H mönster och sugmotor. Skit-roligt. Däcken var tyvärr slut, men det förhöjde ju bara körglädjen. Det sladdade rätt vilt. Nu är ju inte jag riktigt expert på svansmotor heller. Jag körde en 996GT3 på Gelleråsen kanske 10 varv 2005. Så... Men jag fick kläm på det. Jag frågade Tommy Gråberg om lite tips. Ringde även Puppan och jag tyckte nog jag fick till det riktigt bra. Jag körde med alla system påslagna så klart. Jag körde dessutom med lite marginal. Det hade varit sjukt jobbigt att klota den där bilen. Dels har jag inte råd med 1,5mille men också jobbigt läge med Håkan sen.

Jag låg och dunkade 1:25 tider hela dagen och var nöjd med detta. Jag slutade R2 på en 2a plats och fick med mig lite fina poäng. Söderberg vann med nån riktig rökartid, men Gzon hade strul med RX7an så han körde sin reservbil igen. Ni vet den som jag kastade skit på innan från förra racet. Den gick ju skitfort denna gången också, men det rådde inte på det tyska stålet som jag hade lånat ihop,





Så känslan efter den helgen var helt obeskrivlig. Min bil går så klart mycket fortare, men det är ju också äpplen och päron. Denna porschen är ju gatlaglig i det skick jag körde den. Körglädjen är fantastisk. bjuder på en bild från Kinnekulle också, minns inte riktigt om jag hade lagt upp någon innan.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Racerapport Falkenberg R3

Testdag Lördag 30/7

Med helt nyrenoverad motor som går mjukt och fint som en dröm, ger jag mig ut på första passet. Jag har kollat lite filmer och kört en del i simulatorn innan, men aldrig kört på banan IRL innan. Det tar inte många varv innan jag sätter spåret. Riktigt kul bana. jag sätter en GPS beacon, eftersom jag inte har varit här innan och kan nu få lite tider i dashen. Hade dessutom glömt transpondern i shortsen. Redan på första passet sätter jag den tid jag har haft som mål nr1 och som mål nr2. Nu fick jag helt enkelt sätta upp ett nytt mål.

Pass 2 Nu funkar inte dashen av nån anledning?? Åååå-suck. Jag når inte fram till knapperna när jag är fastspänd i bältet. Så det får gå utan tid i dashen detta pass. Allt kändes kanonbra och när jag kom in och kollade transponder tiderna så såg det bra ut. En förbättring, men inte nere i mål-tiden ännu.

Pass 3. Detta är på filmen i ett tidigare inlägg. Det kändes bra och jagbörjade sätta den snabba högern efter chikan nr2 lite bättre. Växellådan bråkade pass nr2 lite och även detta pass. Detta med att den frikopplar helt plötsligt. När jag bromsade innan snabba högern (kurva 7) så frikopplade den. Det kan man höra på första varvet i filmen. När jag testade att bara släppa lite på gasen innan och sen ge på, så höll den trycket. Då kom tiderna. 48:031 sade transpondern när jag kom in. Hade faktiskt exakt samma i loggen. 48 var ju målet, så nu kändes det som jag hade ett bra läga inför race imorgon Söndag. Gzon var snabbast i min klass med en låg 46a. Jag körde ju bara lowboost så 360~ich påsar nånting. Men jag ville ju sätta spåren innan jag täcker över misstag med effekt. Det kändes som en sådan bana. Spåren är sjukt viktiga på Falken, för att få med sig fart.

Pass 4. Nu hade jag fått en ny uppdaterad Firmware till lådan från MaxxECU. Natanael har fått massor av logga från mej och en del andra runt om i världen som han har kollat och troligen hittat felet till frikopplingen. Han hade bara hört gott om denna FW. Kanon säger jag. Jag testar. Alltså... när man kan mosa på fullt och lådan gör som den ska. Det är riktigt kul. Jag kan nog med största säkerhet säga att vi nu har knäckt det problemetnu funkade den. Det var en liten begränsning i canbus systemet som lurade i bakgrunden. När de väl hittade orsaken, var det skitenkelt att fixa.

Jag bygger upp farten som de andra passen och drar en 47a i loggen. Skitbra tänker jag och ska kliva ännu lägre. Dock måste jag sett fel, för jag har ingen 47a i loggen, det var en 48:5. När jag går ut på start/mål hör jag en distinkt och högt tjut och sen tyst. De var dödsskriket från min PT6266 Gen2. Ett turboras helt enkelt.

Jag går direkt ur spår och kollar backspegeln. Jorå, det ryker som en Ferrari F1 ungefär Alltså är det färdigåkt. Jag kör ut på escapen bredvid chikanen. Stannar och stänger av motorn. David skriker på mig att det brinner. Han står på sidan och fotar. Jag vet ju att det är turbon och på den sidan är det ju inte bränsle, så jag går ut och öppnar huven och tittar ned. Jodå, det brinner lite om snurran. Absolut ingen panik. Det är lite olja på utsidan. Flaggvakten står med en släckare i handen och ser lite bortkommen ut. Jag ropar på honom att han ska komma och släcka. Han börjar klättra över, men tvekar. Då får jag ropa igen... sen tänker jag att jag får aktivera mitt släcksystem istället, för han tar lite tid på sig. (dessutom ser jag att det är en pulversläckare) Fast då kom jag på att jag glömt byta batteri. Så det är ju dött. Jag flinar lite för mig själv och tänker, jaja, jag får tvätta puler nu. Nu kommer han. Han ställer ned släckaren och är märkbart stressad. Det är uppenbert att det är första gången för honom. Efterom det inte är något farligt, låter jag honom hålla på. Han får inte ut sprinten. Då börjar han leta efter ett lås på sprinten. Jag förklarar att det är bara att rycka ut den, men håll inte ovanpå handtaget, för då låser du fast sprinten. Då får han loss den. Sen säger jag "stoppa ned slangen där under och ge en liten dutt" Han är lite stressad och blåser pulver över halva motorrummet... Nu kommer Rescuebilen fram. De här killarna har lite mer erfarenhet. Så dom blåser på kolsyra. Det slocknar. Sen väntar vi på skamkärran. Precis innan vi ska lasta få frågar rescue killen om han ska kyla lite och blåsa av lite pulver med sin kolsyre släckare... ja tack. Så han tömmer den och kyler ned allt. Dessutom är den en aning mindre pulver att sanera. Så här långt är allt frid och fröjd.

"nybörjaren" fick träna lite på min bil. Jag tyckte det var kul att få bjuda på det. Jag fick bra hjälp ab rescue även om jag tyckte att de inte var skitsnabba fram. Det hade ju inte varit ett problem om bilen brunnit på riktigt heller, om mitt släcksystem varit i ordning, så det är ingen ko på isen.

Nu frågar lastmaskin föraren vart jag ska. Jag svarar: "kör mig till spolplattan så jag kan tvätta bort allt jävla pulver" Jag får svaret: "vi har ingen..."

Men förhlevete?! Min bil är helt full med pulver och det finns ingen spolplatta?? Nej, det är ett vattenskyddsområde, får jag till svar. Då har de innan skytit om att de har investerat 9miljoner i anläggingen, men inte någon oljeavskiljare. Fan så sur jag blev. Anläggningen är fin. Banan är rolig, trevlig personal.... Men ingen spolplatta. Helt sjukt. Den punkten blev jag missnöjd på.

Jag lastade upp och skulle dra iväg till en mack för att tvätta motorummet. Då släpper de inte över mig från depån förren all körning är slut. Bara att acceptera, men det var ritkigt svårt att hålla humöret uppe här. Det var ett avbrott för att hämta ett rör någon hade tappat. Då hade jag hunnit över 3ggr, men fick inte åka. Jaja... till slut hade det gått 40 min och jag fick dra. Åkte till en gör det själv tvätt och öppnade släpet för att spola ur.

Väl hemma rev jag ner turbon och den är bomfast i lagerhuset. Så nu ska jag se vad jag kan hitta för ersättare som passar i mitt avgashus. Det är rätt mycket jobb att byta och bygga om den delen av motorn. Jag har fått lite tips om en ny glidlagrad core som ska passa på mina hus.

Så noll poäng denna helg. Bara att mecka ihop allt inför sista dubbel helgen på Gelleråsen 26-28Aug. Där är det R4 och R5 lördag/Söndag.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack för en bra rapport!

Kul med lådan, mindre skoj med ras... thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Jaha, nu har Turbon hälsat på hos SL Turbo.
Det blev ju inte så roligt. Den är för dålig för renovering ens med en ny supercore. Eftersom jag har en Gen2 så behöver vi återanvända kompressorhjulet. Det är för skadat. Så nu blir det en ny turbo också... suck. Bara utgifter. Jag har några bra krokar ute så det löser sig. Tyvärr måste jag plocka ur motorn igen och dra fram svetsen. Ända sättet att klara mig utan detta är att köpa en ny likadan turbo. Fast jag vill inte det. Dom spolar bra och ger bra effekt, men Precision är ju självmords benägna, så nej. Inte en sån igen.

Tror jag missade innan, men jag har lyckats sniffa fram tryckgivarna från ABS på canbussen. Så nu loggar jag bromstryck i mitt MaxxECU. Kunde tyvärr inte få in det direkt i Dashen, även om det hade varit bäst. Det går om jag köper en nyare dash, men dom pengarna gick åt till en ny snurra nu istället...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Tråkigt at turbon va kass Vad för turbo blir det nu då?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Jk95 skrev:
Tråkigt at turbon va kass Vad för turbo blir det nu då?


Inte klart än vilken turbo det blir. Men det är lite brådis att bestämma. Nästa race är 26/8

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



trist med ras och turbo.. kul med bomrslogg =) .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Tråkigt med turboras!... Vet man var grundorsaken kan vara? Behåller du oljetryck även i skarpa/långa kurvor? Eller du kanske har torrsump?
Jag har en core 6266 glidlagrad beg ligger, men förstår på texten att det ej är till någon hjälp..
// Viktor Andersson

_________________
Viktor Andersson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
turbskie30m3 skrev:
Tråkigt med turboras!... Vet man var grundorsaken kan vara? Behåller du oljetryck även i skarpa/långa kurvor? Eller du kanske har torrsump?
Jag har en core 6266 glidlagrad beg ligger, men förstår på texten att det ej är till någon hjälp..
// Viktor Andersson


Jag vet inte riktigt. Oljetrycket är ok. Men Knotan var inne på att det kan ha kommit in skräp i samband med lagerraset. Dock vet jag att turbon kändes lite sämre redan innan det. Så den är förmodligen bara slut. Sen kanske lagerraset skyndade på lite. En turbo håller ju inte för evigt och jag har kört den 3 säsonger. Innan dess har den gått minst ett Gumball 3000, så den var ju inte purfärsk.

Beställde en G40 idag. Den kommer sitta som en smäck på min motor.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Idag kom nya snurran.

För en gångs skull flyter det lite nedströms. Den passade perfekt på mitt grenrör. Så det behöver jag inte röra. Den får plats mellan ramben och motorblock, alltså det är så man blir tårögd. G40in är vattenkyld och det var inte PT snurran. Så jag har börjat med vattnet. Det finns ju fördiga anslutningar från oem turbos, men där har jag ju varit och pluggat sen innan. Jag hade alla slangar kvar sen jag åkte GT28or på Porsche motorn, så dessa rev jag fram och det funkade kanon. En var lite för lång, men det är ju inget stort problem.







Jag fick svetsa dit en nippel i en annorlunda vinkel mot oem. Där fick jag vattenreturen klar. Tillopp måste jag svetsa en ny nippel i stål till. Så den får jag köpa imorgon. Tryckröret gick inte dit. Jag måste svetsa om kompressorhuset. Det finns inte plats att sätta en siliconböj. Så det måste svetsas om lika som på PTn. Imorgon ska jag till Yoump i Norrköping med barnen. Så jag ringde Tony på AG:s och han hade aluböj i rätt storlek hemma på hyllan, så jag hoppas att jag kan lägga tillbaka motorn imorgon kväll redan. Det återstår att se. Men strular inget så är det kanske 3h jobb kvar innan jag kan montera tillbaka motorn och börja bygga downpipe. Inloppsröret till filter passade rakt på G40in. Smidigt...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Vad roligt, hoppas flytet fortsätter!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Fortf roligaste tråden på Rejsa, och Hejjja!!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Eldh skrev:
Fortf roligaste tråden på Rejsa, och Hejjja!!


Haha tackar.

Idag var jag på Yoump med barnen och plockade då upp rören som planerat. Vad som dock inte var planerat var att en tand skulle ramla sönder när vi käkade. Så det blev en akuttid hos en tandläkare i Linköping. Tanden var, med tandläkarens ord, "ett totalras på motorn" motsvarande. Det tog tid och en jävla energi... Så jag orkade faktiskt inte bygga nåt ikväll. Men, imorgon kör jag på igen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Idag pysslade jag med att först svetsa om kompressorhuset. Jag måttade och försökte minnas hur jag gjort på den gamla turbon. Den är ju inte hemma, den ligger och blir utdömd hos SL Turbo i Degerfors. (men jag lyckades vet jag nu. Det syns på sista bilden.

Sen dags för downpipe. Det är 104mm ut från turbon, så då nyggde jag det. Sen konar den ner till 76mm som resten av systemet är. Sparar väl en aning med mottryck gissar jag, även om 104mm biten inte är längre än ca 140mm. Jag fick passa in wastegate rören igen. Det missa jag att det var knepigt sist. Fast denna gången gick det bättre. Jag har ju tränat lite Över lag har det gått rätt smidigt att byta turbo. Det mesta har funkat, eller passat. Det jag har fått bygga om har inte direkt strulat. Nu minns jag varför jag gillar att bygga racerbil












_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Om man undrar varför det är rostigt överallt så är förklaringen här.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Cammo skrev:
Om man undrar varför det är rostigt överallt så är förklaringen här.



Pulver e för jäkla jäkla skit

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Cammo skrev:
Om man undrar varför det är rostigt överallt så är förklaringen här.



Ja det är helt sjukt hur pulvret tar sig in precis överallt!
Jag lärde mig den hårda vägen att även spackeldamm tar hårt på elektronik.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Ett eget släcksystem minskar risken för att bli "pulvrad", men det är ju ännu ett system att få till och sköta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ett eget släcksystem minskar risken för att bli "pulvrad", men det är ju ännu ett system att få till och sköta.


Jag har släcksystem. Men hade glömt brytaren på från förra racet och hade slut på batteri i triggern. Dyr läxa. Jätte surt att sanera pulver, men bättre än att bilen brinner upp. Ytrost på grenröret är inte farligt, det ser bara illa ut. Å andra sidan är inte finnishen på min bil i utstänningsskick

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
I Torsdags mappade jag hos Ogge/021Motor i Salbohed.

Detta var på vägen upp till Gelleråsen och Round 4 i Timeattacknu serien. På max blev det 691hk på naven. Den är betydligt argare med nya turbon än innan. Körde testdagen på fredag och hade lite luft i bromsarna. Nu sitter jag i depån och har kört warmup på första tävlingsdagen. Klev på medium effekt. Runt 500hk tror jag. Bilen går kanonbra. Så den här dagen kan sluta hur som helst...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 107, 108, 109   >>
256 besök idag (655457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande