Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 71, 72, 73   >>
840 besök senaste veckan (201080 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

LEGO (rör) thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
LEGO (rör) thumbs up


Ja lego e kul
Å för å hamna åtminstone nånstans i målområdet så blev det lite investering
https://buildandclick.com/html/4t_header_wizard.html

Om nu 120kr kan räknas som inverstering 🙂 jag e lite kass på matte så kn man få lite hjälp på traven så är det ju inge dumt 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



smälter inte dom gula avgas rören efter en liten stund
bara skojar
roligt at se det framåt.
abs motorsport tyckar jag oxå är bra har handlat en del till mini där

_________________
henrik nielsen
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
fordcapri skrev:
smälter inte dom gula avgas rören efter en liten stund
bara skojar
roligt at se det framåt.
abs motorsport tyckar jag oxå är bra har handlat en del till mini där


Högtemps-plast

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Å där åkte diffbromsen iväg . Hade inte tänkt å sälja egentligen . Men hade glömt att annonsen låg ute och tänkte väll att , jaja . Skulle det behövas så tar vi det då . Å isåfall i samband med en haldexkonvertering av bakaxeln .

Men nu ska det inte säljas mer grejjer . Skulle vara biltema-wastegaten och säkringsboxen till saab 9-3 då . Men det är ju inga pengar i så .

Knotan påpekade vid nått tillfälle när jag lurde på broms att det kanskr inte ens behövs med tanke på hur liten å styv bilen är .

Bromsar har jag klurat på . Jag hittade ett 240-ok som fungerade bra ihop med BININs 276mm skivor . Det krävde dock lite slip av ok i dem gamla fälgarna. O sen väger dem bly . Så tankarna landade tillbaka i en gammal tanke , hispecs r-114 ok . Designade för att kunna åka så stort som 285mm skiva i en 13" fälg.

Så kul ska vi dock inte ha det , så kul som vi dock kan ha det är att ta 280mm skivor från corrado som jag hittade efter en liten surf på brembos bromsväljare . Fördelen med dessa kontra binins skivor är främst att skivorna passar bolt on på golfnaven utan modifikation , samtr något längre vilket ger mig bättre frigång mot spindlarna .

Och efter samtal med image wheels så konstaterades det också att den setupen får plats . Dessutom är dom oken lättare än volvons med hästlängder .
Så framdriften ligger nu

Köpa ok o skivor fram .

Måtta lite på hur jag ska lägga offsett på fälgarna å så få dem , dem gamla fälgarna var et0 rätt över . Det krävde dock en 40mm spacer i bak . (Ja jag tänkte inte helt till vid beställning)
Så utan den spacer. Så går det att åka djupare fälgar bak . Blir hur ballt som helst 😁
Tillverkade . Sen kan man limma breddarna .

Var på brittish car meet i veckan å blev sugen på en plats där 2023 . Så nån slags målbild finns .

Gäller bara å hålla fokus . Svårt ibland . Sämst är ju när man får för sig "va fan ska jag hålla på å leka bilbyggare för?"

Då e det bra å ha bilder å titta på som vänder huvet . Å så alla hejarrop man får .
Så tack för alla hejjarop . Dom värmer .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Mschneberger skrev:

Gäller bara å hålla fokus . Svårt ibland . Sämst är ju när man får för sig "va fan ska jag hålla på å leka bilbyggare för?"


Jag tycker den jobbigaste tanken som slår en är: Då kan jag väl lika väl ta tag i "detta" med, för det blir alltid en sån jääävla följetång av saker runt om

Typ som för mig nu, slavcylindern till kopplingen ger upp. Vad gör jag? Jo lyfter ur motorn, byter koppling, kamaxlar, bygger nytt insug och fuelrail (och allt däromkring) Nu har mitt kopplingsproblem inte löst sig ännu så när bilen ändå står kan man ju lika gärna passa på men..

Edit: Men vafan! Där kom det ju igen!! "kan man ju lika gärna"...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Mschneberger skrev:
Å där åkte diffbromsen iväg . Hade inte tänkt å sälja egentligen . Men hade glömt att annonsen låg ute och tänkte väll att , jaja . Skulle det behövas så tar vi det då . Å isåfall i samband med en haldexkonvertering av bakaxeln .

Men nu ska det inte säljas mer grejjer . Skulle vara biltema-wastegaten och säkringsboxen till saab 9-3 då . Men det är ju inga pengar i så .

Knotan påpekade vid nått tillfälle när jag lurde på broms att det kanskr inte ens behövs med tanke på hur liten å styv bilen är .

Bromsar har jag klurat på . Jag hittade ett 240-ok som fungerade bra ihop med BININs 276mm skivor . Det krävde dock lite slip av ok i dem gamla fälgarna. O sen väger dem bly . Så tankarna landade tillbaka i en gammal tanke , hispecs r-114 ok . Designade för att kunna åka så stort som 285mm skiva i en 13" fälg.

Så kul ska vi dock inte ha det , så kul som vi dock kan ha det är att ta 280mm skivor från corrado som jag hittade efter en liten surf på brembos bromsväljare . Fördelen med dessa kontra binins skivor är främst att skivorna passar bolt on på golfnaven utan modifikation , samtr något längre vilket ger mig bättre frigång mot spindlarna .

Och efter samtal med image wheels så konstaterades det också att den setupen får plats . Dessutom är dom oken lättare än volvons med hästlängder .
Så framdriften ligger nu

Köpa ok o skivor fram .

Måtta lite på hur jag ska lägga offsett på fälgarna å så få dem , dem gamla fälgarna var et0 rätt över . Det krävde dock en 40mm spacer i bak . (Ja jag tänkte inte helt till vid beställning)
Så utan den spacer. Så går det att åka djupare fälgar bak . Blir hur ballt som helst 😁
Tillverkade . Sen kan man limma breddarna .

Var på brittish car meet i veckan å blev sugen på en plats där 2023 . Så nån slags målbild finns .

Gäller bara å hålla fokus . Svårt ibland . Sämst är ju när man får för sig "va fan ska jag hålla på å leka bilbyggare för?"

Då e det bra å ha bilder å titta på som vänder huvet . Å så alla hejarrop man får .
Så tack för alla hejjarop . Dom värmer .


dom där volvo oken hade jag oxå fingrar i till caprin, åkte till biltema o köpte skivor o ok
kom hem o tittade på det o ångrade mej, körde tillbaka o lämna tillbaka dom .
så att inte använda dom gör du rätt i, det finns så mycket annat o bättre thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
[quote="fordcapri"]
Mschneberger skrev:
Å där åkte diffbromsen iväg . Hade inte tänkt å sälja egentligen . Men hade glömt att annonsen låg ute och tänkte väll att , jaja . Skulle det behövas så tar vi det

dom där volvo oken hade jag oxå fingrar i till caprin, åkte till biltema o köpte skivor o ok
kom hem o tittade på det o ångrade mej, körde tillbaka o lämna tillbaka dom .
så att inte använda dom gör du rätt i, det finns så mycket annat o bättre thumbs up thumbs up


Ja dem kan verka som en perfekt fit till å börja med . Men sen när man drar fram måttståcken på ett sånt där mått som ok-överhäng , då blir det jobbigt . 46mm hade jag med volvoken . Å djupare skiva passa inte för att lösa problemet för då tar skivan i fästöronen .

26mm som det blir med hispec funkar bättre 🙂 det enda jag inte helt bestämt mig för är jag ska ta den lätta vägen med bremboskiver . Då kan man lätt klicka hem dem från autodoc .

Eller om jag ska gå för kitet som gsm bigbrakekit4uu säljer . Då är det med aluminium bell . Fördel är väll att skivan blir lättare å 26mm istället för 22 . Nackdelen är att det ska beställas från england om man ska ha bya skivor .

Jag försöker ju hålla bygget så att jag med enkelhey ska kunna handla på autodoc .
Och jag tror att 22mm bremboskivor kommer funka klockrent .

Men det där med tar jag gärna lite input på från nån som vet

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Cassius skrev:
Mschneberger skrev:

Gäller bara å hålla fokus . Svårt ibland . Sämst är ju när man får för sig "va fan ska jag hålla på å leka bilbyggare för?"


Jag tycker den jobbigaste tanken som slår en är: Då kan jag väl lika väl ta tag i "detta" med, för det blir alltid en sån jääävla följetång av saker runt om

Typ som för mig nu, slavcylindern till kopplingen ger upp. Vad gör jag? Jo lyfter ur motorn, byter koppling, kamaxlar, bygger nytt insug och fuelrail (och allt däromkring) Nu har mitt kopplingsproblem inte löst sig ännu så när bilen ändå står kan man ju lika gärna passa på men..

Edit: Men vafan! Där kom det ju igen!! "kan man ju lika gärna"...


"Ska bara" världens farligaste uttryck . Får hoppas du lyckas lösa kopplingsstrulet på vägen 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Kära dagbok 🙂

Jag tror jag tar å backar lite på syncron . Speciellt nu när diffbroms är såld . Haldexklumpen ligger å pockar på uppmärksamheten 🙂 å vinkelvöxel för å köra haldex med 02c kostar kaffepengar i tyskland .

En ny kärlek har uppståt mellan mig å hardwires pdm . En mycket kompetent box va det verkar . Å med lite fantasi så går det å leka jättemycket . Med 19 ingångar till förfogande så går det desdutom å bibehålla lite "vanlig bil känsla"
Boxen har ju även inbyggd datalogger så man kan logga strömmar å även allt annat som går via den boxen (difftemp o stötdämpare om det skulle tillkomma framöver)

Att jag sen har 25 st switch decoder-kort kvar gör ju att antalet ingångar egentligen är gigantiskt då man kan köra dem på
Precis varenda ingång .

Med lite bra vilkorslogistik så kan man lösa saker som
Hazard brake (flash med varningsblinkers vid skithård inbromsning) kommer köra tryckasensor på bromsen istället för bromsswitch . (Kan ju även skickas till sprutet för logg)

Sen satt jag å klurade på dimring av mätare . Vridpot känns lite "määh" men en fotoresistor däremot .

Å en utgång som pwm-styrs baserat på ljusstyrka . Då behöver det inte ens vara linjärt . T.ex är det beckmörkt ute så kan man sätta lägre ljusnivå än om det bara är lite halvmörkt .

Behöver bara komma igång å jobba ordentligt igen , det suger att det ska ta sånn tid å veta om man är berättigad till ersättning längre än ett år . Och samtidigt bara jobba 25%

Men hur surt den än är , så är jag så glad å tacksam för att jag ändå ändå sitta här å skriva å tjöta hål i huvet på er som läser . Och det är värt precis all våntan .

Under tiden så planerar jag å bygger med dem bitar jag har hemma 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mschneberger skrev:

Hazard brake (flash med varningsblinkers vid skithård inbromsning) kommer köra tryckasensor på bromsen istället för bromsswitch .

Å en utgång som pwm-styrs baserat på ljusstyrka . Då behöver det inte ens vara linjärt . T.ex är det beckmörkt ute så kan man sätta lägre ljusnivå än om det bara är lite halvmörkt .
Kul att det är fler som nördar ner sig i PDM styrning

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
super7 skrev:
Mschneberger skrev:

Hazard brake (flash med varningsblinkers vid skithård inbromsning) kommer köra tryckasensor på bromsen istället för bromsswitch .

Å en utgång som pwm-styrs baserat på ljusstyrka . Då behöver det inte ens vara linjärt . T.ex är det beckmörkt ute så kan man sätta lägre ljusnivå än om det bara är lite halvmörkt .
Kul att det är fler som nördar ner sig i PDM styrning


Ja det e riktigt kul. Innan inköp så får man hålla sig till å skriva "önskelistor" å skriva logiken som man tänker sig det borde funka .

Men en sak är säker , det är anvöndbart till så mycket mer än bara glorifierad relä o säkringscentral med lite eftertanke 🙂

Som signaltekniker så är ju steget till å nörda ner sig inte ett dugg skitlångt heller 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jag skulle egentligen börja på ett avsnitt med mätarbygget.

men när jag öppnade filmora så låg där en film som jag började med innan jag blev sjuk.
jag var ju så briliant när jag tillverkade stötstänger till fjädrinen samt casterstag att jag körde allt högergängat........för då bli det ju smidigt att justera.. det här är bara en liten kortfilm om en svetsände. =)



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jag tittade mig i spegeln lite .. å vad jag såg var ingen motorguru som trimmat sugmotorer sen hyland hade lugg .

Vad jag såg var en skäggig liten halvjugge som behövde sansa sig lite .
Å när det dök upp en BUB på skroten i skövde (250hk 24v vr6) ja då fick han börja räkna lite . Eftersom att inköpspriset för buben vida underskrider va det skulle kosta att renovera å få upp min 12v i 200hk så togs ett beslut .

Nu kortades ju även byggtiden eftersom jag inte behöver renovera motorn . Uppstart till vintern kanske 🙂 eller åtminstone våren .







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Haha, snyggt! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



De blev inte en 3.6a då du ändå var igång? 250 häst torde iofs räcka ändå

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Cassius skrev:
De blev inte en 3.6a då du ändå var igång? 250 häst torde iofs räcka ändå


Det tar vi när kopplingen strular 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
well. förra avsnittet var egentligen bara en liten mysstart för att komma igång med redigering.

nu kommer det riktiga. jag tror att jag lyckas fått till en "krypa upp i soffan med kaffekoppen"-känsla igen =)

håll till godo


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
dubbel

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nä.

Inte helt nöjd med mazda-klustret ... vad göra ?

Tillbaka till ursprungsplan ? Men jag har ju mazda-klustret ... och en skrivare 😁😁 ska se om det kan gå å få det jäkligt snyggt . Eventuellt så svarvar jag mätarringar i alu 🙂

Btw så e det tur att man ska åka separata spjäll 😂😂😂





_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Himmel va långa runners!

Jag vill minnas att jag sett 3D printade insugsdelar för VR6orna på nätet någonstans... för singelspjäll! Kommer dock inte ihåg vilka spjäll de var.. Men går säkerligen hitta, dom delarna var printade i PA12 i alla fall, så mycke minns jag

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 71, 72, 73   >>
840 besök senaste veckan (201080 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande