Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Cup 2004 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4410 totalt) |
Har alltid predikat att man skall ge tusan i droger och cupbilar. Effekten är högst troligt den samma dvs har man väl börjat så är man fast.
Efter att ha byggt ett antal bilar för racing med blandat resultat så föll jag till föga och köpte mig en färdig tävlingsbil och med lite tur så har ett gäng tyska ingenjörer tänkt längre än vad jag har gjort och byggt något som är utvecklat för banracing redan från början istället för en efterkonstruktion. Bilen i fråga är årsmodell 2004 och rattades det året av Fredrik Ros tror han kom 2:a i Carrera Cup det året och gjorde även ett inhop i DTM med just den här bilen enligt vagnboken. Hur det äventyret slutade vet jag inte. Hubbe Bergh tog sedan 2005 över stafettpinnen och sedan blev det som jag förstått det hela långlopp för hela slanten med SLC och även den första 24h tävlingen i Abu Dhabi 2006 där de vann sin klass och kom 2:a totalt efter Toto Wolf, Hans-Joachim Stuck och lite andra "okända" förare från den tiden. Fram till 2008 så tävlades det flitigt med bilen på Svenska banor men jag har inte fått fram så mycket info kring resultat. Efter det så köpte en bilhandlare och racingförare bilen för att den skulle förstärkas i bur samt fräschas upp ordentligt. Bilen strippades ned i molekyler och blev så sen liggandes så fram till 2019 då Mtech slutförde arbetet med att montera ihop den igen. Den är absolut inte helt original, vilket jag först var lite skeptisk till men efter ett långt samtal med Hubbe Bergh som hade gjort modifieringarna redan 2005 så konstaterade jag att det kanske inte var helt av ondo. Den har idag alla bärarmar, stötdämpare och övrigt från 997 Cup MK1 och dessutom 997 Turbo kolfiberbromsar (vilket jag kanske inte gillar lika mycket). Vidare saknar den kolfiberdörrar och även motorluckan är eftermarknad. Det viktigaste dvs motor och växellåda är dock original samt även att chassinumret stämmer. Får väl samla på mig delar löpande om jag skulle få för mig att återställa den någon gång i framtiden. Vad är då tanken med bilen? Jag har ju fastnat för historisk racing i Europa och förra året så började YTCC som jag kör med att starta upp en 90's klass som går vissa av helgerna. Tanken är att vara med där och köra ett par lopp per år samt att även köra i PCSR här hemma i Sverige. Det jag gör för tillfället är att bestämma "brinntider" på komponenter och se vad jag kan göra själv och vad som jag får lämna bort framöver. Planen är att plocka ur växellåda efter varje säsong och låta någon gå igenom den som är kvalificerad (dvs inte jag) samt att byta allt som behöver bytas. Motorn kommer jag leakdown testa efter varje säsong och när jag finner att siffrorna är för störande så kommer jag renovera men inte förrän dess. Blir en utmaning att lära sig att köra bakmotorbil men tycker att det är dags för en liten utmaning så här mitt i livet _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
WOW!! Vilken uppgradering från 944:an.
Jag ser redan fram mot rapporterna från dina kommande race nere i Europa, även om jag antar att det ligger ett år bort. Ska bli kul att följa din och bilens utveckling. Mycket sunt att gå igenom bilen del för del och byta/underhålla i förebyggande syfte. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Jag vill minnas en 993 du hade och som jag förstod inte var helt optimal matchning. Därför hoppas jag verkligen att detta blir en fullträff för dig . Tycker det är väldigt inspirerande att följa dina äventyr Stort Lycka till!!
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Inhoppet var i tyska CC som körde support till DTM, de 3 bästa förarna från den skandinaviska CC serien fick starta i den tyska finalen. Han var bäst av svenskarna vill jag minnas, typ runt tionde plats. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Tack för de glada tillropen. Hela uppgraderingsbiten har lite kommit på skam för första gången och tanken är nu snarast att bara köra. Internt i klubben diskuterar vi om det kanske vore optimalt att mjuka upp 996 cup och köra på r-däck istället och då i klass 8D (3 kg/hk) men det ligger lite i framtiden för tillfället och risken finns att det aldrig blir av då slicks är så mycket roligare
Största uppgraderingen är en helfoliering nästa vecka och det blir inget tema utan en färg. Sedan blir det självklart ett begränsat dekaltrim för att komplettera det hela. Hoppas kunna köra Mantorp i början av september som lite första träning. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
En riktig drömbil John, ett stort grattis!
Den här bilen kommer att passa dig riktigt bra. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Premiär för cupbilen helgen som var. Körde som tidstränare i PCSR. Hur var det då? Helt fantastiskt roligt och även om det kommer krävas en hel del tillvänjning så är jag övertygad om att jag kommer kunna bli hjälpligt snabb i bilen på sikt.
Vilken maskin att varva. Fick växla med en enorm frenesi. Kul också med lite effekt! Har kört såpass många år nu så lite motor skadar inte. Tidsmässigt så är det inte så viktigt men cirka 2 sekunder från tider som får anses vara ganska bra för en gammal cupbil. Bästa tid blev 1.23,7 och idealtid var hela 2 sek snabbare så mkt att arbeta på. Brukar avvika max 0,5 sek när jag är varm i kläderna. [/img] _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Bra jobbat John, när 1.21 tiderna kommer så ska du vara riktigt nöjd! Det är snabbt med 996 Cup. Mackans varvrekord i 5A är väl 1.21,4 och då hade han ju kört ett tag i 996 Cup och är erkänt snabb.
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Nä så känner jag faktiskt inte och Assen skall bli skitkul bara jag blir av med en trilskandes förkylning.... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Det är väl ett riktigt bra riktmärke tycker jag. Hänger jag med på Mackans tider så får jag vara mer än nöjd på sikt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tackar Eddie! Kan bli så att det blir 996 CUP till Assen i stället för 944:a kom lite ny info idag. Får se vad jag får för svar från tävlingsledning om att byta klass till 90's istället för 80's. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 Cup 2004 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4410 totalt) |