Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4400 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har alltid predikat att man skall ge tusan i droger och cupbilar. Effekten är högst troligt den samma dvs har man väl börjat så är man fast.

Efter att ha byggt ett antal bilar för racing med blandat resultat så föll jag till föga och köpte mig en färdig tävlingsbil och med lite tur så har ett gäng tyska ingenjörer tänkt längre än vad jag har gjort och byggt något som är utvecklat för banracing redan från början istället för en efterkonstruktion.

Bilen i fråga är årsmodell 2004 och rattades det året av Fredrik Ros tror han kom 2:a i Carrera Cup det året och gjorde även ett inhop i DTM med just den här bilen enligt vagnboken. Hur det äventyret slutade vet jag inte. Hubbe Bergh tog sedan 2005 över stafettpinnen och sedan blev det som jag förstått det hela långlopp för hela slanten med SLC och även den första 24h tävlingen i Abu Dhabi 2006 där de vann sin klass och kom 2:a totalt efter Toto Wolf, Hans-Joachim Stuck och lite andra "okända" förare från den tiden.

Fram till 2008 så tävlades det flitigt med bilen på Svenska banor men jag har inte fått fram så mycket info kring resultat. Efter det så köpte en bilhandlare och racingförare bilen för att den skulle förstärkas i bur samt fräschas upp ordentligt. Bilen strippades ned i molekyler och blev så sen liggandes så fram till 2019 då Mtech slutförde arbetet med att montera ihop den igen.

Den är absolut inte helt original, vilket jag först var lite skeptisk till men efter ett långt samtal med Hubbe Bergh som hade gjort modifieringarna redan 2005 så konstaterade jag att det kanske inte var helt av ondo. Den har idag alla bärarmar, stötdämpare och övrigt från 997 Cup MK1 och dessutom 997 Turbo kolfiberbromsar (vilket jag kanske inte gillar lika mycket). Vidare saknar den kolfiberdörrar och även motorluckan är eftermarknad. Det viktigaste dvs motor och växellåda är dock original samt även att chassinumret stämmer. Får väl samla på mig delar löpande om jag skulle få för mig att återställa den någon gång i framtiden.

Vad är då tanken med bilen? Jag har ju fastnat för historisk racing i Europa och förra året så började YTCC som jag kör med att starta upp en 90's klass som går vissa av helgerna. Tanken är att vara med där och köra ett par lopp per år samt att även köra i PCSR här hemma i Sverige.

Det jag gör för tillfället är att bestämma "brinntider" på komponenter och se vad jag kan göra själv och vad som jag får lämna bort framöver. Planen är att plocka ur växellåda efter varje säsong och låta någon gå igenom den som är kvalificerad (dvs inte jag) samt att byta allt som behöver bytas. Motorn kommer jag leakdown testa efter varje säsong och när jag finner att siffrorna är för störande så kommer jag renovera men inte förrän dess.

Blir en utmaning att lära sig att köra bakmotorbil men tycker att det är dags för en liten utmaning så här mitt i livet






_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jäklar vad häftig! En riktig racebil thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Va kul!
Grattis.

Racervarianten av min bil.

Skall bli kul att se hur det funkar på banorna för dig med den.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



WOW!! Vilken uppgradering från 944:an.
Jag ser redan fram mot rapporterna från dina kommande race nere i Europa, även om jag antar att det ligger ett år bort.
Ska bli kul att följa din och bilens utveckling. Mycket sunt att gå igenom bilen del för del och byta/underhålla i förebyggande syfte. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag vill minnas en 993 du hade och som jag förstod inte var helt optimal matchning. Därför hoppas jag verkligen att detta blir en fullträff för dig thumbs up thumbs up . Tycker det är väldigt inspirerande att följa dina äventyr Stort Lycka till!!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 456



JohnC skrev:
Bilen i fråga är årsmodell 2004 och rattades det året av Fredrik Ros tror han kom 2:a i Carrera Cup det året och gjorde även ett inhop i DTM med just den här bilen enligt vagnboken.


Inhoppet var i tyska CC som körde support till DTM, de 3 bästa förarna från den skandinaviska CC serien fick starta i den tyska finalen. Han var bäst av svenskarna vill jag minnas, typ runt tionde plats.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Igen stort grattis till ett helrätt val av bil! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vacker bil

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



dvorak skrev:
Jäklar vad häftig! En riktig racebil thumbs up


säger samma!!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Tack för de glada tillropen. Hela uppgraderingsbiten har lite kommit på skam för första gången och tanken är nu snarast att bara köra. Internt i klubben diskuterar vi om det kanske vore optimalt att mjuka upp 996 cup och köra på r-däck istället och då i klass 8D (3 kg/hk) men det ligger lite i framtiden för tillfället och risken finns att det aldrig blir av då slicks är så mycket roligare

Största uppgraderingen är en helfoliering nästa vecka och det blir inget tema utan en färg. Sedan blir det självklart ett begränsat dekaltrim för att komplettera det hela.

Hoppas kunna köra Mantorp i början av september som lite första träning.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Skitfränt! Riktigt kul att köpet gick i lås!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



JohnC skrev:
Internt i klubben diskuterar vi om det kanske vore optimalt att mjuka upp 996 cup och köra på r-däck istället och då i klass 8D (3 kg/hk)




thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



En riktig drömbil John, ett stort grattis!

Den här bilen kommer att passa dig riktigt bra.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Premiär för cupbilen helgen som var. Körde som tidstränare i PCSR. Hur var det då? Helt fantastiskt roligt och även om det kommer krävas en hel del tillvänjning så är jag övertygad om att jag kommer kunna bli hjälpligt snabb i bilen på sikt.

Vilken maskin att varva. Fick växla med en enorm frenesi. Kul också med lite effekt!

Har kört såpass många år nu så lite motor skadar inte.

Tidsmässigt så är det inte så viktigt men cirka 2 sekunder från tider som får anses vara ganska bra för en gammal cupbil.

Bästa tid blev 1.23,7 och idealtid var hela 2 sek snabbare så mkt att arbeta på. Brukar avvika max 0,5 sek när jag är varm i kläderna.




[/img]

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Kul att du är igång! Dämpar 996an suget på att tävla med 944an?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Bra jobbat John, när 1.21 tiderna kommer så ska du vara riktigt nöjd! Det är snabbt med 996 Cup. Mackans varvrekord i 5A är väl 1.21,4 och då hade han ju kört ett tag i 996 Cup och är erkänt snabb. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Kul att du är igång! Dämpar 996an suget på att tävla med 944an?



Nä så känner jag faktiskt inte och Assen skall bli skitkul bara jag blir av med en trilskandes förkylning....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
mittmotor skrev:
Bra jobbat John, när 1.21 tiderna kommer så ska du vara riktigt nöjd! Det är snabbt med 996 Cup. Mackans varvrekord i 5A är väl 1.21,4 och då hade han ju kört ett tag i 996 Cup och är erkänt snabb. thumbs up


Det är väl ett riktigt bra riktmärke tycker jag. Hänger jag med på Mackans tider så får jag vara mer än nöjd på sikt.







_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jodå bilen kränger rejält redan innan chikanen....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att det lirar
Lycka till på Assen thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kul att det lirar
Lycka till på Assen thumbs up thumbs up


Tackar Eddie! Kan bli så att det blir 996 CUP till Assen i stället för 944:a kom lite ny info idag. Får se vad jag får för svar från tävlingsledning om att byta klass till 90's istället för 80's.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup 2004
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande