Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 5 besök senaste veckan (16516 totalt) |
Jag har följt din Fabia ett tag nu utan att kommentera, så nu är det dags.
Det är så kul att läsa om helt vanliga bilar som används av oss racing freeeks. Vi som kör små undermotoriserade bilar måste såklart heja på varandera. Trots att min Småfranska har 70% mer effekt (103hk!) räknar jag in mig i samma segment som du. (Allehande Clios och andra snabba GTI'er räknas inte med här.) Jag kan bara dra mig till minnes Magnus C1:a och dessförinnan Twingon som fått varit med om liknade. Fortsätt att köra och skriv om det. För min del är det klart mer inspirerande att läsa om, än tokdyra effektmonster som käkar asfalt som kavijarmackor. Vi får verkligen kämpa för våran bantid. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Ja verkligen! Var ju lite nervös när vi rullade ut på Falkenberg men jag blev riktigt nöjd när jag insåg att jag fortfarande hängde med efter tre varv och att det inte bara gick långsamt för att folk värmde däck och letade spårval.
Jag hoppas kunna vara med och konkurrera på allvar i år!
Tack för ett riktigt trevligt inlägg! Det ger verkligen inspiration att fortsätta. Behöver ta tag i den gamla kylaren innan jag förhoppningsvis kör på Knutstorp. Hade varit tråkigt om den bestämmer sig för att ge upp och som bonus kanske jag kan få kylfläkten att vakna till liv med en ny tempgivare. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Sprint 2 på Vårgårda blev tyvärr inte av då frugan var bortrest och för min del betyder det maxpoäng. Visserligen räknar man bort det sämsta resultatet i sammandraget men min förhoppning i år var att köra alla deltävlingar och kunna få en anständig totalplacering. Jag får helt enkelt köra bättre. Sprint 3 är redan nästa vecka och jag kommer ramla in sent p.g.a. event med jobbet som jag inte lyckas ducka.
Istället för att köra sprint 2 själv lånade jag ut bilen till min inhyrda proffsförare tillika svåger som därmed lyckas hänga med i sprintcupen i avvaktan på att hans inkontinens skall ignoreras och oklara värmeproblem i ena bakhjulet skall lösa sig av sig själv. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Numera ser ju Fabian helt odramatisk ut i konbanan, du har verkligen gjort ett gott jobb med väghållningen
Tidsmässigt så ligger ju bilen mitt bland Miator, BMW, Camaro och Audi TT! Mer underdog än Fabian finns inte _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Vänta tills Lupon med robotlåda visar sig på startlinjen 😉 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Tack Johan för den fina bilden. Jag är helt hopplös på att få upp kameran (mobilen) när jag är iväg.
Fruktansvärt sen uppdatering om sprint 3. Jag var på konferens utanför Falkenberg på dagen och hade anmält sen ankomst. Tar en stund att köra från Falkenberg till Vårgårda, dessutom genom eftermiddagstrafik i Göteborg. Anländer stressad och får gå före i kön och rullar ut preciiiiis lagom till att det börjar regna. Får köra en trippelstint för att börja komma ikapp de andra men det går sådär, 3-5 sekunder långsammare än sprint 1. Tar en paus tills det torkar upp och får en ny trippelstint. Tänker att det kommer vara sista rundan för dagen och tar i så in i h-e. Får till en hyfsad runda men jag lyckas i den sista rundan plocka både en kon och köra fel. Ta i funkar inte. Tar en lång paus och snackar med folk och när det glesar ut kör jag ut en sista gång. Tänker att dagen körmässigt ändå blev skit så jag fokuserar på att köra sansat och får till en vettig tid. Att man aldrig kan lära sig... Sammantaget 1 sekund långsammare än sprint 1 men ändå okej. Tog en enda bild på fint sällskap Uppgraderingarna sedan sist består mest av klistermärken. Finns en tråd någonstans med en uträkning på optimalt antal klistermärken i förhållande till varvtid som jag inte kan hitta, tror att det är Sponton som står för grafen. Närmast är en besiktning nästa vecka och jag är lite orolig över att jag har kastat ut baksätet, because helfordonsgodkännande. Vi får se... Ny kylare har landat in och pga omständigheter har Fyfabian gått som pendlarbil och fiskmåsarna i Varberg har använt taket som toalett så det drar ihop sig till en tvätt. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Den årliga kontrollbesiktningen gick inget vidare trots att jag rev bort vindrutestreamern på plats. Det var mer avsaknad av baksäte och bilbälten bak som var ett problem... Totalt var det tre stycken som gick runt bilen. Jag hade dock lite tur för den som gör registreringsbesiktningar var på plats så jag kunde konsultera och det går alldeles utmärkt att registreringsbesiktiga med halvbur och en passagerare. Dock måste jag ha rätt förarstol vid registreringsbesiktningen. Dessutom fick bromsarna bak underkänt, ojämn bromsverkan och handbromsen tar högt. Jag har bråkat massor med trummorna bak men jag kan inte få det att hålla i mer än två år. Hade jag haft mer tid på mig hade jag övervägt att byta till skivor bak. Det fanns som tillval på modellen så det passar rakt av.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Jag har fått många olika kommentarer, positiva och överraskade, om att köra bana med en Skoda Fabia med 60 hk men ingen har någonsin svarat något i stil med "Jaha, men det är ju självklart."
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Dagen startade med en minikultur, jag och Klingan möttes i Björketorp för lite körning på vägarna nedåt Fjärås.
Här kliver Klingan ur sin bil och jag lämnade tillbaka den ca 2 timmar senare: Jag har inte kört Fabian sedan den fick coilover och vettiga däck men jag har ju sett hur bra den går på konbana/bana så jag hade faktiskt lite förväntningar på hur den skulle kännas. Blev verkligen inte besviken! Den är helt förvandlad vad det gäller väghållningen, minimalt med krängning, mer grepp än vad jag vågade utforska på vanlig väg och en känsla av att vara helt oberörd oavsett hur inspirerat jag tillät mig att köra. Motoreffekten gör att man inte vill tappa för mycket fart i kurvorna så ett körsätt med flyt och minimalt användande av bromsarna passar bilen bäst och där gör det nya chassiet underverk. Tack för provturen Klingan Hoppas du hade kul också: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Jag hade jättetrevligt Janne! Mustangen är underbar, går inte att förstå hur bra den är utan att köra den själv.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Dagen innan Sprint 4 och regbesiktning. I valet mellan ett välbehövligt besök hos frisören och att byta bakbromsarna och bygga en halvbåge valde jag det senare. Blev färdig 11 timmar innan regbesiktning. Hoppas kylaren håller, den nya ligger fortfarande och väntar...
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Frisyren fixar vi på Vårgårda mellan körningarna, gratis! Lycka till med regbesiktningen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Behåll hjälmen på om du är känslig. Tror jg talar frr alla här. Vi är ine känslig på frisyr :-D
Bara om du kör för snabbt! Ses i eftermiddag! _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Nej, nej - sådant fixas med silvertape! Har nog kommit på hur det ligger till - Anders smider hemliga planer på att ta över hela fd. Lasse Larssons drivlinepaket från Emil här på forumet. Då behöver man ju båge! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 5 besök senaste veckan (16516 totalt) |