Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 60, 61, 62 >> 13 besök idag (324199 totalt) |
Var tunt iår.... en bil stod ju hemma hos mig.. Men 2 corvetter och 928? Roadsport du gluttade på ? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
1 modsport och en roadsport Corvette. Samt en roadsport 928 med LS motor.
Jag åkte inte ens dit, blev trött av anmälningslistan. Körde lite Camaro på Sturup i tisdags och det gick bra med ny koppling men nya fel. Misständer men det är fördelarlocket så det är lätt fixat. Men jag körde upp däcken som satt på helt, gick fint på 3/4 gas. Bromsade den i rullen idag och den kom upp på 390 hästar och 560Nm. Det var en repa utan misständning. Får se om det går att bättra med lite service. Erland _________________ Erland Cox |
||||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Ähh nu blev det ju ny sida..
lägger in mitt förra inlägg igen om någon har någon kommentar om vikter (förutom att det är tungt... ) " Gjorde sådana enkla glidplåtar för framhjulen, klippte 4st 1mm plåtar 40x40 cm. Sedan smörjfett emellan och lade ihop den 2 och 2. Vilken skillnad! Våg! Vet att man skall egentligen rulla upp bilen på vågarna, men rullade den lite framochtillbaka över vågarna för att få bort spännet i hjulupphängningarna. Sedan med gliplattorna lär det ju bli bra mycket bättre. Hjälp här nu Här är bilen utan förare. 3/4 tank. Här är bilen med ca 80kg skrot i förarstolen. ( jag sket i att fininställa här nu) Notera ingen skillnad höger fram?! Va? Ideer? Och sedan det jag klurade på att testa var om något i hjulupphängning är noterbart dåligt när jag svänger med hjulet. Hur mycket ändras vikten på hjulen? blir det helt galet eller..? Svänger vänster. Ca 1/2 rattvarv Sen höger Väl medveten att detta är såklart helt statiska siffror på betonggolvet... Skiljer ju såklart när det kränger och har sig.. men Nä, inget jättekonstigt tycker jag. Breda hjul fram med mycket scrub, blir såklart en del jackingeffekter... vart skall jag ändra? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Nej det är utrullad motoreffekt. Ca 25-30 hästar mindre på hjulen tror jag, kan kolla.
En bra Camaro cup 2000 gav 420 hästar så här fattas lite. Sen sitter det Torker 2 insug på men rätt insug är med. Det som satt från början är ett GM 2plans men det är nog ingen större skillnad. Erland _________________ Erland Cox |
||||||||
Om dit betonggolv är plant, så ser du att höger fram och vänster bak är tyngre än andra diagonalen. Alltså måste du sänka antingen hf och/eller vb alternativt höja vf och/eller hb. För att jämna ut diagonal fördelningen. _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||
Japp, just det så långt har jag koll. Tänkte mer om varför vikten inte rörde sig alls där höger fram. Men ja, jag borde nog justera in det bättre innan börja fundera... Ja, golvet är plant skulle jag säga. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Bilen avtvättad garagedammet och håller på att packa ihop för att ta några varv på gelleråsen ihop med svkg. Kul! Hoppas det lirar. Högtryck på väg så ser inte ut att behöva regndäck iaf... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Tack! Gick helt ok idag, aaaaningen varmt kanske med 32 grader! Vingen följde med speedlab corvetten från Canada, så den är Äkta GT1!👍 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Haha, ja gärna, får en prova fabian?
Hej! Jag kände inte igen din bil, tråd här på rejsa? Ser väldigt "business" ut! bra drag!
Detsamma, klart trevligt!
Ja chefen! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Självklart! Bilbyten och medåkningar på konbanan är ju standard. Risken är väl bara att du får mersmak och vill byta. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Janne har en god poäng.. "någon" *hrrmm* kan ha gjort det.. nån gång.. eller några. (Det är så många hyggliga och trevliga människor i svkg!) När jag får ordning på mitt åbäke är du välkommen att prova den med såklart. Kan vara lite kö med alla som lånat ut bilar till mig, men tja. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
En kort update om onsdagen då:
Letade trackdays för några veckor sedan och valet föll av diverse anledningar på att köra gelleråsen med Svkg. Eftersom familjen har semester planerades några dar i husbilen samtidigt. Bil och husbil lastades och vi stack mot karlskoga hela familjen, jag, fru och två barn. Efter några glasstopp på vägen parkerade vi i depån dagen innan. Efter lite tjöt lastade jag av och började ta kvälls. Som av en händelse gick Christian förbi mitt släp och hörde hur det pep från ett av hjulen. Mycket riktigt, pyspunka på ett hjul. Kollade luften innan jag åkte så hänt på vägen. Tog av det hjulet, men hittade inget... hade reservhjul med så bytte direkt. Lite grillning och hälsade på några av er från SVKG var trevligt. Avslutade sedan kvällen med en trackwalk, det var länge sedan jag gjorde på gelleråsen. Magisk kväll blev det, vi visste dock att årets värmebölja var på väg... Bra natt, sjukt trevligt väder på morgonen sedan! Fil o flingor, kaffe o macka i 24 gradig morgon. Lite besiktning och förarmöte. Sedan gjorde vi iordning för att köra. Ut och kör, känns ok. På tredje varvet börjar det dåna i bilen. " Fan, avgasröret lossnat elker nåt" tänkte jag. In i depån, kollar. Jag har dubbla ingångar i första expansionskammaren efter headersen men använder bara ena. I andra hålet sitter en "plugg". En igensvetsad avgasrörsstump. Eller satt, den är borta... 3,5" hål som går rakt ut brummar lite... konstigt, den har suttit med dubbla " öron" och skruvar med låsmutter i flera år.. Tänker att en burk av rätt storlek kan man lägga runt rörflänsen och bara dra åt. Letar burkar i 20 minuter. Hittar i Gelleråsens arenas skrotcontainer, korvkonserburkar. Dock alldeles för stora. Bara klippa ner, om man nu hade en plåtsax, frågar runt, ingen har en plåtsax! Tillslut säger Anders från klubben att en av miatakillarna åkt till biltema för att köpa nåt, får tag i honom och han köper med sig en plåtsax! Klippte lite och TADAA! Ny plugg skapad! Satt stenhårt sedan med slangklämma och lite ståltråd som säkerhet. Härlig kulörskillnaf efter några varv sen.. Sedan kunde det köras. Det var dock nu omkring 30 grader varmt, jag fick inte igång varken gopron eller gps pucken. Pucken var skitvarm så den fick ligga i skuggan och hämta sig. Den klarade inte värmen i bilen! Batterimutterdragaren som jag råkat ställa i solen strejkade oxå... Körde några pass. Allt fungerade, inget oljekladd från bakaxeln trots att tempen låg på runt 90-100 grader på sista passet. Skönt! Vatten temp bra, dock kanske motorolje temp svävade iväg till 120 grader.. det var ju dock skitvarmt ute. Klarade mig ganska bra själv under dagen men drack nog 4 liter vatten bara de timmar jag körde. Bilen går verkligen som bäst med färska goodyear slicksen ifram och de lite sämre grepp Avon i bak. Då blir bilen verkligen härlig att köra, med bra balans utan nästan ingen understyrning och bara lite överstyrning som man kan hantera med gasen. Satte en 1.09,2 tid under dan som kändes bra, bilen funkar. Kommer dock på mig själv nästan hela tiden att fegbromsa. Fan bilen HAR bra bett i bromsarna, ändå vågar jag inte inför kurvorna. På rakan får jag nästan stödgasa för att komma till högern! Fasicken svårt att träna bort... Skippade det sista passet, hade velat prova igen med andra paret däckk som var med men var för varmt, pappsen som tagit egen bil till banan höll på att få värmeslag och barnen var tagna av värmen, trots skugga från husbil och markis. Kort sagt härlig trackday med nya bekantskaper och väl genomfört evenemang! Lite trassel som vanlig men inget som inte gick att fixa. Bara vädret var lite väl hett.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Men alltså....
Det händer grejer, med ynka 2 dar kvar till race på gelleråsen mekas det! Några smågrejor... Justerade ner oljetrycket. Blåste rent oljekylaren från skit ( den luftkylda) Gjorde snabbt en ny plugg till ljuddämparen: När jag gjort den klart och monterat så slog det mig att jag kunde gjort den bra mycket mindre... Lasta o åka fredag !! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 60, 61, 62 >> 13 besök idag (324199 totalt) |