Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Intressant om E10 vs 98... | 861 besök totalt |
https://www.youtube.com/watch?v=Nosu
Skid Factory tunar en sug-subaru på E10 91 oktan och jämför med 98 oktan utan etanol. Hur tror ni det går? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
På en knackbegränsad sugmotor kan lite etanol hjälpa tydligen.
Men hur deras "91+etanol" oktanratas är ju knepigt att veta, jämfört med vår "95 E10". Största problemet är stabiliteten över tid, det är ju sånt man behöver alla hjälpsystem till, förvatt inte skrota kolvar vid första tanken skitsoppa. |
||||
Det är som om de i australien har 91 oktan soppa med 10 % etanol tillsatt.
Frågan är om det är så i Sverige också, att det är vanlig 95 oktan som man tillsätter 10% etanol i eller om man tar bort andra oktanhöjande tillsatser när man blandar i etanolen för att det ska hålla just 95. Eftersom etanol innehållet kan variera upp till 10% så kan man tro att det är det första. I videon menar de att det inte är oktantalet som är avgörande utan de andra egenskaperna i etanolen, brinner svalare, mer syre i bränslet. De ändrar inte tändningen mellan 98 och E10, men de får ut 5% mer effekt back to back. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Kul att det är fler som kollar austauliensika byggare/tuners. Det är t.o.m så att de backar av lite tändning där styrsystemet indikerat retard. Allt ovan på en vältunad Subaru sexa sugis 98okt, byter bränsle till sämre (billigare) E10. Målet är att tuna för ekonomi men man hittar mer effekt på hela kurvan. Skulle detta nämnas på 911early skulle det nog gå några proppar _________________ Stefan Söderstedt |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Mindre energiinnehåll i E10 men kan man höja laddtrycket kan man såklart vinna tillbaka några hk
|
||||
Energiinnehållet har ju bara betydelse för bränsleförbrukningen. Motorn i videon var en sugmotor, ändå så gav den 5% mer effekt på E10. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Men lägre komp och inget knack eller överladd så är det bara temperatur i förbränningsrummet som kan förklara ev ökning i effektivitet. |
||||
Jo, på slutet säger han att han tog bort 1-1.5 grader timing för E10 (vilket hade 7-8% etanol enligt deras sensor). Etanol har ju några extra syreatomer i sig, det är det han pekar på som orsak (oxygenation). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Allmänt banåkaforum Intressant om E10 vs 98... | 861 besök totalt |