Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök idag (16388 totalt) |
Ultra Racing fram. Har även den bakre men demonterad. Gött Jo, nästa gång gör jag hjulinställningen själv - nu lyxade jag till det lite. Ingen ordentlig corner weight men justerade till 90mm under rambalkarna ("hörnen" fram och bak) med min egen vikt i bilen. Således ingen rake. Tänkte att det är en bra utgångspunkt men om du har input vore jag tacksam _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Det är ju inte så tankegångarna är heller. Snarare att ha lite toe out för svängvillighet och samtidigt lite mindre toe-in bak för att kunna styra den lite mer på gasen trots öppen diff. Allmänt har jag ju gjort standardfelet och bytt flera faktorer samtidigt: coilovers, fjäderkonstanter, och däck. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Ok du provade aldrig med den bakre krängaren monterad? Borde varit mer överstyrd då?
Nu har du ju bytt både stötdämpare och fjädrar som sagt så helt ny situation. Jag har inte provat torsen diff förr men lamelldiffar gör bilen mer understyrd ju mer förspänning på lamellerna du har. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Duktig pojk! Du jobbar uppenbarligen med eftertanke och lite vetenskapligt tillvägagångsätt. Chassiinställningar/hjulinställningar är lite som sex - Har man grunderna klart för sig finns det sällan stenhårda RÄTT/FEL-svar att ge: man bör gör det som känns bra, enligt egen smak. Känns det inte bra är något fel och man bör justera lite. Mycket riktigt så skulle raka hjul bak göra bilen lite mera livlig i häcken, framför allt med gaspådrag ut ur kurvorna. Jag är långt från någon expert, men jag skulle rekommendera att du provar att höja bilen ca5cm bak först, för att känna efter. Bla bla tech-snack som du säkert redan vet: Att justera "Rake", alltså skillnaden i höjd mellan fram och bak, (och man kör så vitt jag vet alltid bak högre, eller vågrät bil) flyttar bokstavligen vikt/grepp mellan fram och bakaxel. Det är ett enkelt och liksom "mjukt" sätt att finjustera hur bilen beter sig. Tänk på att framför allt Camber ändras lite då du ändrar Ride Height. Miatan är, som du vet, mycket känslig för Krängningshämmare bak. Jag kör t ex med originalet bak i min Miata och den är ju bara som ett litet spagetti-strå därbak. Att koppla tillbaka din K-hämmare bak skulle jag kalla en stor förändring, så om du är nääästan nöjd med bilen hade jag laborerat med mindre och mjukare inställningar. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Har samtidigt bekymmer med spinnande innerhjul ut ut kurvor. Motiveringen till att köra utan krängare är att inte hindra utfjädring. Kanske får testa att återmontera och se. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Yes, jag experimenterar vidare! Tack för input _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Säsongspremiären på Knutstorp med GRC i fredags var svinkul! Hela tiden! Trots typ nollgradigt. Men strålande sol.
Highlights: - Nytt personbästa på 1:12.89 (RaceChrono). Kände mig ringrostig så det var kul! Dock missade jag att slå igång appen på ett annat pass med mindre trafik som 'kändes' snabbare. Men det gills ju inte - Instruktörspass med Robert Serwanski. Jättenyttigt och trevligt! "Dessvärre" var det lite samma feedback som förra året: mer ballongspår, hushålla med bromsandet, köra lite mer i harmoni med bilen. Man kan tolka det som om jag inte lärt mig nåt sen sist Men jo, fortare går det iaf. - Bilrackaren gick felfritt hela dagen. Lite bakläxa på valsning av framskärmarna dock. Behöver tydligen ALL fjädringsväg vid stora styrutslag, så får "trycka ut" skärmarna lite till. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Tack! Ja, kändes skönt. Innan jag gör nåt vettigt ska jag montera en R Package-läpp fram för att få bort bilens överbett. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Serwanski sa att jag inte får modda nåt mer eller röra några inställningar på bilen förrän jag fixar styrväxeln, så det var bara att lyda
En usel bild men den är ur bilen iaf. Den är avservofierad av någon tidigare ägare men har fortfarande ett visst flex. Om det beror på att ingående axel inte stelopererats (svetsats) eller på fel förspänning återstår att se. Det är första gången jag tar mig an en styrväxel så det blir intressant _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Första gången man tar i sär en styrväxel. Aningen nervöst men mest spännande...
Bra med YouTube så man kan se om man har lika många mojänger på bordet som andra hade... Pinjongaxeln som jag fann den, dvs inte svetsad. Någon har tvarit här och pillat tidigare och tagit bort tätningsringen mellan höger och vänster sida (dumt förklarat) och pluggat slangarna, men missat pinjongaxeln... Nu är den stum-svetsad. Tyckte att växeln gick lite tungt när jag spände spänningsskruven med 4.9NM minus 25° enl instruktionen. Backade ytterligare 25° ... Får se hur det blir. Ta-da! En snabb vända med svart sprayfärg på huset blev det med. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Har nu återmonterat styrväxeln och momentdragit allt enl boken. När jag centrerade styrstången stämde inte styrlederna alls längre. Fick ganska tokiga toe-vinklar. Hade såklart markerat hur dom satt för att om möjligt slippa göra en ny hjulinställning... Antar att styrlederna var justerade olika för att kompensera för att racket inte var centrerat i grunden, men märkte inte om det var olika mkt styrutslag åt endera håll. Nu blir det iaf gjort ordentligt... Får improvisera ihop nån toemätning med fiskelina eller nåt annat fulmeksmässigt.
Nästa fredag blir det full gas på Ljungbyhed _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Nyss hemkommen från Ljungbyhed Sports Car Summit arrat av MSCC. Riktigt bra event och mycket körtid! 6x20 min är eg kanske lite mer än vad koncentrationen klarar...
Kallt och blåsigt men uppehåll och solglimtar. Undrar var allt folk höll hus. Tanken var att det skulle vara utställning med bilar som inte kördes på bana men det var max en handfull. Många stilpoäng till killen i Porsche 356:an som tog ut den på banan med Då det var premiär på Ljungbyhed tog jag inga tider de första två passen utan fokuserade på att hitta runt och hitta tempot. Lyckades med en lite pinsam rundpall ut på startrakan på 3:e varvet... Tog visst tid att få någorlunda grepp i AR-1:orna Fick en Racebox i present och den var grym! Glömde att slå igång den på ett pass där jag hade många fria varv men landade på en 1:05.75 till slut. Borde kunna förbättra några sekunder till genom att köra ordentligt... Bara... Nån som vet vad Roadsport C fältet ligger på för tider på Ljungbyhed? Vore kul att se hur långt efter jag ligger. Jag har ju full inredning, stereo och allt kvar ombord _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
https://rejsa.nu/bana_info.asp?ljung
Här finns tider att titta. 1.03 är inte riktigt vinnartid, men bra nock att plocka på top5, 1.02 så är man nog god kandidat att vinna! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Skoj att du uppskattade vår trackday! Vi hoppas kunna göra det igen
Idag körde Dennis Kullman 1:02.043 med sin Roadsport C Miata https://raceresults.se/Results/organisator/2022?evenement=Car+Races&race=MSCC+KM2 _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||
Tack för input om tider! Missade tydligen att svara, skam på mig... Har ett helt gäng sekunder att jobba bort då!
En tanke är att jag skulle kunna "fuska" och fimpa antingen hardtopen eller suffletten för att spara högt placerad vikt. Men det vore att sänka sommarmys-värdet i bilen. Och jag trivs så väl med att halvbruksa den på sommaren Status på bilen är att jag gjort just det, dvs sommarkört den och njutit av den förbättrade styrningen, dess jättegoa chassi och mest haft det bra. Fram tills idag... när jag fick feeling och muttrade av framskärmarna. Det behöver rensas bort en massa grus och jord ur skärmen bakom framhjulet. Ska även slipa och rostskydda för att få mer slityta. Pga 8"-fälgar och mysig ride height fick innerskärmarna stryka på foten (tidigare ägares fix) , vilket ju är nice, men mycket sand och jord blir det... Här innan jag borstat bort jord/sand från karossen. Den är inte så rostig i tröskelhörnet som det ser ut då det mest är jorden som syns, men lite ytrost finns det allt som jag ska ta hand om. Upphängningen av kabelhärvan sitter kvar där den ska, alltså ur vägen vid full infjädring _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Jävlar vad trist det är att slipa rost och gammal färg
[Redigerade bort en bild på halvt bedslipad ytrost på insidan av innerskärmen bakom framhjulet pga urusel bildkvalitet...] Jag ska belöna mig själv med open pitlane på Sturup den 9 augusti _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Open pitlane på Sturup i tisdags! Första Sturup-körningen för i år. Skruvade så mkt med chassi-inställningar att jag inte han tjöta så mkt med folk, lite synd Gick fint och bilen skötte sig som vanligt! Dock ballade oljetempmätaren och hastighetsmätaren ur. Tippar på jordfel på förstnämnd (mätaren går i botten) men ingen aning på sistnämnda, den funkar sporadiskt och visar då 40 km/h oavsett hastighet. Antog att den var helt mekanisk... Och det kanske den är. Satte flera 1:15.2-tider och låg stadigt runt 1:15.8. Ganska konsekvent. Detta med passagerare samtliga pass. Surt att förra årets PB var 1:14.8 utan passagerare... Nu till roligare frågor! Vore guld om jag kunde få lite input 1. Justerade bort en del understyrning genom att sätta mina GAZ coils (1-vägs) till 20 klick fram och 4 bak utav 24 möjliga, dvs relativt hårt fram och mjukt bak. Testade även 23/1 men då upplevde jag bilen som studsig nära greppgränsen, framför allt fram (tror jag? ). Kan man dra nån slutsats av det ang dämpare eller fjädrar? 2. Sista passet körde jag med bakre krängare monterad. "Nollade" samtidigt dämparna till 12/12 utav 24. Eftermarknads, Ultra Racing, samma som fram. Gillade att bilen kändes ännu kvickare och direktare i chassit. Balansen blev trevligare/passade mig bättre då jag lättare kunde välja mellan över- och understyrning på gränsen, men innerhjulet spann mycket oftare. Fick vara lite försiktig på gasen i utgångarna. Ovant... Mitt tänkta nästa steg är att ställa dämparna mer som innan (hårdare fram, mjukare bak) samtidigt som jag sätter originalkrängaren bak istället för att behålla balansen men få lite mer utfjädring/bättre drivgrepp. Tror ni det blir bra? Data av intresse: - Däcken är AR-1 205:or, 1.8bar varmtryck hade jag - 10kg / 7 kg fjädrar - Toe out fram 1 mm per sida - Toe bak 0/neutralt - Camber ca -2.5gr runtom. - Öppen diff _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata NA -94: Ringenresa | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök idag (16388 totalt) |