Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330i - 02 - Silberschwein
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3859 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Det sägs att första steget är att erkänna att man har ett beroende, det sagt vet jag inte om det är ett beroende.. mer kanske ett djupare instresse?

Intro
Att köra vår tävlingsclio 5 ggr per år räcker inte för mig och vid närmare överläggning med dom andra så finns det ingen möjlighet att åka och köra trackdays med tävlingsbilen för att det blir "orättvist" att vissa har mer tid att köra än andra och således förblir åket endast brukat 5 gånger om året.
Förarutvecklingen under tävling är stor men jag vet att det ändå finns några procent till att ge innnan man verkligen ligger på gränsen och den typen av förarutveckling vill man göra i en mer kontrollerad miljö som inte är tävling med 50+ andra bilar på banan. Så behovet för ytterligare en bil finnes

Jag har parallellt kört min Toyota GT86 på bana några gånger men efter att ha överhettat bromsarna ett par gånger och inte haft hjärta till att köra den på låånga grusvägen som jag har här hemma samt inte riktigt velat modda den allt för mycket tanke på andrahandsvärdet så sålde jag den med en stor klump i halsen.

Förstudie
Efter försäljningen av 86:an såg jag mig om högt och lågt utefter en bil som var lika lätt, eller lättare samt med ett större eftermarknadsstöd. Men efter att ha tittat på både på miata, s13-s15 och E46 325 compact så föll valet tillslut på det mest uppenbara och "alldagliga" trackday bygget man kan tänka sig en E46 330.

Köp
Ett exemplar dök upp i Stockholm med ca 18 000 mil på mätaren, och efter kortare provkörning så blev det affär och bilen fördes hem av min kompis till Linköping. Väl hemma på garageuppfarten uppdagades att avgaset blivit lagat av med någon avgaspasta strax innan försäljning då det började läcka när bilen rullade in på uppfarten, samt två dagar senare uppdagades att alla däck pumpats upp ordentligt innan försäljning då två däck inte klarade av att hålla luften längre för att fälgarna var söndersladdade...

Oh well trodde man kunde lita på ungtuppen jag köpte den av då han ändå höll på med Motorsport i SBF-sammanhang men jag var bristfällig på att bedöma karaktär i detta avseende oavsett så blir det en bra historia


Tanke
I stora penseldrag så vill jag:
- Inte tänka på andrahandsvärdet, bilen är till för min egen skull.
- Skicka på Coils (Bilstein B16, BC Racing?)
- Skicka i sitta-still-stolar
- 4P-bälte
- Skruvbur (Wiechers?)
- Omregga den till 2 sits
- Kanske någon rolig hemma-spray-lack

Njuta av den på småvägarna här ute med några andra motorintresserade kompisar däribland brorsan och sedan även köra trackdays men även kanske tävla lite om andan faller på

Frågor:
- Någon som testat Bilstein B16 eller liknande coil som kan rekommendera? (vill inte lägga 20K+ på coils)
- Uppenbara uppgraderingar.

Inköpt:

Nya parallelstag till styrningen.
Kanske blir ett par PFC08 klossar här i veckan också... :]

To be continued !

Åtgärdat / Bytt
PFC08 Klossar fram
Nya skivor fram
Parallelstag
Avgaspackning
Generator rem
AC rem
Remsträckare
Sträckare
Styrrulle
Sensor, Kamaxelposition
Vevhusventilation
Lambdasonder
Länkarmsbussningar (FCABs)
Ventilator, bränsletank
DISA
Övre hydralslang styrservo
Slang Insug / luftfilter övre och undre
Bränslefilter
Ventilkåpspackning
Tändstift

TODO:
Coilovers
Skruvbur
Stol(ar)
Bälten

_________________
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



Välkommen in i 330 gänget :

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Dom där fälgarna/däcken ser tunga ut... 17" r-däck för banbruk istället ?
Bilen blir mycket responsiv med mera negativ camber runt om och noll-toe fram och lite toe-in bak. Finns DIY recept i min 330 tråd.

Kolla om DISA fungerar. skruva loss DISA lådan och inspektera. Kan lossa delar och ramla in i motor i värsta fall.
Koppla upp dig och kolla/nolla felkoder och ev. andra grejor och uppdatera ECU till senaste firmware. Då kan du även koda bort saker du inte behöver som luftpumpen som spär ut kväveoxider i avgaserna (för att minska andelen kväveoxid men inte absoluta mängden.... ) Om din bil har den. Den kom kring 2002.
Ta bort filteringen på gasspjället som jag och henrik pratat om i min tråd är också värd göra.

Men först och främst KÖRA och ha kul :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
stordana skrev:
Välkommen in i 330 gänget :


åh tackar tackar !

Vi måste ju bygga motpol mot den ökända "Compact maffian" som jag hört finns här på rejsa !

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Dom där fälgarna/däcken ser tunga ut... 17" r-däck för banbruk istället ?
Bilen blir mycket responsiv med mera negativ camber runt om och noll-toe fram och lite toe-in bak. Finns DIY recept i min 330 tråd.

Kolla om DISA fungerar. skruva loss DISA lådan och inspektera. Kan lossa delar och ramla in i motor i värsta fall.
Koppla upp dig och kolla/nolla felkoder och ev. andra grejor och uppdatera ECU till senaste firmware. Då kan du även koda bort saker du inte behöver som luftpumpen som spär ut kväveoxider i avgaserna (för att minska andelen kväveoxid men inte absoluta mängden.... ) Om din bil har den. Den kom kring 2002.
Ta bort filteringen på gasspjället som jag och henrik pratat om i min tråd är också värd göra.

Men först och främst KÖRA och ha kul :-)




Jag fick ta ett nytt kort i morse, 19" är sålda så bilen står nu på 17" med NS2R. har en uppsättning 18" däck men saknar fälg för vardagsåka

Blir helt klart att lusläsa din tråd! Just hjulvinklarna behöver ställas omgående då de är heelt åt helsike just nu

Har ni några erfarenheter av coils eller andra "måste" uppgraderingar på väghållningssidan?


_________________
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



BFRC.Awatar skrev:

Blir helt klart att lusläsa din tråd! Just hjulvinklarna behöver ställas omgående då de är heelt åt helsike just nu
Har ni några erfarenheter av coils eller andra "måste" uppgraderingar på väghållningssidan?


Det är fel ordning, Kör lite bana direkt därefter kan du fundera på vad du vill byta ut. bromsvätskan kan man väl möjligtvis först byta ut och kolla tjocklek på beläggen som sitter där.

Skulle hellre satsa på begagnade kvalitetsgrejor än "coils" av tveksam kvalitet. Vi köpte beggade bilstein till vår e46 325 långloppa. Dom är inte monterade ännu pga alla tävlingar varit inställda, men vi har kört flera långloppstävlingar med orginalchassi utan bekymmer.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rhodin
Uppsala
Här sen Apr 2020
Inlägg: 10



Bra utgångs objekt! thumbs up

Sitter själv och kör en 328 coupe i långlopp.
Jag har PFC08 i org oken och dem är det riktigt bra grepp i samt mycket god hållbarhet, men har även fått möjligheten att testa EBC RP-X och RP1 så kommer testa dem under sommaren och göra en utvärdering.

När jag köpte min bil som vardagspulka i vänta på vinter och ombyggnad satt det ett par riktigt billiga och slitna coils.. men blev snabbt utbytta mot Öhlin Road & Track.
Värt pengarna, yes! Du siktade under 20' så var tipset om beg av högre kvalite bra - finns nog en drös kit där ute bara man väcker frågan.

Förstärka bakvagnens infästning samt peta i hårdare bussningar - gör sig riktigt bra i kombination med hårdare dämpare!

17" med R däck är väl att föredra - tyvärr väger de flesta BMW org. Fälgarna över 10kg/st.. men samtidigt har dem bra kvalite.

Jag har en tråd också... men glömde kopiera den innan jag hoppade in här.
(RSJ racing på instagram för bilder etc )

Ska bli spännande att se mer av ditt bygge!

_________________
Niclas Rhodin
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Rhodin skrev:
Bra utgångs objekt! thumbs up

Sitter själv och kör en 328 coupe i långlopp.
Jag har PFC08 i org oken och dem är det riktigt bra grepp i samt mycket god hållbarhet, men har även fått möjligheten att testa EBC RP-X och RP1 så kommer testa dem under sommaren och göra en utvärdering.

När jag köpte min bil som vardagspulka i vänta på vinter och ombyggnad satt det ett par riktigt billiga och slitna coils.. men blev snabbt utbytta mot Öhlin Road & Track.
Värt pengarna, yes! Du siktade under 20' så var tipset om beg av högre kvalite bra - finns nog en drös kit där ute bara man väcker frågan.

Förstärka bakvagnens infästning samt peta i hårdare bussningar - gör sig riktigt bra i kombination med hårdare dämpare!

17" med R däck är väl att föredra - tyvärr väger de flesta BMW org. Fälgarna över 10kg/st.. men samtidigt har dem bra kvalite.

Jag har en tråd också... men glömde kopiera den innan jag hoppade in här.
(RSJ racing på instagram för bilder etc )

Ska bli spännande att se mer av ditt bygge!


Ballt bygge! ser riktigt fin ut ! Är lite sugen på att köra STEC 2 timmar på Mantorp någon gång som "trackday" kanske får bli nästa år

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare

Liten uppdatering, blev inte jättemycket bilder tagna i förrgår hos polarn.
Har en kompis som är MYCKET kunnig på allt som är tyskt och speciellt BMW så är väldigt tacksam över att få hjälp när tid finnes av honom.

Efter en hel del borrande och svärande så är nu nya packningar på så att avgaset sluter tätt.
Samt smackade vi på nya skivor fram och PFC08, så nu börjar det bli dags för lite bankörning. Dock så noterades det att ac-rulle och spännare behöver bytas så väntar på att få hem det nu med....

Kvar att fixa innan första bankörning:
- Parallelstag
- Bromsvätska (Motul 600)
- AC-Rulle och spännare.
- Bromskylning
- Hjulinställning

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
AFTONBLADET NYA SUPERUPPDATERINGEN

Tillbaka hemma efter en underbar vecka i mitt andra hem Norrland.
På vägen hem plockade jag upp lite delar som legat och väntat på lokala macken. Mister proffsmeck bytte parallelstagen och rullar / spännare till AC / generatorn vilket var tur att det gjordes nu för dom hade inte gått många mil till, ett kullager skar vid extraktionen.

Själv byggde jag ut bromskylningen lite extra från original. Visst man skulle kunna köpa sig en M-front som släpper igenom lite mer luft som "standard" men går att lösa hyffsade flöden med ett sågblad även om det kanske inte vinner några priser på Elmia men jag går efter devisen "äh dä ä räjsing".



Nu ska det bara i ny bromsvätska och göras en framvagnsinställning så ska det gå att köra lite bana ! HEHEHHE ! Siktar på nästa track-monday på Mantorp 16/8

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Var på besök hos min kära stallkamrat Jagge för att göra hjulinställning och passade samtidigt på att göra en läsning från OBD2 medans jag var där då lite lampor börjat lysa och fick bland annat den här roliga koden.


Vet att han som sålde bilen till mig sagt att han precis bytt kamaxelgivare så trodde det var gammal felkod, men när vi tog en provtur efter att ha ställt hjulvinklar så var bilen dyngslö under 3000 rpm, så givarn måste gått sönder påvägen hem till Jagge :|

Så i veckan fick jag hem en ny sensor som enkelt skulla ploppas i, men som vanligt med bilar är det aldrig BARA att göra något utan det skall alltid djävlas!
När jag tog bort slangen till vevhusventilationen så gick den tvärt av, vet inte om det är för att jag är unga-benga-stålmannen eller för att skiten är 20 år gammal, men tvärt av gick den iallafall så nu får jag vänta ett par dagar tills en ny kommer med farbror autodoc... ett fall frammåt iallafall




_________________
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Jag köpte ett vevhusvent. paket och bytte, ink. givare på veven. Av med oljestickans rör och rensade detta längst ner. Om du inte har väldigt små händer så får du räkna med att det är VÄLDIGT trångt. Händerna såg inte helt ok ut efter denna operation. Väldigt vanligt fel att ventilationen kärvar.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



All sympati för vevhusvent-arbete på E46. Det är inte roligt så jäkla trångt som det är.

Men det är alltid värt det när man vrider igång den igen.

//Överstepräst i E46-kyrkan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare



Känns som om jag vunnit på bingolotto, beställde ett nytt kitt med alla plastdetaljer då jag inte vågar chansa på att bara byta just det som gått sönder

DÄ VA LA ROLIGT!

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Bromsvätska bytt !
Vevhusventilation med alla slangar och jäkulskap bytt ! (tack Björn <3)

Bokat Mantorp park på Måndag, är nästan lite nervös fast jag spenderat 4 timmar i rejstempo där i år
Får nog ta och kapa till bromsköldarna lite extra och ta ur min knivsamling ur framsätet!

Har kört bilen till och från jobbet senaste veckan med 1.5 mils omväg påvägen hem, går gött alltså

Mvh Ding-Dong Larsson.

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare

(ser lite mjukt ut i fjädringen...)


Nu har endorfinerna hunnit lägga sig lite från Måndagens besök på Mantorp!
Fasen så mycket trevligt folk man träffar ute i depån!

Bilen gick ok men inte fantastiskt, får säga att den känns skaplig ändå för att vara helt omoddad och 20 år gammal då den känns snabb men verkligen inte är det :P. Körde två pass bara för att känna in bilen innan jag gömde mobilen med racechrono på i dörren för att ta lite tider utan att koncentrera på det då jag vet att om jag börjar spana på telefonen kommer jag börja pusha direkt!

Bästa tiden som klockades var 1.51,47, är absolut möjligt att köra snabbare om man sitter fast men halva grejen är ju att försöka brottas med ratten under framförandet av bilen.

Efter att ha hunnit reflektera lite på dagen så är den generella känslan av bilen att den är rätt grisig just nu så passade på att döpa den till Silberschwein tillsvidare!

Problem:
Efter 2-3 tunga inbromsningar så skakar / WUSKAR ratten något satlöst vid inbromsningar, gjorde lite extra bromskylning men funderar på om man borde dra slangar in vid bromssköldarna kanske om det är att genomflödet av luft fortfarande är för dåligt


Fick även äran att stifta bekantskap med två (bröder?) som körde en kompressormatad M3:a... satan vilken maskin skulle aldrig ha provsuttit satan vad solid man kände sig i ett par rejäla stolar


_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Har haft lite småproblem med bilen med lustiga felkoder till och från när jag har kört nu under hösten. Fick en kod som jag trodde var kopplad till lambda sensorerna så jag bytte dom, men fick fortsatta problem. Efter lite brötande under huven och pillande på gummin upptäckte jag "lite torrsprickor" och ett par slangar som fullständigt disintegrerade när man tafsade på dem.

Så jag slängde på lite At The Gates på volym elva och bytte.

- DISA (gamla disan var mycket mer snappy än nya, känns inte nya lite väl slapp? https://photos.app.goo.gl/KitJJwHCoUrU9Yhj8 )
- Övre / undre gummi till luftburken (blää)
- Övre styrservo slang
- Tankluftningsventil

No moar felkoder för denna gång, besiktning på Måndag och lite buskörningstajm!
Var nere på Apex.se och prov satte lite stolar men hittade inte riktigt någon som jag ville slänga in i bilen. Tänkte ta mig en tur upp till Mlimits och prova ut stolar ännu en gång måste få ordning på "kontorssituationen" nuvarande stol är utformad för XXXL Tysk.











_________________
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



BFRC.Awatar skrev:


Problem:
Efter 2-3 tunga inbromsningar så skakar / WUSKAR ratten något satlöst vid inbromsningar, gjorde lite extra bromskylning men funderar på om man borde dra slangar in vid bromssköldarna kanske om det är att genomflödet av luft fortfarande är för dåligt




Uschaaan så daant Gick på nolltid att göra paraboler av nya skivorna då? Vad trist.

Nice bil dock! Gillar hur du motiverade inköpet

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Fejlep skrev:
BFRC.Awatar skrev:


Problem:
Efter 2-3 tunga inbromsningar så skakar / WUSKAR ratten något satlöst vid inbromsningar, gjorde lite extra bromskylning men funderar på om man borde dra slangar in vid bromssköldarna kanske om det är att genomflödet av luft fortfarande är för dåligt




Uschaaan så daant Gick på nolltid att göra paraboler av nya skivorna då? Vad trist.

Nice bil dock! Gillar hur du motiverade inköpet


Man får motivera på bästa sätt! ;D
Är 99% säker på att det var främre bärarms bussningarna har dundrat på rätt ordentligt ett par gånger här hemma på småvägarna sedan Mantorp och inte märkt något men vi får se när det väl blir banåka igen!

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Har nu bytt:

- Ventilkåpspackning
- Tändstift
- Bränslefilter.

Kört ca 10 mil och bilen gick görgött!

Gäsade in på jobbet igår och tänkte för mig själv "helvete kanske börjar förstå vad folk menar med plattformen"... spola fram till eftermiddagen och jag ska ta mig en tur till bauhaus / biltema som sig bör. Ger på lite gäs och åker in i en rondell, vid inbromsning dör bilen helt tvärt Tomgång som borta! så fick heel-and-toe:a järnet i rusningstrafik till biltema och hem iallafall (gav upp på bauhaus).

- Bilen dör när jag ska stanna och kommer på lite varv.
- Ger jag ytte-pytte gas pådrag när jag åker på farthållaren med konstat fart så tvekar/bluddrar/hostar bilen
- Om jag bara startar den på tomgång så håller den sig vid liv men mellan 700-1200rpm.

Fått en ny lampa som jag ska kolla, antingen är det en vakuumläcka jag missat eller kanske någon av tändspolarna

Har beställt görgött väghållningskitt från jspec.se så nu måste jag få ordning på motorn! ;P

_________________
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



BFRC.Awatar skrev:
Fejlep skrev:
BFRC.Awatar skrev:


Problem:
Efter 2-3 tunga inbromsningar så skakar / WUSKAR ratten något satlöst vid inbromsningar, gjorde lite extra bromskylning men funderar på om man borde dra slangar in vid bromssköldarna kanske om det är att genomflödet av luft fortfarande är för dåligt




Uschaaan så daant Gick på nolltid att göra paraboler av nya skivorna då? Vad trist.

Nice bil dock! Gillar hur du motiverade inköpet


Man får motivera på bästa sätt! ;D
Är 99% säker på att det var främre bärarms bussningarna har dundrat på rätt ordentligt ett par gånger här hemma på småvägarna sedan Mantorp och inte märkt något men vi får se när det väl blir banåka igen!

+1 bärarmsbussningarna fram är skit efter alla år.
Bussningen ska väl gå att köpa lös, men det kanske är läge att byta hela armen också.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330i - 02 - Silberschwein
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3859 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande