Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 56, 57, 58   >>
111 besök senaste veckan (218323 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Christian Jansson skrev:


Är det en expedition i djungeln eller skolklass på fotografering?

Christian Jansson skrev:

Filmade ingenting igår men loggade lite i alla fall. Inga speciella tider att skryta med jämfört med fartfantomer, men kul var det även om fegbromsningen i slutet på rakan är svår att vänja sig av med!


På slutet av dagen bytte jag och Fredrik bil för några varv. Vilken kul och kompetent bil du skaffat Fredrik - stort tack för lånet!!!

Snyggt kört! Det märks att bilen matar på bra och du får upp mycket fart, men du håller den även väldigt bra både bort mot Ejes och genom Dubbelknixen thumbs up
(Lite avundsjuk på din toppfart på rakan, men en S50B32 har ju lite att ge med...)

Tack själv för bilbytet! Var riktigt skoj att få prova din fina bil några varv! Tydligen såpass roliga varv att jag körde till bensinen tog slut
Samma imponerande känsla jag fick av bilen i konbana med tydlighet och hur enkel den är i riktningsändring fanns kvar även vid svepande kurvor på banan. Enormt underhållningsvärde utan konstiga egenheter thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
snailspeed skrev:
Tack för att du visade mig de underbara småvägarna på resan söderut. Jag njöt hela vägen hem.


Tack själv för sällskapet!
Nu vet du den enda rätta vägen till och från Gelleråsen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Figgz skrev:

Är det en expedition i djungeln eller skolklass på fotografering?

Tja, tropikhattarna är ju på i alla fall...
Figgz skrev:

Snyggt kört! Det märks att bilen matar på bra och du får upp mycket fart, men du håller den även väldigt bra både bort mot Ejes och genom Dubbelknixen thumbs up
(Lite avundsjuk på din toppfart på rakan, men en S50B32 har ju lite att ge med...)

Tack själv för bilbytet! Var riktigt skoj att få prova din fina bil några varv! Tydligen såpass roliga varv att jag körde till bensinen tog slut
Samma imponerande känsla jag fick av bilen i konbana med tydlighet och hur enkel den är i riktningsändring fanns kvar även vid svepande kurvor på banan. Enormt underhållningsvärde utan konstiga egenheter


Tack Fredrik!
Nackdelen med originaltankens konstruktion är förbindelseröret mellan tankhalvorna. I långa svepande högerböjar som på Gelleråsen så hinner mycket bränsle ta sig över till tankens vänsterhalva där ingen pickup finns. Återföring till högra sidan går genom ett rör = långsamt. Före jag byggde catchtank hade jag fuelsurge innan jag ens var på halv tank. Nu kommer fenomenet när det är 10-15 liter kvar så jag får väl vara nöjd ändå.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite översyn har hunnits med inför kommande sprint-deltävling nu i veckan.

På Gelleråsen kunde jag definitivt konstatera att de nya Koni-dämparna har en annorlunda slaglängd än de gamla.
I svackan upp emot Ejes är det rejält ojämnt och det var klara tendenser till utbottning i framvagnen när man laddade på.

Testar att höja bilen 1 cm, så får jag se hur mycket skillnad det gör på uppträdandet - om något. Förbättring för stötdämparna blir det i alla fall.



Har också gjort lite insatser för att göra kul-turer lite mindre högljudda inne i kupén. Monterat lite dämpmattor på mellanväggen mot bagagerum samt hatthyllan.


Täck-skivan i bagagerummet sitter dikt mot plåten, tillverkade några enklare distanser för ändamålet.



Gör inga underverk, men dånar lite mindre nu i alla fall...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Snyggt!

Ja, åka långt i en tom E30 är inget vidare kul. Peltor går åt

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Cammo skrev:
Snyggt!

Ja, åka långt i en tom E30 är inget vidare kul. Peltor går åt


Tack, tack!
Peltor-lurar ingår i standardutrustningen, ja!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Christian! Stort tack för provkörning. Vilken bil du har byggt. Helt makalöst.

Grepp, kraft, balans, gött ljud, den har allt. Kan inte riktigt släppa hur kul den är att köra

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Christian! Stort tack för provkörning. Vilken bil du har byggt. Helt makalöst.

Grepp, kraft, balans, gött ljud, den har allt. Kan inte riktigt släppa hur kul den är att köra

Tack själv Peter! Det var ett sant nöje! Kul att du gillade bilen och roligt att experimentera och stöta och blöta kring körstilar!


Deltävling 4 i SVKG:s Sprintcup

En riktigt kul eftermiddag i goda vänners lag är väl en bra sammanfattning!

Jag kan väl ge mig på en lite mer utförlig beskrivning än så även om det verkligen är kärnan i känslorna så här dagen efter.

Underbar spridning på uppslutningen igår - från (som det verkade i alla fall) en helt standard Volvo 745 till Ferrari 458 Speciale! Alla lika välkomna och alla lika glada! thumbs up thumbs up thumbs up

En talande bild (fler kommer i eftersnackstråden):

Corvette C5, E30, Mustang -65, Ferrari 458, Fabia, Miata och Lotus på rad.

Första sprintdeltävling med 235:or runt om - på Gelleråsen funkade ju detta väldigt bra så jag var nyfiken på hur detta skulle upplevas i konbana som ju trots allt är något helt annat.

Försökte filma lite igår, men likt för Micke så strulade tekniken. Fick en stor oläsbar fil på minneskortet som facit...
Inga rörliga bilder, alltså.

För egen del så började körningen lite trevande som brukligt... Huvudknoppen var inte riktigt
alert kändes det som och första reporna gick mest åt till att värma upp hjärnkontoret.

Till omgång 3 (stint 4 o 5) så hade jag i alla fall vaknat till lite mer och satte acceptabla tider, 60.02 resp 60.07.
Resten av dagen ägnades åt lite utlåning och labbande med chassi, så detta blev bästa tid för dagen men som vanligt kände jag med mig att chauffören inte utnyttjat bilen till fullo.
Dessutom understyrde bilen fortfarande trots bredare sulor fram, framförallt i lågfarts-vändningarna.

Därefter gjorde jag och Peter ett chaufförs-byte där jag istället åkte med i passagerarstolen.
Kul! Vi har olika körstil - jag har lagt mig till med att köra med lastväxel mellan konorna - en
kompensering för att öka instyrningen som nog egentligen inte behövs i min bil.
Peter körde med mer jämn gas och hans andra vända gick fort och inkluderade 3-hjulande! 59.45 - bra kört Peter!!! thumbs up

Även för Peter understyrde bilen i vändningarna och eftersom han inte körde på samma sätt som mig så hade han även lite understyrning i högfart.
Vi beslöt oss för att skifta stolar igen och denna gång mjuka upp bilen i fram för att testa och se. Skruvade dämparna till mjukaste läget för att få en baseline.
Ut igen mellan konorna... Överstyyyrt!!!
Jag utnyttjade hela flygfältets bredd kändes det som, men vi gick inte runt i alla fall.

Snabbt in igen och ett varvs åtstramning. Nu var vi något på spåret, inte lika överstyrt! Nu kände jag i bilen att lastväxel-körning inte var rätt sätt så här finns potential att hitta förbättring! thumbs up
Detta kommer jag att jobba vidare med - både körstil och inställningar - helt klart.

Efter denna vända var det dags för lite tjänstgöring som konvakt.
Alla frivilliga i klubben lägger ned ett hästjobb med att styra upp träffarna så när frågan kommer om att hjälpa till så ställer man givetvis upp med glädje!

Resten av dagen tillbringades i änden av flygfältet med parkettplats för att närstudera kurvtagningsteknik! Lika öppna vyer här som depån var välfylld.



Stort tack till samtliga för denna gång!

... Var hittar jag nu ett ledigt flygfält att testa på....?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Hehe, den var väldigt lättkörd din bil efter man hoppade ur Mercan. Kändes som den gick på räls, helt galet.

Min repa sen när jag körde igen efter jag kört din bil var nästan katastrof, fick verkligen lugna ner mig. Höll på att snurra flera gånger.

Det är nyttigt att köra något väldigt överstyrt då och då, då känns andra bilar väldigt stabila


Lite analys då efter jag smält intrycken av din fina och roliga bil lite:
Problemet med understyrningen är i vändningarna, och där tappar man en hel del tid eftersom man måste vänta lite på bilen. Det är ju inte så att det är extremt på något sätt här, men jag kände att jag var tvungen vänta med att gå på gasen nere vid vändningen. Jag tror att du faktiskt har en del tid att hämta om du får ordning på det.

Mina personliga känslor är att jag hade velat ha bilen lite mjukare i fronten, men den kommer då bli lite mindre stabil mellan konerna. Jag hade offrat det för att få till vändningarna bättre, man har mer tid att hämta där än det lilla du tappar på att hålla igen aningen i slalomdelen. Jag hade även ökat negativ camber lite, till -3.5 kanske

Jag tror att det finns ganska mycket mer potential i denna bilen med lite enkla ingrepp.

Intressant detta med körstil, jag tror definitivt att du kört runt "problemen" lite genom att lastväxla hårt. Då bettar fronten, och eftersom baken greppar så bra så kommer man undan med det. Hade varit kul om du testat Datsunen igen nästa gång, den kan man inte köra så, och det skulle vara väldigt intressant att se vad du tycker om setupen på den nu (fixat en del och labbat sedan du körde den sist).

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Hade varit kul om du testat Datsunen igen nästa gång, den kan man inte köra så, och det skulle vara väldigt intressant att se vad du tycker om setupen på den nu (fixat en del och labbat sedan du körde den sist).


Det är taget!!! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Vi har pratat om att göra en kultur med bilbyte ett tag nu, idag var det dags!

Vi möttes vid Porschecenter på Viared/Borås:




Seglora kyrka blev första delmålet och jag hoppade in i E30:an.
Första intrycket var att allt kändes så hemtamt och självklart, jag har haft 1602 och E21 och det är något speciellt med känslan av teknik och mekanik i dessa BMW.
Blev lite förvånad av att bottendraget i motorn inte var vad jag väntade mig, rak 6:a på 3,2 liter borde ha mer eller? Resten av bilen är suverän, känslan av förtroende finns från första stund, detta är en bil som inbjuder till körning.

Framme vid Seglora kyrka ser Christian ut så här:


Vi pratade om motorns karaktär och jag fick klart för mig att detta är en motor som trivs bäst över 3500 rpm, jag körde BMW:n lite som jag gör med mussen som trivs bäst under 4000 rpm och det passade inte alls.
Nästa delsträcka blev till badplatsen vid Hålsjön/Hyssna där vi bullade upp fika. Den här gången körde jag konsekvent på en växel lägre och då visade motorn en helt ny sida, vilket klipp och vilket ljud! Körningen var mer aktiv och hela bilen inbjöd till bra tempo. Bromsarna är mycket behagliga, lätta att dosera och med ett rejält bett, dämpare/fjädrar väl avstämda och styrningen har bra känsla.

Efter fika och tjöt åkte vi Sätila-Fotskäl-Björketorp-Kinna, detta är vägar jag kan bra och vet var man kan gasa på och få det där goa flytet i körningen.

Efter Björketorp är det en bit på RV41 och jag tänkte att det bara skulle bli en transportsträcka men nej, här visade BMW:n ett nytt ansikte: den kompetenta långfärdsbilen!
Christian har inte fallit för frestelsen att kasta ut all ljuddämpning, istället har han lagt dit extra thumbs up
En bullerlåda är oerhört tröttsam i längden så det Christian har gjort är helt i min smak.


Efter ca 8 mil summerade vi förmiddagen och jag kan bara tacka för förtroendet att ha fått låna en riktigt välbyggd och snabb E30

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215





Den bilen alltså, så in h-vete j-vla vacker

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

Den bilen alltså, så in h-vete j-vla vacker

/C


Ha ha, det var kul att se sin bil utifrån idag, det gör man ju nästan aldrig annat än parkerat. Jag är ju partisk, men jag tycker om E30-designen. Har aldrig tröttnat på den.

Fyller på med en stilstudie av Janne i farten från idag!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag måste säga att jag gillar att den är så pass "anonym". Många "busigare" E30is brukar man kunna se på ganska lång väg att det är något speciellt med, inte denna. Det kanske hörs istället? (Har aldrig sett den i verkligheten) men annat än det och möjligen buren då är det inget som direkt skvallrar om att det skulle vara en busbil, inte ens slutrören

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Funkar vanosen som den ska? En s50b32 är ganksa stark i botten, stooor skillnad mot en 3.0a, men självklart så kan den inte mäta sig med 5l båtmotor med traktorkam :P

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



erikjakan skrev:
men självklart så kan den inte mäta sig med 5l båtmotor med traktorkam :P


Jaaa, 380Nm vid 1700 rpm är mysigt




Att maxeffekten ligger vid 4200 rpm är ju inte lika roligt... typ dieselkaraktär

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Janne J skrev:
erikjakan skrev:
men självklart så kan den inte mäta sig med 5l båtmotor med traktorkam :P


Jaaa, 380Nm vid 1700 rpm är mysigt




Att maxeffekten ligger vid 4200 rpm är ju inte lika roligt... typ dieselkaraktär


Ja, om det kompletteras med 700hk vid 7000rpm :P

Byt kam

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag måste säga att jag gillar att den är så pass "anonym". Många "busigare" E30is brukar man kunna se på ganska lång väg att det är något speciellt med, inte denna. Det kanske hörs istället? (Har aldrig sett den i verkligheten) men annat än det och möjligen buren då är det inget som direkt skvallrar om att det skulle vara en busbil, inte ens slutrören


Nog hörs det att det är en 6:a med friare andning, lite skillnad mot en 316i är det allt.
Byggde avsiktligt diskret, tycker om den så - inklusive slutrör som andas "original".

erikjakan skrev:
Funkar vanosen som den ska? En s50b32 är ganksa stark i botten, stooor skillnad mot en 3.0a, men självklart så kan den inte mäta sig med 5l båtmotor med traktorkam :P

Jag får låna Stians bil och göra en jämförelse, helt enkelt.

Vanosen renoverade jag inför förra säsongen så mig veterligen fungerar den nu. Självregleringen vid uppstart märks tydligt och det brukar ju vara enklaste sättet att snabbkolla funktionen.
Före renovering fungerade den inte alls.... Trasiga solenoider och brustna regler-axlar.

Det är ju alltid en risk med motorer från skrotade bilar - man vet inte vad de varit med om.
En S50 plockar man ju inte heller bara isär och byter grejor på hur som helst utan att
ha en välfylld plånbok, så cylinderjobb har jag inte gett mig på. Leakdowntest och komp-prov har iaf varit helt acceptabla.

Dock - någon båtmotor-karaktär kommer den aldrig att ha, denna motor.
350 Nm vid 3250 rpm, 321 hp vid 7400 prm hade den från fabriken - rätt stor skillnad mot ett
jänke-järn hur man än vrider och vänder på det.

Hade säkert varit det bästa att låta JMB göra en genomgång följt av optimering vid en vända på
rullarna, men nu får jag rätta mig efter min kassas spelregler och nöja mig med följande frågeställningar i diagnosen på motor:
- Går bilen fortare än jag är kapabel att köra den?
- Ja -
- Går bilen tillräckligt bra för att jag skall trivas i den?
- Ja -
- Låter det gött vid öppna spjäll?
- Ja -


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Christian Jansson skrev:

Hade säkert varit det bästa att låta JMB göra en genomgång följt av optimering vid en vända på
rullarna, men nu får jag rätta mig efter min kassas spelregler och nöja mig med följande frågeställningar i diagnosen på motor:
- Går bilen fortare än jag är kapabel att köra den?
- Ja -
- Går bilen tillräckligt bra för att jag skall trivas i den?
- Ja -
- Låter det gött vid öppna spjäll?
- Ja -



så jäkla rätt!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



carl.josefsson skrev:
Christian Jansson skrev:

Hade säkert varit det bästa att låta JMB göra en genomgång följt av optimering vid en vända på
rullarna, men nu får jag rätta mig efter min kassas spelregler och nöja mig med följande frågeställningar i diagnosen på motor:
- Går bilen fortare än jag är kapabel att köra den?
- Ja -
- Går bilen tillräckligt bra för att jag skall trivas i den?
- Ja -
- Låter det gött vid öppna spjäll?
- Ja -



så jäkla rätt!!

/C


Håller med thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 56, 57, 58   >>
111 besök senaste veckan (218323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande