Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (9062 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Vilken otroligt fin E30!

Kul läsning, även om det handlar om motorras...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Så var dagen kommen jag skulle få kamkedjeras

Nja inte riktigt men jag var ett tag ganska fundersam på hur snett jag kokat ihop min motor och hur fel man kan göra med vuxen lego

För att följa BMW's egna sätt att slå ihop en M60B40 utan att ventiler ska dejta sin nemesis kolv så finns det förutom en facktermiskt jobbig beskrivning och speciella verktyg ingenting att gå efter direkt

Självklart tillhandahåller BMW inte dessa speciella verktyg, utan du får öppna lädret för den andre skumma butik efter den andra och hoppas på att du inte ser dina livsbesparingar försvinna.

Jag köpte ett sk. kamlåsningsverktyg och vid blotta anblick undrade jag hur *** dom skulle hjälpa mig att komma ett steg närmre till att crasha bilen i pariserkurvan på Mantorp.

Det är nämligen så att du först och främst ska tvinga in kammarna i vissa positioner, då passar låsningsverktygen över bakre kamnockar och är "nollade".

Du ska sen gissa dig till vart TDC är på motorn, (det finns vissa saker som underlättar, typ bröstkåpa och svängningsdämpare som visar vart det är).

Därefter ska du med lite halvfinurliga fingrar (du behöver 4 händer) skruva fast kamdrev och kamkedjedrev UTAN ATT SKRUVA FAST DOM.

Därefter fästa ett verktyg som agerar kedjespännare (för den hydraliska som ligger i en låda så länge fungerar dåligt så länge du inte har oljetryck) och därefter dra ihop allt och hoppas att maskin går runt.

som VANLIGT är det inte riktigt så enkelt, eller så är det bara så att gud verkligen hatar mig, eller så är jag bara kass på att skruva. Tror lite av båda.

När jag första gången drog ihop allt och skulle dra runt maskinen, gick det först så in åt helvete trögt, sen blev allting väldigt löst. Jag hade med absolut största möjlighet satt kedjan på veven fel några kugg vilket gjorde att den rappade över och ventiler tog i sagda kolvar. Ingen fara då jag vevar förhand.

Så det var precis, exakt som vanligt, att börja om och riva igen, men nu UTAN bröstkåpa, och det innebär ju att jag inte kan se var TDC är. Varför? - För att jag skulle se och få dit kedjan rätt. Jag hade mätt fram TDC med en pinne på första cylindern, dessutom visste jag var veven/markeringen på svängningsdämparen skulle stå.

Summa summarum. Kamaxlar, drev, kedjor och allting på bild sitter på rätt ställe.
Jag har snurrat maskin massor av varv, och när jag petat tillbaka bröstkåpor och diverse, så visar den TDC samtidigt som kammarna är nollade. I teorin är detta en korrekt ihop satt maskin. Vi får se om det är jag eller Murphy's lag som har rätt när jag vrider på starten.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Jag har missat din tråd - du lade upp den i vintras när jag hade lite annat att tänka på...
- Min förlust, kul läsning!! Men jag fick läsa nu istället! thumbs up thumbs up thumbs up

Tråkigt att läsa om haveri efter allt jobb du gjort!
Tappa inte sugen - din fina bil blir ett glädjepiller när du får ihop den igen!

Ett tips:
Hittar inte att du skrivit om att du gjort något sådant, men när man rastar bilen på bana så är ju alltid oljetråget och att oljan når pickupen där a och o.
Baffla tråget! Tror inte att du behöver torrsump, det har inte jag på min bil.


Vad är väl racebils-livet om man inte har lite utmaningar ibland

Jag hade inte riktigt tänkt att gå extrem-varianten med torrsump av den enkla anledning att det är för dyrt, mellantinget är en oljetrycks-ackumulator, som trycker in olja i maskinen när oljetrycket understiger ett visst tryck. Jag är inte skitvass på teorin bakom det, men väldigt populärt bland drifting-åkare åtminstone. Här förklaras det lite noggrannare: https://www.youtube.com/watch?v=vyaGoj60A6s&t=21s

Baffla är också en möjlighet, men så som M60'ns tråg är utformat får man bygga ut tråget neråt, och tråget som det ser ut idag är redan bilens lägsta punkt, och ska det bli större (läs större neråt) för att få plats med bafflar och eller mer olja, så blir det nog knivigt att få till tillfredsställande.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Så sist jag skrev nått här hade jag viss hopp, viss förtvivlan eftersom jag inte visste om jag satt ihop maskinen korrekt.
Lite framgång såklart, men självklart tillsammans med en stor hink otur. Ibland tvivlar jag på om det är otur eller om jag bara är jävligt dålig på det jag gör.
Maskinen sitter faktiskt i bilen.
Maskinen startade (På första försöket!!)
Den går faktiskt att starta igen och det är ingenting som skriker att nått är vråål-trasigt. Nåja.

Hur som, slog ihop resten av maskinen, satt på alla aggregat, rengjorde packningsytor, kontrolldrog allt 200 gånger eller mer, kollade över allt tills ögonen blödde.

Försökte få in motorn i bilen med ett snällt försök, men fan det går verkligen inte i ett skit-litet garage, jävligt tveksam takhöjd (Du bör ju inte vara två meter lång i mitt garage åtminstone).
Det slutade med att motorn hamnade på plats men jag har bokstavligt talat bräckt/repat sönder ovandelen på min frontplåt, nånstans i monteringen sket jag faktiskt i det - Det är lättare att rikta om plåten och lacka om den delen än att försöka få i motorn på annat sätt.

Eftersom jag aldrig startat en nybyggd motor, än mindre byggt ihop nån själv så var det ju dags och jag darrade som ett asplöv i 25 sekundmeter, kan också berott på 2,5 liter redbull.
Motorn startar, går och har oljetryck på ca 4-5 bar med kall olja (10w60) men jag har bara kört några få minuter än så länge. Har nått ljud jag vill lokalisera först mha några väl valda kompisar med mer motorkännedom än mig själv. Antagligen inga problem men det är nått jag inte känner igen.

Jag har ju som sagt också satt tillbaka original oljefiltersystem och kastat ut det fina eftermarknads jag hade, för att jag misstänker att det har gjort livet oväntat kort med mina andra maskiner. Nackdelen med det är att jag inte längre kunde montera en oljetrycksmätare, vilket är SJUKT najs att ha när man startar en maskin ihopskruvad av en IT-tekniker utan mekkunskaper.

Glad i hågen insåg jag att det fanns en ingång till orignalgivare i oljefilterhuset, men det är en såndär som visar oljetryck ja/nej ungefär, för intrumentens oljelampa, men det skvallrar ungefär nytt vevlager-ras för sent om det är ett problem eller inte.
Hovleverantören till detta bygge hade en givare, men 1/8 NPT (som typ alla givare har) och oljefilterhuset hade m12x15. Det passar ganska dåligt men det finns adaptrar, självklart inte hos Hydroscand men motorsport-firmor på nätet.

Första sådan adapter skruvade jag i, vred väl med nån newton i kraft och den gick käpprätt åt helvete, 4 real som kidsen hade sagt, det var verkligen inte jag som drog för hårt. Drar åt en cola-flaska hårdare. Fick beställa ny, beställde flera st i ren ångest. Nu monterat och klart och kunde dra lagom hårt - säkert måndagsex den första.
Elen är dit-yxad (Allt ska fixas såklart, men man är lite ivrig och vill se om saker funkar innan man lägger finish på allt, det mesta bara ligger hit&dit men motorn går och driver på hjulen.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Första gången jag läser den här tråden.

Bra jobbat!
Fortsätt så! 👏👏👏

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Fortsätter att vuxen-lekparken..

En förtjusande del av att hålla på med en bil från det kokainfyllda 80/90-talet är att elen och andra halvelektriska prylar fungerar ungefär lika bra som att tvätta bilen i ösregn. Sådär med andra ord. I år av pysslande har jag aldrig riktigt fått värmepaketet med tillhörande kupéfläkt att fungera som det ska, jag har verkligen bytt allt till helt nya prylar utan minsta suck till att fungera, jag har vridit och rivit ur hela elhärvan minst 10 gånger varav 9 har varit rent plågsamt.

Jag bestämde mig ganska nyligen för att kasta ut aset en gång för alla och sätta in ett race-värmepaket, vilket jag förvisso vet inte alls ger samma värme som original, men jag kör på sommaren och behöver bara lite för eventuell imma och ryktesvägen säger att det räcker mer där till för det. Värmepaketet består av ett litet element man matar med varmvatten från motorn och vad som närmst kan likna en datorfläkt med tveksam kabelarea. Adapter 1/4" till 1/2" fick införskaffas, tillsammans med lite slang från Hydroscand samt en ventil med dragvajer. (För att inte alltid få varmvatten till värmepaketet, typiskt oskönt när det är 32 grader varmt och man står i lineup)

Har mer eller mindre kopplat in allt i kyl/värmesystemet och ska i dagarna lufta systemet och göra en första ordentlig varmkörning med nya maskinen. Jag har missljud i maskin som jag inte vet vad det kommer ifrån. Någon som vet om det är vanligt med lättare missljud i en helt nystartad maskin? Tänker om lyftare inte fyllts med olja eller att lager slits in något? (Maskinen har max varit igång 3-4 minuter än så länge)





_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Det är med stor glädje och behållning jag läser din tråd.

Du skriver ju asroligt, och vi som har några år mer erfarenhet av att bilar jävlas kan ju inombords småflina och känna igen oss. Alla smågrejjer som kan jävlas, gör ju det. Jag är helt säker på att Murphy höll på med bilar, annars hade han lag inte varit så anpassningsbar för just detta.

Kamverktyget du köpt är bra skit. Jag har samma sats, men till N54, N55. Jag gillar den skarpt.

Såg att du körde 10w60 olja. Jag minns inte riktigt, men tror att M60 oem är gjord för 5w50. Det kan betyda att du får lite problem med saker innan oljan blivit riktigt varm. Jag har gjort exakt den tabben innan. Tanken är ju att det är bra med mer tryck, men om motorn är byggd för en viss viskositet, kan det vara bra att hålla sig till den. Lagerspel och munstycken till vanos eller ventillyftare är gjort för den viscositeten.

Älskar Golf breddarna. Dösnyggt! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Cammo skrev:
Det är med stor glädje och behållning jag läser din tråd.

Du skriver ju asroligt, och vi som har några år mer erfarenhet av att bilar jävlas kan ju inombords småflina och känna igen oss. Alla smågrejjer som kan jävlas, gör ju det. Jag är helt säker på att Murphy höll på med bilar, annars hade han lag inte varit så anpassningsbar för just detta.

Kamverktyget du köpt är bra skit. Jag har samma sats, men till N54, N55. Jag gillar den skarpt.

Såg att du körde 10w60 olja. Jag minns inte riktigt, men tror att M60 oem är gjord för 5w50. Det kan betyda att du får lite problem med saker innan oljan blivit riktigt varm. Jag har gjort exakt den tabben innan. Tanken är ju att det är bra med mer tryck, men om motorn är byggd för en viss viskositet, kan det vara bra att hålla sig till den. Lagerspel och munstycken till vanos eller ventillyftare är gjort för den viscositeten.

Älskar Golf breddarna. Dösnyggt! thumbs up



Tack för orden! Kan misstänka en & annan känner igen sig i det här forumet
Jag tror knappt jag hade lyckats sätta ihop maskinen utan verktyget, det gjorde allting nästan otäckt mycket enklare!

Smart tänkt angående oljan! Du har rätt i att 10w60 är motorn inte gjord för original, men med den körning jag tänkt och har gjort så verkar det vara ett bättre alternativ ändå! Det tål väl dock att fundera och utvärdera ett helt gäng gånger, olja är sjukt mycket billigare än ras hur man än vrider och vänder på det.

Ja, golv-breddarna gör faktiskt sitt! Lite sådär lagom bredare, 35mm bak bredare och 25mm fram! Dessvärre ska jag väl bygga om framskärmarna i vinter tror jag, det är lite väl tight på sina ställen och ja, du gissar rätt, jag har delvis med givna tur rivit sönder ena lite

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
När man inte vet särskilt mycket om hur en motor ska låta (nåja, lite vet jag nog allt) så får man ringa kompisar när man är lite tveksam.

Jag micklade ihop kylsystemet någorlunda för att få det att hålla vattnet på insidan av slangarna istället från mitt redan kladdiga garagegolv, det gick helt ok!, men det är inte det som är det viktiga idag. Med några klokare vänner har jag provstartat maskin och varmkört ordentligt och låtit den gå på tomgång en hantverkarlunch, med lyckat resultat. Det skramlar lite om en lyftare, det var tydligen skitenkelt och skittydligt att höra om man bara stod på rätt sida om motorn och vet hur en sådan låter

Jag hoppas på att kunna pröva bilen på väg något mer i år innan vädret blir is-björnsvänligt.
Jag firade att maskinen inte begått suicid:a handlingar under varken montering eller varmkörning med att sakta köra ut ur garaget och spola av den efter några månader i garaget. Kanske får lyxa till det med en ordentlig tvätt innan året är slut och el-räkningen inte blir för dyr.









_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



MrKristian skrev:
Smart tänkt angående oljan! Du har rätt i att 10w60 är motorn inte gjord för original, men med den körning jag tänkt och har gjort så verkar det vara ett bättre alternativ ändå! Det tål väl dock att fundera och utvärdera ett helt gäng gånger, olja är sjukt mycket billigare än ras hur man än vrider och vänder på det.


Om du kör så hårt med bilen att oljan blir för varm är det bättre att montera en oljekylare istället för att gå till en tjockare viskositet. Som Cammo säger så är motorn designad för en viss typ av viskositet och fungerar således bäst med den (oljepassager, munstycken, lagerspel osv). Det verkar vara allmänt vedertaget att man "ska" ha en tjockare olja när man kör bana. Visst, en tjockare olja tar längre tid att överhetta och ger en starkare oljefilm (höga temperaturer) men den transporterar bort värme sämre än en tunnare och bibehåller värmen längre också. Det är rätt vanligt att det används väldigt tunn olja inom Motorsport för mindre friktion, men dom motorerna har väldigt genomtänkt kylning också. Sen renoveras dom motorerna lite oftare än vad vi vanliga dödliga har råd med. Jag hade kört med den rekommenderade viskositeten och kollat över kylningen istället.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
De flesta tror nog vid det här laget att det blev skrot av motorn för jag uppdaterar här lika ofta som jag vill träffa svärföräldrarna men det är inte riktigt sant.

Jag har under vintern gömt mig för el-räkningen, kylan och racebilen men det har ändå hänt pyttesmå saker som givetvis

- Jag har dragit utlösningswire för ström
- Jag har dragit utlösningswire för släcksystemet
- Jag har satt dit en IS-läpp och en frontsplitter (Äkta kl-racing typ)
- Jag har bytt till en tryckgivare för bromslampan, istället för den original-osande skiten som inte alls passar när man har ett helt custom pedalställ.
- Jag har satt in en mojäng med en ratt, som jag i åtminstone teorin ska kunna justera balansen med på min bromsvåg utan att behöva krypa som en treåring i en lekpark.
- Jag har lite taffligt satt en oljetempmätare i oljefilterhuset för att få ett hum om oljetemp. Den skulle nog helst sitta i tråget men just nu orkar jag inte riva ner oljetråget och sätta dit en nippel. Det får duga så länge och verkar trots all tings läckande ändå visa ganska rätt.
- Jag har flyttat in mycket av elen från motorutrymmet till insidan för att det ska vara lite enkare att felsöka.

So far so good, eller?
Det lät ju ganska lätt att göra detta men jag kan ärligt säga att bara småsaker ger en en extrem huvudvärk. Nåväl jag har provkört bilen en hel del och jag ska försöka boka in lite träffar med SFRO framöver i vår.

Jag kan konstatera att det är hysteriskt kul att köra E30 med V8 men det är HYSTERISKT farligt att dels ha en hjulinställning som får lutande tornet i Pisa att se rakt ut i jämförlse, samt ha en inställd bromsbalans som får den där gungbrädan från lågstadie-klass kännas riktigt stabil.

Jag behöver få till en hjulinställning någonstans runt Karlskrona, där jag helst skulle behöva vara med själv för att justera bakvagnen då den numera har justeringar (som inte original har alls).












_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
I ett försök att få professionell hjälp så har jag pratat med Samuel på Millway angående hjulinställning, dessvärre har han inte tid för mig men vi pratade kort om att jag borde reda ut det själv med "snöre-metoden", vilket enligt honom är den bästa och mest säkra metoden att göra hjulinställning på en racebil.

På den här länken beskrivs konceptet och hur man går tillväga.
https://www.youtube.com/watch?v=IxnK1XE6ZAA

Det ska faktiskt bli fantastiskt roligt att få göra det själv istället och få lära sig själv hur det fungerar! Att jag aldrig tänkt på det! MEN som med allt! Kanske är det någon här som kan hjälpa mig med lite värden jag ska försöka få till. Gärna till E30 men annars allmänna "Åka-bana-inställningar"

Toe fram?
Toe bak?
Camber fram?
Camber bak?

Jag har Millways camber/toe justeringskit insvetsat för bakvagnen, och justerbara camber-plattor fram.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag kör med följande och det funkar för mig:

Fram:
Toe in 0
Caster 9 grader
Camber -3 grader

Bak:
Toe in 2 mm
Camber -2 grader

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



MrKristian skrev:
I ett försök att få professionell hjälp så har jag pratat med Samuel på Millway angående hjulinställning, dessvärre har han inte tid för mig men vi pratade kort om att jag borde reda ut det själv med "snöre-metoden", vilket enligt honom är den bästa och mest säkra metoden att göra hjulinställning på en racebil.

På den här länken beskrivs konceptet och hur man går tillväga.
https://www.youtube.com/watch?v=IxnK1XE6ZAA

Det ska faktiskt bli fantastiskt roligt att få göra det själv istället och få lära sig själv hur det fungerar! Att jag aldrig tänkt på det! MEN som med allt! Kanske är det någon här som kan hjälpa mig med lite värden jag ska försöka få till. Gärna till E30 men annars allmänna "Åka-bana-inställningar"

Toe fram?
Toe bak?
Camber fram?
Camber bak?

Jag har Millways camber/toe justeringskit insvetsat för bakvagnen, och justerbara camber-plattor fram.


Precis som Samuel berättade så kommer du långt med ett snöre och ett vattenpass. Det spar väldigt mycket tid när du väl kommer till däckfirman för att göra en koll mot absoluta värden. Jag rekommender starkt att göra en cornerweight också då det påverkar mer än många tror när du väl börjar använda bilen på bana. Vågar kan du kanske låna/hyra av någon i närheten och justerigarna kan du göra i lugn och ro hemma. Första gången tar det säkert ett par timmar.

Hjulinställningar är väldigt induviduellt per bil/förare men om jag skulle rekommendera något att starta med:
2 gr negativ camber bak + 2mm toe in per sida
3 gr negativ camber fram + 0 toe per sida + max caster vad du kan få till


_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Dubbel - det var väl bra att jag och Patrik rekommenderade samma då!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:


Dubbel - det var väl bra att jag och Patrik rekommenderade samma då!


förutom caster då för där kan man få mer än 9gr

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Patrik Skoog skrev:
Christian Jansson skrev:


Dubbel - det var väl bra att jag och Patrik rekommenderade samma då!


förutom caster då för där kan man få mer än 9gr

Kanske blir svårt med enbart justerbar topplagring, dock

Men jag håller med annars, även om det inte är helt kritiskt enligt mig, jag tycker inte att min
bil nödvändigtvis behöver bli stadigare i högfart än vad den är.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det har inte hänt mer än att det har gått precis åt helvete..igen , men man är ju vad vid det här laget.

Jag var ute och körde för att pröva bilen lite hårdare, och det bromsade ganska bra, jag låste upp "hjulparet", jag vet inte om det var fram, eller bak, men det borde rimligast varit fram för att det bromsade spikrakt.

Då i all min lycka ville jag justera mitt pedalställ till att bromsa något mer bak, därefter har jag inte fått till bromsbalansen alls med min bromsvåg och jag har tagit isär och satt ihop mer gånger än jag önskar min dödsfiende. När jag nu pressar på pedalen vrider sig bromsvågen in mot ena cylindern istället för att ge ett tryck på båda cylindrarna. Jag TROR det beror på luft i systemet och den cylindern som trycks ihop har mer luft än den andra. Man måste nämligen lyckas att lufta både fram och bak samtidigt, men jag har sällan två kompisar.

Knutstorp-körning är ett par veckor bort så det vore fint att få i ordning det här nu.
I övrigt har det kommit hem ett par fjäderbelastade snören och ett digitalt vattenpass är på väg för att kunna göra en hjulinställning själv.



_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Här sitter man en dag mitt i veckan och är väl ungefär på så bra humör man brukar vara när man skruvar bil (Mest sur och vresig med andra ord) men det skulle varit bättre!

Om några timmar skulle jag lastat gröngölingen på släp och styrt kosan mot Ring Knutstorp MEN det har tydligen Kung Bore ganska häftiga åsikter om, så av ganska förklarliga skäl ställde arrangören in häromdagen och bokade om till slutet av April - Ingen större skada skedd förutom att min semesterdag börjar om en timme och inte alls finns när nästa körning blir av.

Hur som, fipplat bromsar, fyrhjulsbromsar riktigt ordentligt, stum och fin, men fortfarande för mycket bak. Får slå mig en ordentlig funderare på det vid tillfälle. Satan med. Bjuder på årets första körning på lokala byn, åkte till macken, drack en redbull och varvade karossen mot leasade AMG's.

Jag behöver väga min bil, men innan ens jag kollade så kunde jag svara på att det inte går att göra i den avkrok jag bor i (Karlskrona).

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/fordonsvagar/
Dock erbjuder ju diverse besiktningsfirmor vägning, men självklart inte någon i Karlskrona.
*Insert valfri svordom*

Jag ska försöka ragga tag på någon som har utrusning för det, gärna sådan där fancy som kan mäta i varje hörn, annars en vanlig våg eftersom jag måste ha detta inför SFRO kontrollen, och min egen skull när jag lastar den på släp (Har BE, men better safe than sorry).




_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Så j**a fin den där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Magnus Thomé skrev:
Så j**a fin den där thumbs up


+1, snygg färg!

Fråga, har du monterat original reducering på bakre kretsen ?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (9062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande