Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman S -14 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (10258 totalt) |
Det kanske klarar sig från CEL med spacers för de bakre sensorerna (men jag är tveksam, jag har sett små minikatalysatorer för de bakre sensorerna också), men avgasmätningen vid besiktningen lär vara svår att klara, de mäter fortfarande åtminstone CO vid 2500 varv även på OBD-bilar (där jag har för mig att OBD-checken ersätter tomgångsmätningen).
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Ajdå... Har beställt hem pinnskruv så att det inte ska bli så krångligt att byta vuid besiktning... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Yes! Fixar för fullt, har bara främre droplinks kvar. Nån med 9x1-erfarenhet som vet vilka droplinks som funkar med GT3/GT4-krängare? Bak har jag i alla fall fått på plats GT4-krängaren. Krävdes en spacer och för er som tycker jag är dålig på att planera: köpte en 3D-skrivare till mig själv i julklapp för att kunna fixa dessa spacers och igår skrev jag ut dem! I övrigt lite "ska bara" kvar. Kom över förstärkningsbalken som sitter mellan subframe bak på 718, den ska dit, och fjädrarna i bak. Det är ju för jäkligt vad tid allt ska ta. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Hej Dan.
3d printad distans, vad är det för material? Låter lite vl vågat? Eller ska den senare fräsas i Alu? Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Ja, just de här är nog inte OK - PLA med 20% infill... Men jag tänkte sätta dit ett par solida PLA och testa så att inte krängaren tar i när paketet börjar röra på sig lite. I och med att det bara är kompression ska det väl funka även för vägprov, tänker jag. Om det behövs har jag ju en fin fräs på jobbet, kan säkert hitta en alu-bit nånstans.
Dropplänken visade sig mycket riktigt vara alldeles för lång för GT3/GT4-krängaren fram. Kom fram ttill att det borde kapas 80 mm ungefär. Fick med ett par GT3-länkar med krängaren så jag kortade dem istället - på köpet fick jag ställbara länkar... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Klart!
Jag är fortfarande inte helt såld på Sport Design-baklyktorna jag satte dit. Känns lite plottrigt och passar nog bättre på bilar med en annan kulör än min... Allt hänger dock ihop och nu har jag fått en hjulinställning också. Känns superfin på gatan men måste ut på bana för att närma sig gränsen på ett vettigt sätt. Med mjukaste krängare fram och hårdaste bak tycker jag att den styr in fint. Hjulvinklarna blev en kompromiss då mer camber bak hade gett mindre toe så där behövs ett justerbart toe-stag om jag vill ha mer "extrema" värden. Just nu känns det som sagt prima men vi får se efter en riktig shake-down. Har fortfarande inte lagt på mappningen då jag har en diskussion med mapparen om mina moddar, primärt IPD-plenumet. Har inte märkt några negativa konsekvenser i form av CEL eller andra koder så det verkar OK. Nu ska jag skicka upp bilen på lyften och se att allt fortfarande sitter fast innan säsongen börjar. Arlanda med Åke den 19:e är planen om det fortf finns plats! Efter det är två Gotland-resor bokade, borde få mitt lystmäte... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Besiktning: ✔️
Sen var jag iväg och shoppade. Det här är min typ av mod, 3 minuter att skruva på plats, ingen olja eller andra vätskor - bara elektroner, ett par kontakter och en USB-anslutning i andra änden. Det som slog mig direkt var hur den stötighet som uppstod när jag satte på sänkfjädrarna (det tar emot att skriva det ordet, som om det handlade om styling... 😖) försvann i normalläge. Mycket bättre följsamhet över skarvar och knölar, utan att tappa "stuns". Känns lite magiskt... Skillnaden mot sportläget var inte jättetydligt så där finns förmodligen utrymme för att "skärpa till" responsen. GT4-krängarna gör redan stor skillnad i sidled, DSC kan göra motsvarande i längsled vid inbromsning och acceleration. Framför allt är jag nöjd med att bilen kommer kunna fortsätta vara en schweizisk armékniv - bra på det mesta utan att kompromissa bort för mycket. Huvudsyftet är fortfarande bankörning och som det känns nu är det här på väg att bli min ultimata kompromiss. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Premiär för året!
Härlig kväll på Arlanda Test Track med Åke och gänget. Bra upplägg som vanligt och en kul blandning av bilar. Krängde på 265/35 fram innan jag åkte iväg så det var inte mycket marginaler vare sig fram eller bak (med 305/30). Det tog i lite grand när det gungade som mest men ingenting fram, underligt nog. Full mjuk krängare fram, full hård bak gav bra balans, tycker jag. Bilen känns fortfarande lite mjuk vid tillfällen men det får jag väl leva med som den kompromiss den är. 🤷♂️ Bromsarna: grymma! Enda klagomålet är ett klonk nånstans i hjulupphängningen bak och gnissel från gummit i (original) toppplagringar bak. Nu ska jag se om jag kan styva till bilen ytterligare med lite mappning i DSC-boxen, sätta dit grenröret och ladda på den nya mjukavaran till motorn. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Efter Tords vansinnesfärd bakom mig var jag ju bara TVUNGEN att göra nånting åt saken.
Rimligtvis kommer han aldrig mer behöva bli svartflaggad bakom mig. You can thank me later, Tord! Med tanke på att spisen i mitt åk är samma som i 911 991 icke-S så blir det hyfsad åka av med den nya speldosan. Nu ska jag bara skruva dit de kat-lösa grenrören sedan kommer ingen kunna ta mig... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
⬅️ Världens sämsta uppdaterare...
Jag har gjort jättemycket skoj med bilen sedan jag blev blåfl... sedan Tord blev svartflaggad. På sätt och vis är det väl bättre att göra saker och inte skriva om dem än inte göra saker och inte skriva om dem... I vilket fall, några vändor till Arlanda Test Track har det blivit, tillsammans med Åke och kompani (Falkarna brukar ju också hänga där). Två vändor till Gotland med Grosshandlar'n Racing, alltid en höjdpunkt. Kört med Porscheklubben för första gången sedan 2015, bara en sån sak. Jag har tagit racinglicens med PCS Racing på Gelleråsen! Sjukt kul, fick verkligen blodad tand för att tävla och träffade en massa trevliga rejschaufförer. Bytte ut den tveksamma främre dropplänken mot en rejäl pjäs från DesignTek och Design911 (som är back in business med ett EU-lager!), gjorde susen så att främre krängaren blev ställbar. Installerade också trådlös Apple Carplay/Android Auto till PCM 3.1 - vilken grej! Svinbra, rekommenderas för alla som har PCM 3.1. https://www.isudar.com/collections/wireless-carplay-box-for-porsche/products/carlinkit-wireless-apple-carplay-model-for-for-porsche-panamera-cayenne-macan-cayman-boxster-911-718-pcm-3-1?variant=39428865294418 Sedan har jag också monterat ur alla modifieringar och sålt bilen... Hade nog planerat att ha den längre men så blev det inte. Om någon är intresserad av lite go-faster-prylar till 981 så har jag ett färdigt kit med GT3/GT4-krängare, förstärkning till bakre subframe (som GT4), Rennline 991/981/718 Clubsport Camber Plates och IPD plenum m/ GT3 trottelhus. Har opckså ett par Sport Design-baklysen (samma som på GTS:en). _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
såpass, så du är på arlanda ikväll då? Själv kör jag innebandy... vågen tyckte det var bättre än att bli lycklig: https://www.mestmotor.se/automotorsp
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Kanon, se nu till att köpa nått så du kan komma och rejsa med oss i PCSR! Edit: Såg din signatur. GT4 är perfekt för 8C! Första GT4 kommer vara med på Mantorp 3-4/9, var anmäld till Anderstorp men chaffisen blev sjuk. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Ja, Henrik Olsson har ju pensionerat sin GT4 som dedikerad räser... Ska lära mig bilen lite först, tyvärr är jag på bröllop 3-4 annars hade jag kommit och tidstränat! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Ja, ska dra till Arland precis nu men blir ingen körning. Föräldramöte i skolan... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Bröllop kanske är svårt att komma undan men annars säger jag, learn by doing. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman S -14 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (10258 totalt) |