Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. 3d printning.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
52 besök idag (35647 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
För att komma ut och köra lite så måste ju motorn också få lite kärlek.

Nedre halvan av motorn är nästan klar att hängas ner i bilen efter det att svänghjul och koppling har skruvats dit.






Viktigt med bra packningar när man gör iordning motorn också. Passar på att byta alla packningar och packboxar när jag ändå håller på, läckage är så tråkiga.



Sen vill jag ju ha ett extraktorgrenrör på bilen, men priset på dom som finns att köpa är inte direkt passande. Så jag printar ut lite passbitar och modellerar upp hur jag vill ha det innan jag sen svetsar ihop det på riktigt.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Blir intressant att se hur grenröret blir, vilka längder siktar du på? Har ett FVD grenrör från eriks bil uppmätt om du vill ha lite mått.

Ska du inte passa på att putsa till kanalerna lite? Finns ju lite lågt hängandes frukt där när allt ändå är isär

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Längdmässigt så har jag kikat runt på dom typ 3 olika tillverkarna som har bilder på sina 924 grenrör och tror nog att jag kommer att få ihop något liknande. Men lite mått ifrån ett FVD skulle inte skada att ha

Jag har 2 topplock, det ena får vara standard så länge. Det andra är tänkt att det ska portas, få grenröret och en lite vassare kam.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



J.Schuman skrev:
Längdmässigt så har jag kikat runt på dom typ 3 olika tillverkarna som har bilder på sina 924 grenrör och tror nog att jag kommer att få ihop något liknande. Men lite mått ifrån ett FVD skulle inte skada att ha

Jag har 2 topplock, det ena får vara standard så länge. Det andra är tänkt att det ska portas, få grenröret och en lite vassare kam.


Erik mätte upp det åt mig när jag gjorde en del 924 motorsimuleringar. Har för mig att det såg rätt bra ut då iaf.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Toppen, lite mer att gå efter skadar aldrig thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Stor dag idag

Började med att få dit kopplingen




Sen på med kopplingskåpan och lite annat smått och gott.




Sen när motorn ändå hängde där i luften var det ju lika bra att göra slag i saken


Lite runtflyttande av prylar på platsen så att karossen kunde rullas bakåt och sen var det "bara" att sänka ner motorn



Väl på plats, men ser det inte lite tomt ut


Jodå, det gör det, lika bra att lägga dit toppen och insuget också för att det ska se lite mer "rätt" ut


3D printade pluggar för att det inte ska ramla ner skräp igenom hålen för spridarna.


Toppen kommer att lyftas av igen eftersom det är en hel del kvar runt nedre delen av motorn kvar att ordna med. Både el och oljeledningar. Samtidigt så kommer den då också att få en ordentlig övergång med roterande stålborsten för att bättre matcha med hur resten av motorn ser ut.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Påbörjat plastbakrutan. gjörs i 3 mm makrolon.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



J.Schuman skrev:
Stor dag idag



Väl på plats, men ser det inte lite tomt ut
https://rejsa.nu/im/user/11260/2022-07-21-22-03-12_294308980_642763360 . . . .


Ja, det är ju bara en halv V8 😉

Skämt åsido. Med tanke på vinkeln på motorn ser det som gjort ut för en halva till.

Bra jobbat!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Gustav_H78 skrev:
J.Schuman skrev:
Stor dag idag



Väl på plats, men ser det inte lite tomt ut
https://rejsa.nu/im/user/11260/2022-07-21-22-03-12_294308980_642763360 . . . .


Ja, det är ju bara en halv V8 😉

Skämt åsido. Med tanke på vinkeln på motorn ser det som gjort ut för en halva till.

Bra jobbat!


Det vanligaste motorbytet i USA är en chebby smallblock eller LS.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
elen påbörjad. ett jäkla aber när det är hur mångs som helst som har varit inne och pillat i dom elsystemen som jag har liggandes. Men till slut så ska det nog bli bra, ska rensa ner och förenkla så mycket det bara går.


Även påbörjat att renovera upp bromsoken, typ fått klart bakrutan och lite annat.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3666



Samma belägg passar tydligen på min pallbocksräser. Bra att komma ihåg. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Just dom bakbeläggen hade vi på den ursprungliga bilen i den här tråden när vi körde landskampen. Ett sjukt nice belägg som inte ens syns att det är nött eller kändes som att det tappade minsta lilla bett.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Produktiv helg i garaget nu.

Växellådan har hittat upp på sin plats under bilen, nya soppa pumpen sitter på plats, bytt ut alla gummislangar i soppasystemmet bak. Började även fixa runt motorn med el och kopplingswire.
Har också moddat växellänkaget så att det inte är några gummibussningar kvar, tajt och skön känsla nu.

Kopplingen inkopplad.

El till och ifrån startmotor och generator indragen i coupen.


Växellådan på plats.


Modifierat och tajtare länkage. original med slappa gummibussningar nedanför.

Ny soppapump.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Inte ofta jag skriver här men däremot kikar jag in så snart det uppdateras

Bra jobbat med bilen thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Jäklar vad motorn lutar på 924an.

Hade en när jag va 18, blir bra sugen på att försöka köpa tillbaka den när jag läser den här tråden. Fast jag skulle stoppa i en Honda K20/24 motor i den.

Fortsätt kämpa, jag läser också med stort intresse!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Råkade hända en liten grej idag.

Rengjort toppen utvändigt och så gott det går invändigt. Bytt till nya pinnbultar och kopparmuttrar till grenröret sen blev det att bulta dit toppen med en ny topplockspackning och bultar. Det som är kvar är att momentdra toppen och montera det som har med kamen att göra innan den delen är klart.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Några timmar till lagda i garaget. börjat att montera ihop och momentdra allt på motorn. bit för bit faller det på plats. Trevligt dock att se att det just nu ser bra mycket mer städat ut än vad det har gjort tidigare under huven.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Några timmar till lagda. Nu börjar framvagnen och allt runt motorn att sitta där det ska. Tanken är att försöka få klart allt utom elsystemet först, och sen koppla elen.






_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047


Trådstartare
Så, vad pågår här?

Inte allt för mycket nu inför jul och nyår, men lite nya delar är beställda och väntas på att dom ska komma hem. Men det hålls också på och planeras för en ny elcentral so ska förse alla vitala funktioner och vara besiktningsduglig.
Har dock bytt huvudbromscylinder och behållare till en ifrån turbon som är för skivbromsar runt om.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. 3d printning.
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16   >>
52 besök idag (35647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande