Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
24 besök senaste veckan (16317 totalt)
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hej! Kollar över bilen sen Sturup senast och klurar vidare på chassiändringar. Kan jag dra slutsatsen att lite mer camber fram vore bra?

Här vänster fram. Höger ser likadant ut.
Nuvarande camber är maxad -2.5gr på original bärarmar




_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kan ge dig lite feedback ang chassisättningen, jag kör också GAZ Gold på min bil.
Om du är nere på 1-2 klick från det mjukaste så har du ingen dämpning alls, dämparna ska justeras efter fjäderhårdheten och sedan kan balansen justeras något därifrån, men oftast bara ett par klick. Jag tycker att ett klick är märkbart, två klick är tydlig ändring.

Med 10 kg/mm bör du ligga runt 12 klick fram och 7 kg/mm hamnar du på ca 8 klick.
Jag kör något hårdare fjädrar (12/8) och brukar köra typ 15/11 klick, brukar ha 4 klicks skillnad fram vs bak, med 3 klick ändras balansen mot något mer överstyrt. Kör med original krängare fram och bak enligt MX-5 Standard Cup reglementet.

Med mer camber fram så får du mer grepp, ganska stor skillnad faktiskt, så jag rekommenderar förlängda spindelleder eller offset bussningar om du ska köra mycket bana, runt 3.5 grader brukar bli bra, och sikta på ca 0.5 grader mindre bak för en bra startpunkt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
TPR skrev:
Kan ge dig lite feedback ang chassisättningen, jag kör också GAZ Gold på min bil.
Om du är nere på 1-2 klick från det mjukaste så har du ingen dämpning alls, dämparna ska justeras efter fjäderhårdheten och sedan kan balansen justeras något därifrån, men oftast bara ett par klick. Jag tycker att ett klick är märkbart, två klick är tydlig ändring.

Med 10 kg/mm bör du ligga runt 12 klick fram och 7 kg/mm hamnar du på ca 8 klick.
Jag kör något hårdare fjädrar (12/8) och brukar köra typ 15/11 klick, brukar ha 4 klicks skillnad fram vs bak, med 3 klick ändras balansen mot något mer överstyrt. Kör med original krängare fram och bak enligt MX-5 Standard Cup reglementet.

Med mer camber fram så får du mer grepp, ganska stor skillnad faktiskt, så jag rekommenderar förlängda spindelleder eller offset bussningar om du ska köra mycket bana, runt 3.5 grader brukar bli bra, och sikta på ca 0.5 grader mindre bak för en bra startpunkt.


Tack så mkt, värdefull input! Jag har ju uppenbarligen ingen koll på hur man bör hantera dämparjustering och tänka runt det på dessa dämpare...
Får börja testa utefter denna nya info men ta med mina icke-original krängare i bilden.

Även intressant att höra din erfarenhet av mer camber. Jag får läsa på om det är förlängda undre spindelleder som är bästa lösningen för mig.


Status på bilen då?
Helg/semesterkänsla. Mysåker på de skånska landsvägarna. En loppisrunda, ett restaurangbesök, en glass...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
TPR skrev:
Kan ge dig lite feedback ang chassisättningen, jag kör också GAZ Gold på min bil.
Om du är nere på 1-2 klick från det mjukaste så har du ingen dämpning alls, dämparna ska justeras efter fjäderhårdheten och sedan kan balansen justeras något därifrån, men oftast bara ett par klick. Jag tycker att ett klick är märkbart, två klick är tydlig ändring.

Med 10 kg/mm bör du ligga runt 12 klick fram och 7 kg/mm hamnar du på ca 8 klick.
Jag kör något hårdare fjädrar (12/8) och brukar köra typ 15/11 klick, brukar ha 4 klicks skillnad fram vs bak, med 3 klick ändras balansen mot något mer överstyrt. Kör med original krängare fram och bak enligt MX-5 Standard Cup reglementet.

Med mer camber fram så får du mer grepp, ganska stor skillnad faktiskt, så jag rekommenderar förlängda spindelleder eller offset bussningar om du ska köra mycket bana, runt 3.5 grader brukar bli bra, och sikta på ca 0.5 grader mindre bak för en bra startpunkt.


Tack så mkt, värdefull input! Jag har ju uppenbarligen ingen koll på hur man bör hantera dämparjustering och tänka runt det på dessa dämpare...
Får börja testa utefter denna nya info men ta med mina icke-original krängare i bilden.

Även intressant att höra din erfarenhet av mer camber. Jag får läsa på om det är förlängda undre spindelleder som är bästa lösningen för mig.


Status på bilen då?
Helg/semesterkänsla. Mysåker på de skånska landsvägarna. En loppisrunda, ett restaurangbesök, en glass...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Sturup 2022-09-25

Idag har jag varit på Sturup för 3 timmars open pitlane. Skitkul att smiska Miata, som alltid

Det var även kul att ha med 2 st olika passagerare som aldrig åkt med på bana innan. Glömde direkt att jag skulle hålla igen lite och vara snäll mot dem, när det väl kommit lite värme i AR-1:orna gick jag på hyfsad attack.... Men dom hade jätteroligt även dem och jag misstänker att Blocket kommer scannas efter trackdaybilar ikväll...

Nytt PB: 1:14.92



Ingen jätteimponerande tid, ens för en 1.8 med full inredning. Skyller på dåligt spårval, ryckig chaufför, nedtyngd av hardtop och soft top samtidigt...

Chassiändringarna sedan sist är ca 1 mm mer toe out per sida (höftad pga tidsbrist för att fippla med snören o grejer ), dämparinställning enl Thomas tips på förra sidan, dvs 12/8.

Chassit känns i grunden hysat bra på gränsen, släpper ganska snällt fortfarande. Dock fortfarande lite understyrd i många lägen, fast mindre. Jag testade att ställa dämparna 13/9 först, upplevde ingen direkt skillnad. Sedan 11/7, vilket gav lite mer understyrning och lite mer studsighet över ojämnheter (om jag inte inbillar mig). Mkt svårt att undvika innerhjulsspinn i alla tre fallen.

Min slutsats är att jag ska fixa mer camber fram innan jag pillar mer med dämparna. Samt bli bättre på ballongspår för att komma runt den dåliga kombinantionen av dåligt innerhjulsgrepp och brist på effekt...

Om nån orkat läsa så här långt och har någon annan slutsats vill jag gärna höra den



En varningslampa! Visade sig vara spolarvätskan... Bilrackaren fortsätter vara driftsäker trots full gas hela tiden.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
En chassifråga: har läst att bärarmar och krängarstag m.m. ska dras åt/momentdras med bilen i ride height. Kanske inte var specifikt för Miata men en mer generell regel. Stämmer det? Om ja, hur tusan gör jag det på min bil i garage utan fyrpelarlyft och utan smörjgrop? Finns det risk att bärarmarna går trögt i sin rörelsebana om man inte gör detta, eller vad skulle problemet vara?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Det som kan hända är det att du drar åt bussningen i ett avslappnat läge som inte är på samma ställe som rideheigt. När du sen ställer ner bilen så blir det en konstant vridning i bussningen.

Ställ bilen på en uppsättning hjul under däcken på bilen så borde det finnas plats att krypa in under och dra åt det sista.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag brukar ha hjulet av, sätta domkraften så långt ut, nära bromsskivan som möjligt, sen hissa den bilen lyfter från pallbocken.

Citerar mig själv från mitt fjäderbyte på bruksbilen

Citat:
Men, något som jag ser ingen skriver om. Lossa för att sedan spänna bussningar i rideheight igen.
VÄLDIGT viktigt om man inte vill slita ut sina bussningar i förtid. Gäller alla bilar.
(Men gäller bara om man har originalbussningar, inte polyurethan med lös hylsa i mitten)
Fram va det ju plätt lätt, bara en bussning, som man redan lossat för att kunna bända ner undre länkarmen.
Bak lite värre då det nog är 6 bussningar per sida.
Men bilden illustrerar väl skillnaden på hur mycket bussningen flyttat sig.
Så det där hittepået som de som tar genvägen om att "vänta så sätter sig fjädrarna och bilen blir lägre" det är egentligen att man väntar på att ens bussningar ska bli halvt förstörda och sluta jobba som torsionsfjädrar åt dig...
En fjäder sätter sig aldrig. Såvida den inte börjat rosta bort och tappat funktion. En fjäder jobbar inom sin elasticitetsmodul.



_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Det som kan hända är det att du drar åt bussningen i ett avslappnat läge som inte är på samma ställe som rideheigt. När du sen ställer ner bilen så blir det en konstant vridning i bussningen.

Ställ bilen på en uppsättning hjul under däcken på bilen så borde det finnas plats att krypa in under och dra åt det sista.


Aha! Där har vi ju en enkel lösning med hjulen under bilen thumbs up

Tack för info!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Fixxe skrev:
Jag brukar ha hjulet av, sätta domkraften så långt ut, nära bromsskivan som möjligt, sen hissa den bilen lyfter från pallbocken.

Citerar mig själv från mitt fjäderbyte på bruksbilen

Citat:
Men, något som jag ser ingen skriver om. Lossa för att sedan spänna bussningar i rideheight igen.
VÄLDIGT viktigt om man inte vill slita ut sina bussningar i förtid. Gäller alla bilar.
(Men gäller bara om man har originalbussningar, inte polyurethan med lös hylsa i mitten)
Fram va det ju plätt lätt, bara en bussning, som man redan lossat för att kunna bända ner undre länkarmen.
Bak lite värre då det nog är 6 bussningar per sida.
Men bilden illustrerar väl skillnaden på hur mycket bussningen flyttat sig.
Så det där hittepået som de som tar genvägen om att "vänta så sätter sig fjädrarna och bilen blir lägre" det är egentligen att man väntar på att ens bussningar ska bli halvt förstörda och sluta jobba som torsionsfjädrar åt dig...
En fjäder sätter sig aldrig. Såvida den inte börjat rosta bort och tappat funktion. En fjäder jobbar inom sin elasticitetsmodul.




Tack! Viktigt att du poängterar att det inte gäller polybussningar med lös hylsa. Sådana har nämligen jag på flertalet ställen...

Jag lärde mig precis att fjädrar inte sätter sig. Nu när du förklarar varför så är det ju helt logiskt, men jag hade aldrig haft anledning att tänka längre... thumbs up [/quote]

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Nån som har bromsbelägg fram till NA 1.8L som dom kan sälja till mig snabbt? Runt Malmö eller iaf Skåne hade ju varit optimalt.

Går bra med helt vanliga gatbelägg för anledningen till köp är att jag vill kunna bromsa in till glasskiosken ett par veckor till och hinner inte få nya racebeläggen innan dess ...

Denna form:

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Sådärja, nu är det nog meksäsong på G. Åtminstone är det slut med bankörningar för i år. Kanske att det blir en runda eller två för att piska landsväg innan det blir för tråkigt väder även i Skåne

Att-göra-listan i vinter
- Förlängda undre spindelleder fram för mer camber
- Nya racebelägg fram (Carbotech XP10) + skivor (Bosch).
- Nya racebelägg bak (Carbotech XP8)
- Bromskylningsscoops från Audi RS3 enligt tips tidigare i min tråd
- Ny Motul RBF 600
- Montera originalkrängare fram + bak med nya bussningar.
- Inspektera dämpare x 4
- Fixa hastighetsmätaren. Huvudmisstänkt: vajern.
- Ny hjulinställning a.k.a. pyssel och klåp med snören
- Vanlig oljeservice: motor, låda, diff.
- ... och säkert en radda saker som dyker upp längs vägen...

Helst vill jag ha en bromsad diff med... men ska fanskapen verkligen kosta ca 10k?

Tycker att jag har ovanligt mkt slitage på bromsarna då jag gjort av med 1 uppsättning DTC-60 per säsong och skivorna har fått en tydlig läpp efter 2 säsonger. Har fått för mig att andra som håller hyfsat tempo får prylarna att hålla längre...? Kanske har med de höga temperaturerna att göra...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Nån som har erfarenhet av Circuit Sports förlängda undre spindelleder? Det är det enda märket jag kan hitta i Europa (exkl Brexitland) till någorlunda vettig kurs.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fejlep skrev:
Nån som har erfarenhet av Circuit Sports förlängda undre spindelleder? Det är det enda märket jag kan hitta i Europa (exkl Brexitland) till någorlunda vettig kurs.
Jag har inte monterat/testat några av mina än.
Annars har Bofiracing Bauer i lager för £165 inc UK VAT.
https://bofiracing.co.uk/running-gear/steering/ball-joints/bauer-exten . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Fejlep skrev:
Nån som har erfarenhet av Circuit Sports förlängda undre spindelleder? Det är det enda märket jag kan hitta i Europa (exkl Brexitland) till någorlunda vettig kurs.
Jag har inte monterat/testat några av mina än.
Annars har Bofiracing Bauer i lager för £165 inc UK VAT.
https://bofiracing.co.uk/running-gear/steering/ball-joints/bauer-exten . . . .


Ok. Enl random främlingar på interwebz håller Bauer inte så länge... men jag vet inte

Såg nu att Circuit Sports finns på en fransk sida, W-Autosport.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hej, sitter i garaget och glor på bilen, drömmer om att komplettera med en M3 E46 eller en tidig 996 C2... Om man ska vara realistisk så behåller jag bilen minst en säsong till. OM inte nån har ett avstannat, lagom välanvänt projekt till väldigt kompispris.....

På Miata-fronten lurar jag på en bromsad diff/LSD . Spinnande innerhjul är det jag stör mig mest på på bilen i nuläget. Vad tycker ni att man ska ha för sort? Torsen Type I tänker jag?

Bilen "bör" ha 4.1:1 utväxling nu så jag tänkte behålla det.

Dekorerar tråden med bilder från sista turen för säsongen förra helgen. Lätt smörigt väglag på sina håll gjorde turen lagom spännande




_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Eugene
Malmö
Här sen Nov 2020
Inlägg: 80



Cool photos!

Also super interested in Bromskylningsscoops från Audi RS3. Especially in results

Regarding diff, as I understand after talking with some miatas pros here in Sweden, you can go with Tosen (for such power only Torsen, not other aggressive variants) OR , as suspension expert told me, worth it to spend time on corner balancing and suspension geometry + diagonal pitch, which can give you even better results on open diff. It was explained as most Swedish race tracks are not so fast as e.g. German and you need a lot of grip on corner exits due to a lot of slow corners.
Not advice but a brainfood

_________________
Eugene Maltsev

Mazda Miata NA 1.8
BMW e39 540i touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Eugene skrev:
Cool photos!

Also super interested in Bromskylningsscoops från Audi RS3. Especially in results

Regarding diff, as I understand after talking with some miatas pros here in Sweden, you can go with Tosen (for such power only Torsen, not other aggressive variants) OR , as suspension expert told me, worth it to spend time on corner balancing and suspension geometry + diagonal pitch, which can give you even better results on open diff. It was explained as most Swedish race tracks are not so fast as e.g. German and you need a lot of grip on corner exits due to a lot of slow corners.
Not advice but a brainfood


Ha ha, aren't we all! I'll be the guinea pig...

Yes, my own research does point in the same direction, i.e. you can make the car just as fast if not faster with an open diff, provided that you know how to set it up. For me it's more about wanting to be able to balance the car on the throttle a bit more. Purely for fun.

Will give it another good thunk

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Kör på Torsen, jag tyckte min NB var både välbalanserad och kul samtidigt, och alltid bra grepp även ut ur tighta böjar utan att den kändes tråkigt understyrd (körde mycket konbana, där är det typ bara tighta böjar). Nöjesfaktorn är inte att underskatta, och enhjulning ut ur idioten är väldigt tråkigt
4,1:1 med torsen sitter på alla vanliga NB 1,8 utom de sista (kan det ha varit både årsmodellerna 04 och 05?) som har den där torsenvarianten med några lameller i.

Och fundera noga vad det gäller att sälja, du kommer troligen sakna bilen och om du lägger en bråkdel av pengarna du behöver lägga emellan för en 996 eller M3 (och de ökade ägande/driftskostnaderna) på Miatan istället så får du troligen mer kul (för mindre pengar). Säger jag som bytte bort en Miata mot en Cayman, och den har jag ju haft mycket glädje av i många år nu, men ibland saknar jag något lättare (i kg) och mer mekvänligt (både när det gäller konstruktion/komplexitet och pris på delar).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Victor. skrev:
Kör på Torsen, jag tyckte min NB var både välbalanserad och kul samtidigt, och alltid bra grepp även ut ur tighta böjar utan att den kändes tråkigt understyrd (körde mycket konbana, där är det typ bara tighta böjar). Nöjesfaktorn är inte att underskatta, och enhjulning ut ur idioten är väldigt tråkigt
4,1:1 med torsen sitter på alla vanliga NB 1,8 utom de sista (kan det ha varit både årsmodellerna 04 och 05?) som har den där torsenvarianten med några lameller i.

Och fundera noga vad det gäller att sälja, du kommer troligen sakna bilen och om du lägger en bråkdel av pengarna du behöver lägga emellan för en 996 eller M3 (och de ökade ägande/driftskostnaderna) på Miatan istället så får du troligen mer kul (för mindre pengar). Säger jag som bytte bort en Miata mot en Cayman, och den har jag ju haft mycket glädje av i många år nu, men ibland saknar jag något lättare (i kg) och mer mekvänligt (både när det gäller konstruktion/komplexitet och pris på delar).


Bra input, tack! Nöjesfaktorn är som sagt mkt viktig... Upplevde du nåt problem med att torsendiffar beter sig som öppna diffar om ett hjul verkligheten tappar greppet (om jag förstått rätt)? Det kanske bara är ett teoretiskt problem?

Väldigt vettig poäng om att lägga en bråkdel av summan på Miatan . Irriterande förnuftig Dock sant. För 20 lax eller 10% av en halvdan 996 bockar jag ju typ av allt jag vill ha till Miatan utom riktigt bra coilovers... Hmm...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Känner en hobbyåkare skillnad på en Torsen typ 1- och Torsen typ 2-diff?

Det påstås att typ 1 har lite högre torque ratio än typ 2, strax över 2.5 vs strax under 2.5. På amerikanska forum där man får ha saltnypan redo upprepas det hur typ 1 omfördelat relativt mer vrid under acceleration medan typ 2 omfördelatr mer vrid under deceleration. Om det stämmer, skulle jag märka nån skillnad på typ 1 vs typ 2 gällande förmågan att få ner kraften bättre ut ur kurvor?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94: Ringenresa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
24 besök senaste veckan (16317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande