Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23   >>
50 besök idag (31046 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Förresten, två frågor:
* Var köper jag försänkta nitar? Hittar inte det på någon vettig (eller ovettig) webbshop eller butik i närheten.
* Bästa (läs prisvärd ) diffbromsen till en 7" Ford-diff? Quafie har en anpassad för "lätta" Seven-bilar men finns det andra bra alternativ?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Marcus Gustafsson skrev:
Förresten, två frågor:
* Var köper jag försänkta nitar? Hittar inte det på någon vettig (eller ovettig) webbshop eller butik i närheten.
* Bästa (läs prisvärd ) diffbromsen till en 7" Ford-diff? Quafie har en anpassad för "lätta" Seven-bilar men finns det andra bra alternativ?


https://www.alundamotor.com/diffsparrardiffs/ford/atbtorsen-diff-arcfo . . . .

Kontakta Jarmo på Alunda motor så löser han både diff och montering av den. Har en sån i mitt bygge men har av förklarliga skäl ingen uppfattning om den är bra eller dålig ännu.
Citera
kz

Här sen Jan 2013
Inlägg: 16



Marcus Gustafsson skrev:
Förresten, två frågor:
* Var köper jag försänkta nitar? Hittar inte det på någon vettig (eller ovettig) webbshop eller butik i närheten.
* Bästa (läs prisvärd ) diffbromsen till en 7" Ford-diff? Quafie har en anpassad för "lätta" Seven-bilar men finns det andra bra alternativ?


Vilken dim behöver du? Antal?
Mvh
KZ

_________________
Krister Zetterman
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
kz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Förresten, två frågor:
* Var köper jag försänkta nitar? Hittar inte det på någon vettig (eller ovettig) webbshop eller butik i närheten.
* Bästa (läs prisvärd ) diffbromsen till en 7" Ford-diff? Quafie har en anpassad för "lätta" Seven-bilar men finns det andra bra alternativ?


Vilken dim behöver du? Antal?
Mvh
KZ


Egentligen behöver jag nog 8-10 stycken 4mm. Då kan jag fästa karossen ordentligt under "scuttle".

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Hittade ett läckage, en slangklämma från Biltema som inte höll åt längre och bara "klickade" om jag försökte dra åt den. Så tömde ut kylvatten, bytte slangklämma, fyllde på vatten och varmkörde.

Hittade ett läckage till...


Köpte slanguttag från Do88 för 19mm slang och satte dit, antingen har den vibrerat loss eller så drog jag inte åt den ordentligt.
Tömma ut kylvatten, ta bort slangen, torka slang, på med loctite-gucka och skruva åt ordentligt!. Sen fylldes bilen med kylvatten, varmkördes i garaget med gott resultat, kördes en kvälls-sväng på några mil. Äntligen redo för långtur!

Dagen efter kördes en liten sväng till, med fokus på lååååångsam körning för att bygga temp. Allt var toppen, körde hem, parkerade bilen och efter tio minuter så var det en liten vattenfläck under bilen.
Istället för att åka till bilträff/middag med Camaro/Pontiac-maffian i Martini-bilen så blev det att åka Skoda.


Imorse var det torrt under bilen i garaget, men upp på pallbockar, bort med nosen och varmköra:


Jippi! eller nä...

Hittade ytterligare två slangklämmor från Biltema som släppt och bara kuggade över om jag försökte dra åt dem. Efter att ha tömt kylsystemet på vatten (börjar kunna det nu ) så byttes slangklämmorna, kylvatten fylldes på, varmkördes i garaget och sen blev det en tur på några mil på Södertörn. Nu höll det tätt, iaf så långt.

På turen fick jag ett SMS, jag hade premium bananer att hämta!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
kz

Här sen Jan 2013
Inlägg: 16



Marcus Gustafsson skrev:
kz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Förresten, två frågor:
* Var köper jag försänkta nitar? Hittar inte det på någon vettig (eller ovettig) webbshop eller butik i närheten.
* Bästa (läs prisvärd ) diffbromsen till en 7" Ford-diff? Quafie har en anpassad för "lätta" Seven-bilar men finns det andra bra alternativ?


Vilken dim behöver du? Antal?
Mvh
KZ


Egentligen behöver jag nog 8-10 stycken 4mm. Då kan jag fästa karossen ordentligt under "scuttle".


Har sådana liggandes,
Skicka mig din adress på 0703457303 , så lägger jag dom i ett brev .

_________________
Krister Zetterman
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Länge sedan en uppdatering och titt här, och inte har KZ fått en adress heller.

Bilen har plågats av pyttesmå kylvattenläckage, jag har bytt ut ett gäng slangklämmor mot lite bättre och nu läcker det inte. Men det gjorde att jag inte vågade åka ner till Track Monday förra veckan som planerat, trist.

Lite tid spenderades på elen:


Skälet var att få lite mer blinkers och bromsljus:



I övrigt har bilen använts flitigt i det vackra vädret:

Jag har även hittat nya (för oss) fikaställen på Södertörn.

Vi vågade oss också in till den stora cruisingen på Sveavägen en lördagskväll, precis när vi kom dit började det regna så vi tog skydd under en bro en bit bort tills det gick över


Jag blev med släp, så just nu ser det ut så här hemma:


Edit: Kom ihåg att jag testade 0-100 med Racebox Mini en gång förra veckan, jag är alldeles för rädd för att ha sönder växellåda/bakaxel så brukar inte försöka mig på det.
Med dålig start och halvtaskig växling blev det
0-100 km/h på 4,5s
60ft på 2,14s
Det hjälper att varvstoppet på 2'an är 100,5km/h (sett det på tidigare loggar också).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Trasig...


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Oj då, hur trasig?
Ser rätt komplett ut ändå

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Figgz skrev:
Oj då, hur trasig?
Ser rätt komplett ut ändå


Det var ett av fyra haverier som inträffade som jag vet om:
* När jag och Falk stod och pratade jämte bilen så ploppade fettkoppen på vänster fram ut ur navet/fälgen och landade en halvmeter bort. Det gick lite varmt med pyttebromsar ibland. På bilden är när jag sätter tillbaka fettkoppen, ville också kolla om hur det såg ut.

* Vänster bakljus slutade fungera, hjälpte inte att knacka på glaset så seriösare felsökning för tas när det finns tid.

* En av skruvarna till ena framskärmen gängade ur sig och försvann, de har jag ändå gänglåsning på efter att de lossnade stopp i kvarten tidigare. En skruv hittade jag i bilen, fick bygga upp ett gäng distanser för att den inte skall komma för långt ner.

* Vänster backspegel har levt sitt eget liv och bara ibland har den visat något av värde. Jag köpte nya som inte riktigt passade och lösning på den gamla var att hälla loctite i "kulan" så den låstes på rätt plats. Det har nu lossnat.

Sen var det inte helt smärtfritt att köra av släpet hemma heller.

Resten kommer när jag får tid.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Marcus Gustafsson skrev:
* En av skruvarna till ena framskärmen gängade ur sig och försvann, de har jag ändå gänglåsning på efter att de lossnade stopp i kvarten tidigare. En skruv hittade jag i bilen, fick bygga upp ett gäng distanser för att den inte skall komma för långt ner.

Behöver du kunna skruva lös dessa skruvar när det är monterat?
På jobbet när vi har haft skruvar eller liknade som lossnat i monterings fixturer fast det var använt gänglåsning...
då brukar det funka med Locktite 638 men då är det värme som gäller när det skall skruvas lös.
https://www.mekonomen.se/loctite-638-loctite-12710253

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Arlanda Test Track, det kommer ta ett tag så blir flera poster antagligen.

Bilen lastades på släpet dagen innan och fick ett överdrag:

Inga problem att lasta...

Jag tittade på däckstrycket på släpet som var lågt, drog släpet till macken tvärs över gatan bara för att få reda på att deras däckspåfyllare (såna där gamla hederliga klockar) inte fungerade. Så vad göra, leka elektriker? Javisst!

Min Xiaomi sladdlösa däcktrycksfyllare klarar inte längre något med mer tryck än ett cykeldäck utan att det läcker ut så då fick det bli så här.

Jag ville vara ute i god tid, så sista jobbmötet togs i bilen när jag började rulla. Waze brukar vara bra, men just den här torsdagen lurades den ordentligt. Helt plötsligt ville den ta en helt annan väg så jag svängde av motorvägen (73'an vid Örbyleden) för att lyda samtidigt som jag försökte se varför den ville jag skulle ta Örbyleden. Nåja, det fanns ett antal alternativa rutter så jag valde den snabbaste. Den snabbaste var ut på motorvägen igen men för att göra det så... ja, många turer för att komma rätt.
Vid Södra länken var det köer långt innan nerfarten men Waze föreslog tvärs genom Stockholm så jag höll vänsterfil tills Centralbron där det tog tvärstopp, köer hela vägen ner mot Klarastrandsleden.
Tur att jag vet genvägen att köra mot Kungsholmen/Kungsgatan för att sen köra på igen! Ja, jag och halva Stockholm så det vann jag inget på.
Efter det flöt det på, det enda jag märkte var hur provocerade vissa blev av att bli omkörda av ett släp trots att jag höll laglig hastighet (både skyltat och för släp).

Nåja, kom fram, lastade av, träffade väldigt trevliga personer, och sen var det dags. På förarmötet var det tre olika grupper, en långsam för de som ville ta det långsamt eller inte varit där innan. Så den fick det bli.
Jag trodde i min enfald att banan fanns i Racechrono eller Racebox, men eftersom jag inte satt mig in i dem så slog jag iaf igång loggningen på vinst och förlust och stoppade mobilen i fickan och sen var det ut:


(i videon: Miata, Minisar, Alfa)

Första passet försökte jag hitta runt, tiderna låg på ~50sek med snabbaste tiden 48,72.
KUL!!! Men jävlar vad varmt i overallen, hjälmen, handskarna..
Jag höll ett öga på tempmätaren i bilen, den höll sig stadigt och lågt. thumbs up
Jag hade jätteproblem på flera ställen, jag hittade inte rätt spår alls.

Ska jag vara helt ärlig så skötte jag mig lika dumt som vanligt, första varet gick lugnt och fint för att se hur banan ser ut och få temp i bilen, sen kom jag på att det här är ju kul(!!! ) så då gick det bara på entusiasm utan eftertanke ( ) och först efter 4-5 varv började jag faktiskt försökte hitta rätt spår (så dags...).


Pass två klippt och klistrat så att det är varv med andra bilar:


I videon: Legend, Audi, Mini, Ginetta, Mini
Gruppbyte till mellangruppen.
Legenden körde 42-tider under kvällen, den var iaf snabbare än mig.
Men av Audi lärde jag mig bättre spårval, förhoppningen från mig var att kunna ligga bakom Ginnettan så gott det gick och lära mig spåval med men passet hann ta slut.
Loggen säger att varvtiderna låg på stadigt mitten till höga 44 när det inte var trafik. Snabbaste varvet 44,37 och dagens toppfartsnotering med 138,2km/h (det varvet tog 44,64).

Lika varmt om inte värre, dröp av svett. Bilen skötte sig och jag började hitta runt och få bättre spårval. thumbs up
Resten får vänta...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Tredje passet, nu började saker att hända..


I filmsnutten: Audi, Volvo, GRY, Ginetta
Ingen loggning eftersom banan inte fanns i Racechrono/Racebox och att det jag inte la tid på att se hur det fungerar.

För den som verkligen vill se mig göra bort mig så bromsar jag på mig ~5:13 in i filmen på rakan, istället för att vålda in bilen i kurvan så siktade jag på det största gapet mellan konerna. Tyvärr var största gapet mellan konerna mindre än vad bilen är bred.

Såg även att motorn låg högre i temp, men ännu värre att bromsarna nog blev lite överhettade och tog lite långt ner ibland. Jag försökte hänga på Ginettan för att lära mig spårval, men det gick inte. När jag vart avhängd så blev det istället nåt varv och bara pysa runt på 3'an och låta saker svalna lite.
Lika överjävligt varmt, lika svettigt...

Jag stod och pratade med herr Falk efter passet vid bilen när plötsligt något exploderar ut ut höger framhjul. Det visade sig att det kanske var lite varmt och fettkoppen stack iväg med en jäkla fart när det byggdes upp tryck.
Plockade av däcket för att kolla läget och sätta tillbaka fettkopen.



Pass fyra, när det brann till inne i hjälmen...


I filmen: Ginetta, Minisar, Starlet, Posrche, Audi

Försökte hänga på Ginettan igen för att studera spårval, gick lika dåligt denna gång.
Sen kom jag ikapp Mini'sar på omkörningsrakan och tänker att här är det bara att rätta in sig i tåget och glida med tills vi kommer till omkörningsrakan igen men icke. Vid den tighta vändningen kommer en Starlet lite överraskande dykandes på insidan. Då brann det och jag tänkte fan heller, så lätt ska det inte gå! Sen var det bara att haka på i gnistregnet från avgasröret.
När även Audin kördes om där så insåg jag att det var nog bäst att kliva av...


Pass 5, långstint(?)


Fast mic'en fungerade sådär nu.
I filmen: Miata, Falk-Toyota, BMW, svart nybyggd Seven, Starlet, GRY

Det hade kommit några regndroppar tidigare under kvällen och det började skymma, men ut på sista passet! Knappt några andra bilar på banan opch stundtals tror jag att jag var själv(?). Perfekt att ta det lite lugnare och leta spårval själv, det gjorde att jag tex gled runt på 3'an hela varv och bara koncentrerade mig på en kurva och såg till att inte överhetta bromsar och sedan stå på lite mer. Det kom lite mer regndroppar och jag funderade på att sluta för kvällen men när de upphörde så var det bara att fortsätta.

Sen kom Falk-Toyotan ut, det är ju personer som faktiskt kan köra så varför inte försöka lära sig? Bara att försöka haka på. Det såg så smidigt och enkelt ut, den gick som på räls när jag tyckte jag fick kämpa. Enda skälet till att jag inte blev tokavhängd var att den lättare vikten och mer hästkrafter gjorde sitt på rakorna.

När jag släppte förbi en BMW så var nog både bromsarna lite varma och jag missbedömde, för det blev dagens andra genväg efter omkörningsrakan.

Sen passerade Seven, Starlet och en Gry mig, bara att försöka haka på men där tog batterierna slut efter några varv.

När det började blixtra alldeles för mycket så var det dags att svänga av och plocka ihop allt.
Det här passet slogs loggningen på, snabbaste varvet för dagen kom här och var 43,01 (nära...). Loggningen var faktiskt på hela vägen till Norrtull innan jag slog av den, så jag vet att toppfarten med släpet var på motorvägspåfarten vid Arlanda och var över 90 men under 100(precis), resten av vägen gick i behagligt tempo på farthållaren.

En trevlig och kul kväll, första men inte sista gången för mig där. thumbs up
Men några korvar såg jag inte röken av, alldeles för mycket annat mellan passen.

Avlastningen hemma var ett kapitel för sig, bilen gick inte av släpet.
Jag kan bara anta mitt pysande av luft från däcken för att behålla rätt tryck tog ut sin rätt här och små marginaler blev till inga marginaler för den fastna mittunder. Plankor fick hämtas och läggas under däcken på bilen för att få sista millimetrarna för frigång. Något att tänka på tills nästa gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Marcus Gustafsson skrev:

Avlastningen hemma var ett kapitel för sig, bilen gick inte av släpet.
Jag kan bara anta mitt pysande av luft från däcken för att behålla rätt tryck tog ut sin rätt här och små marginaler blev till inga marginaler för den fastna mittunder. Plankor fick hämtas och läggas under däcken på bilen för att få sista millimetrarna för frigång. Något att tänka på tills nästa gång.

Du har ju för liten släp...

Så var det för mig också med däcken som satt på se7en när jag köpte den
var tvungen att ha några smala däck när den skuller trailas till nån banträff eller dyligt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Vad konstigt att du får problem med bromsarna. Vad har du för skivor fram? Jag har sierra v6 och förra året i 31 graders värme och ebc-yellowstuff klarade sig frambromsarna. Iofs bara med en 318is-motor men vad jag kan se hade jag likvärdig hastighet med dig på rakorna på ett ungefär.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Vad konstigt att du får problem med bromsarna. Vad har du för skivor fram? Jag har sierra v6 och förra året i 31 graders värme och ebc-yellowstuff klarade sig frambromsarna. Iofs bara med en 318is-motor men vad jag kan se hade jag likvärdig hastighet med dig på rakorna på ett ungefär.


Jag tror det är solida Cortina-skivor på 265mm, kan även vara Cortinaskivor på 245mm.

Det var inte så att bromsarna inte tog, men jag upplevde de som lite "svampigare" några gånger och backade av lite på inbromsningarna och då tog de som vanligt igen.

Jag kände ingen mattning på Mantorp, men dels var det lite kallare men framförallt fanns det lite längre rakor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Mina skivor är ventilerade och jag har för mig lite lite större än dina (har för mig 260mm). Vad har du för belägg? Yellowstuff som jag kör är ju inte direkt värmetåliga dom.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Mina skivor är ventilerade och jag har för mig lite lite större än dina (har för mig 260mm). Vad har du för belägg? Yellowstuff som jag kör är ju inte direkt värmetåliga dom.


Mätte vad som satt på, 265mm (edit: kanske mätte fel, så ~260mm iaf men inte så lågt som 247mm) Cortina skivor är det (10mm tjocka).

Beläggen är Wilwood PloyMatrix A och det finns massor kvar av dem: https://www.wilwood.com/BrakePads/BrakePadsProd?itemno=15A-7263K


Funderar på om det finns ventilerade skivor och isåfall köpa spacers till bromsoken. Men å andra sidan var det bara i torsdags som jag känt tendenser till fading.




_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



Arlanda är tuff på bromsarna för mig i Yarisen, likaså gröndal, så beror ju på om du ska köra dom mkt.

Annars är väl luftstyrning till navcentrum ett bra grepp. Kan inte vara så svårt för dig?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



sorry, inte vaken än, du kan ju inte leda luften genom skivan, så det behövs ju inte till navcentrum...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Marcus Gustafsson skrev:
Det var inte så att bromsarna inte tog, men jag upplevde de som lite "svampigare" några gånger och backade av lite på inbromsningarna och då tog de som vanligt igen.
Ny fräsch bromsvätska är väl ett lämpligt första

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23   >>
50 besök idag (31046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande