Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 79, 80, 81 >> 40 besök senaste veckan (191961 totalt) |
Hur funkar bromsen från den höjden? |
||||||
Håller med, någon borde få skäll. Tur att det gick bra! Dags att montera stålomspunnet alltså _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Bromsen funkade ju inte på normalhöjd heller _________________ Magnus Thomé |
||||||
Är det inte tvåkrets på moderna Toyota så du borde haft bromsverkan på ett hjul fram och ett bak även om du skjuter slangen på ett hjul ?
Eller har jag missat nått ? _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Hinner man pumpa ut all vätska så hjälper det inte. _________________ Anders Hansson |
||||||
Pedalen gick direkt hela vägen rakt ner i golvet med minimalt motstånd. Så det fanns inget tryck att använda. Initialt bromsade det en liten liten aning, inte mycket mer än motorbroms. Jag lyfte och tryckte igen några gånger men det blev inte bättre, i princip noll mothåll från pedalen som bara gick rätt ner i golvet. Mot slutet när jag rullade det sista till stopp och använde handbromsen så var det helt noll broms med pedalen.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Kul att projekt oljekyl blev så bra!
Toyota HQ borde vara som en myrstack om en batch bromslangar är felaktiga... Mkt mkt allvarligt. Sannolikt en obligatorisk recall kampan.j _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Det är ju två separata kammare i behållaren så man "kan" inte tömma båda kretsarna. Vid typgodkännande (eller snarare vid provningen för typgodkännande) provas att man kan uppnå en viss retardation med fel i en krets. Men det räcker att kunna nå halva retardationen jämfört med grundkraven (som är ganska låga 5.8 m/s2 vid totalvikt och 490 N pedaltryck) och man får dessutom använda parkeringsbromsen tillsammans med (eller istället för!) kvarvarande krets för att nå retardationen. De flesta av oss har nog provat kretsbortfall och känslan är att man har "inga" bromsar men då får man ta med att en normalbil lätt klarar 8-9 m/s2 när den är hel. Om man istället får ut under 3 m/s2 känns det som "ingenting" men det brukar faktiskt inte vara noll. Men man brukar få pumpa och verkligen trycka i golvet. Men reglerna ger alltså ändå utrymme för att färdbromsen i princip försvinner (även om jag anser att det är "designfel" om det är så). Det är därför det är så otroligt viktigt att ett eftermarknads pedalställ eller ombyggda bromssystem är gjorda så att pedalen inte kan bottna mot golvet eller liknande innan cylindern är i botten. Angående bromsslangar så är min erfarenhet från långloppsbilen att det är värmen som dödar slangarna. Vi byter årligen (minst). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jo, du har rätt. Den där känslan av "inga bromsar" är ju inte helt rätt om det faktiskt bromsar på ett ok. Kanske hade Citroen rätt med att sätta vajerdragen handbroms på oken fram. Det är rätt så effektivt. En annan grej med bromsslang är att en del verkar inte bry sig om att slangen monterad i spänning, jag inbillar mig att de åldras snabbare om de är i spänning. _________________ Anders Hansson |
||||||
För att förtydliga:
Enligt verkstan så har slangen lossnat där den är fastklämd inne i ändens skruvanslutning. Om slangen gick sönder inne i klämningen och några mm trasig slang sitter kvar där inuti eller om hela slangen lossnade intakt vet jag inte. Dvs stålomspunnet hade inte hjälpt i sig. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Gick den sönder vid oket, eller i infästningen i bilen?
Även den pressade delen kan ju utsättas för värme som utmattar gummit där. Anders; Ja, montering av bromsslangar är något som många inte tänker tillräckligt på (men det är väl inte grejen här). Jag ser till exempel alldeles för ofta banjokopplingar på ok som monteras helt utan låsning mot vridning och då brukar fjädringsrörelser och styrningsrörelser vrida loss slangarna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
OK, lite värmestrumpa kanske minskar risken för att strålningsvärmen tar den...
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
På Yarisen så sitter oket kvar när man byter belägg Och jag var noga som fan när oken var lösa när jag bytte skivor. Men du har absolut en poäng. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu är det fixat och bilen hämtad från Askling i Mjölby. Nu sitter det dessutom stålomspunnet på istället för originalslangar.
Siktar på LMS kvällsträff på Sviestad nu på onsdag _________________ Magnus Thomé |
||||||
Fy bubblan va kul det var igår. Och trevligt tjöt i depån Som vanligt hade jag noll koll så det var garanterat flera jag velat hälsa på men inte fattade alls vem som var vem
Kylningen funkar kalas. Bromsarna funkar kalas (ingen bromslang som lossnade denna gång ) och CUP2'orna lirade riktigt bra om än inte något supersuperklistrigt grepp. Slitagemässigt såg det riktigt jämnt o bra ut! På Mantorp var det aningens lite understyrt ut ur Mjölby, ut ur Paris, dvs de lite snabbare kurvorna. På Sviestad var balansen utmärkt, med val av rattande in i kurvorna fick man bilen att rotera mer eller mindre efter önskemål (förutom att man inte gör exakt rätt varje gång då ) och det var inga understyrningsproblem ut ur torparn, rondellen, esset. Men skillnaden är väl att de är alla lite tajtare och lite långsammare misstänker jag. Riktigt kul att köra igår _________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris - Orange! Såld | << 1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 79, 80, 81 >> 40 besök senaste veckan (191961 totalt) |