Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gasen i botten!





vad är fel i bilden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Magnus Thomé skrev:
Gasen i botten!





vad är fel i bilden


Måste vara att bilen ser ca 1,5m för hög ut

_________________
Viktor Andersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
turbskie30m3 skrev:
Måste vara att bilen ser ca 1,5m för hög ut


Inget annat?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
turbskie30m3 skrev:
Måste vara att bilen ser ca 1,5m för hög ut


Inget annat?


Högt växlad backväxel?


Hur funkar bromsen från den höjden?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Bamsefar skrev:
Magnus Thomé skrev:
...Väl inne i depån så konstaterar vi att (original) bromslangen har släppt ur klämningen i anslutningen som sitter i vänster fram bromsok....


Glad att det gick bra för Dig!!!

Men det där är direkt allvarligt, och inte alls godkänt i någon bok - sådant där får inte ens uppträda på någon bil. Nu kanske du inte vill bråka, men någon borde bli rejält uppläxad.


Håller med, någon borde få skäll. Tur att det gick bra! Dags att montera stålomspunnet alltså

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
turbskie30m3 skrev:
Måste vara att bilen ser ca 1,5m för hög ut


Inget annat?


Högt växlad backväxel?


Hur funkar bromsen från den höjden?


Bromsen funkade ju inte på normalhöjd heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fotot är ju lite på det här temat


_________________
Magnus Thomé
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Är det inte tvåkrets på moderna Toyota så du borde haft bromsverkan på ett hjul fram och ett bak även om du skjuter slangen på ett hjul ?

Eller har jag missat nått ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



gluffis skrev:
Är det inte tvåkrets på moderna Toyota så du borde haft bromsverkan på ett hjul fram och ett bak även om du skjuter slangen på ett hjul ?

Eller har jag missat nått ?


Hinner man pumpa ut all vätska så hjälper det inte.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pedalen gick direkt hela vägen rakt ner i golvet med minimalt motstånd. Så det fanns inget tryck att använda. Initialt bromsade det en liten liten aning, inte mycket mer än motorbroms. Jag lyfte och tryckte igen några gånger men det blev inte bättre, i princip noll mothåll från pedalen som bara gick rätt ner i golvet. Mot slutet när jag rullade det sista till stopp och använde handbromsen så var det helt noll broms med pedalen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6159



Kul att projekt oljekyl blev så bra!

Toyota HQ borde vara som en myrstack om en batch bromslangar är felaktiga... Mkt mkt allvarligt. Sannolikt en obligatorisk recall kampan.j

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



sweanders skrev:
gluffis skrev:
Är det inte tvåkrets på moderna Toyota så du borde haft bromsverkan på ett hjul fram och ett bak även om du skjuter slangen på ett hjul ?

Eller har jag missat nått ?


Hinner man pumpa ut all vätska så hjälper det inte.


Det är ju två separata kammare i behållaren så man "kan" inte tömma båda kretsarna.

Vid typgodkännande (eller snarare vid provningen för typgodkännande) provas att man kan uppnå en viss retardation med fel i en krets. Men det räcker att kunna nå halva retardationen jämfört med grundkraven (som är ganska låga 5.8 m/s2 vid totalvikt och 490 N pedaltryck) och man får dessutom använda parkeringsbromsen tillsammans med (eller istället för!) kvarvarande krets för att nå retardationen.

De flesta av oss har nog provat kretsbortfall och känslan är att man har "inga" bromsar men då får man ta med att en normalbil lätt klarar 8-9 m/s2 när den är hel. Om man istället får ut under 3 m/s2 känns det som "ingenting" men det brukar faktiskt inte vara noll. Men man brukar få pumpa och verkligen trycka i golvet. Men reglerna ger alltså ändå utrymme för att färdbromsen i princip försvinner (även om jag anser att det är "designfel" om det är så).

Det är därför det är så otroligt viktigt att ett eftermarknads pedalställ eller ombyggda bromssystem är gjorda så att pedalen inte kan bottna mot golvet eller liknande innan cylindern är i botten.

Angående bromsslangar så är min erfarenhet från långloppsbilen att det är värmen som dödar slangarna. Vi byter årligen (minst).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



therealpinto skrev:
sweanders skrev:
gluffis skrev:
Är det inte tvåkrets på moderna Toyota så du borde haft bromsverkan på ett hjul fram och ett bak även om du skjuter slangen på ett hjul ?

Eller har jag missat nått ?


Hinner man pumpa ut all vätska så hjälper det inte.


Det är ju två separata kammare i behållaren så man "kan" inte tömma båda kretsarna.

Vid typgodkännande (eller snarare vid provningen för typgodkännande) provas att man kan uppnå en viss retardation med fel i en krets. Men det räcker att kunna nå halva retardationen jämfört med grundkraven (som är ganska låga 5.8 m/s2 vid totalvikt och 490 N pedaltryck) och man får dessutom använda parkeringsbromsen tillsammans med (eller istället för!) kvarvarande krets för att nå retardationen.

De flesta av oss har nog provat kretsbortfall och känslan är att man har "inga" bromsar men då får man ta med att en normalbil lätt klarar 8-9 m/s2 när den är hel. Om man istället får ut under 3 m/s2 känns det som "ingenting" men det brukar faktiskt inte vara noll. Men man brukar få pumpa och verkligen trycka i golvet. Men reglerna ger alltså ändå utrymme för att färdbromsen i princip försvinner (även om jag anser att det är "designfel" om det är så).

Det är därför det är så otroligt viktigt att ett eftermarknads pedalställ eller ombyggda bromssystem är gjorda så att pedalen inte kan bottna mot golvet eller liknande innan cylindern är i botten.

Angående bromsslangar så är min erfarenhet från långloppsbilen att det är värmen som dödar slangarna. Vi byter årligen (minst).

Gustaf


Jo, du har rätt. Den där känslan av "inga bromsar" är ju inte helt rätt om det faktiskt bromsar på ett ok.

Kanske hade Citroen rätt med att sätta vajerdragen handbroms på oken fram. Det är rätt så effektivt.

En annan grej med bromsslang är att en del verkar inte bry sig om att slangen monterad i spänning, jag inbillar mig att de åldras snabbare om de är i spänning.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För att förtydliga:

Enligt verkstan så har slangen lossnat där den är fastklämd inne i ändens skruvanslutning. Om slangen gick sönder inne i klämningen och några mm trasig slang sitter kvar där inuti eller om hela slangen lossnade intakt vet jag inte. Dvs stålomspunnet hade inte hjälpt i sig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Gick den sönder vid oket, eller i infästningen i bilen?

Även den pressade delen kan ju utsättas för värme som utmattar gummit där.

Anders; Ja, montering av bromsslangar är något som många inte tänker tillräckligt på (men det är väl inte grejen här). Jag ser till exempel alldeles för ofta banjokopplingar på ok som monteras helt utan låsning mot vridning och då brukar fjädringsrörelser och styrningsrörelser vrida loss slangarna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vid oket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



OK, lite värmestrumpa kanske minskar risken för att strålningsvärmen tar den...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Nu vet jag ju inte i det här fallet, men en del plågar sina slangar rätt hårt när dom har bromsoken lösa också

_________________
S Örnberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
St3v3 skrev:
Nu vet jag ju inte i det här fallet, men en del plågar sina slangar rätt hårt när dom har bromsoken lösa också


På Yarisen så sitter oket kvar när man byter belägg thumbs up Och jag var noga som fan när oken var lösa när jag bytte skivor. Men du har absolut en poäng.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är det fixat och bilen hämtad från Askling i Mjölby. Nu sitter det dessutom stålomspunnet på istället för originalslangar.

Siktar på LMS kvällsträff på Sviestad nu på onsdag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fy bubblan va kul det var igår. Och trevligt tjöt i depån Som vanligt hade jag noll koll så det var garanterat flera jag velat hälsa på men inte fattade alls vem som var vem

Kylningen funkar kalas. Bromsarna funkar kalas (ingen bromslang som lossnade denna gång ) och CUP2'orna lirade riktigt bra om än inte något supersuperklistrigt grepp. Slitagemässigt såg det riktigt jämnt o bra ut!

På Mantorp var det aningens lite understyrt ut ur Mjölby, ut ur Paris, dvs de lite snabbare kurvorna. På Sviestad var balansen utmärkt, med val av rattande in i kurvorna fick man bilen att rotera mer eller mindre efter önskemål (förutom att man inte gör exakt rätt varje gång då ) och det var inga understyrningsproblem ut ur torparn, rondellen, esset. Men skillnaden är väl att de är alla lite tajtare och lite långsammare misstänker jag. Riktigt kul att köra igår thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 79, 80, 81   >>
31 besök senaste veckan (191907 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande