Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18 >> 203 besök senaste veckan (69366 totalt) |
Nu sabbar jag din tråd men...
Jag är mer och mer inne på att jag villhöver en verkstadspress men hur stor ska man satsa på, räcker 20 ton eller är jag dumsnål? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har inga bilder nu specifikt, men en maskintapp är inte unikt en spiraltapp, spiraltappar är till för bottenhål då de drar spånorna upp ur hålet. Raka tappar kan vara maskintappar, och inte. Skillnaden är att en maskintapp behöver inte joxas med att gänga lite och backa, gänga lite och backa. Det är bara att köra på, en rak maskintapp driver spånan framför sig, mao för genomgående hål. Och spiraltappen som sagt drar spånan upp ur hålet, mao för bottenhål. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Kristinehamn är ju inte så långt bort...
Den vi har i garaget ska vara på 20 ton enligt manometern, men jag vet inte om det stämmer. Det har pressats diverse hjullager och annat med den iaf och det har funkat bra. Jag har använt den väldigt mycket sen jag flyttade in i garaget, går ju att använda som kantpress eller för att rikta saker med också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Maskintappar har väl lite annan utformning på spetsen, ser lite mer ut som ett borr. Sen finns det säkert fler skillnader. Vi gängar en del i gjuten alu på jobbet, det är inte alltid så smidigt med obearbetade bottenhål som ska gängas M4. Man får vara lätt på handen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag fick en arbetsorder av min ömma moder, vilket alltså innebär högsta prioritet!
Svarvade en kon och svetsade fast den i ett rör. Andra änden av röret spändes fast i fräsen och nollades in i X och Y. Ganska nära noll iaf, säg inget till morsan... Fräsning av fyra spår med 3 mm pinnfräs. Och se, där har vi den klar! Det blev en pinne för morsans vattenspridare så hon kan sätta den i valfri rabatt och få lite bättre spridning på vattnet. Nu kanske jag får lite mat nästa gång jag hälsar på hos föräldrarna... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Efter lite överläggande med mig själv insåg jag att rundmatningsbordet och delningsapparaten är för stora och tunga för min lilla kinesfräs, så de har fått ett nytt hem hos en kollega som har en SAJO-fräs på ca 2 ton. Det passar nog lite bättre så.
Men jag vill ju ändå ha ett rundmatningsbord så ett par snabba klick på Amazon och några dagar senare kunde jag hämta ett paket som vägde 25 kg. Passar både på längden och tvären. 200 mm diameter på bordet och det går att komplettera med hålskivor så man kan använda det som delningsapparat. Centrumhålet är Morsekona 3 så det går att sätta i en dubb eller centreringsdorn vid behov. Nu måste jag bara komma på nåt roligt att tillverka med mitt nya fina rundmatningsbord... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Intressant, det där såg riktigt trevligt ut. Får man fråga vad det gick loss på? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Jag gav 2200 för ett par veckor sen, nu har priset gått ner lite.
https://www.amazon.se/gp/product/B08 Som vanligt med kinagrejer så har jag skruvat isär det, gjort rent, gradat av vassa kanter och bytt lite skruv och grejer. Håller på att tillverka lite T-spårsmuttrar också så jag kan använda mina spännjärn och klämmor. En adapterplatta för en mindre svarvchuck får det nog också bli vad det lider. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Fixade till några T-spårmuttrar till rundmatningsbordet. Det finns ju såklart både ämnen och färdiga muttrar att köpa, men det är fusk.
Kunde inte låta bli att sno lite idéer från en tysk på Youtube, så det blev en ny låsmutter till spindeln på rundmatningsbordet också. Originalmuttern låses genom att insexskruven nyper ihop gängorna lite grann, men det är lite väl mycket glapp i gängorna så muttern kantrar och ligger inte an så bra mot ytan den ska glida på. Upp med en bit rundstång i svarven och börja tillverka spån. Lite jonglerande med diverse spakar och växelhjul så har vi ett hål med en M33x1,5 gänga. Borra och gänga ett hål för en mässingsplutt och en stoppskruv. De andra två hålen är för att kunna dra åt muttern lite lagom. Mässingsplutten trycks in av den koniska stoppskruven och låser muttern mot gängorna på spindeln. Monterat och klart. Lite mjukare gång i rundmatningsbordet när man vevar, så nån nytta gjorde det säkert. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det fick bli en uppsättning hålskivor också, så nu kan jag göra en massa spännande hålcirklar och kugghjul med delningar upp till 100.
Skivorna skickades från Indien och rostskyddsoljan luktade spya... Eftersom kineserna verkar ha outsourcat tillverkningen av hålskivor till Indien så fick jag grada av de 2034 hålen själv. Karaktärsbyggande! Det kanske får bli lite testfräsning av kugghjul i plast nån gång, måste bara tillverka en flycutter och slipa lite snabbstål med rätt profil... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Man vet aldrig när behovet uppstår, så jag har tillverkat en fästplatta för att kunna montera en liten svarvchuck på rundmatningsbordet.
En lämplig 10 mm stålplatta letades fram och fick en lämplig hålbild och ett dubbhål i centrum. Upp med plattan på planskivan i svarven och indikera. 0,03 mm kast, det får duga. Efter en ganska lång stund och mycket spån så var den fyrkantiga plattan rund. Byte till trebackchucken, indikera igen och svarva en styrning för den lilla chucken. Efter mycket mätande och trixande så har plattan fått ytterligare tre hål med försänkta skruv. Och så blev det med lilla chucken monterad. Jag ville ha backarna i linje med T-spåren i rundmatningsbordet, bara för att... Det blev som en liten tårta av metall Naturligtvis bygger detta en hel del på höjden, men det går såklart att skruva fast fästplattan direkt i bordet på fräsen om det skulle behövas. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Samma här! Verkligen snyggt och inspirerande arbete!
Borde ta tag i och fixa precisionen på vissa av maskinerna i garaget, men jag har ett annat projekt som hänger över mig just nu |
||||
vadå börjar pallbckarna bli slitna _________________ Michael Thulesius |
||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18 >> 203 besök senaste veckan (69366 totalt) |