Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Miata - bara i Roadsport C? | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (27298 totalt) |
Då tycker jag att du skall ventilera ditt missnöje över ett luddigt och svagt reglemente hos ansvariga istället för att försöka rycka loss min vinge nästa gång. Bilutvecklingen går framåt och det behövs moddningar för att ha nån chans att hänga med tex en Lotus Elise. Vi betalar med effekttillägg för våra vingar och har svårt att se varför vi som gillar att bygga om och skruva med bilarna alltid blir påhoppade på MGCCs klubbtävligar. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag respekterar bådas åsikter, men var vänliga och gör inte den här tråden till ännu en reglementsdiskussion. Det vore kul om tråden kunde fyllas på efter hand med sånt som har med miata och racing att göra. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag respekterar bådas åsikter, men var vänliga och gör inte den här tråden till ännu en reglementsdiskussion. Det vore kul om tråden kunde fyllas på efter hand med sånt som har med miata och racing att göra.
Helt rätt!! Inte min menig att sabba din Miata tråd..... Sorry. Miata fråga: Kanske har varit uppe innan men det finns ju trevliga turbokit till Miatan som borde ge runt 210-220hk. Det måste finnas nån som har tävlat med turbokonverterad Miata nångång?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Ingen fara.
Här hemma verkar det inte så, eller? I USA förekommer det däremot; bl a FM tävlar ju med sin "track dog"; där snackar vi mer än 220 hk. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Största problemet är nog att få den reggad/besiktad för gatbruk (som ju är ett krav för roadsport). http://www.motorsports-exchange.com/ http://www.phillipsraceprep.com/sm.h Edit: Fel gissat. Billigare Nygjorda Specmiator går för $9k enligt http://www.specmiata.com/classifieds Men jag tror fortfarande att det skulle vara petigt att få dem registrerade (gissning, det känns svårt). |
||||
På MGCC:s diskussionskväll var frågan uppe om att fler MGCC medlemmar borde ta chansen att köra "vår egen" SSM. Det sades dock tydligt att då är det strikt Clubmen's Formula som gäller. Dvs vagnbok och reglementsenligt skyddsutrustning. Den mjukare linjen kan hållas i KM men ska man åka deltävlingar i Sportvagnsmästerskapet kan man inte göra några avsteg från detta. //Anders |
||||
OK då vill jag bara förtydliga
Clubmen's formula innebär det Vagnbok ? och MGCC:s klubbmästerskap gör avsteg från det ?
Kommer den att hålla nästa år ? Det kanske inte är så svårt att fixa en vagnbok egentligen, för min del så är det helt OK. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Vagnboken är knappast något problem egentligen (godkänd båge, strömbrytare, dragöglor, stol+bälte...) men det är väl även lägre krav på personlig utrustning i KM.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hela KM serien på 5 tävlingar kostar 1500kr i startavgift. Vagnbok kostar 1500kr. Plötsligt blev det dubbelt så dyrt (vilket inte är helt sant men det känns nog så för många). Det är ett problem...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Visst är det så Fredrik, jag syftade bara på jobbet att göra det. Dock är kostnaden för att inköpa komplett ny skyddsutrustning (om man inte har sån) betydligt högre än 1500 kr.
Bra definition för övrigt, 1500 kr/säsong är verkligen inte så dyrt men många verkar tycka det. Däremot kan de glatt betala 10-tusentals kronor för att öka effekten i bilen med någon enstaka hästkraft (eller montera fräcka spoilerkit). _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nu har jag fått artikelserien från Automobil av Eddie
Den enda artikeln jag saknar är den i nummer 8 av Automobil 1994, så om någon har den kan ni väl PMa mig Nä, nu ska här läsas Hardtop från USA vägde 4 kg Återkommer... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hei, ser at dere efterlyser den gamle Automobil Miataen Mathias Persson och Claes Trozelli körde.
Den eier jag nu och har körd den i Roadsport C i Norge och også i år två ganger i Sverige. Har også körd autocourse med den. Bilen er mycket bra och vinner stort sett alltid sin klass i Norge. I Sverige har jag varit lite uheldig. Jag startade på Knutstorp i år og var helt oppe på 4de plass i B med den men körde til slutt av efter rakan. Inte bare en men två gånger. Var lite för skoj och ligge så langt upp i feltet. Andre gången i Sverige lå jeg och knivet om forste plassen i C på Falkenberg efter en Catherham men ble påkörd av en annan B Catherham när jag skulle köra forbi honom. Fikk berget 2 plassen men jag hadde godt koll på Catherhamen så det var synd det endte sånn. Så som dere ser er den fortsatt rask. Driver nå å setter inn en Mazda GTX motor i den som med storre IC och storre eksos vil gi ca 190 HK och ca 280 NM. Då blir det B bil. Setter også på storre dekk och spoilers.Har også en GTR motor liggende som gir opp i ca 340 HK/500 NM men provar GTX motoren forst for at se om girkasse och diff pallar. Satser på et par lop i Sverige også i år så kanskje vi syns. Er tacksam för all info om bilen och spesielt om innstellninger bilen hadde i Sverige den tiden det begav seg. Mvh 88C _________________ knut arne sjolie |
||||
Jag har tagit del av tråden och blivit intresserad eftersom jag nyligen förvärvat en räser-miata med historik. Det är Tony Rings gamla räser som jag köpt av Lasse Fredriksson i Sigtuna. Han hade i sin tur köpt bilen 1999 av Tony Ring. Bilen är i raceskick och jag kommer att köra första gången på Sturup den 24 september med Miataklubben. När jag sedan blir modig ska jag försöka mig på Roadsport C, om det inte kommer ett särskilt Miata-mästerskap.
Som jag bor i Stockholm är jag lite avundsjuk på MGCCs klubbmästerskap. Det blir tyvärr lite långa resor för att delta i en sådan serie när man har dryga femtio mil enkel resa till Knutstorp. Kul att du, Dennis Kullman, intresserar dig för historiken för Miatorna i Sverige. Hoppas jag lyckats bidra med lite info som kan vara användbart. Vi ses på banmötena i Miataklubben. Mats. _________________ Mats Lundin |
||||
Ex Thomas Hall's racemiata är till salu och åtminstone en rejsian är sugen, så om någon vet mer om bilens historia - t ex om kraschen på Falkenberg och hur det egentligen gick till när bilen reparerades efter det - så skriv här eller hör av er till mig.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hej Dennis!
Hoppas armarna har läkt färdigt snart? Jag ska försöka få tag på Lars Färnevik på jobbet imorgon. Återkommer med info... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hej Thomas, jo armarna fungerar hyfsat nu; lite skeva är de ju förstås, men man kan inte få allt. Ser med spänning fram mot lite ny info. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nu har jag lyckats få tag på Lars Färnevik (var på skidresa) och fått svar på en del frågor.
Efter kraschen på Falkenberg så letade Hall & Co mycket riktigt upp en Miata som var smälld i andra änden och svetsade ihop till en bil. om jag tolkade det hela rätt så hade de vid samma tillfälle byggt en helbur för att öka styvheten (kan dock ha skett senare...). Bilen rullades alltså aldrig utan smällde fram eller bak ordentligt. Rolf Nilsson har berättat att han hade kört bilen både före och efter kraschen och han intygade att det var mycket bra gjort, ingen märkbar skillnad. Även Lars sa att han aldrig hade kännt några negativa effekter. Edit: Enligt uppgift vann Thomas Hall Roadsport C med denna bilen efter ihopfogandet, så den verkade funka bra då iaf... Angående överhettningsproblemen uppstod de när de försökte köra plasthuven utan luftintag och istället använda fläktar för att suga in luft... Bakdiffen rasade pga överhettning av oljan, byttes mot ny diff och bättre olja. Motorn är enbart "chippad", högre varvstopp, och insug + avgas. Troligen finns det ej rullbälten i bilen så det kan bli problem att besiktiga den som den står... Dessutom var synkringarna dåliga redan för 6 år sedan. Chassit var Spax Trakspax, ställbara, även ride height. Glömde fråga om krängare... Bilen kördes i ERF tom -00 och sedan i Roadsport, osäker hur länge. Hamnade sedan i Halmstad hos en handlare som sedan sålde den till Peter i Malmö. Han har tydligen kört en del Roadsport tävlingar eller möjligen MGCC KM... Ingen som har sett bilen där? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hittade en bild från backtävlingen i Minnesberg från 2003. Det är denna bilen antar jag? Edit: hittade några till. Den första bilden är tagen av Bengt Metz och resten av Anders Hofverberg. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Allmänt banåkaforum Miata - bara i Roadsport C? | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (27298 totalt) |