Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 18 besök senaste veckan (12706 totalt) |
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tack så mycket Efter väldigt mycket om och men så fick jag beställa direkt från fabriken trots att jag ej har ett företag, var inte enkelt men det gick. Finns ingen idag som är återförsäljare på dessa här i sverige tyvärr, å andra sidan blir det lite billigare utan mellanhänder. Länk: https://www.motec-wheels.de/en/motor Väldigt välbyggda och fina fälgar enligt mitt tycke _________________ Viktor Andersson |
||||
Film på ett av attackvarven från gårdagens trackday med Nordic timeattack på kinnekulle ring.
Dagen började bra, solsken och taggad förare, hade stora problem med överstyrning till en början. Testade lite olika inställningar, sänka i bak, mjuka på i bak och hårda på lite i fram hjälpte en del, sen började nästa problem visa sig, styrservot överhettade och bilen blev grönjävligt trögstyrd. 30% quick steer, 13 grader i caster samt 245 däck var tydligen för mycket för opel corsa styrservot, haha. Aja försökte få till några tider runt banan, men otroligt svårt då man var tvungen att ta omtag på ratten för att orka hålla emot. I övrigt riktigt kul dag, motor och låda fungerar kanon, loggen visar stora förbättringar från ifjol på rakan och första kurvan, men resterande kurvor blir tyvärr minus då det inte riktigt går att styra dit man vill. Även diffen började tyvärr ge upp mot slutet, den som är precis nybyggd, får dela och se vad som kan ha skett. _________________ Viktor Andersson |
||||
Det är ju bra förutsättningar för att det ska bli väldigt bra! Har du några bilder på hur delarna till ombyggnationen ser ut? Tänkte ramperna och så. Såg att du hade haft strul med bakaxeln senast, tråkigt! Vad kör du med för förspänning (runddragningsmoment) på lagren till pinjong respektive diffhuset? Vad blev det för förspänning i lamellpaketet? Vad blev kuggspelet? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag har inte några bilder på exakt mina prylar, men här är läng till det kit jag köpte: https://racingdiffs.com/products/bmw Se även denna video som förklarar med kit 4: https://youtu.be/_TMGPxRKRnw Då jag ej bytt själva diffen, utan bara bytt innehåll så blev lagerspel oförändrat, jag monterade ihop som det satt innan, hade samma spel som innan. Förspänningen var enl spec från racingdiffs, men är mindre nu efter körningen, så min gissning är nerslitna lameller eller förspännings schims som gett vika. Det är "livstids garanti" på lamellerna, så är väl bara att byta, men segt att behöva göra detta efter varje körning... Jag körde på 50/65* ramperna, kanske skall testa nått mer aggresivt för att inte slira för mycket. Axeltempen håller sig dock bra, så just nu vet jag inte varför innerhjul vill spinna... Får dela igen och se hur det ser ut _________________ Viktor Andersson |
||||
Antog att du bytte lager när du ändå rev allt, men då är jag med. Lameller slits inte så fort att de är slut efter en bandag förutsatt att dom har tillräckligt och rätt olja. Vilken olja kör du med? Vilken loctite använde du till locket till lamellpaketet? Rengjorde du gängorna med bromsrengöring innan?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nä precis, dem var rätt nya så snålade in där. Jag kör med motul gear competition LS 75w140, blå olja. Kom aldrig över 80c när jag aktiverade oljekylningspumpen. Jag använde vanlig loctite mellan hård grön. Yes dem rensades och rengjordes enligt konstens alla regler _________________ Viktor Andersson |
||||
Det låter vettigt! Personligen hade jag använt loctite 270 alternativt najat ihop skruvarna dock. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det är inte förspänningen som avgör hur kraftigt diffen låser ihop. Det är en funktion av antal lameller och rampvinklar.
Har du satt tryckbrickorna åt rätt håll? Det tydligen inte ett helt ovanligt misstag med asymetriska tryckbrickor. Jag har själv gjort den tabben. Annars kan du växla till någon av 30°-ramperna så ökar diffverkan markant. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Sant! Brickorna är åt rätt håll, 100% haha! Yes nu är det totalt 6 lameller i, max diffverkan enligt tillverkaren, som du säger så kanske man skulle testa 30/60 rampen kanske. Låser mer vid acc men är snällare vid motorbroms än 30/30. Kan ju alltid gå tillbaka på 45/45 också _________________ Viktor Andersson |
||||
Diffen urmonterad och delad, inte några uppenbara totala ras, men 2 lameller redan nere på järnet samt ena ramphuset synligt nött. kontakt med fabrikör pågår, segt mellan svaren men lutar åt att dem ersätter de defekta delarna, samt kommer med en lösning så man slipper göra detta efter varje körning
Lite sent men bromskylning fram börjar ta form, endast stripat slangen än, ser ut att fungera bra, ska bara lösa nå vettiga luftintag i stötfångaren _________________ Viktor Andersson |
||||
Så jäkla fränt med DCT lådan
Såg bilen på Kinnekulle under för ett par helger sen, riktigt drömbygge. Ser att du har det mesta som MRT engineering säljer, Är grejerna så bra som de verkar? Känns väldigt seriösa _________________ Carl Harrysson Bmw 325 E30 BMW 328 E36 |
||||
Halloj! Haha tack för det, saknas en del fart men det kommer Ja men jag tycker att de håller en bra standard faktiskt, och väldigt bra support. Hade lite små problem med några saker, ett meddelande sent en kväll via messanger, svar efter 2 minuter, delarna på transport dagen efter, hade dem dagen därpå. Så ja, jag skulle absolut rekommendera deras produkter, snabb leverans, ok priser och bra kvalitet. _________________ Viktor Andersson |
||||
Ja tiden springer iväg, det små pysslas i garaget, förfinar, förbättrar och fördyrar men svårt att hålla sig och bara låta bilen stå och samla damm.
Diffen är nu ombyggd igen med nya ramper, lameller och mellanskivor, en uppdaterad variant jag nu ska testa och hoppas på att den fungerar bättre denna gång Här lite bilder från ett fåtal av prylarna som det pysslas med, kameran hinner inte alltid med Skärmkanterna i bak hade inte riktigt rätt radie, en kille med en riktigt fint byggd M3 tog sig besväret att malla av radien och posta mig mallen, fram med kapen och vips så ser skärmkanten rätt ut, smidigt med plastskärmar i den bemärkelsen En ny ögla tillverkades i Hardox stål, mycket stabilare och snyggare än tidigare lösning där kofångarfästet användes och sviktade nått så grönjävligt vid lastning, förhoppningsvis behöver den inte användas i annat syfte än just lastning på kärra Jobbet fortsätter med framvagnen, bearbetat topplagring för att kompensera caster än mer, får otrolig hjälp av MRT där vi skissat upp bilen och klurar på bättre lösningar, printen ur cad systemet är bara en grovhuggen början så mått stämmer ej 100%, arbetet pågår i detta nu, mer info kommer _________________ Viktor Andersson |
||||
Utmaningen är att bilen har på tok för mycket självcentreringskraft, överbelastar elservot rätt omgående. (än om jag just nu klurar på att ta bort elservo och gå tillbaka till hydrauliskt igen) KPI för högt.. Tidigare har jag även fightats en hel del med bumpsteer just på grund av felaktig caster, fått hyffsad bot på detta, men måste flytta ner yttre styrleden så långt ned så den nästan touchar fälgen, monterar jag en annan 17" fälg idag så går det ej.. Bilen är i övrigt väääldigt överstyrd, men det tror/vet jag inte om det beror på just framvagnen.. _________________ Viktor Andersson |
||||
Ja E30 är inte lätt att få rätt på väghållningsmässigt, speciellt bakvagnen även om den är ombyggd. Många som kör aktivt på bana med elservo verkar kämpa med samma utmaning. Överstyrning är inte kul, man vill ju gå på gas tidigt Kan tänka mig att du inte har 50/50 viktfördelning, vad har du för vikt på bilen och vilka fjäderkonstanter åker du med? Min erfarenhet är att många åker tokhård sättning bak av någon anledning. _________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 M50B28 Turbo M4 DCT | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 18 besök senaste veckan (12706 totalt) |