Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
C63 W204 Avgasvärden besiktnings fråga
2 besök senaste veckan (553 totalt)
Klivito8
Norrtälje
Här sen Sep 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tjena! Det är så att jag nyligen köpt en gammal goding c63. Det sitter just nu longtube headers på bilen (alltså inga kattar) och bilen ska besiktas senast i januari. Min fråga är då: vad fan ska jag göra? Vad behöver jag för kattar? Funkar det med race/sport kattar? Och isåfall räcker det med 200 cell per varsin sida eller måste det vara ännu mer?
Min tanke var att kapa lite precis där rören går ner mot växellådan och kanske sätta dit race kattar med v band så jag kan plocka av och på inför besiktning. Frågan är om det är så enkelt? Blir det inte strul med lambdasond&sensor osv? Finns det ens race kattar som tål 6.2l motorn? Hursomhelst så ska det ju bara sitta på i nån timme eller så Max men endå. Vill heller inte förlora mappningen på bilen, den är mappad med long tube headers så det kanske blir konstigt när man då lägger dit race kattar? Vad har ni för tips?

☺️ Bilden visar vart jag tänkt lägga de "nya kattarna"

_________________
Kevin levinsson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Ja du, det kommer bli en dyr konvertering..
Gissningsvis ska du ha dubbla förkattar efter varandra per sida vid grenröret å dubbla stora kattar under.
Förhoppningsvis har inte ägaren innan varit inne å kladdat i styrenheten oxå...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Klivito8
Norrtälje
Här sen Sep 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Är du säker? Räcker det inte med att montera nån sort av racekatt på vardera sida ?

_________________
Kevin levinsson
Citera
Elke
Stockholm
Här sen Maj 2021
Inlägg: 27



Jag skulle säga att en per vardera sida lär räcka utmärkt. Jag satte 1st 100cell direkt efter mina dubbla grenrör på min m3a utan problem inför bess. Det är dock en rak 6a.

Mvh

_________________
Elias Sundström

E36 M3 3.0 numera 3.2 -93
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Klivito8 skrev:
Är du säker? Räcker det inte med att montera nån sort av racekatt på vardera sida ?


Varför racekatalysator?

Du skriver ju att du ska ha för besiktning. Köp två original (från valfri sunkstandardbil) och svetsa på fläns och montera.
OEM-katalysatorer generellt triggas igång väldigt enkelt etc gentemot en del racekatalysatorer.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



jag har 2st 200cells racekattar på min rs4 4.2, å det är precis på det berömda håret att jag klarar avgastestet på bilprovningen, måste svinköra som en gud minuten innan annars går det inte

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag har en C63 2011 med just longtube headers och ett par 100cell kattar.
Superfina avgasvärden, aldrig några problem.

Bromsad 569hk med en del uppdateringar sen dess, Enligt 'stickan' nu 590hk give or take(MED kattarna monterade)

Ja har dessa headers med deras kattar:
https://www.cksperformance.com/products/c63-amg-long-tube-sports-heade . . . .

Kattarna sitter i linje med växellådan.

Men jag vet sedan att KL racing's 100 cell funkar utmärkt, hade såna på min C55 amg också med kalasvärden.

Mvh

Edit: kom ihåg att montera sekundär o2 sensornerna efter kattarna, annars kan besiktningsgubben grymta lite

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Klivito8
Norrtälje
Här sen Sep 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jag har en C63 2011 med just longtube headers och ett par 100cell kattar.
Superfina avgasvärden, aldrig några problem.

Bromsad 569hk med en del uppdateringar sen dess, Enligt 'stickan' nu 590hk give or take(MED kattarna monterade)

Ja har dessa headers med deras kattar:
https://www.cksperformance.com/products/c63-amg-long-tube-sports-heade . . . .

Kattarna sitter i linje med växellådan.

Men jag vet sedan att KL racing's 100 cell funkar utmärkt, hade såna på min C55 amg också med kalasvärden.

Mvh

Edit: kom ihåg att montera sekundär o2 sensornerna efter kattarna, annars kan besiktningsgubben grymta lite

Härligt! Precis, jag har samma headers fast utan kattar då, så min tanke var att montera dit sportkattar precis där du har dina, för bara en besiktning sen montera av, men det låter nästan otroligt att du klarar sig med bara 100 cell kattar känns som bilen kommer behöva typ 600 cell för att klara sig! 😀

_________________
Kevin levinsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Handlar inte bara om storlek/typ av katalysator. Handlar även om hur bilen är mappad. 100 cells kanske fungerar för Patrik, men inte för dig.

Generellt kan man väl säga att man går ner i cell antal för att minimera mottryck i avgassystemet, med andra ord för att jaga effekt. Nu ska du ha dom för att klara besiktningen så det finns ingen anledning att gå på "dyrare" kattar än nödvändigt om det nu bara är det som är målet. Ju fler celler, desto lättare att tända och därmed troligen enklare att klara avgasvärdena, eventuellt med bekostnad av ett par hästar.

Sen kan jag inte riktigt förstå varför du ska göra jobbet med att sätta dit kattar bara för att ta bort dom igen? För det första tappar du inte nämnvärt i effekt, för det andra är det bra för både miljön och de som rör sig runt bilen när den är igång, för de tredje så ska dom ju dit igen nästa år och för de fjärde kommer du få sämre för bilen när den väl ska säljas + troligen färre spekulanter just för att kattarna ska sättas dit och eventuellt tas bort vid varje besiktning.

Jag hade skaffat vettiga kattar, satt dit dom och låtit dom sitta där!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Glöm inte att nyare bilar har sekundär luftpump som är aktiv även under färd och ser till att hålla kattarna tända.

Min mapp funkade bra med oem kattar också, så tror inte det är ett stort problem.
Mappen i min är mappad för kleemann grenrör och kattar(om jag snokat rätt info)
Men nu har jag bättre headers och kattarna längre bak, och ändå bra värden.
Minns jag rätt så var det noll co och 12 i HC.

När jag köpte bilen satt där oem kattar på, men mappen för kleemann grejerna var kvar.
Jag har monterat CKS headers med deras racekattar(100cell) och sedan ett eget 2x3" system med lite special X-pipe.
Sitter en 4" ljuddämpare mitt i krysset liksom.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Skruva banåkabil
C63 W204 Avgasvärden besiktnings fråga
2 besök senaste veckan (553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande